Toon posts:

email bij aankomst/retour ziet er "vern*kt" uit

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik irriteer me een beetje aan retourmails van diverse mensen, met name aan
pijltjes aan de linkerkant, en meerdere zinnen zijn zomaar gehalveerd en 1
regel lager geplaatst. ik weet dat de mensen dit niet zelf doen en dat het
een software matig iets is.... ik besteed veel aandacht aan het overzichtelijk
houden en opbouwende tekst en als ik dan een retourmail krijg ziet ie er
"verneukt" uit. soms is het zo onduidelijk geworden dat ik 5 keren de post
moet herlezen om de antwoorden eruit te vissen die soms tussen mijn tekst
is gezet als antwoord.

ik heb ook de office Xp hier liggen en zodoende dus outlook (ik ga ervan uit
dat jullie wel weten dat outlook en outlook express 2 verschillende los van mekaar
werkende programmas zijn). echter gebruik ik die niet omdat dat supertraag
werkt en lijkt te bevriezen als ik hem net geopend heb en na pakweg 1 minuut
weer okies doet en outlook express dat standaard in xp zelf zit erg vlot is
met binnenhalen van post en niet bevriest......

mijn vraag is nu: is er een kant en klare oplossing voor het niet "vern*ken" van mijn email, helpt het als ik terug ga naar outlook Xp? of is er een optie in outlook express dat ik niet ken die aan of uit gezet moet worden?

deze hele post heb ik naar een moderator van hardwaren gestuurd omdat hij altijd wel de helpende hand bied en kennis heeft, echter geeft hij aan dat ik het beter hier kan vragen gezien zijn specialiteit niet hier ligt.....

ik citeer uit zijn mail: Erg bekend probleem. Het is idd softwarematig en er is (erger) geen duidelijke schuldige voor aan te wijzen. Het probleem komt doordat er geen eenduidig afgesproken formaat is voor de breedte van een regel in een text email. Ik vermoed bijvoorbeeld dat de breedte die mijn provider aanhoudt net iets smaller is dan die OE per default gebruikt. Daarom dat jouw regels er bij mij allemaal afgekapt uitzien.

De pijltjes zijn wel min of meer standaard, dat is hoe in een text-only email aangegeven wordt wat in een reply van een eerdere verzender afkomt. Alle text-only programma's doen dit per default. Probleem is natuurlijk dat die pijltjes er bij meerdere replies en meerdere regelafbrekingen een eigen leven gaan leiden.

Dat is dan nog alleen platte text- veel mailprogrammata doen tegenwoordig aan HTML mail. Dat is leuk en wel, maar als een text-only prog HTML mail ontvangt kan het ook van alles doen (van weigeren en niets afbeelden tot op eigen houtje naar platte text gaan converten). Omdat ook daar standaardisering ontbreekt is het wederom niet te zeggen precies welke schakel in de keten verantwoordelijk is voor de problemen, ze dragen allemaal bij.

In dit geval is het dus mijn provider die de boel verergert, maar even goed is het jouw OE die mijn korte regeltjes aanvult tot langere regels die dan weer bij mij verkeerd afgekapt worden als jij ze terugstuurt. Ik denk dan ook niet dat overstappen op een ander mailprog dit oplost....

en mijn standaard manier om softwareproblemen te minimaliseren is om zo spartaans mogelijk te werk te gaan, wat een grove manier mag heten. Het kan dus best zijn dat iemand met meer relevante kennis dit beter kan oplossen.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik stel even als voorbeeld dat ik een mail aan jou stuur, als reply op een mail van jou:
Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 06:58:
ik irriteer me een beetje aan retourmails van diverse mensen, met name aan
pijltjes aan de linkerkant,
Da's standaard, om aan te geven dat ik jou quote.
en meerdere zinnen zijn zomaar gehalveerd en 1
regel lager geplaatst.
Dan heb jij een andere regellengte in jouw mailprogramma. Mijn regellengte staat afgesteld op 70 chars. Jij zal langere regels hebben die mijn mailprogramma dan 'wrapt'.

Of je voert teveel handmatige linefeeds in, zoals in bovenstaande quote :+
ik weet dat de mensen dit niet zelf doen en dat het
een software matig iets is.... ik besteed veel aandacht aan het overzichtelijk
houden en opbouwende tekst en als ik dan een retourmail krijg ziet ie er
"verneukt" uit. soms is het zo onduidelijk geworden dat ik 5 keren de post
moet herlezen om de antwoorden eruit te vissen die soms tussen mijn tekst
is gezet als antwoord.
Mail je in plain text of in HTML?

Ik mail alles in plain text. Ik heb regelmatig contact met iemand die alleen in HTML mailt. Als ik hem quote, zie ik ook tussen elke regel een witregel. Komt of door die regelafstand, of door HTML. Want ik converteer alles ook in plain text, als ik wat reply.

[ Voor 5% gewijzigd door blackd op 04-12-2003 07:38 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
ik mail zonder foefjes of instellingen met outlook express..... plaintekst zegt me nix, html daartegen in wel, dat zijn kleurrijke achtergrond, mogelijke smilies, het is net een poster zeg maar......

waarom maakt outlook express niet zoals word alles netjes in het midden en laat ie de pijltjes weg en gebruikt ie bijv andere kleur zodat mijn en zijn letters duidelijk uit mekaar te houden zijn?

ik heb de keus om op andere mailprogramma te stappen oa : incrediblemail, outlook, firebird/mozzila en nog 100 van die dingen?

heeft iemand dezelfde irritatie als ik gehad en het toen opgelost? vertel het aub mij en andere GoTters hoe/wat je deed.... _/-\o_

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 15:32:
ik mail zonder foefjes of instellingen met outlook express.....
Mjah, OE zet voor zover ik weet standaard HTML mail aan. Dat noem ik eigenlijk wel een foefje :P
plaintekst zegt me nix,
Gewoon platte tekst.
waarom maakt outlook express niet zoals word alles netjes in het midden en laat ie de pijltjes weg en gebruikt ie bijv andere kleur zodat mijn en zijn letters duidelijk uit mekaar te houden zijn?
Tekortkoming van OE?
The Bat zet alles netjes in het midden, althans, ik neem aan dat je bedoelt dat de tekst wordt uitgelijnd in een kolom zodat elke regel netjes even lang is.
The Bat laat de pijltjes niet weg, het geeft immers aan dat je aan 't quoten bent. Doe je die pijltjes weg, dan kun je natuurlijk het verschil tussen de originele tekst en jouw tekst lezen, mits je fatsoenlijk quote.
The Bat geeft alle regels met een '>' ervoor een andere kleur, en werkt ook genest, zodat '>>' weer een andere kleur krijgt.

.. maarja, The Bat is niet gratis.
ik heb de keus om op andere mailprogramma te stappen oa : incrediblemail,
Incredimail bedoel je? :X ik heb alleen gezien wat voor troep daaruit komt, heb er nooit zelf mee gewerkt. Flinke afrader imho.
outlook,
Tsjah, zelfde als met OE, moeilijk om fatsoenlijk te quoten.
firebird/mozzila en nog 100 van die dingen?
Kijk eens naar Thunderbird, misschien vind je dat wat.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Eigen vind ik dat de mod je het antwoord al gegevens hebt.

Zolang er geen internationaal afspraken zijn over 1 formaat voor een email, zul je dit niet oplossen.

Ik denk ook niet dat je nog verder moet gaan zoeken naar een antwoord.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
oke, ik had een beetje hoop dat een software guru hier misschien een tipje had of zei: ooooooo dat is zo makkelijk: eerst doe je dit en dan dat en viola!

@blackd: senks voor het meedenken en het uitleggen. :Y) ennuh ik bedoelde de thunderbird ook (ik wist niet meer precies uit de hoofd hoe het heette en ik zei dus firebird/mozzila maar moest zijn mozzila thunderbird), tis ook een aanradertje van de moderator van hardwaren. ik citeer:Ondertussen ben ik begonnen met een migratie naar Mozilla Thunderbird.Het is nog maar bij versie 0.3, maar het is precies wat ik nodig heb: het is simpel, het heeft alle technische features die ik zoek, maar minimale overbodige frutsels, en bovendien is het een gratis programma zonder reclame-onzin en spyware (groot voordeel van Open Sourceprojecten) en met minimale vatbaarheid voor wormpjes

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2003 16:07 ]

Pagina: 1