Toon posts:

Van .dat naar .csv indeling

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik moet van een *.dat bestand een *.csv bestand maken dat vervolgens in excel te bewerken moet zijn.
Als ik het DAT bestand open en vervolgens opsla als CSV, dan krijg ik helemaal geen gescheiden waarden. Alles wordt in 1 cel achter elkaar geplakt.
Wie weet hoe ik dit voorelkaar krijg?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-12 21:11

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wat voro dat bestand? Dat is namelijk nogal erg generiek en wordt door ongeveer iedereen gebruikt die een leuk bestands type voor data nodig heeft..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Het is een DAT bestand m.b.t administratie.
Helaas kan ik je er ook geen verdere informatie over geven.

Verwijderd

Wat zijn de scheidingstekens tussen de velden? Anders open je namelijk gewoon in excel en dan doe je "tekst naar kolommen" met het juiste scheidingsteken.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-12 20:40

EXX

EXtended eXchange

Welk programma gebruikt dat .dat bestand? Ik vraag dat ivm het volgende: ik heb het omgekeerde. een excel sheet moet ik omzetten naar een *.dat, die ik weer kan importeren is een progje genaamd popsy.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• mearten
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-11 19:03
als je een csv bestand opent van uit de explorer, dan opent Excel het in 1 kolom,
maar als je het via bestand --> openen converteert het naar verschillende kolommen

Scuba-diver

Verwijderd

Topicstarter
Het programma dat gebruik maakt van het DAT bestand heet GEMAL.
Verdere informatie over dit programma heb ik helaas niet.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-12 19:09

Dido

heforshe

*.DAT heeft geen vaste indeling, dus kun je dat niet zomaar converteren. De extensie veranderen verandert niets aan de inhoud van je bestand :)

Ik zou eens goed naar het .dat bestand kijken, en eens proberen of je het niet in Excel kunt openen en opmaken (Excel is daar vrij goed in op zich).

Wat betekent mijn avatar?

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-12 15:11

Ravhin

no <root>...

Je kan niet geholpen worden met deze weinig informatie.

Als een DAT-bestand space separated is, kan je het importeren in Word en Zoeken/vervangen gebruiken om komma's in te voeren (Comma Separated Value). Je kan ook blond het DAT bestand in Excel laden en kijken of hij weet wat-ie er mee moet doen: Data --> Import External Data --> Import Data en dan kijken wat je er mee aankan.

Als je er echt niet uitkomt vervang je de letters voor x'en en laat je het voor de rest in het formaat staan wat het nu is en post je dat. Kunnen wij kijken wat we er mee kunnen.

/offtopic
Er zijn legio manieren om data in excel te hijsen die terug dateren vanaf het oude mainframe principe van "tekens tellen"... in het ergste geval ben je daar aan overgeleverd :X

[ Voor 20% gewijzigd door Ravhin op 04-12-2003 16:12 . Reden: Nog wat extra nutteloze parate kennis... ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Pagina: 1