Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02:33
Hoi

Heb van het weekend op de hcc een usb lader gekocht voor mn mobiel. Het werkt perfect! De telefoon laadt volgens mij sneller op als met de standaard lader. Nu vraag ik me alleen af of dit allemaal wel goed zit met het voltage omdat er verder helemaal niks van een weerstandje ofzoiets tussen zit. Heb met de search wel wat dingen gevonden die over usb laders gaan maar niet echt of het nou schadelijk is. Blijkt dat usb rond de 5 volt levert en de standaard lader volgens mij iets van 3,7. Maakt dit wat uit?! Word niet vrolijk als mn accu (li-ion) (vrij prijzig trouwens :( ) hiermee kapot gaat. Hoop het niet want die usb lader is wel makkelijk voor mn stage :) Er zit jammer genoeg niks van een handleiding bij het kabeltje en wat er op het doosje staat word ik ook niet wijzer van.

Is er iemand die mij hier meer over kan vertellen of hiermee (negatieve of positieve) ervaringen heeft?

gaat om een Nokia 3310 met BLC-2 (3,6 V) LI-ION accu

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AcouSE heeft dit een keer gedaan, ook met een nokia: [rml][ CM] Telefoonlader op USB[/rml]
edit:
niet goed gelezen

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2003 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
Jep dat heb ik gelezen. Alleen heeft hij een weerstandje er tussen geplant om het toch terug te brengen naar 3,7 volt, maar ik kan er niet echt uit wijs worden of het nu schadelijk is voor mn accu/telefoon. Het lijkt me niet dat een hoger voltage goed is voor hem, maar aan de andere kant, als het niet werkte en de telefoon kapot zou gaan zou je volgens mij deze kabels niet kunnen kopen :?

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marccom schreef op 03 december 2003 @ 23:35:
Jep dat heb ik gelezen. Alleen heeft hij een weerstandje er tussen geplant om het toch terug te brengen naar 3,7 volt, maar ik kan er niet echt uit wijs worden of het nu schadelijk is voor mn accu/telefoon. Het lijkt me niet dat een hoger voltage goed is voor hem, maar aan de andere kant, als het niet werkte en de telefoon kapot zou gaan zou je volgens mij deze kabels niet kunnen kopen :?
Yup, ik heb ook zo'n lader... Hij is idd véél sneller opgeladen. Maar volgens mij kunnen ze daar tegen. Aantal volt maakt niet veel uit, zolang maar niet boven de 8 volt komt bij nokia tell's.

Maar, ik heb hem sinds kort. Nog niet vaak gebruikt. Dus weet niet of batt. straks verrot is..

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 23:47:
[...]

.... niet vaak gebruikt. Dus weet niet of batt. straks verrot is..

Iemand?
Hoop niet dat ie gaat exploderen straks :/

Of was dat alleen met nep batterijen (de mijne is wel origineel nokia ;) )

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Mogelijk zit er wel een weerstand of spanningsstabilisator in de stekker. Die zijn niet zo groot tegenwoordig.

Ook kan het heel goed mogelijk zijn dat er een spanningsstabilisator in de telefoon zit dit zorgt dat er wat spanning van de 5V wordt afgeknibbeld.

Je zou eens de multimeter aan de kabel kunnen hangen en kijken wat je meet.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
Zou vanavond even gaan testen met mn multimeter, de kabel lag nog op mn werk. Na een tijd zoeken die multimeter gevonden. wat blijkt... batterijen dood :( Nouja, wachten we nog een dagje, doen we het op de gewone oplader :) morgen dan maar ff batterijen scoren

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van wat ik weet van het oplaadcircuit van Nokia telefoons is dat ze hun eigen overspanningsbeveiliging hebben in software (via A/D), en naar al gelang de hoeveelheid volt dat nodig is om de batterij te laden regelen hoe zwaar de accu wordt belast.

Aan het voltage dat van de lader komt wordt afgeleid wat voor soort lader er is aangesloten (ook van Nokia heb je snellader, autolader, service lader, en de gewone lader).
Een weerstand in de accu geeft het type accu aan.

Aangezien dit ladingsmechanisme dus erg 'intelligent' is voorzie ik niet echt problemen met een USB lader met een iets ander voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben hier ook zo'n ding. We laden er al zeker 2 jaar onze 3310 / 6210 mee op. Nog geen explosies en rotte batterijen meegemaakt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 14:09:
Wij hebben hier ook zo'n ding. We laden er al zeker 2 jaar onze 3310 / 6210 mee op. Nog geen explosies en rotte batterijen meegemaakt :)
Bedankt voor jullie reactie's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
Heb net ff gemeten met de multimeter. Hij geeft iets van 5,0/5,1 V aan. Heb ook de lader zelf gemeten en die geeft 8,0/8,1 aan :? Zit dus blijkbaar toch iets in de telefoon die het voltage regelt. Is dit dan alleen bij de nieuwere (vanaf ong 2/3 jaar oud) modellen? Een college van me met een 6150 kreeg "batterij laadt niet op" in het scherm met de usb lader. Nou als jullie er goede ervaringen mee hebben ben ik gelukkig, thanks! En dat voor maar 2 euro :)

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
Heel vaag, in de vakantie heb ik mijn 3310 (met Li-Ion accu) gewoon opgeladen met mn laptop (Compaq Evo N1020V) niks aan de hand, de 3310 van mn vader, met standaard accu (NIMH geval weet niet welke, de standaard accu). Sluit ik die aan krijg ik het volgende;

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/p.vanwageningen/usbmelding.bmp

Heb de accu's nog niet omgeruild ofzo. Wel op beide usbpoorten geprobeerd maar hij blijft deze melding geven. Moet ik dan toch een USB hub met losse voeding kopen?

Whoop!

Pagina: 1