Simpel geluidskaatje met ECHT 5.1 uit de analoge uitgangen!

Pagina: 1
Acties:

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015
Hallo,

Ik ben dus opzoek naar een simpel geluidskaartje waar ECHT de 6 kanalen van een dolby digital 5.1 signaal uit de analoge uitgangen van het kaartje komen rollen.
Een digitale uitgang hoeft er dus niet op te zitten.
Als ik een DVD opzet, dan wil ik dus echt de stem over de middenspeaker horen en de sublaag effecten over de sub... muziek en foley over de L en R speakers en sound effects over de surroundspeakers...
En NIET een zelf verzonnen/berekend signaal van wat de geluidskaart er van maakt.

Nu vraag ik mij af hoe dit werkelijk in z'n werk gaat.
Waar wordt het signaal gedecodeerd? Ik gebruik PowerDVD 5.0 en ik heb gelezen dat deze het al softwarematig kan decoderen, maar stuurt powerdvd het dan ook wel naar de goede uitgangen van zo'n geluidskaart.
Of is het zo dat de geluidskaart het ac3-signaal "snapt" en het zelf scheidt naar 6 analoge signaaltjes?

(Het is namelijk zo dat ik al een geluidskaart heb met meer uitgangen, een Motu 828 firewire audio interface. Maar als ik PowerDVD op 6ch zet, dan komt er uit mijn Motu nog steeds maar signaal uit output 1-2. Ik kan ook nergens kiezen in PowerDVD naar welke uitgang ik welk signaal kan routen...)

Ik zat zelf te kijken naar de sweex 6ch geluidskaart... Is maar 8 of 9 euro, maar ik vertrouw dat eigenlijk niet zo. Ik verdenk die kaart ervan dat ie zelf van een stereo-signaal een 5.1 signaal brouwt en dat wil ik dus niet!

Voor de rest leek me de trust 5.1 sound expert wel een leuk kaartje... maar voor die kaart hetzelfde... wat doet die met de signalen?

Of zijn er andere kaarten waarmee jullie ervaring hebben en zeker weten goed werken?

Het is puur om dvd'tjes in echt 5.1 te beluisteren en bekijken. Ik heb zelf al genoeg versterkers en speakers om er op aan te sluiten!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:13

4POX

Everybody is wired

Sweex geluids kaartje.

5.1 uitgang..

Kost 9,50 euro bij de betere computerwinkel

AKA Rinkel weblog

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
misschien een sb live 1024, genruik dat kaartje zelf ook met een 5.1 setje en dat bevalt me erg goed

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-08 12:52
De SB Live 5.1 doet wat jij beschrijft. Of de Sweex dat ook doet? Ik betwijfel het.

• MNECMotU
Owkee....

Ik heb ook nog ergens een sblive 1024 liggen... kan ik die daarvoor gebruiken?
Naar mijn weten zitten daar maar 2 minijack-uitgangen op... wat wil zeggen dat ik m'n center en subwoofer niet kan aansluiten.

En was dit bij de sblive 5.1 ook niet het geval... die stuurt toch alleen digitaal uit... en dat is nou juist net niet wat ik moet hebben, omdat ik helemaal geen externe decoder heb...

En over die sweex las ik dit in de handleiding:
Afbeeldingslocatie: http://student-kmt.hku.nl/~bob0/tmp/sweex51.jpg

En dat bevalt me eigenlijk niet: "Ondersteuning van vier kanalen" net alsof er van een dolby surround signaal een 5.1 wordt gemaakt met behulp van allerlei gare interpolatietechnieken...

Pffff... soms zie ik door de gemene reclamepraatjes het bos niet meer hoor :)

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

Verwijderd

met die vier kanalen bedoelen ze waarschijnlijk het aantal kanalen in games, maar gewoon ac3 (en dat staat erbij) wordt wel 5.1 eruit gegooid.

En als je betere kwaliteit wilt, koop dan een SBlive 5.1 of een Audigy player. De eerste is ook zo duur niet meer :)

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De Trust Sound Expert Digital Surround 5.1 kan in ieder geval 5.1 geluid door de analoge uitgangen krijgen, maar kijk eens wat verder voor een betere kaart. (Heb ik uiteindelijk ook gedaan en gekozen voor een Hercules Game Theatre XP 7.1 die dit ook kan maar die ook surround over de spdif krijgt)

[ Voor 26% gewijzigd door DannyVersluis op 04-12-2003 17:42 ]

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

• MNECMotU
Okee thnx, ik ga daar eens ff naar kijken!

Maar dan nog deze vraag:
MNECMotU schreef op 04 december 2003 @ 14:18:
(Het is namelijk zo dat ik al een geluidskaart heb met meer uitgangen, een Motu 828 firewire audio interface. Maar als ik PowerDVD op 6ch zet, dan komt er uit mijn Motu nog steeds maar signaal uit output 1-2. Ik kan ook nergens kiezen in PowerDVD naar welke uitgang ik welk signaal kan routen...)
Mijn vraag is...

Is er een programma'tje / plugin die DVD's kan afspelen en het ac3 geluid decodeert en dit over mijn verschillende uitgangen van mijn Motu-interface kan verspreiden... dit zou namelijk de beste en tevens goedkoopste oplossing zijn.

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-08 09:20

bennierex

Pilot_Z

Ik dacht trouwens altijd dat het signaal voor de subwoofer gewoon gescheiden wordt door de versterker en dat je daar dus geen apart uitgangskanaal op je kaart voor nodig hebt (voor 5.1 heb je dus 5 kanalen en geen 6), of heb ik het nu mis?

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-08 12:52
Bij de SB Live Player 5.1 die ik heb wordt de oranje uitgang gebruikt voor digitaal of center/sub.

• MNECMotU
bennierex schreef op 04 december 2003 @ 18:01:
Ik dacht trouwens altijd dat het signaal voor de subwoofer gewoon gescheiden wordt door de versterker en dat je daar dus geen apart uitgangskanaal op je kaart voor nodig hebt (voor 5.1 heb je dus 5 kanalen en geen 6), of heb ik het nu mis?
Ja, dat kunnen sommige versterkers wel, maar dan heb je het niet meer over een DD 5.1 signaal. Maar een 5.0 signaal, wat overigens geen standaard is.
En dat is natuurlijk niet wat ik zou willen.

Trouwens... ik zag vandaag ook nog de Terratec Aureon 5.1 Fun...

Iemand daar enige ervaring mee en kan die wat ik wil?
Dus ECHT 5.1 weergeven door de analoge uitgangen en niet een of andere nep-codering...?

[ Voor 30% gewijzigd door MNECMotU op 04-12-2003 19:24 ]

Verwijderd

sweex.nl
6 Kanaals Soundkaart
ARTIKELNUMMER: US000020
Met deze Sweex 5.1 geluidskaart creëert u het “bioscoopeffect” met uw computer. Het geluid van uw cd of dvd komt van alle kanten want u kunt op deze geluidskaart, naast 2 front en 2 rear speakers, nu ook een subwoofer aansluiten. Uiteraard beschikt deze kaart over een dual game port waarmee u door middel van een Y-kabel 2 joysticks kunt aansluiten. Voorzien van MIDI in- en uitgang.

Adviesprijs inclusief b.t.w. € 13,95

• MNECMotU
Jaja, ik weet het... maar wat ik niet weet is wat die sweex nou daadwerkelijk weergeeft.
Geeft 'ie de 6 signalen ook daadwerkelijk weer zoals ze gemixed zijn in de studio, of maakt ie met een of andere zelf verzonnen surroundcodering een zogenaamd 5.1 signaal, want dan heb ik er dus niets aan.

Wat ik ook nog zou moeten hebben is een test-dvd'tje of de dvd-files ervan (die zijn toch wel te krijgen ergens op internet???), die alle speakers afgaat, zodat je kunt tjekken of je signaal aan alle kanten wel helemaal ok is!

Weet iemand waar zoiets is te downloaden?

Verwijderd

Als ik logisch denk zul je toch echt een kaart moeten hebben die 6 x out analoog heeft dan wel een speciale plug maar dan zit je volgens mij vast aan een speciale stekker zoals bij de eerst SB platium live met die extra i/o kaart waar een kabel bij zat naar mijn cambridge soundworks 3500 9 polige stekker incl de aarde

Verwijderd

Ik werk in een winkel waar ze die dingen verkopen, is gewoon gebaseerd op een c-media chipset (zoals eerder vermeld) en heeft gewoon 5 analoge uitgangen die door powerdvd aangestuurd kunnen worden.

• MNECMotU
MNECMotU schreef op 04 december 2003 @ 19:44:
Wat ik ook nog zou moeten hebben is een test-dvd'tje of de dvd-files ervan (die zijn toch wel te krijgen ergens op internet???), die alle speakers afgaat, zodat je kunt tjekken of je signaal aan alle kanten wel helemaal ok is!

Weet iemand waar zoiets is te downloaden?
Ik heb dit ergens gelezen in een van de vele topics van dit forum, alleen kan het niet meer vinden. Zou dit ergens op internet te vinden zijn?

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
MNECMotU schreef op 04 december 2003 @ 20:09:
[...]

Ik heb dit ergens gelezen in een van de vele topics van dit forum, alleen kan het niet meer vinden. Zou dit ergens op internet te vinden zijn?
terratec aureon fun 5.1

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Sweex heeft 2 geluidskaartjes op basis van de 8738 chipset.
Eén 4 kanaals, en één 6-kanaals.
Gevraagd naar het verschil, werd mij geantwoord dat bij de 4 kanaals de 2 "extra" (center en woofer) kanalen waren afgeknepen.
Nu kunnen die 2 natuurlijk berekend worden, maar ik denk dat dat niet gebeurt bij over 6 kanalen aangeboden geluid.

eagle

• MNECMotU
Owkee dan! Ik denk dat ik voor die trust ga (al is het niet mijn lievelingsmerk).
Maar dan heb ik iig coaxial in en out en optical in en out... altijd handig voor in de toekomst misschien :)

Maar ik hoef 'm niet te kopen als hetvolgende mogelijk is...

Ik heb hier nog liggen een SBLive 1024 !!!
Kan ik daarmee wat ik wil?

Want ik weet dat er 2 analoge stereo-uitgangen op zitten (dus dat zijn er al 4), maar die andere 2 (center/subwoofer) uitgang zit er natuurlijk niet op...

Is dit net zoals bij de Live 5.1 dat de digitale uitgang (wat ook een mini-jack-plugje is) omgeschakeld kan worden naar een center/subwoofer aansluiting, wat zou betekenen dat dit kaartje ook als 5.1 gebruikt kan worden????

Of niet......

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Heeft daar niet in elektuur een schakeling voor gestaan ?
(Evenzo op Internet ? : zelf maken van digitale i/o voor die geluidskaart)

[ Voor 26% gewijzigd door Brothar op 04-12-2003 20:41 ]

eagle

• MNECMotU
Weet ik niet... maar ik ga niks solderen ofzo... kwil alleen weten of het kan met een sblive 1024... zo niet, dan ga ik een andere kopen...

En kan het... 5.1 met een Live 1024?

• Aemstel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-03 20:05
Zelf probeer ik nu ook 5.1 te krijgen in games met een Live 1024, vandaar dat ik dit topic ff omhoog schop.

Kan je de uitgangen op de 1 of andere manier zo configureren dattie bijvoorbeeld de digital out gebruikt voor front left en front right, de line out voor center en sub en de rear out voor rear left en rear right?

Verwijderd

PPietje schreef op 18 maart 2004 @ 22:15:
Zelf probeer ik nu ook 5.1 te krijgen in games met een Live 1024, vandaar dat ik dit topic ff omhoog schop.

Kan je de uitgangen op de 1 of andere manier zo configureren dattie bijvoorbeeld de digital out gebruikt voor front left en front right, de line out voor center en sub en de rear out voor rear left en rear right?
Niet dat ik weet maar, daarvoor is de Live 5.1

moet je hiervoor een oud topic schoppen?
Pagina: 1