zm80C-hp op 9500pro heet?

Pagina: 1
Acties:

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Hoi en hallo,

Ik heb net een zm80C-hp koelblok gekocht voor mijn Club3d 9500Pro. Er is mij verteld dat dit zonder problemen passief gekoeld zou moeten kunnen. Alleen van 9800 en hoger zou de optionele fan er op moeten.

Echter als ik de heatsink aan de onderkant aanraak dan is de temperatuur boven de pijngrens. Als ik er een fan opzet gaat het helemaal goed.

Wie heeft dit zelfde probleem? hoort dit blok zo heet te worden? Het blok is nu al voor de 2e keer opnieuw op de kaart gebouwd volgens de handleiding.
Als het even kan wil ik hem zonder fan laten lopen. Omdat dit minder herrie maakt :Y)

Iemand zelfde probleem? Is het verantwoord om hem zoo te laten draaien?
:?

Grtn wouter

• Chubbchubb
  • Laatst online: 24-03-2021

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

Volgens mij moet dat koelblok je kaart wel passief kunnen koelen, is ie aan de bovenkant ook zo warm? En passiej koelen betekend ook dat je een goeie airflow nodig hebt over die koelblokken!

Powered by: blond bier

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Wat is je casetemperatuur? Als deze ook hoog is dan kan de temperatuur van je kaart moeilijk laag zijn.

Verwijderd

als ie aan de ene kant veel warmer is dan aan de andere kant, dan zit waarschijnlijk die heatpipe niet goed (verkeerd om, of contact met heatsinks niet OK).

• Pakjebakmeel
Ik heb een vrij lage casetemp. Aan de voorkant een finnetje, aan de achterkant 2 en aan de zijkant 1je. Als ik mijn han achter de case hou schat ik dat de outtake zoon graad of 30 is.

Buiten dat. Als ik de case gewoon open heb staan word ie ook zo heet. Wat alleen vreemd is dat de heatpipe zn werk wel doen maar de bovenkant is wel IETSje koude dan de onderkant. Maar volgens mij is dit normaal :)

• Pakjebakmeel
Kan je dat ding verkeerd om doen dan???

Tis toch gwoon een buisje met koelvloeistof erin ?
Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 13:11:
als ie aan de ene kant veel warmer is dan aan de andere kant, dan zit waarschijnlijk die heatpipe niet goed (verkeerd om, of contact met heatsinks niet OK).

• Chubbchubb

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

speel een spel dat je kaart zwaar belast, bijvoorbeeld unreal ofzo, als ie dat een uur volhoudt zonder dat je rare dingen of artefacts begint te zien, gaat het wel goed, zelf heb k een 9800pro met fan op 7 volt, en dat ding is nog nooit boven de 60 graden uitgekomen.

• Pakjebakmeel
Hoe meet jij de temp van je vidkaart? Daar is toch geen utility voor? Of doe je dat gwoon met een thermometer?

Hij loopt iig wel door 3dmark =) verder ook geen problemen maar het lijkt me gewoon nie goe als ie zoo warm word =/

• Chubbchubb

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

thermaltake xaser III kast; heeft een temp sensor die k aan de voet van de gpu heb geplakt

• Pakjebakmeel
Pakjebakmeel schreef op 04 december 2003 @ 13:12:
Kan je dat ding verkeerd om doen dan???

Tis toch gwoon een buisje met koelvloeistof erin ?

[...]
?????? kan dat? :? 8)7 :X

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 17:31
Ja dat kan, als je de handleiding goed leest kom je dat vanzelf tegen!! Goed lezen dus en goed installeren!

Hail to the king baby!

Verwijderd

Je kan je heatpipe niet andersom monteren. Ik heb even de gebruiksaanwijzing erbij gepakt en daar staat niet in wat boven of onder moet en er staat ook niets op de heatpipe. Er staat wel dat je moet controleren als de warmte op beide heatsinks niet evenredig is of je front base goed op de gpu zit, de heatpipe goed contact maakt met beide heatsinks (koelpasta) en dat je op 5 punten de koelpasta moet aanbrengen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2003 13:58 ]

• Pakjebakmeel
Hmm,. ben nu op school maar zodra ik thuis kom zal ik hem NOG eens lezen. Maar ik ben tot dusver nog nix tegen gekomen over de heatpipe verkeerd om installeren., Dit ding is toch symmetrisch???

Ik bedoel dat ie wel goed zit volgens het plaatje maar doordat ie symmetrisch is omgedraaid zit maar alle aanzichten er hetzelfde uitziet B) . Hebben jullie het over het zelfde ? of over een geheel andere manier van de pipe installeren? Zoals zalman ook aangeeft in de manual.

EDIT: DOOW tnx thrustmaster777 ik was net te laat. :+

Maar ik heb alles goed gedaan. Zou ie dan gwoon heet worden doordat hij nie passief gekoeld kan worden? of is mijn grens voor wanneer iets heet is dan gwoon laag? Ik kan hem ongeveer 1 sec vasthouden :/

[ Voor 24% gewijzigd door Pakjebakmeel op 04-12-2003 14:01 ]

Verwijderd

Hmm, heb ff bij mij gecontroleerd. Ik heb de 9800 Pro met Zalman ZM80C & OP1 fan. De onderste heatsink die tegen de GPU zit wordt het warmst maar dat lijkt me niet meer dan normaal. De bovenste wordt wel enigzins warm maar meer op de plaats waar de heatpipe zit dus achteraan, maar bereikt niet die warmte als de onderste heatsink. Ik heb voorts mijn kaart overgeklokt GPU 440 Mem 365 en 3DMark2003 gedraaid. Geen vastlopers of artifacts dus ik ben er zeker van dat de boel goed gemonteerd is.

Verwijderd

Ik zit hier al behoorlijk wat maandjes met een 9700 pro die gekoelt wordt door een ZM80A-HP. Heb geen problemen ermee.

• Pakjebakmeel
Hmm, als ik thuis kom zal ik wel even een 3dmarkje of 10 lopen. Als ie dit overleeft gaat ik er vanuit dat alles goed zit.

Bedankt voor jullie reacties =)

grtz wouter ;)

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 13:11:
Ow kan dat?

Ik heb namelijk ook al mijn zm80 2x overnieuw geinstalleerd en het bovenste suport plaatje gaat dan ook een beetje scheef zitten ( ik hoop dat je snapt wat ik bedoel )

Maar belangrijkst, de bovenkant is toch wel minder warm dan de onder kant, en in de handleiding stond niet welke kan boven moest.

De kaart is een overcloked club3 radeon 9700 modded (HW) naar pro.

En blijft handwarm boven en onder gok ik 34 graden.
edit:
Ik heb wel een chieftec kast met een fan in de deur die op de zm80C blaast

[ Voor 7% gewijzigd door Roberto op 04-12-2003 20:08 ]

• Pakjebakmeel
Ja, ik heb er ook last van dat het bovenste support plaatje scheef ging zitten maar volgens mij hoort dat want ik heb ook wel eens plaatjes gezien van zalman zelf waar dat ook zo was. Maar er stond volgens mij wel welke kant boven moest. Er staat namelijk FRONT en BACK op de plaatjes.

Maar kijk eens op de voorkant van de handleiding en je zult zien dat bij dat plaatje van de zijkant van de cooler 1 van de 2 plaatjes ook scheef zit O-)
RS_003 schreef op 04 december 2003 @ 20:07:
[...]

Ow kan dat?

Ik heb namelijk ook al mijn zm80 2x overnieuw geinstalleerd en het bovenste suport plaatje gaat dan ook een beetje scheef zitten ( ik hoop dat je snapt wat ik bedoel )

Maar belangrijkst, de bovenkant is toch wel minder warm dan de onder kant, en in de handleiding stond niet welke kan boven moest.

De kaart is een overcloked club3 radeon 9700 modded (HW) naar pro.

En blijft handwarm boven en onder gok ik 34 graden.
edit:

Ik heb wel een chieftec kast met een fan in de deur die op de zm80C blaast

Verwijderd

Ik heb zelf een Club3D Radeon 9700 NP, met een Zalman ZM-80a erop (die ouwe oranje). Als de kaart niet overgeklokt is wordt hij idle zo'n 48 graden aan de voet. Als ik ga gamen wordt hij wel 60 graden, maar dan ben ik vergeten de andere fans wat meer op te draaien, want in een antwoord op een mailtje dat ik naar Ati heb gestuurd kreeg ik te horen dat 60 graden ongeveer een veilige grens was...

PS let wel: ik heb een zelfgemaakte kast met een hoop gaten >:)
Zo heb ik 4 x 120mm enermax op een baybus staan, en ook nog een 92mm fan gemonteerd bij die radeon (dwars langs de zijkant). Als die fan uitstaat heb ik bovenstaande temperaturen, zet ik hem op 5v (en de rest staat ook op 5v) dan is de temp van mijn 9700 idle 41 en stressed 48 ofzo. Gooi ik de hele bende op 12 volt (en dan weet je dus niet wat je overkomt --WOOOEEEIII) dan is de videokaart idle 32 en stressed misschien maximaal 37 graden.

Als je je vingers niet op de heatsink kunt houden, is hij in mijn ogen te heet en zou ik bijhvoorbeeld een duct maken van die intake-fan van je naar dat koelblok van je 9500, dit heb ik ook wel gedaan en scheelt echt heel veel omdat je kaart dan de koele lucht van buiten je kast krijgt, in plaats van lucht binnen je kast.

Succes!

• Pakjebakmeel
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 15:46:
Ik heb zelf een Club3D Radeon 9700 NP, met een Zalman ZM-80a erop (die ouwe oranje). Als de kaart niet overgeklokt is wordt hij idle zo'n 48 graden aan de voet. Als ik ga gamen wordt hij wel 60 graden, maar dan ben ik vergeten de andere fans wat meer op te draaien, want in een antwoord op een mailtje dat ik naar Ati heb gestuurd kreeg ik te horen dat 60 graden ongeveer een veilige grens was...

PS let wel: ik heb een zelfgemaakte kast met een hoop gaten >:)
Zo heb ik 4 x 120mm enermax op een baybus staan, en ook nog een 92mm fan gemonteerd bij die radeon (dwars langs de zijkant). Als die fan uitstaat heb ik bovenstaande temperaturen, zet ik hem op 5v (en de rest staat ook op 5v) dan is de temp van mijn 9700 idle 41 en stressed 48 ofzo. Gooi ik de hele bende op 12 volt (en dan weet je dus niet wat je overkomt --WOOOEEEIII) dan is de videokaart idle 32 en stressed misschien maximaal 37 graden.

Als je je vingers niet op de heatsink kunt houden, is hij in mijn ogen te heet en zou ik bijhvoorbeeld een duct maken van die intake-fan van je naar dat koelblok van je 9500, dit heb ik ook wel gedaan en scheelt echt heel veel omdat je kaart dan de koele lucht van buiten je kast krijgt, in plaats van lucht binnen je kast.

Succes!
Ik pruts wel wat =) Bedankt voor de reacties >:)

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:38
urk_forever schreef op 04 december 2003 @ 13:41:
Ja dat kan, als je de handleiding goed leest kom je dat vanzelf tegen!! Goed lezen dus en goed installeren!
Theoretisch kan je de heatpipe verkeerd installeren, maar dat betekend dat je dan ook de front en backside heatsink niet goed hebt zitten. Je moet wel heel erg onbenullig zijn om dit voor elkaar te krijgen (zie pagina 18 van de handleiding) Bovendien staat op alle onderdelen ook front en back aangegeven.

Wat betreft de temperatuur aan beide zijden, het is zo dat de frontside heatsink
bij mij (Radeon 9700Pro) ook een stuk warmer wordt dan de backside heatsink. Met de optionele fan op 5V wordt de heatsink wel warm (bijvoorbeeld 3DMark03 demo draaien) maar ik kan hem goed met de hand beetpakken zonder me te branden.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:13
Als alleen de onderkant van je heatsink heet wordt en de bovenkant niet is dat toch niet helemaal goed, want de warmte moet ongeveer gelijk verdeeld zijn. Misschien moet je wat meer/minder koelprut erop doen en dat goed verdelen.

Zelf heb ik ook een Radeon 9500 Pro en een Zalman ZM80C-HP, en ik vond ook dat de heatsinks wat te warm werden, ookal was het bij mij niet tegen de pijngrens aan. Der net heb ik de optionele fan erop gezet en die op 5v gezet, koelt wat meer en je hoort 'm eigenlijk niet :)

The devil is in the details.

Verwijderd

Wat ik eigenlijk bedoelde met 'verkeerd om' was het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/0208/50dos-ox.gif

Dat moet goed zitten, volgens het plaatje, anders functioneert de heatpipe niet.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:38
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 16:32:
Wat ik eigenlijk bedoelde met 'verkeerd om' was het volgende:

[afbeelding]

Dat moet goed zitten, volgens het plaatje, anders functioneert de heatpipe niet.
Voor een zeer duidelijke installatie instructie zie hier:

http://www.zalman.co.kr/images/swimages/2003/ZM80C-HP.htm
Pagina: 1