[delphi] plaatjes opvangen

Pagina: 1
Acties:

• ygma!l
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-05 11:51
Ok ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel. Het zit namelijk zo: ik heb sinds kort de scanner van de Aldi. Met de bijgeleverde software is het mogelijk dat wanneer ik op een knop op de scanner druk dat hij gaat scannen en het plaatje door stuurt naar een vooraf ingesteld programma (.exe).

Nu wil ik graag in Delphi een programma maken waar zo'n afbeelding naar toegestuurd kan worden en dat deze vervolgens opgeslagen word op een plek, en het Delphi programma sluit weer af.

Mijn vraag dus: hoe kan ik ervoor zorgen dat delphi dat plaatje 'ontvangt'.

• JozyDaPozy
  • Laatst online: 13-05 14:00
ygma!l schreef op 04 december 2003 @ 17:20:
Ok ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel. Het zit namelijk zo: ik heb sinds kort de scanner van de Aldi. Met de bijgeleverde software is het mogelijk dat wanneer ik op een knop op de scanner druk dat hij gaat scannen en het plaatje door stuurt naar een vooraf ingesteld programma (.exe).

Nu wil ik graag in Delphi een programma maken waar zo'n afbeelding naar toegestuurd kan worden en dat deze vervolgens opgeslagen word op een plek, en het Delphi programma sluit weer af.

Mijn vraag dus: hoe kan ik ervoor zorgen dat delphi dat plaatje 'ontvangt'.
ik neem aan dat 'er naartoe sturen' betekent dat jouw programmatje zal worden aangeroepen met de naam van het plaatje als parameter.. dus zoiets:
"c:\jouwprog.exe c:\windows\temp\zojuistgescandplaatje.jpg"

in jouw programma kun je dan met behulp van de functies
• ParamCount
• ParamStr
de bestandsnaam van het plaatje achterhalen, en er daarna wat mee doen.
code:
1
2
3
4
5
6
begin
    bestandsnaam := ParamStr(1);
    if fileexists(bestandsnaam) then
         copyfile(blablabla
[..]
end;

Maar volgens mij hebje hier geeneens een delphi app voor nodig, en kun je het ook gewoon in een batchbestandje (.bat) doen.. voorbeeld:
code:
1
copy %1 c:\plaatjes\

• ygma!l
jozy2002 schreef op 04 december 2003 @ 17:28:
[...]

ik neem aan dat 'er naartoe sturen' betekent dat jouw programmatje zal worden aangeroepen met de naam van het plaatje als parameter.. dus zoiets:
"c:\jouwprog.exe c:\windows\temp\zojuistgescandplaatje.jpg"

in jouw programma kun je dan met behulp van de functies
• ParamCount
• ParamStr
de bestandsnaam van het plaatje achterhalen, en er daarna wat mee doen.
code:
1
2
3
4
5
6
begin
    bestandsnaam := ParamStr(1);
    if fileexists(bestandsnaam) then
         copyfile(blablabla
[..]
end;

Maar volgens mij hebje hier geeneens een delphi app voor nodig, en kun je het ook gewoon in een batchbestandje (.bat) doen.. voorbeeld:
code:
1
copy %1 c:\plaatjes\
Hartstikke bedankt _/-\o_
Wat je zei klopte idd en het werkt perfect in delphi!
Met .bat wou het niet, omdat het scanner programma alleen kan werken met Win32 exe bestanden.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Het hernoemen van .bat naar .exe maakt het toch al een 'win32 executable'? (technisch gezien niet natuurlijk, maar voor Windows toch wel? Of was dat alleen met .com/.exe?)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• ygma!l
ajvdvegt schreef op 04 december 2003 @ 20:04:
Het hernoemen van .bat naar .exe maakt het toch al een 'win32 executable'? (technisch gezien niet natuurlijk, maar voor Windows toch wel? Of was dat alleen met .com/.exe?)
Dit heb ik geprobeerd, alleen werkte het niet...

• JozyDaPozy
  • Laatst online: 13-05 14:00
Da's volgens mij inderdaad alleen met .com en .exe bestanden..

Verwijderd

Dit zal echt niet gaan. Je kunt natuurlijk wel 'cmd.exe bla.cmd' aanroepen o.i.d.
Pagina: 1