[Fedora] Kernel upgrade hangt

Pagina: 1
Acties:

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 19:27

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Ik probeer nu al een half uur mijn Fedora kernel te upgraden, maar het wil maar niet lukken.

Ik heb de RPM (i686 voor een P4) vanuit de updates sectie gedownload, en daarna gewoon met rpm -ihv geprobeerd die RPM te installeren. Op een andere bak, met RH9, ging dat goed (met de juiste RH9 kernel dus).
Op deze machine blijft hij echter hangen, nadat de hashes op 100% staan. Ik heb bij top gekeken, en zag dat een umount commando 90+% CPU time inneemt, zelfs na afschieten van het RPM proces. Zelfs een kill -9 helpt niet. Nadere inspectie wees uit dat het ging om een directory /tmp/initrd.mnt.XXXXXX ging. Die is echter gewoon leeg.

Als ik in /boot kijk, dan staat de kernel zelf er wel, ook de System.map. De modules zijn ook goed geinstalleerd. Het enige dat ontbreekt is de juiste /boot/initrd :/

Ik heb nu die nieuwe kernel maar verwijderd (rpm -e gaat gewoon goed), en de symlinks in /boot gefixed zodat System.map en vmlinuz naar de oude kernel en System.map verwijzen, dus ik kan wel gewoon verder.

Maar wat is er aan de hand? En hoe fix ik het?

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb erg weinig verstand van Linux en bijkomende zaken, maar toen ik eergisteren mijn kernel heb geupdate via up2date (ik heb ook Fedora Core 1 draaien) moest ik én de kernel zelf laten downloaden en een nieuw setje initrd-scripts. Zijn die niet ook gewoon te downloaden? En waarom update je niet via up2date?

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Harm schreef op 04 december 2003 @ 17:22:
Ik heb erg weinig verstand van Linux en bijkomende zaken, maar toen ik eergisteren mijn kernel heb geupdate via up2date (ik heb ook Fedora Core 1 draaien) moest ik én de kernel zelf laten downloaden en een nieuw setje initrd-scripts. Zijn die niet ook gewoon te downloaden? En waarom update je niet via up2date?
Ik heb niet zoveel vertrouwen in up2date en kernels, omdat dat op mijn oude 7.x bak niet goed ging (de enige keer dat ik het probeerde).

initscripts moet geen probleem zijn, want die RPM had ik ervoor al geinstalleerd. Als ik nu alsnog kijk bij up2date staat alleen de kernel nog in de lijst van te installeren/downloaden packages.

More than meets the eye
system specs

• Sailorman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-07-2024
Ik heb slechte ervaringen met up2date. Onder redhat en fedora kan je het beste gebruik maken van de utilities apt of yum, waarbij ik zelf het meest apt gebruik.
Als je dit nog niet hebt kun je de rpm neerhalen van apt.freshrpms.net

het commando is dan apt-get install kernel waarna je een set kernels krijgt die voldoen aan het sleutelwoord "kernel". Je pikt de kernel er uit die je wilt en die installeer je dan bv met apt-get install kernel#2.4.22-1.2129.nptl voor de nieuwste fedora kernel.

Ik heb het zelf vandaag op twee totaal verschillende machines gedaan met fedora core 1 en geen centje pijn.

Mocht je bepaalde dependencies missen dan installeert apt die erbij

[ Voor 7% gewijzigd door Sailorman op 04-12-2003 22:34 ]

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:06
Kernel update met up2date gaat vlekkeloos, ik zie geen reden om daar van af te zien. Vooral het argument dat het in RH 7.3 (drie versies geleden??) vind ik er zwak. Tijdens de beta fase van Fedora voorzag ik mijn bak bijna dagelijks van een nieuwe kernel mbv up2date en op enkele uitzonderingen na (voornamelijk vanwegen ontwikkelingen aan up2date) ging dat altijd vlekkeloos.

Om even op Sailorman in te haken: Tegenwoordig (sinds Fedora 1 dus) is up2date ook voorzien van apt- en yum-ondersteuning (standaard wordt zelfs yum gebruikt voor het updaten) wat de installatie van deze pakketten een beetje zinloos maakt. Apt is sowieso af te raden omdat het niet echt optimaal is geimplementeerd op rpm-systemen (installatie van rpm-pakketten geschied een beetje brak, iig in oudere versies)

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Martin Sturm schreef op 04 december 2003 @ 23:55:
Kernel update met up2date gaat vlekkeloos, ik zie geen reden om daar van af te zien. Vooral het argument dat het in RH 7.3 (drie versies geleden??) vind ik er zwak. Tijdens de beta fase van Fedora voorzag ik mijn bak bijna dagelijks van een nieuwe kernel mbv up2date en op enkele uitzonderingen na (voornamelijk vanwegen ontwikkelingen aan up2date) ging dat altijd vlekkeloos.
Je hebt natuurlijk wel gelijk. In feite gebruikte ik de up2date wel, alleen dan handmatig alles downloaden en installeren. Maar dan nog snap ik niet waarom hij bleef hangen.

Ik zal het iig vanmiddag nog ff proberen (heb het nu te druk), maar als het daarna nog niet lukt is het dikke vinger naar die kernel.

Vraagje eigenlijk: installeert up2date de kernel naast de oude kernel, of over de oude kernel heen? Want ik heb liever het eerste, just in case.

More than meets the eye
system specs

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hij installeer hem naast de oude kernel, ik heb in mijn bootmenu nu dus twee opties staan om naar Fedora op te starten: de oude en de nieuwere kernel.

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Ah mooi, dat is precies wat ik wil :)

More than meets the eye
system specs

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Vanmiddag al een paar keer geprobeerd via up2date, maar ik kreeg steeds een GPG error op de kernel.
Nou ben ik behoorlijk koppig, dus probeerde ik het net nog een keer. Ik was ff bang dat het weer fout zou gaan toen ik bij top umount weer ruim 90% CPU zag gebruiken, maar dat was dit keer maar tijdelijk, en het is gelukt.

Ik vraag me alleen af wat het verschil is met handmatig de RPM installeren? Waarom gaat het dan fout (vanmiddag weer geprobeerd ja, ging weer fout), en via up2date niet? En ja, ik heb lang genoeg gewacht, daar ligt het niet aan.

More than meets the eye
system specs

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:06
Uh.. geen idee.. dan is er iets raars met je rpm-gebeuren aan de hand. Tijdens de beta-versie van Fedora Core heb ik ook een paar keer gehad dat heel het RPM gebeuren stuk was, wat alleen op te lossen was door opnieuw te rebooten.. maar sinds versie 1 uit is, heb ik daar eigenlijk geen last meer van gehad.
Pagina: 1