ide bus vraagje, en asus vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-08 18:37

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
ik zou willen vragen, of het nu echt zo is, dat alle UDMA apparaten het beste bij elkaar kunnen? En zoja, de voor mij meest ideale samenhang, met master slave aub?

Ik heb nu mijn IBM Janus 18 gieg en zip intern op 1 bus, ide1, dus nu zou mijn HDD op mode 0 draaien?

Ik heb mijn asus cd-rom en Philips 3610 ook samen, ide2, dus mijn asus zou nu mode 3 moeten draaien?

ook is het zo, dat onder nero het copiëren van een cd, soms erg lang gaat duren, na 1 min op 1 procent oid, dit met de Asus, als ik nu gewoon de cd copiër met WIndows Verkenner, gaat het stukken sneler, bekend probleem? en een oplossing

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

Verwijderd

Als je een UDMA-apparaat i.c.m. een niet UDMA-apparaat op dezelfde kabel zet, dan wordt 'ie automatisch terug geschakeld naar de laagste.

• jpm.lensen

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
dat snap ik wel, maar ik heb niet echt het idee, dat het ook echt remmend werkt!
Mijn HDD draait nu echt geen mode 0, hij draait onder Nero 17 meg/s !

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:45

winnie

de poes...

Ik geloof dat een hd (tenzij je een 10k scsi cheetah neemt) bijna nooit 17 MB/s kunnen) draaien. Twee mogelijkheden:
1) Bedoel je niet Megabit/s (dus 17/8Megabyte/s)?
2) nero liegt tegen je en leegt op dat moment de cache van de HD.

• jpm.lensen

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
Nero zegt:
16.768 KB/sec dat is tog ongeveer 16 meg per seconde, maar hoe hij dat meet, dat weet ik niet,

maar waar het mij om gaat is hoe ik alles het beste aan kan sluiten!

• jpm.lensen

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
?

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:45

winnie

de poes...

Even een poging doen: die twee cd-roms maakt niet buit. Die draaien allebei pio3, dus die kunne bij elkaar. Alleen mot je de brander (volgens de verhalen) als master instellen en de speler als slave. Dan de zip en de HD. Ik zou de HD apart doen, en de zip ergens anders aansluiten. Heb je geen geluidskaart metb ide-controller. Zo ja, kan mooi de zip aan. Istie niet meer bootable, maar dat zou je toch niet moeten willen.

Verwijderd

Ik draai de IDE 355 Busmaster Driver van ALi op mijn P5A's van Asus, en alle HD's met CDROM en Writer(HP7200i) worden daardoor automatisch onder Win98SE2 door die ALi Driver op DMA aangevinkt, dus dat zou je ook eens kunnen proberen, verder heb ik de ALi 1541 HostBridge driver geladen, en de AGP 368 driver van Nvidia(Ref.368).
Bij de Apparaat Beheer staat de IDE Busmasters voor IDE Primary en Secundary beiden op (UDMA)! ;)
http://dit.is/super7

• Kenx
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Kenx

Uchuujinsan

16MB/s is normaal als je de goede (busmastering) ide drivers hebt geinstalleerd.

En dat dma vinkje heeft eigenlijk niets met de UltraDMA bus te maken, maar met processor usage (omzeilen van de processor eigenlijk).

En wat voor ide interface heeft zo'n zip?
Volgens mij maakt het niet uit of je pio/udma devices door elkaar op de bus zet, alleen de firmware snelheid (ofzoiets) gaat dan omlaag.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.

• jpm.lensen

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
Kenx
ik heb helemaal geen busmastering drivers geïnstalled, zou dat helpen dan?!

En een interne zip is mode 0 oid, dus dat schiet niet echt op, helaas heb ik ook geen aansluiting op mijn geluidskaart dacht i, awe64value!

Zou anders zo'n ata66 kaartje zin hebben? of kan je dan niet booten van die IBM schijf, is wel mijn enige schijf?

Nou alvast bedankt voor de replies, maar please ga door!

• jpm.lensen

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
weten jullie het niet?

• Kenx
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Kenx

Uchuujinsan

Er was ooit een programmaatje HD-tach, daarmee kan je je hd performance wel meten, verder heb je cd-speed http://user.online.be/~erikd/cdspeed.htm

En wat bedoel je precies met een cd kopieren? bedoel een image maken op de harde schijf of direct van cd naar cd?

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.

• jpm.lensen

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
ik bedoel copiëren via de HDD, van cd-rom naar brander doe ik nooit, mij teveel risico!

maar weet nou niemand het juiste?

Verwijderd

Ik maak voor de zekerheid ook liever image files op de HD...ga voor zekerheid,(Audio)
Data doe ik wel gewoon 1:1 via Adaptec EasyCreator 3,5b.

Maar jpm.lensen ik zou eerst maar eens die Busmastering voor elkaar maken. ;)

• Marc H
  • Laatst online: 04:03

Marc H

- - Is wakker - -

Image files op mijn HD? vrijwel nooit, tenzij ik weet dat de cd een kras heeft, en daardoor moeilijk te lezen is, dan zet ik hem wel even op m'n HD.

(De juiste hardware hebben helpt, Plextor 412, Ultraplex 40, Dual UW-SCSI, Dual C450, 256 MB)

Trouwens zijn die asus CD spelers Ultra DMA, zowel de 40 speed als de 50 speed.

Dus dan zou je volgens mij beter de harddisk en de Asus bij elkaar zetten op de primary controller, en de writer als master op de sec. met de zip als slave.

Een ultra66 controller kopen lijkt me overkill, omdat het vrijwel geen extra snelheid oplevert.

Ik maak geen fouten, ik creëer leermomenten.

• jpm.lensen

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
wat heeft dat busmastering nou voor zin dan?
gaat daardoor mijn HDD sneller oid?

• jpm.lensen

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
weten jullie een antw.?
en als ik cd-rom en HDD samen doe, wat levert dat mij dan op, qua snelheid of stabiliteit! En gaat het branden dan nog wel goed, met de begrenzing van mode 0 van de ZIP ?

Verwijderd

Busmastering is een oplossing met software, die ze hardwarematig hebben nagelaten of ivm de vele verschillende chipsets.
De busmastering zorgt voorde stabilisatie tussen het data verkeer IDE/HD/CDROM, en het zorgt dat het in de meeste gevallen wat sneller kan lopen, maar dit laatste is weer afhankelijk van de chipset.
Wat dat branden betreft zou ik nooit een ZIP/IDE gekocht hebben, maar je hebt hem nu eenmaal en prober de gunstigste positie van volgorde van IDE aansluitingen.

Met andere woorden, niemand kan je een pasklare oplossing geven, want je hebt er een IDE probleempje van gekregen door die ZIP/IDE.
Even experimenteren met de volgorde, het is even wat werk, je zou kunnen beginnen zonder de ZIP, kijken hoe dat loopt, en daarna de ZIP erbij hangen, succes. ;)

• jpm.lensen

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
ik heb het al eens met zip en brander aan 1 bus geprobeerd, en geen troubles, maar ik vraag me af wat de eigenlijke winst is met udma en udma, in snelheid dan, en ik heb andere kabels nodig, anders staan ze wel erg strak!

Verwijderd

jpm.jensen wat betreft die kabels, die kun je in alle lengtes kopen, of laten maken ter plaatse.
Wat betreft de UDMA kan ik je geen antwoord geven, omdat het te verschillend reageert per moederbord, bv bij mij heb ik drie UDMA apparaten er aan hangen en een mode3, maar het is een ALi busmastering driver die zorgt dat ook de mode3 bij DMA aangevinkt wordt, maar nogmaals dit is per chipset en Moederbord verschllend...je zou eens specifiek naar ervaringen met jouw moederbord IDE/UDMA kunnen vragen, maar ik geef je weinig kans op respons, anders hadden ze hier ook wel gereageerd.

Verwijderd

Harry, jij hebt hetzelde mobo als ik. De Asus p5a-B. Ik heb er de volgende dingetjes op een aan:

- amd-k6-2-350
- 128 mb
- xentor32
- sb-live value
- ultraplex40
- zipdrive
- seagate 4.3 GB
- ava1505 scsi kaart
- pinnacle studio rave tvkaart

Het is daarbinnen dan ook redelijk druk.
Heb ik de volgende vraag:

Waar heb je die ali-busmaster-software vandaan? Ik heb nu de ide-busmaster met datum 4-23-99. Maar volgens mij is dat de versie die van de win98-se-cd komt. Want de rest van de mobo-drivers hebben dezelfde datum.

En hoe weet je welke pio-mode je hd enzo is? Ik heb de hardware-detect in bios op auto gezet. En nou weet ik zo ff niet wat er over de hd komt te staan tijdens het posten. Wel dat de zip mode 0 is. Maar in win98 kan ik er niets over vinden.

Over dat dma: dat heeft volgens mij met het geheugen aanspreken te maken (Direct Memory Access, duh..). Maar moet dat overal aan? Dus bij hd en zip? En wat betekenen al die andere instellingen bij zip? Ik noem maar een int13, disconnect (kun je hem dan al werkend lostrekken?), sync data-transfer. Ze staan ook bij de ultra-plex. Tenminste, het eerste rijtje dan. Daar heb ik alles uit gezet, anders wilde hij de cd niet lezen. Dat auto-insert notification snap ik trouwens.
Is de zipdrive soms een verkapte scsi? Ook al heeft hij een ide-aansluiting?

En is de isa-scsi-2 kaart eigenlijk wel goed genoeg voor de ultra-plex? Er moet nog een 8*2-plex-brander bij komen. Als er weer geld is...

Ben benieuwd of je wat licht op de situatie kunt laten schijnen. Anders iemand anders?

Verwijderd

Da Lynx, ik heb die nw. Busmaster driver uit Duitland vandaan(Asus) en hij heet 355aldn.zip , ik heb je hem inmiddels toe gestuurd, je kunt deze gewoon over de vorige heen installeren, vroeger moest je eerst de oude er af uninstallen.

Dan moet je eerst maar even kijken wat die bij jou automatisch aanvinkt bij Apparaatbeheer DMA.(bij de CDROM instelling)

Ik weet namelijk niet of ie wel bij de ZIP het aan zet, maar dat is ook niet zo belangrijk, het gaat erom de snelle jongens lekker met elkaar te laten communiceren.

Ten tweede heb ik geen goede ervaringen met drivers specifiek voor ALi toepassingen van de Win98 SE2 schijf, ik had een nw.PCI driver voor mijn 330 Viper( zg een driver van Nvidia met datum 30.12.99)) maar die gooide mijn hele tweede machine in de war, toen heb ik maar weer de originele Nvidia 3.37PCI voor de ViperZX128 geinstalleerd, en dat ging beter in samenwerking met de ALi 1541 Hostbridge driver.

Wat je SCSI kaartje betreft, kun je daar nog lang genoeg mee uit de voeten, zolang je maar een ISA slot vrij hebt, meestal kopen we een nieuwe omdat er in de toekomst de ISA sloten verdwijnen.

Even over PIO mode: Ik laat de eerste keer de HD's automatisch detecteren door de BIOS, als ze dan herkent zijn zet ik ze in het eerste BIOS scherm als USER, behalve de CDROM en Writer, die laat ik altijd op AUTO staan.
Hoe je dat kan zien, direct na het opstarten van je P.O.S.T. krijg je het Windows scherm, dan druk je op PAUSE, en daarna op ESC, dan krijg je de kolom te zien, waar je cache en alle info staat, en links staan de schijven met hun resp. modes.

Je bent niet verplicht de DMA modes aan te hebben, maar die nieuwe 355aldn.zip doet dat automatisch...
Als je dat bij een niet UDMA busmasterdriver (dubbele fifo) aanzet met je CDROM, loopt je Windows vast, en dat is een lastig karwei om het weer goed te krijgen, dus nooit zelf aanzetten!!!

Als laatste over je SCSI kaartje voor de Plextors, ja dan is het wel de moeite waard om minstens een DawiControl 2974 of 2975 te kjopen (of Adaptec) met eigen BIOS, en Bootable.
Ik heb voor mijn Microtek scanner zo'n DawiControl 2974 kaartje, en bevalt me prima(PCI), dus een aanrader voor 120.- gulden bij Informatique.

Ik hoop dat ik nu genoeg je vragen hebt kunnen beantwoorden, anders hoor ik het wel. ;)

Evt. heb ik ook nog de 1541 Hostbridge driver, en de laatste AGP 368 kun je zo van Nvidia-site plukken.

Ik heb evtentueel ook nog een IDECache Utility van ALi, daarmee kun je de cache aan of uitzetten, van HD's.

Verwijderd

Heel erg fijn Harry! Dat waardeer ik zulke dingen. Ik ga nu je gemailde files proberen toe te passen. En waar je voor waarschuwde had ik helaas al gedaan: ik had van de hd de dma aangezet. En dat gaat dus mis. Nu draait de hd in dos mode of zoiets. En wat denk je: in het settingsscherm staat de hd niet meer! Dus kan ik het vinkje ook niet weghalen. Gezeik...

Maar goed, misschien als ik je ali-files ga toepassen dat het goed komt. Ik houd je op de hoogte.

Nogmaals: bedankt.

Update: de drivers werken perfect! De trubbels met de hd zijn over. Nu doet de scsi-2 ibm-hd die ik had liggen het ook weer. Af en toe maakt hij wel een rrt geluidje (zomaar, spontaan, out of the blue), maar ik kan de data weer lezen. Wat dat met de busmastering te maken heeft weet ik niet.

Nu nog 1 probleem: de ultraplex wil maar 1 cd per keer. Als ik boot met een cd in het kreng dan geeft hij in de exporer keurig die cd weer. Ik kan er ook alles mee. Lezen, installen, muziek: noem maar op. Maar als ik de cd eruit haal gaat het mis. Hij blijft in exploder keurig die cd wergeven. En ik kan er zelfs op kijken. Best knap, gegeven dat de cd er dan uit is. En een nieuwe cd erin doen helpt niet. Ook f5 drukken helpt niet. Exploder uit, opnieuw: helpt allemaal nix. De nieuwe cd leest hij gewoon niet. Ook booten zonder cd levert nix op. De 1e cd leest hij prima, de volgende niet.

Nou weet ik niet of het er iets mee te maken heeft, maar onder dos kan ik dus de cd-speler niet eens vinden. Aspi driver failed zegt hij. Al op de plextor/adaptec-site gekeken, instructies opgevolgt: het helpt geen bal.

Vreemd is wel: met de plextor-tool kan ik dus wel zien dat hij de nieuwe cd leest.
Ik heb ook de cd-cache al eens uit gezet (in Windows uiteraard..). Helpt ook nix.

Zo, ben benieuwd of jij, Harry hier iets op weet. Of anders iemand anders??

da-Greets

Verwijderd

Neen, helaas, de Plextors zijn een apart geval, een vriend van mij heeft ook steeds rare dingen die niet computer logisch zijn...

Ik heb wel een sprankje hoop voor je van uit een andere hoek, ik weet niet of jij IE5 draait, het lijkt mij wel, ik heb vanavond er de update NL 5.01 over heen gezet, er zijn wat fouten uitgehaald, en hij lijkt iets sneller en een tikkie anders.
Ik doe het update filetje op de bus, dan kun je die opstarten, en dan wordt er kontact gemaakt met MS US-site en van daar uit krijg je gratis de dowload, en vervolgens wordt hij ge installeerd, en compleet gemaakt, het duurt totaal zo'n twintig minuten(kabel).
Mocht ik van iemand horen over die Plextor, dan hoor je het nog. Sterkte.

Verwijderd

Heel aardig Harry, alleen gebruik ik Netscape 4.71. Gewoon, ben ik aan gewend. Er staat echter wel IE5 op dit kreng, dus de update zal ik sowieso doen. Wie weet.

En em jpm: sorry dat ik zo off-topic bezig ben geweest...
Pagina: 1