Wat zijn de specs van het netwerk?
Server:
Zoals in de titel staat is het netwerk gebruik traag. Als ik vanaf een werkstation een bestand kopieer wordt er, volgens windows taakbeheer, slechts 18% van de NIC (10 MBits half duplex) gebruikt. Dit komt dus neer op een slordige 250 kbyte/s (Als ik mijn DU-meter kan vertrouwen), wat natuurlijk veel te weinig is. Het vreemde is dat wanneer ik een soortgelijke bestandsoverdracht tussen 2 werkstations uitvoer er min. 80% van beide NIC wordt gebruikt, waarbij het niet uitmaakt of ze nou op 100 fd staan of op 10 hd.
Wat heb ik o.a. geprobeerd?
Server:
- HP TC3100 server (P3 1.26 GHz, 768 sdram, SCSi HD (10k RPM), 3Com 905 TX 10/100 Mbit)
- met daarop: Win2k SBS (is domaincontroller en draait verder: exchange 2000, active directory, ISA, TS, Netshield...)
- 3Com superstack 3 baseline 10/100 SWITCH
- 3 * Compaq deskpro (P3 700 MHz, 256 sdram, 3Com 905 TX 10/100 Mbit)
- Verschillende andere werkstations (633 Mhz+) met diverse NIC's
- Alle werkstations draaien winxp pro
Zoals in de titel staat is het netwerk gebruik traag. Als ik vanaf een werkstation een bestand kopieer wordt er, volgens windows taakbeheer, slechts 18% van de NIC (10 MBits half duplex) gebruikt. Dit komt dus neer op een slordige 250 kbyte/s (Als ik mijn DU-meter kan vertrouwen), wat natuurlijk veel te weinig is. Het vreemde is dat wanneer ik een soortgelijke bestandsoverdracht tussen 2 werkstations uitvoer er min. 80% van beide NIC wordt gebruikt, waarbij het niet uitmaakt of ze nou op 100 fd staan of op 10 hd.
Wat heb ik o.a. geprobeerd?
- Alle nic's (incl. server) vast op 10 MBit Half duplex gezet
- Alle nic's (incl. server) vast op 10 MBit Full duplex gezet
- Een transfer van bestanden tussen twee werkstations, wat dus wel snel gaat. Wat m.i. uitsluit dat het aan de bekabeling (cat5 overigens) o.i.d. zou kunnen liggen.
- Meedere zoektochten, hier en op google, met keywords als "netwerk +traag", wat dus niet tot een oplossing heeft geleidt.
- Netshield tijdelijk uitgeschakeld
- Een werkstation direct op de switch aangesloten
- .....
- Dat ik ben best n00b op netwerk gebied