[XP] P4P800, RAID & HTT

Pagina: 1
Acties:

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-05 16:39
Ik heb op de HCC een extra 120GB HG gekocht (Maxtor) met als bedoeling deze in RAID 0 te zetten met de bestaande HD. Nadat ik beide HD's op de (onboard) RAID-controller (VIA 6410) van m'n Asus P4P800 Deluxe had gehangen (nog geen RAID-config aangezien dan alles leeg moet), wilde Windows niet meer opstarten.
Daar kan ik nog inkomen, dus wilde ik een repair uitvoeren. Dit lukte ook niet en toen heb ik de oude HD maar weer op de gewone IDE aangesloten.

Daarna startte Windows wel weer op en ging de repair afmaken.

Nadat ie daar helemaal mee klaar was werkte het wel weer, maar ik kwam de volgende problemen tegen:
- in de taskmanager --> performance --> CPU usage maar 1 venstertje en bij de processen kan ik geen 'affinity' instellen. Dus hij 'pakt' de Hyperthreading niet.
- videokaart wil niet goed installeren, ik heb 'm al een paar keer helemaal ge-uninstalled, maar helaas
- 'restarten' werkt vaak niet goed: hij sluit af, blijft aan staan, maar start niet meer op dan
- PC schakelt niet meer zelf uit --> 'It's now safe to turn of your computer'
- ik kan 'hibernate' niet gebruiken/inschakelen

Het lijkt er op dat Windows een deel van m'n systeem (Hyperthreading, APM) niet herkent. Maar dit is nooit een probleem geweest.

Wat kan hier nu aan de hand zijn? Kan het aan de RAID-controller liggen?
Zo ja, ik heb hier nog een Promise RAID-controller liggen, zou het beter gaan als ik die gebruik (de vorige keren, op een ander systeem, werd Windows zeer instabiel).

[ Voor 14% gewijzigd door maikel op 04-12-2003 00:32 ]

• maikel
Echt niemand die weet waar dit aan kan liggen?
Ik heb al in de BIOS gekeken, maar daar staat alles (volgens mij) goed.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kijk eens in de device manager, wat staat er geinstalleerd onder het kopje 'Computer'. Is dat een ACPI Multiprocessor systeem, Standaard PC of iets anders?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• maikel
blackd schreef op 05 december 2003 @ 16:59:
Kijk eens in de device manager, wat staat er geinstalleerd onder het kopje 'Computer'. Is dat een ACPI Multiprocessor systeem, Standaard PC of iets anders?
Daar staat dus inderdaad 'Standard PC'. Ik heb al geprobeerd een andere driver daarvoor te installeren, maar hij geeft geen andere opties.

• blackd
  • Niet online
maikel schreef op 05 december 2003 @ 17:04:
Daar staat dus inderdaad 'Standard PC'. Ik heb al geprobeerd een andere driver daarvoor te installeren, maar hij geeft geen andere opties.
Daar zit je probleem.
En als je hier kijkt: http://support.microsoft.com/?kbid=309283
# Device Manager does not permit the change from a Non-ACPI HAL to an ACPI HAL. You must use a new install of Windows XP or Windows Server 2003 for this type of change. Change from an ACPI HAL to a Non-ACPI HAL only for troubleshooting purposes.
zul je dus opnieuw moeten installeren. Helaas maar waar.
Standard PC is namelijk Non-ACPI en je wilt juist een ACPI Multiprocessor HAL, en dat mag dus niet.

Deze verandering van HAL verklaart in ieder geval 4 van de door jou genoemde 5 symptomen. Waarschijnlijk komt dit door de repair.

[ Voor 10% gewijzigd door blackd op 05-12-2003 17:09 ]

• maikel
Shit.
Toch vreemd dat ie het tijdens de eerste installatie wel gewoon meteen goed zag en tijdens de repair niet meer.
Misschien nog maar een repair proberen dan.

Wat was ook al weer de 'truc' om een andere HAL te kiezen tijdens de installatie?

• blackd
  • Niet online
Dat kun je hier lezen: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;299340

Kies dan voor ACPI Multiprocessor (ivm HTT).

[ Voor 23% gewijzigd door blackd op 05-12-2003 17:19 ]

• maikel
Argh! |:(
Na nog wat meer zoeken op Google kwam ik er achter dat in de Windows-setup het lijstje van mogelijke HAL's standaard helemaal omlaaggescrolld is en er altijd maar 2 opties zichtbaar zijn.

Dus boven die 'Standard PC with C-step 486' (oid) en 'Other' stond de rest van de lijst gewoon. Daar heb ik nu inderdaad die ACPI Multiprocessor geselecteerd en inmiddels werkt alles weer. Ook m'n videokaart doet het weer goed.

Thnx.
Pagina: 1