Netwerkje bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _Alien_
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-06 23:15
hoi, ik wil thuis een netwerkje tussen 2 pc's bouwen, maar aangezien mijn ervaring, ehmm.. nou ik heb er eigelijk geen ervaring mee, dus mijn vraag is hoe ik nou zonder veel gedoe een goed netwerkje opzet.

Ik heb al twee netwerk kaarten; 3com etherlink III (ISA mode) 10 mbit/s., en een coax-kabel van 5 mtr.,beide systemen werken op win 98, ik heb al wel wat geklooit, maar het liep tot nu toe op niets uit.....
dus wie kan mij dit duidelijk uitleggen, van waar en wat ik moet instellen enzo(en of ik wel de juiste hardware heb), of weet iemand een link naar een site met uitleg.

bvd
Alien

Verwijderd

Hardware:
Zorg dat je terminators aan je coax-kabel hebt

Software:
installeer de volgende protocollen:
- TCP/IP (stel vast IP in op 192.168.1.1 en 192.168.1.2, subnetmasker op 255.255.255.0)
- NetBEUI

Dat was het wel zo'n beetje...

• _Alien_
mh, ok bedankt, maar ik heb nog wel een vraagje, over die terminator; ik heb de kabel nu rechtstreeks de netwerkkaart in, maar ik heb ook gehoord dat daar een T-splitter tussen moet met zo'n terminator...
is dat waar of kan de kabel ook gewoon in een keer de kaart in?

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

ik weet het niet helemaal zeker, maar ik geloof dat je alleen een terminator nodig hebt als je een 'open' eind hebt. Dus als je een t-splitter hebt waar eventueel nog meer kabel aan zou kunen voor nog een pc, dan moet dat getermineerd worden. Als je gewoon een kabel hebt met 2 niet t-splitter stekkers dan heb je dat denk ik niet nodig

Verwijderd

*NEWBIE ALERT*

Sorry :).

Je _MOET_ een T-stukje met aan de éne kant de kabel hebben en aan de andere kant een terminator.
code:
1
2
3
------T-@
......|
......&

--- = kabel
T = T-stuk
@ = terminator
& = netwerkkaart
. = niets :)

Verwijderd

ik zei toch........ :)

vergeet niet file and printer sharing aan te zetten en dan beide HD's allebei te sharren (door er rechts op te klikken) anders gebeurt er nix!!!!!

dit zijn makkelijkere ip adressen:

10.0.0.x

succes, anders kom ik wel een keer langs

• _Alien_
aha ok, waarom er perse een t-splitter tussen moet snap ik niet maar ik zal ze gaan kopen :)
Blinddent> dat sharing staat allemaal al ok.
btw, ik d8 er ook wel aan om een splitter enzo te kopen, maar dat zaakje (blindddent> Pcmedia... :( )verkocht alleen kabels en terminators, dus...

Verwijderd

Omdat je anders je terminators niet kan aansluiten.

• _Alien_
ja ok dat snap ik, maar waarom er tussen de kabel en de netwerkkaart een t-split moet snap ik niet helemaal...waarom kan het niet rechtstreeks?

Verwijderd

Zo is nu eenmaal de architectuur van een coax-netwerkje.
Ik zelf hou meer van UTP-netwerkjes.

Verwijderd

Vossie:
maak het voor die knul nou niet moeilijker dan het al is.

• _Alien_
nou ik snap het wel hoor :)
ik vroeg het me alleen af, en tja ik ben nou eenmaal een absolute newbie qua netwerken...

• The Lord
  • Laatst online: 13:57
Eigenlijk moet je netwerk er zo uitzien :

xT-----Tx
& &

x = Terminator
T = T-stuk
& = Netwerkkaart.

Aan beide uiteinden van een kabel moet officieel een terminator zitten.

Het T-stuk moet direkt op de netwerkkaart (NIC) zitten.

De terminator is een 50 Ohm weerstand die voorkomt dat signalen 'reflecteren' op het open einde van de kabel (soort transformator). Deze stoorsignalen geven uiteraard 'collisions' tussen datapakketten.

Sommige netwerkkaarten hebben een aktieve terminator. Deze filteren het dataverkeer uit en sluiten het einde van de kabel netjes af. Bij dergelijke NIC's zijn dus geen terminators nodig.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• The Lord
  • Laatst online: 13:57
$@$#@%$#@&!!!! :(

Die tweede NIC moet uiteraard aan het tweede T-stuk...

Noot :

Als je internet gebruikt zal ik die file- en printer-sharing maar héél snel weer uitzetten. Anders kan iedereen zonder verstand al je PC hacken. (nou ja, dat is geen hacken meer)

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Verwijderd

khad dat gehoord ja van dat printsharen, wat moet je ook al weer doen om drop te komen?

• _Alien_
tnx voor de handige replies, ik heb geloof ik beide pc's al wel helemaal ok ingesteld, nu alleen nog de T-splitters en terminators kopen, maarja het is zondag........... :(

Verwijderd

Ik dacht dat als je gewoon het vinkje weghaalde van tcp/ip-->externetoegang tabblad bindingen Filesharing.
Hmm klopt niet echt die zin maar who kares? :)
Maar ik bedoel dus gewoon filesharing weghalen bij bindingen van externe toegang.
Toch? graag replys.

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-08 21:55

Hachy

Laadpas Nerd

Alien; ik weet niet waar je woont maar ik heb hier nog wel 50 t-stukjes/terminators en kabels liggen (Apeldoorn)

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• _Alien_
Hachy> ow das wel handig, maareh, ik woon in Driebergen, (das bij Utrecht in de buurt)
evt kun je het opsturen, en wat wil je voor 2 t-slitters en 2 terminators hebben?

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-08 21:55

Hachy

Laadpas Nerd

Ik heb je een mailtje gestuurd....

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Verwijderd

voor een netwerkje thuis zou ik IPX/SPX protocol ERBIJ zetten, is veel handiger bij spelletjes tegen elkaar. En dan in de spelletjes IPX/SPX verbinding kiezen uiteraard...

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
De meeste nieuwe spellen ondersteunen tcp/ip en ook al is het niet het standaard protocol het vertraagt de boel wel enorm.
Pagina: 1