[Access] Kan resultaat query niet bewerken

Pagina: 1
Acties:
  • 656 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Carpenter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:53
Beste mensen,

Ik heb de volgende query gebouwd in Access:
Afbeeldingslocatie: http://www.carpenter.nl/query.gif
Als ik deze query echter wil uitvoeren en het resultaat wil bewerken (tekst veranderen of iets dergelijks), dan krijg ik de melding "Dit Recordset-object kan niet worden bijgewerkt". Haal ik de laatste tabel "subsysteem" weg dan werkt het wel gewoon. Wat is er mis met de relaties want ik kom er echt niet meer uit. :?

[ Voor 8% gewijzigd door Carpenter op 04-12-2003 14:08 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19
AFAIK kan je een query alleen 'bewerken', als die slechts gegevens haalt uit 1 tabel.

https://fgheysels.github.io/

• Carpenter
whoami schreef op 04 december 2003 @ 14:03:
AFAIK kan je een query alleen 'bewerken', als die slechts gegevens haalt uit 1 tabel.
AFAIK 8)7 Maar als ik de laatste tabel weg haal dan kan ik wel alles aanpassen/bewerken, dus dat is een beetje raar dan.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Boss

+1 Overgewaardeerd

Volgens mij zitten je relaties een beetje raar, of ik begrijp het niet helemaal:
tblSysteem is volgens mij de 'hoofd' tabel.
Een systeem heeft meerdere versies, vandaar de 1-veel relatie naar tbl_Systeemversie. Dan zou ik denken dat een versie meerdere releases heeft, dus weer 1-veel. Maar dan andersom? Nu hebben meerdere versies dezelfde release?

(en waarom zou je direct in deze query wijzigen? Kan je er niet een form omheen bouwen met daarin de relaties zo dat je er wel goed in kan wijzigen?)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Carpenter
Boss schreef op 04 december 2003 @ 15:05:
Volgens mij zitten je relaties een beetje raar, of ik begrijp het niet helemaal:
tblSysteem is volgens mij de 'hoofd' tabel.
De hoofdtabel is in dit geval eigenlijk release maar in het echt (dit was te groot) is het de tabel bevinding die aan de tabel subsysteem hangt met een 1-op-veel relatie.
Een systeem heeft meerdere versies, vandaar de 1-veel relatie naar tbl_Systeemversie. Dan zou ik denken dat een versie meerdere releases heeft, dus weer 1-veel. Maar dan andersom? Nu hebben meerdere versies dezelfde release?
Een release kan meerdere systeemversies hebben omdat er hier verschillende 'ketens' zijn die in 1 release geupdate worden. Vervolgens kan elke systeemversie maar 1 systeem hebben maar elk systeem kan wel weer meerdere subsystemen hebben. 8)7 Snapie nog?
(en waarom zou je direct in deze query wijzigen? Kan je er niet een form omheen bouwen met daarin de relaties zo dat je er wel goed in kan wijzigen?)
Ik heb dit geprobeerd alleen in dat formulier kon ik ook niets wijzigen en toen ben ik de query maar gaan uitspitten.

[ Voor 11% gewijzigd door Carpenter op 04-12-2003 15:24 . Reden: verduidelijking ]

• jwpmzijl
  • Laatst online: 19:49
De tabel tbl_systeemversie wordt 2x gelinkt naar in een 1 op veel relatie naar een andere tabel. Als je een dergelijke query maakt dan zal Access als een dat je niet kunt wijzigen. Wil je wijzigingen kunnen aanbrengen in het resultaat van een query dan moet je de joins aanpassen.

Hans van Zijl

Verwijderd

Bekijk het eens op deze wijze.
Als je een veld veranderd uit de uitkomst van deze query, dan verander je in de uitkomst van je query ook een ander record. En daarom kan het niet.
Je kunt natuurlijk wel een formpje maken met een subformpje. Dan kan je in het subform wel de waarde veranderen.

• Carpenter
Maar zou dit te verbeteren zijn door het databasemodel aan te passen? Want bovenstaand plaatje is ook zo'n beetje mijn model, behalve dat er aan de tabel 'tbl_subsysteem' dus nog een tabel 'tbl_bevinding' hangt met een 1-op-veel relatie (er zijn nog wel andere tabellen maar daar heb ik geen problemen mee)

Ter verduidelijking:
- release
SAP 1B release

- systeemversie
1b

- systeem
SAP FiCo

- subsysteem
Algemeen
Interface

- bevinding
gaat per subsysteem dus hier bijvoorbeeld Algemeen

Overigens bestaat er, in mijn model, voor elk systeem een subsysteem alleen is het niet verplicht hier een naam voor op te geven.
Pagina: 1