[gentoo] /sbin/poweroff wordt hele tijd aangeroepen :?

Pagina: 1
Acties:

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Topicstarter
gloednieuwe gentoo-installatie. Tijdens het booten ging pc vanzelf uit, maar telkens op andere momenten. Als ik vanuit knoppix de logs bekeek zag ik niets vreemds. Ik heb toen /sbin/poweroff vervangen door een scriptje:

code:
1
2
3
4
#!/bin/bash
echo "`date` NU IS HET AAN DE GANG. SCHOP DAT KLOTESCRIPT NAAR /dev/null!!!" >> /var/log/syslog
ps aux > /root/ps.aux.debug
rc-status --all > /root/rc.status

omdat ik dacht dat het aan de init-scripts lag. Bleek niet zo te zijn, /sbin/poweroff wordt voortdurend aangeroepen, het lijkt wel random.

Heeft iemand een idee waar dit vandaan kan komen?

Op zich werkt het systeem prima nu, shutdown -h now werkt ook prima (poweroff is een symlink naar halt), maar ben wel heel benieuwd waar dit vandaan komt.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kan het zijn dat poweroff wordt opgeroepen als je moederbord een poweroff commando krijgt (aan/uit knop indrukken) en dat de aansluitingen naar jet aan/uit knop een beetje brak zijn of dat de plus van het pinnetje waar je aan/uit knop op zit zwevend hangt en graag naar de +5 wil?

Wat gebeurt er nu als je de aan/uit knop indrukt. Niets, of gaat de computer dan spontaan uit? Wat gebeurt er onder knoppix?

Signatures zijn voor boomers.

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
mdeen schreef op 04 december 2003 @ 14:30:
Kan het zijn dat poweroff wordt opgeroepen als je moederbord een poweroff commando krijgt (aan/uit knop indrukken) en dat de aansluitingen naar jet aan/uit knop een beetje brak zijn of dat de plus van het pinnetje waar je aan/uit knop op zit zwevend hangt en graag naar de +5 wil?

Wat gebeurt er nu als je de aan/uit knop indrukt. Niets, of gaat de computer dan spontaan uit? Wat gebeurt er onder knoppix?
zou kunnen dat t knopje brak is, maar heb onder knoppix geen enkel probleem. Ook slackware gaf geen problemen.

Zal ns checken of acpid draait, want die zou events ook moeten loggen...

Wel vreemd dat t dan vrij random gaat, en slechts een paar keer per uur gemiddeld...

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

smokalot schreef op 04 december 2003 @ 14:47:
[...]

zou kunnen dat t knopje brak is, maar heb onder knoppix geen enkel probleem. Ook slackware gaf geen problemen.

Zal ns checken of acpid draait, want die zou events ook moeten loggen...

Wel vreemd dat t dan vrij random gaat, en slechts een paar keer per uur gemiddeld...
Tja, Slackware, knoppix, gentoo. Andere distro, andere zeden (om maar even een spreekwoord te verbasteren). Misschien doen zij zoiets niet, daarom mijn vraag wat de aan/uit knop nu en onder knoppix doet.
Ik heb geen ervaring met Linux (nou ja, 1.1 kernel was mijn laatste) maar ik weet dat je moderne XP-pc's al lopend uit kunt schakelen, dat wordt door XP afgehandeld en die gaat dan netjes plat.

En random, heb je wel eens the story about 'Magic' gelezen?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 22:21
Andere distro == andere kernel == andere ACPI support. Zou inderdaad gokken dat het daar ergens ligt....

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
Wilke schreef op 04 december 2003 @ 15:14:
Andere distro == andere kernel == andere ACPI support. Zou inderdaad gokken dat het daar ergens ligt....
In principe bak ik mijn kernels zelf (behalve knoppix natuurlijk), met zo'n beetje dezelfde opties (en ook vrijwel altijd de nieuwste). Maar ik zal ns kijken of ik het probleem met andere kernels ook heb.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:31

voodooless

Sound is no voodoo!

Hmm, een of andere dienst moet hiervoor toch zorgen. Idd zou ik acpid als grootste verdachte aanzien.

Je kunt natuurlijk ff de acpid uitzetten en even een cat doen van /proc/acpi/event. Laat het een tijdje staan en kijk of je daar misschien vreemde dingen ziet lansgkomen. Is dat niet het geval, dan kijk eens in crontab ofzo (is maar een wilde gok).

Is er geen namier om te achterhalen welk process het script aanroept? Dat zal toch vast moeten kunnen op de een of andere manier. Misschien met een "ps" in het script ofzo?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
/var/log/acpid lijkt me een mooie om eens te bekijken.

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
cat /proc/acpi/event is idd hetgeen wat hielp om het probleem te vinden, er worden de hele tijd dit soort berichten gegenereerd:

thermal_zone THRM 000000f0 00000001
thermal_zone THRM 000000f0 00000000

en tegelijkertijd wordt geprobeerd /sbin/poweroff aan te roepen. Op zich is de thermal zone functie van acpi vooral bedoeld voor laptops, maar er staat in de help dat je m maar het best altijd kunt gebruiken voor de zekerheid. Heb nu een nieuwe kernel gecompileerd, zal zometeen even rebooten (gelijk even in bios temperatuur checken trouwens), neem aan dat het probleem daarmee is opgelost.

Ga wel even googlen of dit normaal is, want heb toch geen vreemde hardware (i810 mobo) ofzo. :?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Je kunt ook via een cat de temperatuur chekken hoor: cat /proc/acpi/thermal_zone/.../temperature . Zomaar deze feature uitzetten lijkt mij erg gevaarlijk, zeker als blijkt dat je CPU te heet word.

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
deepspace schreef op 04 december 2003 @ 23:06:

Je kunt ook via een cat de temperatuur chekken hoor: cat /proc/acpi/thermal_zone/.../temperature . Zomaar deze feature uitzetten lijkt mij erg gevaarlijk, zeker als blijkt dat je CPU te heet word.
mmm, mijn cpu zou 82 graden worden :X

bleek dat de koeler er niet goed op zat ofzo... Na die er opnieuw op te zetten is het probleem weg iig.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dus toch _/-\o_ van gentoo. Alleen lijkt het me handig als de deamon die poweroff oproept dan even logt waarom dat die het doet. Dus iets als
code:
1
2
gentoo$ cat /var/adm/messages
05-12-2003 13:29:50 CPU temp at 82 degrees! Shutting down!

En niet alleen in file loggen maar ook groot op de console.

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
mdeen schreef op 05 december 2003 @ 13:32:
Dus toch _/-\o_ van gentoo. Alleen lijkt het me handig als de deamon die poweroff oproept dan even logt waarom dat die het doet. Dus iets als
code:
1
2
gentoo$ cat /var/adm/messages
05-12-2003 13:29:50 CPU temp at 82 degrees! Shutting down!

En niet alleen in file loggen maar ook groot op de console.
Ik weet niet welke demon poweroff aanroept, ik weet wel dat ik in mn BIOS heb aangegeven dat ie automagisch moet afsluiten als CPU temp hoger dan 80C is, en dat ik helemaal geen acpid heb draaien (die dus ook niet kan loggen). Ik heb alleen syslogd en klogd draaien, die blijkbaar acpi niet doen (omdat als je dan acpid ook draait je messages dubbel krijgt denk ik).

Een msg sturen naar de console kan niet, want als je dat wilt lezen moet je pc aanstaan, en dat is nou juist het idee ;)

Ik geef toe dat het beetje lastig is, maar dit is denk ik toch het gewenste gedrag.

moraal:
draai acpid als je acpi enabled hebt in je kernel.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

De kernel heeft acpi, dus ik denk dat die het van de shutdown ook echt uitvoert via de bios, ook zonder acpid.

Zeer netjes dus. Het heeft je vast wat kapotte hardware bespaard :)

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Er wordt op dit moment op LKML (Linux Kernel Mailing List) over gesproken dat het toch niet zo handig is als de kernel "stil" afsluit bij een temperatuur-alarm.
Je bent niet de enige met een buggy moederbord die at random hoge temperaturen meldt, dus daar komt vast binnenkort een oplossing voor :)
Via lkml.org kun je de discussie bijhouden, als je het interessant vind, er komen waarschijnlijk ook wel tijdelijke patches langs tot er een definitieve versie komt die voor iedereen goed genoeg is.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
deepspace schreef op 05 december 2003 @ 14:36:
De kernel heeft acpi, dus ik denk dat die het van de shutdown ook echt uitvoert via de bios, ook zonder acpid.

Zeer netjes dus. Het heeft je vast wat kapotte hardware bespaard :)
nou, ik heb /sbin/poweroff dus vervangen door een script wat niet powerofft, dus het heeft me geen hardware bespaart. Ik weet niet goed of de temp nou inderdaad zo hoog was, het BIOS geeft echter wel dezelfde temp terug als /proc/acpi/.../temperature, dus wellicht wel :X.

Wat me wel positief opvalt is dat een P!!! blijkbaar stabiel blijft ook al is ie 80+ graden.
Tony Vroon schreef op 05 december 2003 @ 15:22:
Er wordt op dit moment op LKML (Linux Kernel Mailing List) over gesproken dat het toch niet zo handig is als de kernel "stil" afsluit bij een temperatuur-alarm.
Je bent niet de enige met een buggy moederbord die at random hoge temperaturen meldt, dus daar komt vast binnenkort een oplossing voor :)
Via lkml.org kun je de discussie bijhouden, als je het interessant vind, er komen waarschijnlijk ook wel tijdelijke patches langs tot er een definitieve versie komt die voor iedereen goed genoeg is.
Het heeft nadelen om de kernel stil af te laten sluiten, maar ik vraag me af wat de oplossing dan is... Overigens denk ik dus dat de temperaturen niet zo random zijn bij mijn mobo... Maar bij andere mensen is dat vast wel zo.

Zal eens kijken op lkml.org.

Pagina: 1