[XP] Snelheid Access XP/97 over Novell netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-05 20:34

Maasluip

Kabbelend watertje

Topicstarter
Wij hebben sind de upgrade van windows NT naar XP (en de daarbij bijbehordende Office 97->Office XP upgrade) een serieus snelheidsprobleem met Access XP.

Wij werken in Access veel met gelinkte tabellen, via een ODBC link naar een Oracle databank.
Sinds de migratie naar XP duren veel queries in Access verschrikkelijk lang.

Nu heb ik hier een testcase voor gemaakt en dat ondersteunt onze problemen.

De testcase:
De databank is Oracle 7.3, draait op een dual processor Alpha 4100 die in Engeland staat. Wat voor netwerkverbinding er is weet ik niet precies maar een FTP verbinding laat zien dat het minstens een 3Mbit verbinding is.

In Oracle is een tabel met partnummer, datum en hoeveelheid. In totaal 145.000 regels, 33.000 verschillende partnummers en 13 verschillende datums (maanden). Deze tabel is in Acces gelinkt en er is een crosstab query op gemaakt zodat je de som per partnummer en per maand in een pivottabel ziet.

Als voorbeeld, de tabel in Oracle:
code:
1
2
3
4
5
6
partnummer datum   qty
---------- ------- ---
1001       112003    1
1002       112003    5
1001       122003    2
1002       122003    3

resulteert in een crosstab tabel in Access:
code:
1
2
3
4
partnummer sum(qty) 112003 122003
---------- -------- ------ ------
1001              3      1      2
1002              8      5      3

Nu heeft Access 97 er op een Pentium II@350MHz, 128MB RAM met NT maar 5 minuten voor nodig om dit op het scherm te toveren. Access XP op een Pentium4@2.4GHz, 512MB RAM hebben we na een uur afgebroken, toen werd het ons te gortig.

Op ons netwerk draait Novell Netware (we loggen in via de Novell server), misschien heeft dat er mee te maken.

Bijeffecten van XP zijn ook dat als Access bezig is met een query (vanuit een gelinkte tabel of een lokale tabel) dan kunnen we nauwelijks iets anders doen, de hele PC reageert traag (in de taskmanager komt de CPU Usage echter niet boven de 5% uit). Met NT en Access 97 hadden we geen problemen en draaiden we regelmatig twee of drie queries uit verschillende Acces databanken tegelijkertijd.

Bedenk daarbij dat dit dus gaat om een vergelijking waar de NT/Access 97 PC slechts een PII@350MHz is en de XP PC een PIV@2.4GHz is!!!

Nu willen we natuurlijk dit probleem oplossen, daarom hebben we een paar vragen:
- Is iemand dezelfde problemen tegengekomen?
- Heeft het met Novell te maken?
- Draait het met Access onder Windows 2000 beter (ofwel: heeft iemand een migratie van NT naar 2000 gedaan en draait het daar wel?)

Omdat dit gewoon is wat we dagelijks doen zal het duidelijk zijn dat wij hier niet mee kunnen leven en dat we dit heel graag willen oplossen. Ik kan me zelfs indenken dat we terug willen gaan naar NT, maar dat zal onze helpdesk natuurlijk niet leuk vinden.

Signatures zijn voor boomers.

• Elteor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-12-2021

Elteor

doet wat met computers ....

Wij hebben hier afgelopen zomer op het werk soortgelijke performance issues gehad na migratie van werkstations van windows 98se naar Windows 2000 en gelijktijdig invoeren van ZEN Works.

Welke versie Novell Client gebruiken jullie ?
Client 4.83 sp2 werkt namenlijk bij ons sneller en stabieler dan 4.9

Heb je een wins server ingesteld staan ?
Hoe staan de netwerkprioriteiten ingesteld op het systeem ?
Het kan heel goed zo zijn dat de microsoft client eerst het netwerk gaat afzoeken voor een Novell server voordat de connectie naar de novell server via de novell client gemaakt wordt.

Er staan op support.novell.com diverse documenten met performance issues betreffende diverse office producten gemeld, wellicht dat een van de daar aangereikte oplossingen iets is ?

Distributed Computing - TEB - Elteor-statspage

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Topicstarter
Elteor schreef op 04 december 2003 @ 11:59:
Welke versie Novell Client gebruiken jullie ?
Client 4.83 sp2 werkt namenlijk bij ons sneller en stabieler dan 4.9
Weet ik niet, waar kan ik dat zien?
Heb je een wins server ingesteld staan ?
Ja, een primary en een secondary
Hoe staan de netwerkprioriteiten ingesteld op het systeem ?
Geen idee. De meeste settings kan ik niet aan omdat ik geen administrator rechten heb
Het kan heel goed zo zijn dat de microsoft client eerst het netwerk gaat afzoeken voor een Novell server voordat de connectie naar de novell server via de novell client gemaakt wordt.

Er staan op support.novell.com diverse documenten met performance issues betreffende diverse office producten gemeld, wellicht dat een van de daar aangereikte oplossingen iets is ?
Ik zal eens kijken.
Wat ik wel hoor is dat files kopieren naar de Novell server op XP snel gaat, maar files van de Novell server retetraag gaat.

Toen zijn er wat servers over de routers verdeeld en kwam men tot de conclusie dat als je over de router ging (dus niet op een van de poorten van de router blijft) de verbinding langzaam werd.

Vraag me echter niet wat voor routers we hebben.

• Elteor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-12-2021

Elteor

doet wat met computers ....

Rode N rechtsonderin in taskbar, rechtermuis - properties geeft de versie van de Novell Client aan. Je zou ook eens kunnen kijken of de netwerksnelheid / duplex instellingen wel goed staan en iets experimenteren hiermee, dit kan ook vaak grote verbeteringen opleveren.

Distributed Computing - TEB - Elteor-statspage

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Topicstarter
Elteor schreef op 04 december 2003 @ 12:50:
Rode N rechtsonderin in taskbar, rechtermuis - properties geeft de versie van de Novell Client aan. Je zou ook eens kunnen kijken of de netwerksnelheid / duplex instellingen wel goed staan en iets experimenteren hiermee, dit kan ook vaak grote verbeteringen opleveren.
Novell 4.83sp2.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 14:46

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kijk ook even in dit topic: W2k SMB trager dan Novell

Het blijkt dat de performances van een Access Database beinvloedbaar zijn op welke plaats ze staan op een partitie. (lees eerst even voor dat je hier iets over vraagd).

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Topicstarter
The Real Falcon schreef op 05 december 2003 @ 10:05:
Kijk ook even in dit topic: W2k SMB trager dan Novell

Het blijkt dat de performances van een Access Database beinvloedbaar zijn op welke plaats ze staan op een partitie. (lees eerst even voor dat je hier iets over vraagd).
Ik kan in dat draadje niet vinden dat de partitie van belang is. Wel de SMB-signing. Is dat hoe Novell de datatransfer doet (ik weet zo goed als niks van Novell)?

Verder is de situatie daar anders. Zij gebruiken Access als database server voor meerdere gebruikers. Wij niet. Iedereen doet lokaal wat in zijn eigen Access DB en exporteert zijn gegevens naar Excel. Maar de problemen komen dus al voor met een enkele gebruiker op een niet-gesharde Access DB.

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Topicstarter
Even een *kick*je om te laten weten dat het opgelost lijkt te zijn.

Wij grijpen dus toe op Oracle via ODBC.
Voorheen (op NT) ging dit met de Oracle 7.3 driver (SQO32_73.dll versie 2.05.03.01), tegenwoordig (op XP) gaat dit met de Oracle 9 driver (SQORA32.dll versie 9.00.11.00).
Met de laatste hebben we dus verschrikkelijk performance problemen. Ter illustratie: ik heb nog even getest met een crosstab query in Access, op NT duurde dit 5 seconden, op XP duurde dit 4 minuten.

Nu hebben we de ODBC verbinding omgezet naar de Microsoft ODBC for Oracle driver (MSORCL32.dll versie 2.573.9030.00) en tot nu toe is alles weer op de oude snelheid!

DEUVM!

Pagina: 1