Toon posts:

80 min CD's branden met een oude 4x CD brander mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een redelijk oude cd brander (4x) en vroeg me af of het kan dat die problemen kan hebben met het volledig branden van een 80 minuten cd....

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:22
Welkom op GoT.
Allereerst staat je vraag in het verkeerde subforum. Dit is een Opslagmedia & I/O Controllers vraag.
Verder geef je veel te weinig info. Wat voor brander is het precies?
En last but not least. Deze vraag kan je zelf makkelijk beantwoorden door naar de winkel te lopen en een 80 minuten CD-R te kopen.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 00:17:
ik heb een redelijk oude cd brander (4x) en vroeg me af of het kan dat die problemen kan hebben met het volledig branden van een 80 minuten cd....
Meestal gaat 't goed maar met een dergelije instelling kan je beter in vervolg naar beginnersweb.nl gaan.. Hier hebben we een andere instelling; als we het zonder problemen en gevaar zelf kunnen proberen dan doen we dat.

Als we dan toch posten geven we genoeg info over de betreffende hardware.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Meeste branders kunnen het wel. Mocht het niet lukken surf je naar http://www.firmware.fr.st en zoek je of er voor jouw drive een firmware update is.

O.a. de Sony CRX100 (4speed) kon eerst geen 80minuten branden, is opgelost met een firmware update ooit. Zelfde model is ook door HP verkocht onder ander typenummer.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT :)

Voor dit soort vragen hebben wij het geweldige Opslagmedia (OM) subforum...

Move OH->OM ;)

Oslik blyat! Oslik!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gewoon even proberen, daar ben je toch Tweaker voor? Herlees anders de [faq]registratievoorwaarden[/] en dan met name het forumgedrag gedeelte ;)

Mocht dat niet lukken, doe dan een firmware update. En mocht dat tenslotte niet lukken, dan moet je het maar accepteren of een andere CD brander halen :)

Ik heb de titel overigens uitgebreid. "oude cd brander" zegt to-taal niks over de inhoud van dit topic namelijk ..

[ Voor 17% gewijzigd door BalusC op 04-12-2003 07:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de slechte info ed (eerste post)... ik heb het uiteraard al wel geprobreerd maar als mijn brander de lead-out aan het branden was duurde het dusdanig lang, dat ik me afvroeg of het aan de image lag of aan mijn brander...
Ik had ook al 2 cd's verneukt dus ik denk vraag het even of het een bekend probleem is.

Mijn burner is een: HP CD-writer +8100.

In ieder geval bedankt voor de replys

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Ja die HP 8100 is dus dat type wat 80min CD's niet of tot maar 78min ofzo kan branden.
Dan moet je dus een firmware hebben. Is d8 ik dezelfde drive als die Sony CRX100.

Je kunt kiezen uit Sony firmware 1.0n of een gehackte versie daarvan zodat je drive HP blijft heten :)

Try google & google groups :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Eerst even wat duidelijkheid scheppen:

Overburning heeft niets te maken met het kunnen schrijven van 80 minuten cd's. 80 minuten cd's zijn eigenlijk identiek aan de klassieke 74 minuten cd's, afgezien van het feit dat de spiraal waarop geschreven wordt iets nauwer opgewonden is. Hierdoor is deze langer, en kan er dus ook meer data op de cd.

Overburning aan de andere kant is het schrijven van meer data op een cd, dan dat de fabrikant opgeeft. Bijvoorbeeld 76 minuten branden op een 74 minuten cd, of 82 minuten op een 80 minuten cd.

Om het geheel nog wat verwarrender te maken, is het zo dat alle cd's met een grotere capaciteit dan 80 minuten (bijvoorbeeld 90 minuten), hun extra capaciteit steeds met overburning behaald moet worden. maar dat even terzijde.

De HP 8100i is met één ding alleszins consequent. Hij kan geen van beiden! Niet overbranden en geen 80 minuten media branden. De HP 8100i een rebadged Sony CRX-100E. Omdat overbranden branden buiten specificatie is, en dit niet getolereerd wordt door Sony, is dit dus niet ondersteund en zal dit ook nooit ondersteund worden. 80 Minuten zijn echter wel ondersteund door de drive omdat dit een standaard formaat is. Echter, er zit een fout in de Sony firmware (die overgenomen is door HP) die het branden van 80 minuten onmogelijk maakt. De drive stopt gewoon op 78:16...

De Sony CRX-100E is geen slechte brander op zich, maar Sony is vaak traag met het verbeteren van fouten. En als ze verbeterd worden, dan doet HP niet de minste moeite om de Sony firmware updates aan te passen voor hun eigen rebadged drives. Het is namelijk zo dat de identifier van HP drive verschillend is van die van de Sony drive, dit ondanks dat het loopwerk op de LEDjes na identiek is. Dat betekent dat de Sony firmware updates niet zomaar werken op uw HP. Een smerige streek.

Na vele jaren de Sony gebruikers in de kou te laten staan heeft Sony dan uiteindelijk toch de firmware bug verholpen in firmware 1.0n voor de CRX-100E. HP laat z'n gebruikers tot op heden nog steeds in de kou staan. Toch weer eens een schitterende service van HP.

Gelukkig zijn er enkele gekwiekste lieden geweest die de Sony CRX-100E 1.0n firmware hebben aangepast zodat die ook werkt op de HP 8100i! Je vindt de benodigde firmware hack en instructies op mijn site bij HP 8100i/8110i firmware 1.0n. Deze firmware hack wordt door heel wat mensen gebruikt. Ik ben dus zeker dat ze werkt, maar ik weet alleen niet of de update tool werkt onder Windows 2000 / XP. De informatie dateert nog uit de tijd dat iedereen Windows 98 gebruikte. Dat zul je dus even voor jezelf moeten uitzoeken.

Het nadeel van lange replies typen is natuurlijk wel dat iemand je al voor kan zijn met het antwoord :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

SatCP schreef op 04 december 2003 @ 14:00:
Om het geheel nog wat verwarrender te maken, is het zo dat alle cd's met een grotere capaciteit dan 80 minuten (bijvoorbeeld 90 minuten), hun extra capaciteit steeds met overburning behaald moet worden. maar dat even terzijde.
Hm, ik dacht juist dat dit voor vanaf 74 minuten gold :)

Maar toch bedankt! Titel is onderhand gecorrigeerd ;)

Verwijderd

Topicstarter
Deze firmware hack wordt door heel wat mensen gebruikt. Ik ben dus zeker dat ze werkt, maar ik weet alleen niet of de update tool werkt onder Windows 2000 / XP. De informatie dateert nog uit de tijd dat iedereen Windows 98 gebruikte. Dat zul je dus even voor jezelf moeten uitzoeken.
De error die ik ontvang is de volgende:
Update program started at 14:19:59 on 12/04/03.
ERROR No ASPI manager (WNASPI32.DLL) found.

nu heb ik dat bestand wel gevonden in mijn nero-folder, maar ik weet niet waar ik hem evt. naartoe moet kopieren (of of het uberhaupt zin heeft), zodat de update deze dll wel kan vinden... mijn system32 map heb ik al geprobeerd, maar zonder succes, want dan vraagt ie opeens weer naar een andere dll... Ik ben dus bang dat het iig bij mij niet gaat lukken met XP.

Need for speed underground zit er dus voorlopig voor mij niet in, maar even goed bedankt voor de tip 8)

• satcp
  • Niet online
Installeer eens de Adaptec ASPI layer... Dat zou het ASPI probleem toch moeten verhelpen.

Verwijderd

moet kunnen met een firmware update..... waarom koop je voor 40 euro geen nieuwe ;) ben je gelijk van dat gezijk af (ja ja... ik weet niet iedereen heeft 40 euro)

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
Mijn oude HP7200i (2x) heeft totaal geen problemen met 80min CD's en kan zelfs overburnen. Ik ga hem overigens wel vervangen voor een DVD-brander, maar dat terzijde.

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

• satcp
  • Niet online
joh14vers6 schreef op 04 december 2003 @ 17:04:
Mijn oude HP7200i (2x) heeft totaal geen problemen met 80min CD's en kan zelfs overburnen.
Dat is dan ook helemaal geen Sony drive zoals de 8100i, maar een Philips 3610 recorder. Hewlett Packard heeft nog nooit zelf een drive gemaakt. Ze rebadgen steeds branders van anderen die ze doorgaans duurder verkopen en met een stukken slechtere support :)

Verwijderd

Sorry dat ik je tegenspreek maar mijn hp8100i die nog steeds in gebruik is kan prima overweg met 80 minuten cdeetjes ! alleen is de hp8100i de slechtste brander ooit (op de philips 3610 na dan ;) en is die van mij ook 4x omgeruild. en hp heeft heel veel van die brander omgeruild. het moet kunnen met die brander en als ie weigert heb je of een heel erg oude firmware of hij is eigenlijk stuk.

Edit:
En idd is de support van hp om te huilen maar dat terzijde ;)
Eerst even wat duidelijkheid scheppen:

Overburning heeft niets te maken met het kunnen schrijven van 80 minuten cd's. 80 minuten cd's zijn eigenlijk identiek aan de klassieke 74 minuten cd's, afgezien van het feit dat de spiraal waarop geschreven wordt iets nauwer opgewonden is. Hierdoor is deze langer, en kan er dus ook meer data op de cd.

Overburning aan de andere kant is het schrijven van meer data op een cd, dan dat de fabrikant opgeeft. Bijvoorbeeld 76 minuten branden op een 74 minuten cd, of 82 minuten op een 80 minuten cd.

De HP 8100i is met één ding alleszins consequent. Hij kan geen van beiden! Niet overbranden en geen 80 minuten media branden. De HP 8100i een rebadged Sony CRX-100E. Omdat overbranden branden buiten specificatie is, en dit niet getolereerd wordt door Sony, is dit dus niet ondersteund en zal dit ook nooit ondersteund worden. 80 Minuten zijn echter wel ondersteund door de drive omdat dit een standaard formaat is. Echter, er zit een fout in de Sony firmware (die overgenomen is door HP) die het branden van 80 minuten onmogelijk maakt. De drive stopt gewoon op 78:16...

De Sony CRX-100E is geen slechte brander op zich, maar Sony is vaak traag met het verbeteren van fouten. En als ze verbeterd worden, dan doet HP niet de minste moeite om de Sony firmware updates aan te passen voor hun eigen rebadged drives. Het is namelijk zo dat de identifier van HP drive verschillend is van die van de Sony drive, dit ondanks dat het loopwerk op de LEDjes na identiek is. Dat betekent dat de Sony firmware updates niet zomaar werken op uw HP. Een smerige streek.

Na vele jaren de Sony gebruikers in de kou te laten staan heeft Sony dan uiteindelijk toch de firmware bug verholpen in firmware 1.0n voor de CRX-100E. HP laat z'n gebruikers tot op heden nog steeds in de kou staan. Toch weer eens een schitterende service van HP.

Gelukkig zijn er enkele gekwiekste lieden geweest die de Sony CRX-100E 1.0n firmware hebben aangepast zodat die ook werkt op de HP 8100i! Je vindt de benodigde firmware hack en instructies op mijn site bij HP 8100i/8110i firmware 1.0n. Deze firmware hack wordt door heel wat mensen gebruikt. Ik ben dus zeker dat ze werkt, maar ik weet alleen niet of de update tool werkt onder Windows 2000 / XP. De informatie dateert nog uit de tijd dat iedereen Windows 98 gebruikte. Dat zul je dus even voor jezelf moeten uitzoeken.

Het nadeel van lange replies typen is natuurlijk wel dat iemand je al voor kan zijn met het antwoord :)

• satcp
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 18:14:
Sorry dat ik je tegenspreek maar mijn hp8100i die nog steeds in gebruik is kan prima overweg met 80 minuten cdeetjes !
Ik zeg dan ook nergens dat dat niet zo is. De brander is gemaakt om 80 minuten cd's te ondersteunen, maar door een bug kan ie niet verder branden op zulke cd's dan 78:16 minuten. Over dat probleem van dat model zijn meer dan voldoende artikels te vinden op het Internet. Dat is een vaststaand feit.
alleen is de hp8100i de slechtste brander ooit (op de philips 3610 na dan ;) en is die van mij ook 4x omgeruild.
Volgens mij heb je dan toch echt wel pech, of is het binnenwerk van je 8100i geen Sony (alhoewel me geen informatie bekend is dat er een ander loopwerk dan de Sony CRX-100E gebruikt is voor de 8100i), maar misschien heeft HP je drive voorzien van een ander of geupdate loopwerk.

De CRX-100E heeft z'n beperkingen, maar het is een uitstekende drive. Net als de Philips 3610 trouwens. Echter, de 3610 heeft een paar constructiefouten. Zo drogen de geleiders van de laserunit op, zodat deze erg stroef beweegt en Tracking Errors geeft. Een ander probleem is de lens die wel vuil lijkt aan te trekken. Dit levert de bekende Power Calibration Errors op. De meeste 3610's die zijn weggegooid omdat ze "zogezegd" niet meer werkten, zijn na enkele minuutjes werk weer als nieuw. Gewoon de geleiders opnieuw invetten met siliconenvet en de lens kuisen met isopropylalcohol. Er zijn heel wat mensen die tot op vandaag de dag hun 3610 gebruiken. Als je z'n eigenaardigheden kent, dan is de drive bijna onverwoestbaar. In de nieuwsgroep nl.comp.cd-branden zitten er enkelen die als het ware verliefd zijn op hun 3610 :)

Btw, zou je aub eens willen knippen als je quote. Het heeft geen zin om mijn volledig bericht te kopiëren. Iedereen kan dat hierboven reeds lezen.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe komt het toch dat je zoveel technische feitjes kent over cd branders SatCP? Niet dat ik het erg vind, je hebt me goed geholpen, maar dat viel me toch wel op.

Oh ja over mijn brander... ik heb het opgegeven, want met al die updates enzo heb je de originele software nodig die ooit bij de brander zat en die heb ik uiteraard al lang niet meer...

Ik zag zojuist dat ik mijn loon binnen heb, dus ik ga maar eens naar de winkel voor een nieuwe!!!!!!!!

• satcp
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 16:14:
Hoe komt het toch dat je zoveel technische feitjes kent over cd branders SatCP? Niet dat ik het erg vind, je hebt me goed geholpen, maar dat viel me toch wel op.
Hobby, eindwerk, goede contacten binnen het wereldje,... Ergens in '98 als ik me goed herinner was ik op zoek naar een nieuwe brander om m'n oude 4x bij te staan. Bij m'n zoektocht naar degelijke informatie viel me op dat er eigenlijk enkel 'gelul' te vinden was op Internet. Dus ben ik me maar wat gaan verdiepen in cd-recording :)
Oh ja over mijn brander... ik heb het opgegeven, want met al die updates enzo heb je de originele software nodig die ooit bij de brander zat en die heb ik uiteraard al lang niet meer...
Werkte de ASPI layer installatie niet (die van Adaptec, niet die van Nero)? Dat zou die foutmeldingen toch moeten verhelpen...

Als je er zo niet uitkomt is er nog een andere manier. Zoek een oude DOS bootdiskette. Hoeft niets speciaals te kunnen, gewoon booten naar DOS (zonder cd-ondersteuning). Zet de "8100_10n.bin" firmware op die diskette (je vindt dat bestand in de ZIP van de HP 8100i update die je van m'n site hebt gedownload). Daarnaast download je ook de Sony CRX-100E 1.0n firmware update. Pak de bestanden uit naar de diskette (het *.bin bestand is niet nodig - dat werkt alleen op de echte Sony drive).

Zorg ervoor dat er geen cd in je 8100i zit en herstart de PC met de bootdiskette. Eens op de DOS command-prompt kun je de firmware update uitvoeren. Het is wel van belang te weten op welk IDE-kanaal de drive hangt.

Primary IDE Master: updcrx21 8100_10n.bin /AT /1 /M
Primary IDE Slave: updcrx21 8100_10n.bin /AT /1 /S
Secondary IDE Master: updcrx21 8100_10n.bin /AT /2 /M
Secondary IDE Slave: updcrx21 8100_10n.bin /AT /2 /S

Eens de update voltooid is, kun je de PC herstarten. Vergeet niet de bootdiskette te verwijderen.
Ik zag zojuist dat ik mijn loon binnen heb, dus ik ga maar eens naar de winkel voor een nieuwe!!!!!!!!
Hoewel ik er van overtuigd ben dat een moderne writer je veel plezier gaat bezorgen, niet in het minst door de hogere brandsnelheid en aanwezigheid van technieken om buffer-underruns te vermijden, zou ik toch nog proberen die 8100i te fixen. Al was het maar gewoon om het gevoel van voldoening dat het dan toch gelukt is :)

Verwijderd

woutrich... heb je al een nieuwe ? (zoja hoe bevalt ie)

Verwijderd

Topicstarter
Je bent echt een koning SatCP.. vlak voor dat ik een nieuwe brander heb gekocht (koopzondag) heb ik nog ff gekeken op tweakers en dankzij jou is het me gelukt om mijn brander te fixen!!!

Bewijst ook maar weer eens wat voor een geweldige medium DOS eigenlijk wel niet is!

Thanks ik ben echt blij.

Verwijderd

Ik weet het, is al een oud topic.
Maar weet iemand (SatCP bijvoorbeeld) of je de firmware-hack voor de HP8100 (http://www.ping.be/satcp/firmwares01.htm#hp810010n) ook kunt gebruiken voor de HP7500?
Pagina: 1