Zalman heeft een leuke VGA koeler, kan een 9600 nog passief koelen. Voor overclocking moet je er wel een koeler op zetten.
Wil je nog betere/goedkopere koeling, dan moet je er een CPU koeler op kunnen modden. Heb ik ook gedaan, werkt echt perfect!
Hoe? Heel eenvoudig

het magische woord: SPLITPENNEN
Benodigdheden voor VGA met 2 gaten:
* 2 splitpennen, rond 1,5/2 mm
* 2 veertjes, redelijk stug
* 4 M3 ringetjes
* 2 kunstof ringetjes
* en een Heatsink natuurlijk
• 1. Iedere videokaart heeft 2 of 4 gaten rondom de GPU zitten. Lokaliseer ze en meet ze op t.o.c. de GPU
• 2. Pak een afgeschreven CPU koeler en teken de holes op de onderkant van de heatsink. (center ze ff met een centerpons, boord makkelijker)
• 3. Boor de gaten met een 2 mm boortje (Tip: probeer de gaten zo te plaatsen dat ze tussen de heatsink-bladen terecht komen) Pas eventueel de koeler aan met zaag/dremel/vijl zodat deze goed op je kaart past.
• 4. En nou komt het: pak een aantal splitpennen en bewerk deze zodat ze er zo uitzien:
• 5. Smeer een beetje koelpasta op de GPU. Steek de splitpennen door de videokaart en plaats het geheel op de videokaart. Ik had nog een heatsink over, 3 keer raden wat ik daarmee gedaan heb.
• 6. Bewerk vervolgens de splitpennen op de volgende manier:
Hoe verder je de 2 staafjes van elkaar beweegt, hoe harder de veren worden ingedrukt, des te beter je heatsink op de GPU komt te zitten. Fan erop en klaar!
Zie hier het uiteindelijk resultaat van mijn TI 4200 en 9800SE @ Pro met dezelfde mod + Mem koeling:
Heb helaas geen temps, kaarten hebben geen sensors aan boord

Maar ik kon wel weer wat verder OC'en en het is een stuk stiller dan de stock koelers, zeker vergeleken met die ATI koeler...
De RAM-sinks heb ik dus van een CPU koeler gemaakt

Ff paar keer doormidden zagen, met ijzerdraad een klemmetje buigen en klemmen maar! Een goede, niet permanente koeling voor je VGA!
Als je ook nog koelpast onder de RAM-sinks wilt hebben is het aan te raden om rondom je Mem-chips wat tape te plaatsen. Mocht je wat morsen of teveel gebruiken komt het op het tape terecht en op het PCB = geen kortsluiting.
Suc6!
[
Voor 33% gewijzigd door
Silentpuma op 11-03-2004 21:21
. Reden: Links gefixed ]
Use the Search Luke...