[MS6340 + XFX5600] vastlopers bij 3DMark03

Pagina: 1
Acties:

• Daniel304
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 14:02
Ik heb een MS-6340 moederbord met een athlon 1Ghz met daarop een XFX Force 5600 agp kaart. Ik heb de creative geluidskaart er als eerste vanaf gehaald. Het mobo vermeld rev1 terwijl CPU-Z rev2 meld en het bios blijkbaar bij rev5 hoort. Niks is overgeklokt en alles draait op de save mode setting van het Mobo.

Nu krijg ik op dit systeem windows xp met geen mogelijkheid geinstalleerd.
In eerste instantie liep hij al vast tijdens de installatie wanneer hij de Eula zou moeten laten zien. Dit bleek te komen door een APIC setting in het bios.. Deze moest ik uit zetten.

WinXP geinstalleerd, de drivers van nvidia v52.16 en directx 9.0b erover heen en meteen 3dmark2003. Het geheel liep meteen vast. een leuk blauwscherm en meteen een reboot. na veel zoeken en eens tuk of 15 keer opnieuw installeren kwam ik erop uit dat je eerst directx 9 moest installeren daarna een via latency patch en de via 4in1 driver v4.51 en daarna nvidia drivers en 3dmark. ik krijg nu wel beeld maar de solar flar is in regenboog kleuren, het haar van het vrouwtje in het laatste stukje was wireframe en rook uit de vliegtuigen waren blokken groen, blauw en rood. ook zaten er rode strepen in het eerste stuk wat eigenlijk bruin wit hoort te zijn.

Hoop dat deze wat duidelijker is ?!?

• Daniel304
heb net de XFX5600 kaart vervangen door een TNT2 maar helaas de 3dmark2003 accepteert deze kaart niet...

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Wat voor voeding heb je? (en wat voor waarden onbelast/stressed) Staan er condensatoren bol? Heb je al eens memtest86 gedraaid? Kortom nog genoeg dingen die je zelf kan proberen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Turkish op 04-12-2003 11:04 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

En heb je het PMG Beleid überhaupt wel gelezen, zoals dion_b jou vroeg :?
Ik heb het idee van niet gezien jouw incomplete topicstart :/

Verder mag de titel wel wat duidelijker .. "retry" zegt totaal niks over het probleem namelijk.

• Daniel304
sorry ik was volgens mij compleet genoeg maar je hebt gelijk dat ben ik dus niet... (misschien wel handig de volgende keer om me de mogelijkheid te laten om me het te kunnen verbetern ?!?)

De temperatuur van de processor ligt tussen de 40 en 50 graden. non-stressed en stressed.. alle onderdelen behalve de proc en het mobo zijn getest en werken in andere systemen.

voeding : merk onbekend 250Watt
mobo : ms-6340 rev1 -> bios : 6.3 -> chipset : vt82c686b km133a
mem : 2x dane-elec -> 256 Mb -> 133Mhz
cpu : Athlon 1Ghz @ 1 Ghz
hdd : 13.2 Gb Maxtor
cd-rw : HP8100i

de direct3d tests van dxdiag werken goed 7,8,9.

[ Voor 17% gewijzigd door Daniel304 op 04-12-2003 11:23 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

En heb je de in het Beleid genoemde Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ook doorgenomen? Ik zou me niet verbazen als het de voeding is namelijk.

• Daniel304
Ik heb het niet door genomen maar ik weet dat wanneer er een probleem wat betreft hardware is dat je alles moet proberen te vervangen door werkende onderdelen. De voeding heb ik gister vervangen door een ander model... beide worden nog niet warm of koud van de belasting...

[ Voor 42% gewijzigd door Daniel304 op 04-12-2003 11:25 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Het gaat er niet om hoe warm hij wordt, maar of hij genoeg amps kan leveren :)

Staat geloof ik ook in de FAQ, dat de waarden van je 3,3 5 en 12 Voltslijnen niet meer dan 10% naar boven of naar beneden mogen afwijken. Ik houd zelf een marge van 5% aan, om zeker te zijn. Waarden zijn te vinden in je BIOS of met MBM5 o.i.d

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb het niet door genomen
OK, dan helpen we jou ook niet. Helaas, maar zo werkt GoT niet.

Dat wil je toch niet? Neem het toch door, er staat echt een hoop nuttige informatie in.
De voeding heb ik gister vervangen door een ander model
Er is méér dan alleen maar "voeding". Het apparaatje heeft ook nog een merknaam, een typenummer en een bepaald vermogen :)

[ Voor 55% gewijzigd door BalusC op 04-12-2003 14:19 ]

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Daniel304 schreef op 04 december 2003 @ 11:24:
Ik heb het niet door genomen maar ik weet dat wanneer er een probleem wat betreft hardware is dat je alles moet proberen te vervangen door werkende onderdelen. De voeding heb ik gister vervangen door een ander model... beide worden nog niet warm of koud van de belasting...
Zoals gezegd.. wat voor voeding? 300watt of meer? Merk, type? De ene voeding is de andere niet.. Een cheapo voeding van Merk Z die wel 450 watt zou moeten leveren kan soms minder effectief zijn dan een zeer goede 300watt voeding. Stabiliteit is het sleutelwoord.

Ik heb zo'n vermoeden dat 250watt een beetje te mager is. Mijn TB900@1Ghz (10x100@1.81v) op een Abit KT7 met 512MB Infineon PC133 (@CAS2 en 133mhz), met GeForce2 GTS 32MB, 3x ATA100 7200RPM HD, 1x CD-ROM/DVD speler gebruikte een Antec PP-303X 300watt voeding.

Deze voeding levert "maar" 300 watt maar is wel een voeding van zeer goede kwaliteit, met een zeer stabiele output. (Welke je idd in je BIOS dan wel met MBM5 kan zien).

In mijn P3/500 welke er naast staat, zit een vage 250watt voeding (In-Win 500 kast van Mycom, gekocht in 1998 ofzo). Mjin P3/500 was niet overclocked, zat op een Abit BH6 board, met 256MB PC100, 2x IDE HDD, 1x SCSI HD, 1x IDE CDROM, 1x IDE DVD, 1x SCSI CD-R .... en trok de GeForce2 GTS gewoon niet.

Regelmatig wilde de PC geen beeld geven bij het starten (alsof de videokaart dood was) en deed hij het wel, dan sloeg de PC regelmatig vast bij het gamen of ging hij resetten.

BIOS updates gedaan etc en toen toch es naar de voeding gaan kijken. En ja hoor.. de AGP linear voltage dipte behoorlijk als er flink van de IDE en SCSI devices gebuik werd gemaakt!! Ik heb toen de Antec kast besteld en als test die Antec voeding er aan gehangen en voila.. probleem gefixed.

Gelukkig had ik die GF2 al besteld voor mijn Athlon PC die ik aan het bouwen was.. met de Matrox G200 8MB AGP kaartje deed de P3/500 het gewoon goed. Het was in mijn geval gewoon de voeding.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Daniel304
thanks balusc, voor het heropenen van dit topic. Ik heb het nu de 'regels' door genomen en begrijp waarom je zo reageerde.
Om nog even terug te komen op het draadje zelf. Ik heb zowel pc alert van msi geinstalleerd als MBM 5. De laatste gaf in zijn geheel niks weer.. en pc alert gaf op mijn 5 volt lijntje 6.44 weer en op de core spanning wat iets van 2.5 moest zijn gaf hij 3.14. Ook zei hij dat de case temperatuur boven de 80 graden lag... dit was onmogelijk. Voor de zekerheid heb ik een voeding merk Seventeam model ST-200HRK vervangen door een AOpen FSP250-60GTA. Aangezien de waarden hetzelfde bleven heb ik het moederbord goed geinspecteerd en heb 1 twijfelachtige condensator door eenzelfde type vervangen. Ook dit maakte geen verschil. Door deze dingen ben ik van mening dat het mobo gewoon dood is. Alle componenten zitten nu weer op een PII 400Mhz mobo met wat meer apparaten en alles werkt weer.

edit:

taal foutjes en interpunctie foutjes gecorrigeerd

[ Voor 9% gewijzigd door Daniel304 op 04-12-2003 17:37 ]

Pagina: 1