[Linux] HTB probleem bij upload

Pagina: 1
Acties:

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:47
Ik gebruik het script HTB.init, een bekende, om bandbreedte te regelen.

Nu werkt dit allemaal lekker, maar had ik toch wat problemen met een nogal trage upload.

Het zit zo: ALs ik iets upload, ik doe nu steeds de upload test van speedtest.nl , dan komt ik uit op z'n 13k max, terwijl ik met 64k theoretisch moet kunnen gaan, naar ik mijn regels heb ingesteld. Na wat controles blijkt dat de router steeds de default regel kiest voor verkeer dat het internet wordt opgestuurd.

Situatie is als volgt: Clients --> ETH1 |ROUTER| --> ETH0 --> internet

De regels heb ik ingesteld op ETH0, en ik gebruik ook het "," teken na het source adres in de regel.

Het bestand ETH0-10:11:12.client_pierre
RATE=110Kbit
CEIL=pceil
PRIO=5
RULE=10.0.1.1,
Alles staat goed zo... pceil is dus ook 512k, rate anders zetten maakt ook niks uit, zoals dat ook moet. Als ik de default rule dus aanpas gaan dingen wel sneller/langzamer.

De server weet dus blijkbaar niet wat het bron adres is, waardoor die de aanvraag doorstuurt naar de default rule. Dit komt, denk ik, doordat ik een NAT router heb, en m'n IP gemasquarade word...

Ik heb nog het server IP (intern en extern) geprobeerd, maar dat maakt ook niet uit.

Hier nog een picje van m'n rules:
Afbeeldingslocatie: http://pierre-oord.mine.nu/GoT/htb_prob.PNG

Is er een manier om ervoor te zorgen dat dit wel gaan werken? Ik weet dat ik ook pakketjes kan gaan loggen en op die manier de bandbreedte ook kan regelen, maar liever op deze manier, want dat schijnt sneller te gaan als eerst loggen en dan regelen, volgens verschillende websites.

De download werkt dus wel correct, hiervan weet de router dus schijnbaar wel waar de data heen moet.

Mijn manier van firewall regels kun je vinden op mijn website waar ik alles ook op heb gezet voor anderen; snelle link daarvan is: http://pierre-oord.mine.nu/linux/firewall%20instellen.htm
Bekijk daar het bestand "gateway"

Kan ik iets aan die regels aanpassen om ervoor te zorgen dat HTB wel werkt, (het ip adres begrijpt, als mijn redenering klopt?)

De HTB logfile geeft geen foutmeldingen. Ook heb ik zoals je op de foto kunt zien nog allemaal verschillende class nummers gemaakt, eerst waren er dubbele bij ETH0 en ETH1, maar dat maakte, zoals ik verwachtte, geen verschil.
Alvast bedankt natuurlijk :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 23:11
Ik zie even niet waar je precies definieert dat jou client een hogere upload mag hebben. Oftewel: op basis waarvan moet HTB kijken wat jou client is.

Ik markeer pakketten met ip-tables om ze met netfilter te shapen. In ip-tables geef ik bijv. een poort of ip adres op.

• pierre-oord
MetHod schreef op 04 december 2003 @ 10:52:
Ik zie even niet waar je precies definieert dat jou client een hogere upload mag hebben. Oftewel: op basis waarvan moet HTB kijken wat jou client is.

Ik markeer pakketten met ip-tables om ze met netfilter te shapen. In ip-tables geef ik bijv. een poort of ip adres op.
de regel "RULE=10.0.1.1,"geeft m'n client aan (dus met IP 10.0.1.1)

Dit werkt voor download prima (zonder , ) maar bij upload dus niet, dan pakt die de default rule,waaruit blijkt dat die die rule dus niet snapt. Mogelijk door ipmasquerading denk ik dan, ik heb het komma teken ook al ervoor gezet en weggelaten, helpt niet.

Ik kan het ook met iptables doen, ik zal eens kijken of dat werkt, maar zoals ik al zei schijnt dat iets meer tijd te kosten om te berekenen; het is een oude bak, en ik speel veel FPS shooters dus iedere ms van m'n ping hoger is meegenomen ;) dus als het zonder kan dan liever zonder. Ik dacht dat ik misschien iets verkeerd doemet masquarading ofzo?

edit:
als alles even nog niet lukt wil ik het iig even aan de gang hebben op de mark manier, ik ben daar nu mee bezig maar lijkt ook niet te werken. Kun je misschien jouw config bestandjes even posten?

edit2:
nog gekker: Af en toe na het configgen van een stel regels dan krijg ik plots volle upload, maar even de mark aanpassen van 100 naar bijvoorbeeld 10, en alles werkt niet meer... :?

Regels:
regel config bestand met iproute regels:
iptables --append PREROUTING --in-interface eth1 --src 10.0.1.1 --table mangle --jump MARK --set-mark 4
regels config bestand behorend bij htb.init:
RATE=110Kbit
CEIL=pceil
PRIO=5
MARK=4
Toen ik mark net nog op 100 had deed die het ff.... ik zet hem op 1, gebeurd er niks.. 2... ook niks... 4 ook niks... 100... ook niks meer. Dit deed die ook eens op een ander getal.
Wat is er aan de hand dat die het maar heel af en toe doet? Geen foutmeldingen ofzo verder in logfiles...

:?

edit:
WTF, regel 100 werkt wel??? Nu denk ik dus, misschien conflicten met andere regels ofzo, lekker vaag, weet je wat, ik neem nu eens regel40, dat getal heb ik nergens gebruikt... en jawel, weer niks

Dat Linux begint alweer aardig op Windows te lijken met z'n eigenaardigheden zo :/

mmm, het ligt weer duidelijk aan het src ip... bij de mark regel. Als ik de src optie weglaat, dan werkt het meteen goed. Blijkbaar werkt die optie dan wel, dan niet... :?

Dat is dus precies hetzelfde als dat ik bij HTB een source IP opgeef en die die niet herkent.

TOch is mijn computer echt 10.0.1.1

edit2:
mmm, er zat een klein foutje in m'n mark regel, je moet postrouting hebben en dan outinterface. Dan gaatie wel.

Nog steeds werkt dat andere niet, blijf ik maar vaag vinden. Het is even opgelost,maar echt netjes vind ik het niet. Iemand nog ideeen?

[ Voor 52% gewijzigd door pierre-oord op 04-12-2003 21:59 ]

• pierre-oord
*schop*

Iemand al idee waarom het niet werkt via htb zelf?