In een administratief informatiesysteem zit een functie om Gebruikers aan te maken, Gebruikers te wijzigen en tenslotte te verwijderen. Het systeem is bedoeld om de administratie bij te houden van verschillende organisaties (bedrijven). Elke gebruiker kan dus gekoppeld worden aan één of meerdere bedrijven.
Nu ben ik een manier aan het bedenken om het koppelen van een gebruiker aan bedrijven mooi op te lossen op een ASP.NET webform met daar achter een MySQL-database. Mijn idee was om in een datagrid alle bedrijven weer te geven met daar voor een kolom met checkboxes. Via deze checkboxen kun je dan vervolgens een bedrijf wel of niet aan de betreffende gebruiker koppelen.
(Vereenvoudigd) Datamodel:
Bedrijven
BedrijfID
Naam
Gebruikers
GebruikerID
GebruikersNaam
Wachtwoord
Gebruikers_Bedrijven
ID
GebruikerID
BedrijfID
Met de volgende SQL-query krijg ik Alle bedrijfsnamen met daarvoor een kolom die gevuld is met de gebruikerID als de gebruiker al aan het bedrijf is gekoppeld:
Ik krijg het echter niet goed voor elkaar om dit in een datagrid te krijgen met een vinkje ipv de gebruikerID (als deze gevuld is). Hoe krijg ik dit voor elkaar en hoe voer ik vervolgens de updates op de dataset uit?
Nu ben ik een manier aan het bedenken om het koppelen van een gebruiker aan bedrijven mooi op te lossen op een ASP.NET webform met daar achter een MySQL-database. Mijn idee was om in een datagrid alle bedrijven weer te geven met daar voor een kolom met checkboxes. Via deze checkboxen kun je dan vervolgens een bedrijf wel of niet aan de betreffende gebruiker koppelen.
(Vereenvoudigd) Datamodel:
Bedrijven
BedrijfID
Naam
Gebruikers
GebruikerID
GebruikersNaam
Wachtwoord
Gebruikers_Bedrijven
ID
GebruikerID
BedrijfID
Met de volgende SQL-query krijg ik Alle bedrijfsnamen met daarvoor een kolom die gevuld is met de gebruikerID als de gebruiker al aan het bedrijf is gekoppeld:
SQL:
1
2
3
4
| Select Bedrijven.Naam, Gebruikers_Bedrijven.GebruikerID FROM Bedrijven LEFT JOIN Gebruikers_Bedrijven ON (Bedrijven.BedrijfID = Gebruikers_Bedrijven.Bedrijf AND GebruikerID = <GebruikerID>; |
Ik krijg het echter niet goed voor elkaar om dit in een datagrid te krijgen met een vinkje ipv de gebruikerID (als deze gevuld is). Hoe krijg ik dit voor elkaar en hoe voer ik vervolgens de updates op de dataset uit?