Toon posts:

[SATA-RAID0] formateren, partitioneren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort krijg ik een asus p4c800 e deluxe mobo, ik sluit daar 2 SATA seagate 80 gb schijven op aan in raid0 (raid01 kan niet met maar 2 schijven volgens de faq?).

Kan ik tijdens de install va windows xp op die schijven deze gewoon formateren, xp installeren en klaar?

En kan ik van die twee schijven in raid gewoon partities maken met partition manager?

Hier lees ik bij raid0 dat bij de minste geringste fout alle data verloren gaat, moet ik hierbij denken aan fysieke fouten op de schijf, (mechanisch oid) of dingen als vastlopers van windows? Is dit dus echt zo simpel allemaal naar de knoppen?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-03 13:31

Turkish

zhé germans

Ja hoor dat kan, gewoon tijdens de setup ;)

Als één van je schijven het begeeft/corrupt is bij Raid 0 ben je alles kwijt, dus je moet je backups goed voor elkaar hebben

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• McFlipp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04-2023

McFlipp

24...

Yup kan prima! Heb ik maandag nog gedaan :)
Gewoon schijven erin, raid arrey opzetten, windows gaan installeren. Ik heb toen in de 'unpartitioned diskspace' een partitie van 5GB voor windows aangemaakt. Daar Windows Xp op gezet. Vervolgens in Windows de overgebleven ruimte (dus de over gebleven 'unpartitioned diskspace zeg maar) geformateerd en klaar was ik.
1 partitie van 5Gb en 1 van 225Gb :)

Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:31
Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 15:01:
...Hier lees ik bij raid0 dat bij de minste geringste fout alle data verloren gaat, moet ik hierbij denken aan fysieke fouten op de schijf, (mechanisch oid) of dingen als vastlopers van windows? Is dit dus echt zo simpel allemaal naar de knoppen?
NTFS van Windows is redelijk robuust tegen crashen (is immers Journaling FileSystem).

Het risico zit hem dus met name in de mechanische problemen met de schijven...
Door regelmatig op de SMART-status te letten kan je mogelijke problemen vroegtijdig afvangen, maar dit is NIET 100%

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

In een Raid-0 kan een kleine vertraging van 1 van de schijven op een onverwacht moment zorgen dat de raid-0 breekt. Wanneer dit gebeurt ben je meestal aan het herinstalleren. Dus zorg voor een stabiele 'environment' voor je PC (vermijdt extreem overclocken, (te) kleine powersupplies (laag wattage), oem schijven (oem schijven zijn meestal van mindere kwaliteit dan 'retail' schijven), e.d.).

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>