Ik denk dat de meest bruikbare tips nog niet genoeg benadrukt zijn:
- Neem schoonmaakspullen mee voor je camera: blaasbalgje en zachte kwastjes. Zeker bij een spiegelreflex. Als er zand tussen je sluiterscherm gaat zitten maak je al je fotos voor niets en zand komt er tussen.
- Neem twee keer zoveel opslag medium of rolletjes mee dan je denkt nodig te hebben, dan kom je nog niet eens veel te kort. Maar je wilt altijd meer!
- Zowel zoom (200-300 mm voor dieren) als groothoek (20-24 mm landschap) kan je gebruiken en levert duidelijk iets extras
- Als je voor digitaal gaat zijn de batterijen net zo belangrijk als veel opslag. Je kan zeker niet overal opladen, en je cam in een of andere vage lodge achterlaten moet je ook net willen. Xdrive achtige opslag is aan te raden, maar denk aan het stof! Opladen kan soms in de auto, maar houd je spullen op je schoot of vast. Er zijn hobbels die we in Nederland bergen zouden noemen.
Ik ben het niet helemaal eens met een bovengegeven tip van de snelle films. Ik heb 400 en 200 Asa gebruikt in de ochtend en avond (het wordt snel donker en licht), maar overdag zijn die films zeker niet de beste keus!!! Het licht is te fel en fotos worden mooier met 100 ASA. Je krijgt toch genoeg kans om je filmpje te wisselen!
-Misschien tegenstrijdig, maar als je toch een xdrive hebt: kies een hoge resolutie en lage compressie, je krijgt het zwaar met het uitkiezen van alle kandidaat vergrotingen. Je hebt altijd shots die groot veel mooier uitkomen (Superduper heeft een galerij van dieren closeups langs de trap hangen).
Mocht je camera ook geluid op kunnen nemen, doe dat ook eens. Ik ben niet gek van videobeelden, want stillshots vind ik mooier, maar geluid van de vogels en grazende olifanten op 10m geeft me nog steeds kippevel.
Vergeet ook niet eens langs je camera te kijken. Je hebt echt de neiging om alleen maar te fotograferen en niet een rustig te gaan zitten kijken.
[
Voor 5% gewijzigd door
superduper op 04-12-2003 20:02
]