Toon posts:

A7V333 V1.01 en USB2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vaag het vermoeden dat in de allereerste revisie van dit bordje, Asus A7V333, die ik heb, de USB2 niet goed werkt.

Ik kan de usb2 poorten wel gebruiken trouwens, maar de snelheid is usb1 (plm 1MB/s).

Enig zoekwerk op het web (google, google groups, hier) geeft te denken dat ik niet de enige ben met problemen met dit bord en usb2, maar een aantal mensen lukt het wel om usb2 op volle snelheid te gebruiken.

Nu vraag ik mij af, kan het zijn dat bij deze eerste revisie de USB2 niet goed werkt en bij latere revisies wel? Is er hier iemand die (weet van) een A7V333 V1.01 waarbij de USB2 wel goed werkt?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als je de interne header gebruikt geldt dat de USB20_34 Header wel 2.0 is en de USB2_3 header niet B)

Verder vermeld je nergens dat je al de laatste BIOS, drivers etc geprobeerd hebt.

En waarmee is de snelheid 1 MB/s, wees specifieker. Vermeld anders ook hoe je USB controller herkend wordt in je OS.

{signature}

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:35
Met wat voor een apparaat test je je USB aanlsuiting, en is het een USB2 hi-speed of full-speed device ?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nielson schreef op 04 december 2003 @ 15:26:
Met wat voor een apparaat test je je USB aanlsuiting, en is het een USB2 hi-speed of full-speed device ?
Let vooral op die rare speed-naampjes die een USB2 apparaat heeft.

Eigenlijk kan je elk apparaat wat nu in de winkel ligt verkopen als USB2, met de opmerking dat het een hi-speed model is B)

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik niet duidelijk genoeg was. En erg bedankt dat jullie meedenken!

Ik getest op al mijn usb2 poorten (heb er 4), zal nagaan hoe jumpers staan (dacht dat ik ze toch echt op usb2 had staan, maar goed, nog een keer controleren kan geen kwaad), hoe dan ook zijn als ik het goed begrijp 2 van de 4 mogelijke usb2 poorten dus in elk geval usb2, en ik heb op die beide headers geprobeerd (2 bij de mobo aansluitingen naast audio etc, 2 via extra connector+kabel naar de achterkant van de kast (naast agp/pci sloten-achterplaatjes).

Ik heb bios 1017, de laatste stable, er is nog een 1018.1 beta, en daar ga ik niet voor.

Het apparaat waarmee ik getest heb is een usb2 fullspeed externe 2.5" harddrive, die het bij kennissen wel op hoge snelheid doet. Daarmee haal ik dus 700MB over in een minuut of 10, ipv 1 of zo...

Mijn usb2 (hispeed) scanner doet ook 28sec over een 28MB scan, maar goed, dat zegt me niks, want misschien haalt die scanner niet meer.

Mijn OS, Mandrake 9.2 (en 9.1 trouwens ook) gebruikt de ehci-hcd usb2 driver. (Overigens, ik zag ook dat het 'removable storage device' daaraan hing.)

Met 9.1 kreeg ik soms een gedurende korte tijd zo'n 6 a 8MB/s, maar dan hing het (proces, niet de machine) en met 80MB van de 700 schiet het ook niet op.
Dus ik dacht: het zal wel een brakke linux implementatie zijn, maar ik heb collega's met hetzelfde bord (andere revisie, 2.nogwat of zo) die het wel lukt met linux (weet niet welke versie, dacht ook Mandrake; is meer kernel/driver afhankelijk dan distro afhankelijk).

Vandaar dat ik me afvraag, is bij deze revisie misschien de USB2 gewoon niet goed?

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-05 16:11
Ik ben hier ook nog mee aan het worstelen (sorry voor de oude bump, maar beter dan een nieuw topic niet? ;P ).
Als ik mijn USB 2.0 stick aansluit krijg ik telkens de melding van een snel USB apparaat op trage USB-hub.
Ik heb trouwens ook nog 2x USB aan de voorkant zitten, dus totaal 6x USB. Zouden die front USB aansluitingen ook 2.0 zijn?

(gebruik trouwens Windows XP SP2)

[ Voor 6% gewijzigd door Shadow_Zero op 07-02-2006 11:46 ]

• Shadow_Zero
*edit*

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 08:10

zAo

GPLv2 Fanboy

Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2003 @ 16:23:
Sorry dat ik niet duidelijk genoeg was. En erg bedankt dat jullie meedenken!

Ik getest op al mijn usb2 poorten (heb er 4), zal nagaan hoe jumpers staan (dacht dat ik ze toch echt op usb2 had staan, maar goed, nog een keer controleren kan geen kwaad), hoe dan ook zijn als ik het goed begrijp 2 van de 4 mogelijke usb2 poorten dus in elk geval usb2, en ik heb op die beide headers geprobeerd (2 bij de mobo aansluitingen naast audio etc, 2 via extra connector+kabel naar de achterkant van de kast (naast agp/pci sloten-achterplaatjes).

Ik heb bios 1017, de laatste stable, er is nog een 1018.1 beta, en daar ga ik niet voor.

Het apparaat waarmee ik getest heb is een usb2 fullspeed externe 2.5" harddrive, die het bij kennissen wel op hoge snelheid doet. Daarmee haal ik dus 700MB over in een minuut of 10, ipv 1 of zo...

Mijn usb2 (hispeed) scanner doet ook 28sec over een 28MB scan, maar goed, dat zegt me niks, want misschien haalt die scanner niet meer.

Mijn OS, Mandrake 9.2 (en 9.1 trouwens ook) gebruikt de ehci-hcd usb2 driver. (Overigens, ik zag ook dat het 'removable storage device' daaraan hing.)

Met 9.1 kreeg ik soms een gedurende korte tijd zo'n 6 a 8MB/s, maar dan hing het (proces, niet de machine) en met 80MB van de 700 schiet het ook niet op.
Dus ik dacht: het zal wel een brakke linux implementatie zijn, maar ik heb collega's met hetzelfde bord (andere revisie, 2.nogwat of zo) die het wel lukt met linux (weet niet welke versie, dacht ook Mandrake; is meer kernel/driver afhankelijk dan distro afhankelijk).

Vandaar dat ik me afvraag, is bij deze revisie misschien de USB2 gewoon niet goed?
Ik heb het zelfde bord, alleen met Ubuntu. Ik heb met het programma [url='http://www.kroah.com/linux-usb/]usbview[/] opgezocht wat werd gezien als USB2.0 poort. Dit omdat er wel 4 poorten op het mobo zitten, maar er maar 2 USB2.0 zijn.
Onder WindowsXP heb ik het overigens alleen met SP2 aan de gang gehad, bij de vorige versies van Windows lukte het niet.

Waarom gebruik je geen nieuwere versie van Mandrake? Heb je een costum kernel toevallig?

• Shadow_Zero
Ik heb de (front) bracket op de USB 2.0 pins op het moederboord aangesloten alleen ik heb nu wat problemen met mijn USB.
Als ik de linkeraansluiting gebruikt crasht mijn PC. En voor AL mijn USB aansluitingen is het nu zou dat de computer crasht als ik een USB stekker er uit haal.
De volgende melding treedt dan op: http://ourworld.compuserve.nl/renguich/img/usb_crash.jpg

Zitten de pins niet goed? Moet ik nog wat in de BIOS veranderen, of wat?

Heeft iemand heel toevallig de lay-out van welke kabeltjes op welke pins moeten? Want met mijn handleiding kom ik er niet uit. Een vriend had me telefonisch geholpen, maar het zou wel fijn zijn als ik die informatie zelf op papier heb, zeker als ik hem weer terug op de 1.1 aansluiting wil doen.

• Shadow_Zero
Ik heb de aansluiting weer op de 1.1 header gedaan en het werkt gewoon weer. Nog even op de 2.0 geprobeerd, maar hetzelfde verhaal. Iemand enig idee wat er aan scheelt?

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
krijg jij een bluescreen windows melding in mandrake?
klinkt overigens alsof je gewoon de interne usb niet goed hebt doorverbonden

• Shadow_Zero
aRTee heeft Mandrake, ik heb gewoon Windows XP SP2 :)

Tja, voor zover ik weet zitten de kabeltjes goed. Maar als je nog schema's of info hier voor hebt, dan hoor ik het graag :)
Of is er nog verschil tussen een USB 2.0 en 1.1 bracket/header (wanneer is het nou bracket en wanneer header?)
Pagina: 1