Windows is veel te ingewikkeld

Pagina: 1
Acties:
  • 279 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:40
Ik heb met een vriend een bedrijfje opgericht om oudere persoonlijk bij hun thuis les te geven (voor 15 Euro per uur :P ).
Maar het valt me op dat oude mensen (heb er drie van 87, 75, 52 jaar) Windows veel te ingewikkeld vinden. Moet je voorstellen; hiermee kun je minimaliseren, maximaliseren, sluiten, verschuiven, verplaatsen etc. etc. Probeer maar eens te dubbelklikken als je je hand niet kan stilhouden, waardoor Windows die icoontjes steeds gaat verplaatsen.
Ga je op internet, wil je naar vrouwonline.nl krijg je allemaal foutmeldingen omdat flash niet installeert. Echt, het is dat ik erbij zit, maar die mensen raken in paniek en snappen er helemaal niets van. Vaak trekken ze dan de stekker uit de muur en stoppen hem er weer terug in en proberen het opnieuw.
Ander voorbeeld: Die vrouw van 75 jaar is afgelopen week (in haar eentje) meer dan een uur bezig geweest om de computer af te sluiten. Ik had haar dat nog niet uitgelegd en ze drukte steeds op "Annuleren" ipv "OK". Dan kun je wel zeggen dat dat allemaal heel logisch is, maar wij zijn allemaal opgegroeid met computers. Wij snappen de logica en het systeem achter Windows. Maar de gemiddelde oudere heeft nog leren bellen tijdens zijn diensttijd; die snappen die snappen het Windows-systeem niet, omdat het helemaal niet intuitief is.

Kortom: ik denk dat er een hele grote markt beschikbaar is om een OS te ontwerpen, gebaseerd op Windows, die echt heel simpel is en intuitief. Gewoon met icoontjes met een computer die aan staat en eentje die uit staat. Verder geen slepen, minimaliseren, maximaliseren.

Iemand zin om te beginnen met ontwerpen, of bestaan er al zulke OS/emulatieprogramm's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik begin er morgen wel even aan, is het volgende week klaar ... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:39
Helemaal mee eens :)

Maar wie een beetje creatief is komt al een heel eind. Het dubbelklikken is op de lossen door een derde muisbutton te gebruiken of eerst op de rechtermuisknop te laten klikken en dan voor openen te kiezen. Dit is sowieso logischer voor de absolute leek heb ik gemerkt.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk hier eens naar :

http://www.lighttek.com/talisman.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:39

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik ben van mening dat je Windows zodanig kan "africhten" dat iedereen er mee kan werken.
Zo heeft mijn baas ook vaak moeite met dubbelklikken, die heeft ingesteld dat je maar 1 keer hoeft te klikken. Op deze manier is een Windows computer veel "simpeler" te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:50
Even over het slepende icoontjes probleem: het aantal pixels waarna het als een 'drag' actie wordt gezien kun je instellen met TweakUI, deel van MS powertoys.
Icoontjes kun je ook vergroten van 32x32 naar 48x48 trouwens. En zo kun je ook de resolutie niet te hoog zetten, lettertype groot, etc. Helpt neit voor het begrijpen maar wel qua gebruiksgemak. ÍE style zonder dubbelklikken' kun je aanzetten onder mapopties in verkenner.

Eigenlijk is vaak het probleem dat niemand logisch denkt, en van de andere kant is afsluiten bij logisch denken vast niet te vinden onder 'start' 8)7

[ Voor 37% gewijzigd door P5ycho op 04-12-2003 11:47 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:51
Je kan zoveel 'africhten' als je wil, maar als er op een scherm staat 'Wenst u de computer af te sluiten?' en ze drukken op annuleren ipv ok... tja, dan ben je nog effe bezig vrees ik.

Verschil tussen annuleren en ok heeft toch niks met computers te maken, dan moeten ze toch zo ook snappen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:59
P5ycho schreef op 04 december 2003 @ 11:45:
Even over het slepende icoontjes probleem: het aantal pixels waarna het als een 'drag' actie wordt gezien kun je instellen met TweakUI, deel van MS powertoys.
Icoontjes kun je ook vergroten van 32x32 naar 48x48 trouwens. En zo kun je ook de resolutie niet te hoog zetten, lettertype groot, etc. Helpt neit voor het begrijpen maar wel qua gebruiksgemak.

Eigenlijk is vaak het probleem dat niemand logisch denkt, en van de andere kant is afsluiten bij logisch denken vast niet te vinden onder 'start' 8)7
Waar ga jij dan heen in Windows om af te sluiten ?? :+

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

eeeuh dat is er al?
Het een en ander is heel makkelijk te krijgen met Windows XP .. met DesktopX .. met een bepaalde theme.. zoals het kids theme (een van default themes). Je kunt er de boel mee af timmeren zoals jij dat wilt.. en voor de oudjes gebruiken.. werkt perfecto.
Hoef je niet per se een nieuwe OS voor te ontwikkelen.

[ Voor 15% gewijzigd door henkleerssen op 04-12-2003 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Possible schreef op 04 december 2003 @ 11:47:
Waar ga jij dan heen in Windows om af te sluiten ?? :+
ALT+F4, maar voor een leek is de powerbutton een betere optie. Das aardig logisch gedacht nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
Allemaal leuk die oplossingen, maar denk jij dat een opa van 60 verzint om TweakUI te installeren en dan die oplossing vindt????

Dat is het probleem dus! Het kan alleen maar als je erg veel verstand hebt van Windows, en dat ontbeert de gemiddelde oudere nogal.
henkleerssen schreef op 04 december 2003 @ 11:48:
eeeuh dat is er al?
Het een en ander is heel makkelijk te krijgen met Windows XP .. met DesktopX .. met een bepaalde theme.. zoals het kids theme (een van default themes). Je kunt er de boel mee af timmeren zoals jij dat wilt.. en voor de oudjes gebruiken.. werkt perfecto.
Hoef je niet per se een nieuwe OS voor te ontwikkelen.
Ik bedoel ook niet een nieuw OS, maar Windows helemaal uitkleden, allemaal grote iconen, en veel logische dingen. Zet gewoon een bejaardentehuis bij Bill in het kantoor en laat hun de feel en look ontwerpen.

[ Voor 61% gewijzigd door Aristos op 04-12-2003 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 11:43

TwoR

Gekleurde stippen

Nee maar het is wel logisch om op OK te klikken ipv Annuleren, Dat betekent toch dat je de acctie annuleert en dus niet wil afsluiten. Lijkt me logisch maar ik ben eerlijk gezecht van mening dat 75+ niet meer aan de computer moet. Het werkt gewoon niet ze hebben het al druk genoeg met de afstandsbediening van de TV.

Op die leeftijd neem je namelijk veel minder op en onthoudt je minder snel het een en ander. En dat maakt niet uit maar ik vindt dat ze dat gewoon moeten accepteren. Mijn oma heeft dan een Mobiele telefoon gekocht, omdat ze nog wel eens de neiging heeft om de verkeerde trein in te stappen :) Maar als ze per ongeluk op een knopje drukt en er verschijnt een menu dan weet ze al niet meer wat ze moet doen. Als ze dus achter een PC zou gaan zitten met duizende meer mogelijkheden zal ze het nooit snappen.

Dat is dus de rede dat ik vindt dat oude mensen niet meer aan de computer moeten als ze nog nooit eerder achter gezeten hebben. En wat ik trouwens veel hoor is dat oudere mensen helemaal geen PC willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Aristos schreef op 04 december 2003 @ 11:50:
Allemaal leuk die oplossingen, maar denk jij dat een opa van 60 verzint om TweakUI te installeren en dan die oplossing vindt????

Dat is het probleem dus! Het kan alleen maar als je erg veel verstand hebt van Windows, en dat ontbeert de gemiddelde oudere nogal.
tja.. met desktopx.. is het ff wat config werk van jouw kant uit.. maar dan kun je ze ook alleen dat laten doen wat jij wil (beetje surfen naar alleen bepaalde sites met bepaalde icoontjes op desktop, word openen en iets printen.. etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 13:59
P5ycho schreef op 04 december 2003 @ 11:48:
[...]

ALT+F4, maar voor een leek is de powerbutton een betere optie. Das aardig logisch gedacht nietwaar?
Tja voor ons mischien wel maar die ouderen mensen vergeten het weer

Voor het afsluit probleem zou onse bill gewoon naast het icoon Start een icoon Afsluiten moeten maken

Simpel toch :Y)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Aristos schreef op 04 december 2003 @ 11:50:

duh! daarom zit de topicstarter ernaast... die moet het systeem ff voorbereiden op die ouwelui en het ze daarmee makkelijker maken... dat je dat nu niet snapt is me echt een raadsel hoor, :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:36

Super_ik

haklust!

hoezo afsluiten onder start onlogies?

ik wil toch t afsluiten starten :?

maar idd, atx gebeuren en gewoon op powerknop kunne duwen is idd nog logieser

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
P5ycho schreef op 04 december 2003 @ 11:53:
[...]

duh! daarom zit de topicstarter ernaast... die moet het systeem ff voorbereiden op die ouwelui en het ze daarmee makkelijker maken... dat je dat nu niet snapt is me echt een raadsel hoor, :D
(Ik ben de topicstarter), maar ik kan toch niet voor alle nog actieve oudjes in Nederland hun computer gaan configgen? Zou wel willen, maar dat kan veel makkelijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
ik wil nergens mee starten, ik wil stoppen... dat is de gedachte dan. n sommige gevallen wil je mensen ook gewoon geen pc meer geven, ookal willen ze bij de tijd zijn... als mensen een tikje dement worden geef je ze geen computer, net als je iemand met parkinson geen fiets geeft oid. Loopt geheid verkeerd af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoNoS
  • Laatst online: 15-04-2023
Weet je wat dan een angstvallige gedachte is ??

Als wij straks allemaal rond de 75 zijn, snappen we er ook helemaal niks meer van.
En het leren gaat dan ook nog eens een stuk sneller..

Das pas eng. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Aristos schreef op 04 december 2003 @ 11:55:
[...]

(Ik ben de topicstarter), maar ik kan toch niet voor alle nog actieve oudjes in Nederland hun computer gaan configgen? Zou wel willen, maar dat kan veel makkelijker...
wat ik dus zeg! Als je eenmaal zo'n theme van die kids hebt aangepast (en dat kan al heel makkelijk), dan kun je dus die overal gebruiken.. waar desktopx staat geinstalleerd.
Dit is verder geen promo praatje.. maar ik heb geen ander programma gezien waar het zo makkelijk kan.

edit: Oooh ja.. je kunt je icoontjes zo groot maken als je zelf wilt met dit progje..

[ Voor 8% gewijzigd door henkleerssen op 04-12-2003 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raad ze dit boek aan.

http://www.brinkman-uitgeverij.nl/bk_ecdl_totaal.html

Staat echt alles in.. Zeer irritant als je al met computers werkt.
Maar als je nooit zon ding aangeraakt hebt is het wel handig denk ik zo

Staat zelfs in wat een muis is en hoe je moet klicken.

Staat info in over

windows
acces
Excel
Word

ect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Aristos schreef op 04 december 2003 @ 11:37:
Ga je op internet, wil je naar vrouwonline.nl krijg je allemaal foutmeldingen omdat flash niet installeert.
Dat is niet de fout van Windows maar van degenen die die website hebben gebouwd, door niet-standaard zaken te gebruiken. Een gemakkelijk OS dat alles al heeft ingebouwd en constant uptodate houdt (maar wel zo dat alles met alle oude versies compatible blijft en het nog veilig is ook) is een complete utopie.

Inderdaad kan je bij Windows al heel veel instellen zodat het makkelijker werkt. Bovenstaande, schakel alle ingewikkelde zaken uit (geef geen adminrechten, gebruik wat policies), zeg gewoon dat ze niet zelf programma's kunnen installeren (waarom zou je ook als je er geen verstand van hebt) en het is al goed bruikbaar.

Nee het is niet plug&werk, maar dat is een huis (verfen? huur? verzekeringen?), auto (benzine, wasdah?), videorecorder of zelfs fiets ook niet en een modern telefoontje zullen ze ook niet goed kunnen gebruiken (hoe hang je op? Hoe neem je op?)
Alles moet je leren en dat is ook bij een PC zo.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Aristos schreef op 04 december 2003 @ 11:55:
[...]

Sorry, niet gezien :)
Kijk als jij die mensen gaat helpen is het het makkelijkste om dat ding eerst zo in te richten dat ze er zo makkelijk mogelijk mee kunnen omgaan, en daarna moet je ze pas met het systeem kennis laten maken. eerst even de hardware kant uitleggen (dit is een muis, die moet je zo en zo bewegen, etc) en daarna kun je doorgaan met het opstarten. zo simpel mogelijk opbouwen.

Natuurlijk ben ik het met je eens dat windows standaard nog niet alle doelgroepen weet te plezieren, maar vergelijk het maar eens met win3.11 en vraag je dan af of het de goede kant op gaat. Wat zou volgens jou de volgende stap moeten wezen dan? User setup beginnen met een keuzemenu voor a) adv. user b) user new to windows c) old people d) kids ofzo? dan gaan heel veel mensen zich overschatten (net zoals ze vaak denken wel een pc te kunnen bouwen, zie n00b topic in SG) en is het resultaat alleen maar dat ze net zo weinig kunnen als voor de verschillende GUI's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
F_J_K schreef op 04 december 2003 @ 12:00:
[...]

Dat is niet de fout van Windows maar van degenen die die website hebben gebouwd, door niet-standaard zaken te gebruiken. Een gemakkelijk OS dat alles al heeft ingebouwd en constant uptodate houdt (maar wel zo dat alles met alle oude versies compatible blijft en het nog veilig is ook) is een complete utopie.
En daarom heeft Ome Bill zo vaak een proces aan zijn broek, OS dat alles heef ingebouwd. Nog zo slecht niet dus eigenlijk. Als je er bij bijdenkt voor wie natuurlijk, tweaker of opoe. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je ze niet verteld dat je kunt slepen, slepen ze ook niet.
Knippen en plakken staat in de taakbalk, leren selecteren is het belangrijkste.

Kinderen beginnen ook met spelletjes die je muisvaardigheid geven.
Zo iets zou je in les 1 moeten toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 12:09:
Als je ze niet verteld dat je kunt slepen, slepen ze ook niet.
Knippen en plakken staat in de taakbalk, leren selecteren is het belangrijkste.

Kinderen beginnen ook met spelletjes die je muisvaardigheid geven.
Zo iets zou je in les 1 moeten toepassen.
Ze slepen niet om te slepen, ze slepen per ongeluk omdat ze hun hand niet meer kunnen stilhouden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
wat in mijn ervaring het allerbelangrijkst is, is dat je niet zelf het één en ander moet voordoen... maar dat je de beginnende computergebruiker een aantal inzichten moet geven in de zin van wat is een snelmenu, wat vind je daar enz... en dan enkele uren erbij blijven zitten en ze praktische opgaven geven "Je wil een brief typen naar je buurman... dan wil je hem opsturen (ze moeten hem dus printen),... dan wil je hem bijhouden (opslaan) en laten zien aan je keinkinderen (op diskette zetten).
Laat ze vooral niet én de sneltoetsen én de snelmenu's én de gewone menus en slepen zien als je ze wil leren kopiëren... een rechtlijnige manier van werken is het eenvoudigst...

ook office laat je beter achterwege in het begin: wordpad biedt bijv voldoende mogelijkheden voor een eenvoudige brief....

laat ze muisvaardigheden aanleren met een eenvoudig spelletje (het gratis Moorhuhnjagd bijv), en laat ze oefen op eenvoudige taken zoals de pc afsluiten en opzetten, betsanden van folder 1 naar folder 2 kopiëren of plakken, ....

imho is het trouwens zo dat die oudjes niet willen dat je de pc anders instelt omdat zij er gebruik van gaan maken: ze willen juist mee zijn, en dat kunnen doen wat hun kleinkinderen doen... en daar komt nog bovenop dat kleinzoon-lief via de telefoon wel eens gaat willen uitleggen hoe je dit of dat doet... en dat wordt a moeilijkere als je bijv de verkenner uitschaklet, of de iconen voor mijn netwerkomgeing gaat verbergen enzo....

Ze een heel nieuw OS voorschotelen lijkt misschien voor ons een eoeie oplossing; maar die oudjes willen vooral mééé zijn, doen wat anderen doen, dus niet op een anders uitziend scherm enzo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ja dan moeten ze zich maar gewoon realiseren dat ze dat niet gaat lukken hoor... wel realistisch blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Fire69 schreef op 04 december 2003 @ 12:21:
Ze slepen niet om te slepen, ze slepen per ongeluk omdat ze hun hand niet meer kunnen stilhouden. ;)
TweakUI zou dat oplossen door de gevoeligheid op bijv. 12 pixels te zetten. Als het uit de hand loopt (no pun intended) kan zelfs de muis weggelegd worden en kunnen via accessibility options de pijltjestoetsen gebruikt worden als 'muis' :)

Trouwens werkt juist een heel oud (qua UI) OS misschien zelfs beter: DOS (of beter: linux) installeren i.c.m. een text-based menu voor een paar simpele programma's werkt heel simpel. B = brief maken, E = elektronische post, etc.

Edit:
P5ycho schreef op 04 december 2003 @ 12:29:
Ja dan moeten ze zich maar gewoon realiseren dat ze dat niet gaat lukken hoor... wel realistisch blijven.
Ook dat ja :P

[ Voor 15% gewijzigd door F_J_K op 04-12-2003 12:32 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 21:27
Aristos schreef op 04 december 2003 @ 11:37:

Kortom: ik denk dat er een hele grote markt beschikbaar is om een OS te ontwerpen, gebaseerd op Windows, die echt heel simpel is en intuitief. Gewoon met icoontjes met een computer die aan staat en eentje die uit staat. Verder geen slepen, minimaliseren, maximaliseren.

Iemand zin om te beginnen met ontwerpen, of bestaan er al zulke OS/emulatieprogramm's?
Je bedoelt zoiets ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 01:06
ik ben zelf van mening dat het allemaal wel mee valt. Het grootste probleem zit hem in de volwassenen zelf, die denken zo superslim te zijn, terwijl ze dat niet zijn. Mensen moeten eens gewoon wat minder nadenken en meer doen. Dus niet nadenken over hoe kom ik bij dat programma, nee, gewoon op startdrukken en dan lezen wat er staat. Dus naar programma's gaan en dan verder.
Bij ouderen is het vaak de angst om fouten te maken. Ik zeg altijd, denk als een kind en dan komt het allemaal wel goed achter de computer.

[ Voor 26% gewijzigd door QSYS op 04-12-2003 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Fire69 schreef op 04 december 2003 @ 12:21:
[...]
Ik ben ervan overtuigd dat je bv XP helemaal n00b proof krijgt.

Na dit bold statement even wat toelichting :)
met de standaard opties kun je al een heleboel opties die een gebruiker niet nodig heeft al verbergen. Dingen als slepen kun je disabelen, of iig afvangen.
Ook dubbelklikken moet je uit het systeem bannen. Je moet denken dat zoiemand de computer wil gebruiken, niet leren of aanpassen. Dus dat laatste kun je alvast eruit slopen. Eigenlijk moet je beginnen met de standaard opties die een netwerkbeheerder hoort te doen.

Als de computer opnieuw aangaat moet alles weer zijn zoals het was de eerste keer. Mensen die niet willen/kunnen leren houden niet van verandering. Maak de computer zo dat virusscanners full time draaien, adaware iedere keer het systeem schoonveegt, en registersettings iedere keer opnieuw gereset worden.
het systeem moet alleen persoonlijke dingen onthouden zoals niet schadelijke cookies en persoonlijke bestanden. Met programma's als girder kun je een heleboel overnemen zonder programeerskills te hebben.

Als je een computer wil maken voor iemand die niet wil/kan leren maak je deze alsof je de software voor een ipod maakt. Het veranderd niet, doet wat het moet doen en gebruikt minimaal knoppen en al helemaal geen toetscombo's
word te moeilijk? sloop het eruit. Mensen die word te moeilijk vinden willen meestal alleen een briefje tikken zonder fancy opmaak en/of plaatjes. Kladblok wil do. Een icoon dat 25% van het beeld bedekt zou helemaal ideaal zijn. Op de overige plaats staat een icoon voor IE (die ook weer aan alle kanten dichtgetimmerd is) een icoon voor afsluiten, een icoon voor email en eentje voor mijn documenten. Verberg dmv windows alle bestanden die voor zo iemand geen waarde hebben. Een computer die alleen jpegs en txt's laat zien voldoet voor 90% van die gebruikers :|

Denk simpel en neem zoveel mogelijk werk uit handen. Blijf in je achterhoofd houden dat al die opties waar jij niet zonder kan, een leek afschrikken. Als iemand hiermee kan werken is het goed, heeft de persoon wensen, pas je het systeem aan. Krijgt de persoon er echt schik in, dan mag ie eens voorzichtig proberen met word ;)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayVee
  • Laatst online: 31-08 10:22

JayVee

shibby++!

Laat mensen die nog nooit een auto hebben gezien in eentje rijden. Wedden dat ze ook paniek krijgen? Aangezien het ook nog eens gevaarlijk is moeten we hier lessen.

Maar met computers is het toch niet anders dan met TVs en auto's en mobiele phones? Je moet nou eenmal leren hoe je deze dingen moet gebruiken.

Ik ben dus niet van mening dat een computer (OS) zo simpel moet zijn dat je er meteen mee kan werken. Misschien wel leuk om een optie daarvoor te geven. Maar veel belangrijker is toch dat mensen die wel ervaring hebben er snel en efficient mee kunnen werken?

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Laatst online: 20:04

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Het mooie van windows is dat je dit allemaal kan voorkomen. Een enkele klik kan ook voor icoontjes worden ingestelt en een pictogram aanmaken voor afsluiten is ook erg eenvoudig.

Kortom, jij even wat instellen en die oude mensen gelijk makkelijk werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We Are Borg schreef op 04 december 2003 @ 12:45:
Het mooie van windows is dat je dit allemaal kan voorkomen. Een enkele klik kan ook voor icoontjes worden ingestelt en een pictogram aanmaken voor afsluiten is ook erg eenvoudig.

Kortom, jij even wat instellen en die oude mensen gelijk makkelijk werken.
volgens mij bedoelt hij meer een kant en klaar systeem waar je niks meer aan hoeft ter veranderen/updaten/download etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 12:53:
volgens mij bedoelt hij meer een kant en klaar systeem waar je niks meer aan hoeft ter veranderen/updaten/download etc.
Ik denk het ook, maar dat zal moeilijk gaan. Alleen al omdat het uitpakken, juiste stekkertje in het juiste gaatje proppen en het wachtwoord voor de inbelaccount invullen (kabel zal wel niet) dan te ingewikkeld is. En als je toch langs komt, kan je net zo goed je van te voren gezette instellingen door te voren.

Hmm, leuk projectje: een script maken die dit soort zaken doet om XP n00b-proof te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
QSYS schreef op 04 december 2003 @ 12:37:
ik ben zelf van mening dat het allemaal wel mee valt. Het grootste probleem zit hem in de volwassenen zelf, die denken zo superslim te zijn, terwijl ze dat niet zijn. Mensen moeten eens gewoon wat minder nadenken en meer doen. Dus niet nadenken over hoe kom ik bij dat programma, nee, gewoon op startdrukken en dan lezen wat er staat. Dus naar programma's gaan en dan verder.
Bij ouderen is het vaak de angst om fouten te maken. Ik zeg altijd, denk als een kind en dan komt het allemaal wel goed achter de computer.
das de nagel op de kop...

op de ene manier denken ze dat het allemaal eenvoudig zal zijn... maar dat is het niet... verder hebben ze angst om zich belachelijk te maken als er iets niet lukt (of als ze iets "verkeerd" gedaan zouden hebben)

LEZEN en PROBEREN zijn dan ook de hints die ik het vaakst geef aan beginnende pc gebruikers (zeker van de derde leeftijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
The_Stickie schreef op 04 december 2003 @ 13:15:
[...]

das de nagel op de kop...

op de ene manier denken ze dat het allemaal eenvoudig zal zijn... maar dat is het niet... verder hebben ze angst om zich belachelijk te maken als er iets niet lukt (of als ze iets "verkeerd" gedaan zouden hebben)

LEZEN en PROBEREN zijn dan ook de hints die ik het vaakst geef aan beginnende pc gebruikers (zeker van de derde leeftijd)
Maar soms moet je niet de mensen veranderen, maar het produkt wat je hun levert....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn heel wta profi cursussen die door ervaren docenten worden gegeven. Ook als de docent in principe geen bal weet van windows maar wel van z'n boek kan ie de oudjes leren werken. Als je heel veel verstand hebt van PC's (kans niet nul gezine je aanwezigheid op GoT ;) ) kun je nog 's werelds beroerdste docent zijn.

Ik heb een jaar lang avondcursussen Windows voor bejaarden, dementen, bootvluchtelingen, typistes en kans-arme allochtonen zitten supporten als ICT support medewerker.
De docent legt uit hoe en waarom, doet het vier keer voor, en verzint ter plekke (als ie goed met PC's is) of van te voren thuis (als ie alleen het boek kent) een opdrachtje wat dusdanig infantiel is dat je als ondersteunende partij het opdrachtje probeert te maken op de moeilijkste manier om maar iets te doen te hebben. je praat hier over opdrachten van het kaliber "verplaats een icoon op je bureaublad door het te slepen", of "verkrijg een overzicht van je computer, door twee keer op het computertje te klikken, zonder de muis te bwegen"
Na een lesje of vier, vijf van deze motorische basics gaat hij zo ver dat hij uitlegt dat de rechtermuisknop ook een functie heeft, en dan ben je een hele cursus avond van drie uur aan het kijken naar bejaarden die eigenschappen opvragen van bestanden op het bureaublad.

Wat ik hiermee wil zeggen: je bent minimaal tien lessen bezig met uitleggen hoe het toetsenbord en de muis werken voor je zo ver komt dat je iets van PC's gaat uitleggen. Wim Kok's muis actie is nog digitaal verantwoord vergeleken bij sommige oudjes. (vingerafdrukken op de monitoren, niet op ente drukken vor de volgende regel maar op spatie drukken tot de cursor links komt te staan, pertinent weigeren op OK te klikken omdat ze niet weet wat er staat en nooit Ja zegt op vragen die ze niet begrijpt, enzovoorts)
Je zult dus heel veel geduld moeten kweken en je begrip "basis kennis" moet behoorlijk om. Als je daar mee kunt leven, mot het allemaal te doen zijn.

PS
Als ze windows ingewikkeld vinden geef je zeop de laatste lesdag een spoedcursus Knoppix :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
correct, maar willen de mensen wel dat het product zo hard veranderd wordt? (je spreekt zelf van een geheel nieuw, aangepast OS)

Het spreekt voor zich dat je er niet vanuit gaat dat ze elke functie zullen benutten, maar dat hoeft nog niet te impliceren dat je die functionaliteit moet verwijderen. Wel kan je zoals eerder al aangehaald doot een hele resem "tweaks" het gerbuiksgemak verhogen...

maar zelfs daarmee moet je opletten: eenvoudige dingen als installend at je niet meer hoeft te dubbelklikken kan al voor verwarring zorgen als ze achter een andee computer komen t zitten, of als een kleinkind ofzo wil helpen.

Ik heb zelf een tijdje "les" gegeven aan senioren als vrijwilliger hier in de gemeente... en hetgeen dat je het vakst hoort zijn dingen als "jamaar die of die heeft gezegd dat dat zo en zo moet en niet zoals gij het zegt." Je moet als je les geeft ervan uitgaan dat je niet de enige instructor bent, én dat als er eens iets helemaal fout gaat ( en een format c: noodzakelijk wordt bijv) jij waarschijnlijk er niet bij bent om alle optietjes her den der terug in te stellen...

Al met al zou een alternative shell wel een goed idee zijn (een beetje zoals die gsm toestellen met slechts 2 knoppen), maar de vraag is hoe je oiets gaat aanpakken? Wat moet wel en nkiet kunnen en hoe maak je die interface dan zoveel intuïtiever, zonder andere functies juist verder weg te stoppen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 11:54
Ik heb eigenlijk alleen de eerste 3 posts gelezen. Maar het is niet Windows wat te ingewikkeld is voor senioren.
Het zijn computers in het algemeen. Ouderen hebben vaak geen idee hoe ze de muis op een juiste manier moeten gebruiken (en dan heb ik het niet eens over fenomenen als dubbelklikken). Ik heb genoeg verhalen waar de muis bv ondersteboven bedient wordt of de muis wordt bedient zoals een afstandsbediening van de TV (richten op de monitor).
Het is, voor iemand die het niet gewend is, erg moeilijk om zich in te beelde in de 'virtuele wereld' van een computer. Voor 'ons' is het helemaal niet zo virtueel omdat het ding gewoon onze opdrachten (die wij correct uitvoeren) gewoon normaal uitvoerd. Zij begrijpen niet waarom het ding niet doet wat zij 'bedoelen'.

[ Voor 5% gewijzigd door Abom op 04-12-2003 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
het is dan ook belangrijk ind e eerste paar lessen de senioren inzichten aan te brngen van wat een computer is, hoe die werkt en wat ie eigenlijk in de praktijk allmaal voor ons kan doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Dat is echt mooi voor je pc dat stukje software :P , ik ga het toch maar eens downloaden

Maar ok, ik heb wel eens op een computerclubje gezeten waar ik soms ook oude mensen hielp. Die de muis in de lucht hielden of hem niet stil konden houden bij het klikken op iets in het start menu. Ik denk niet dat alles vereenvoudigen een optie is. Dit maakt het uiteindelijk alleen maar moeilijker. Als je bijvoorbeeld alles in windows zelf makkelijk maakt en dan ga je naar woord kan je die simpelheid niet meer gebruiken dan is het weer zoals het zou moeten zijn in windows. Ik denk dat windows leren opzich toch belangrijk is en niet makkelijk gemaakt moet worden, want dan kan je alles gaan uitleggen of vereenvoudigen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2003 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

a) herorganiseer de menu's een beetje. standaard heb je 1 grote startlijst. maak daar een onderverdeling in: Kantoor/spelletjes/Internet/multimedia.
Vaak hebben de mensen namelijk enorm schrik om iets verkeerd te doen, en als ze enorm veel programma's zien, hebben ze gewoon schrik dat ze er iets verkeerd uitpakken...

b) leer ze vooral hoe ze dingen moeten 'zoeken' bv als ze iets hebben getypt, en ze moeten het opslaan, laat hen dan eens bladeren door de menu's 'bestand', Bewerken, Beeld, ... ook als ze het vlug juist hebben, laat ze dan nog door de andere menu's lezen, en nagaan of daar misschien iets staat wat het wel eens zou kunnen zijn. Hiermee leren ze EN een beetje de mogelijkheden kennen, EN een beetje de structuur en werking te begrijpen van een pc.

C) Ga met heel kleine stapjes vooruit. Vooral de muis is vaak wat problematisch. Vraag hun dan wat ze precies willen doen, en configureer de pc effe zo dat het zo makkelijk mogelijk voor ze is. Zet bv hun favo internetpagina als homepage, en installeer de zoekbalk (google ofzo) erbij in het venster...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben van mening dat het eerste opstakel angst is en niet de gebruiksvriendelijkheid van het OS. Hoe ouder een persoon begint met het gebruik van een PC, hoe meer angst hij/zij heeft om dingen te vernaggelen.
Heb het gemerkt aan m'n pa (53). Nadat ik 'm liet zien dat ik eenvoudig alles opnieuw op de PC kan installeren is ie een stuk vrijer met dat ding omgegaan en zie je 'm zienderogen dat ding beter beheersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metzie
  • Laatst online: 19:10

Metzie

Nyaano !

Windows kan inderdaag onoverzichtelijk of ingewikkeld zijn. Daarom bestaat er ook MacOS. Alles met 1 muisklik. Je zal alleen een apple moeten kopen. Maar voor oudere mensen kan dit zeker een goed investering zijn, omdat het hun een boel ergernissen bespaard.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weleens geprobeert om te breien? Een beetje steek is rete moeilijk. Daar ben je best ff mee bezig. Kunnen die ouderen vaak wel.
Natuurlijk is een PC lastig. Er kan teveel en het is allemaal heel lastig. Gelukkig zitten erbest wel wat oefeningen in windows zelf (ik heb ook les gegeven).
Waarom denk je dat er patience opzit? Juist ja, dat is een muisoefening!
Verder zijn jongere mensen gewend om TV tekijken. En ze kijken naar een heel scherm in 1 keer. Ouderen zijn meer gefocussed op 1 punt. Ze hebben minder schermoverzicht.
Ik ben benieuwd of iemand hier wel eens ouderen Mac les heeft gegeven. Daar hoorde ik positieve verhalen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
Metzie schreef op 04 december 2003 @ 14:37:
Windows kan inderdaag onoverzichtelijk of ingewikkeld zijn. Daarom bestaat er ook MacOS. Alles met 1 muisklik. Je zal alleen een apple moeten kopen. Maar voor oudere mensen kan dit zeker een goed investering zijn, omdat het hun een boel ergernissen bespaard.
Grappig, heb volgende week een vrouw die eerst een "BigMac" had en nu graag op zo een "XP" wil werken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Probeer een persoon van 50 of ouder maar eens simpel uit te leggen dat zo nu-en-dan je PC moet updaten, omdat er andere luitjes bij jou willen inbreken of omdat iemand express een virus heeft geschreven... :|
Begrijpen ze helemaal niks van.
Pagina: 1