[boot] SCSI, IDE en fdisk /mbr

Pagina: 1
Acties:

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:18
Ey :)

Heb een apart probleem. Heb namelijk een SCSI controler in mijn PC met daaraan 2x atalas 10k2 schijfjes waarop XP geinstalleerd staat. Daarnaast een IDE schijf met OOK XP erop.

Wat ik wil, is, dat mijn PC boot vanaf de SCSI schijf.

Wat heb ik gedaan?
In BIOS de first boot device op SCSI gezet. Maar, als ik dan de PC uitzet en de IDE ontkoppelen en weer opstart, wil er niet geboot worden.

Conclusie
Bij het booten wordt er dus vanaf de IDE schijf geboot, tot de boot.ini

want

Daarin heb ik aangegeven dat 'ie vanaf SCSI moet booten:

code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Dit is mijn SCSI schijf, dat klopt want,
multi(0)disk(0)rdisk( 0 )partition(1)\WINDOWS is IDE (gechecked)

Vraag
Kan ik nu, zonder de lul te zijn ongestraft fdisk /mbr gebruiken?

Wordt dan de bootrecord op m'n IDE verwijderd? Of op de SCSI?

Kortom... confusing.
Had (en heb) geen zin om een gok te wagen, vandaar deze vraag.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik denk dat ie de bootrecord of mbr of whatever op de IDE schijf gebruikt, om door te verwijzen naar je scsi schijf.

Ik denk dat je het beste inderdaad de ide schijven kan ontkoppelen, en dan met de windows xp CD opstarten en met de recovery console de boel fixen op de scsi schijf.

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 03-12-2003 22:35 ]

specs

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-03 18:10

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
het is zowiezo verstandig om die IDE eruiot te halen, te checken of je SCSI partities bootable zijn, in je scsibios ook te checken of de goede schijf bootable staat aangegeven (zijn verschillende dingen! partitie moet bootable zijn en disk moet in scsi bios bootable zijn)

Maar op je scsi disk moet ook een mbr staan, en een loader.nogwat en je boot.ini, windows moet wel kunnen booten enzo (en die kan er nogal moeilijk over doen..)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:59

momania

iPhone 30! Bam!

gladiool schreef op 03 december 2003 @ 22:35:
Ik denk dat ie de bootrecord of mbr of whatever op de IDE schijf gebruikt, om door te verwijzen naar je scsi schijf.

Ik denk dat je het beste inderdaad de ide schijven kan ontkoppelen, en dan met de windows xp CD opstarten en met de recovery console de boel fixen op de scsi schijf.
Kan je niet c: of d: bv meegeven als param van fdisk /mbr ?
Dat dacht ik van wel nml. of dat is bij fixmbr in de recovery console.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• maratropa
  • Niet online
zou best kunnen maar volgens mij, als je alleen maar de schijf waarvan je wilt opstarten er in hebt hangen, dan snapt de xp cd automatisch wat ie moet fixen. tenminste dat herinner ik me van die keer dat ik dit soort dingen had.

specs

• Willem
gladiool:
Dat weet ik wel zeker. :)
gladiool:
Ehm, wat kan daarmee gefixt worden? Zit -eerlijk gezegd- niet te wachten op nog weer een nieuwe XP install... (huidige config op SCSI schijf is nogal uitgebreid om het zo maar te zeggen) maar het enige wat ik wil is, van die IDE af.
Kees:
het is zowiezo verstandig om die IDE eruiot te halen, te checken of je SCSI partities bootable zijn, in je scsibios ook te checken of de goede schijf bootable staat aangegeven (zijn verschillende dingen! partitie moet bootable zijn en disk moet in scsi bios bootable zijn)
Jep, heb in m'n SCSI bios gekeken, alles staat prima. Schijven zijn bootable en boot staat op ID 1, dat klopt, dat is de schijf met XP erop.
Kees:
Maar op je scsi disk moet ook een mbr staan, en een loader.nogwat en je boot.ini, windows moet wel kunnen booten enzo (en die kan er nogal moeilijk over doen..)
Staat in de root van die 1e schijf niets dan /WINDOWS en dat soort crap. Nu heb ik geporbeerd vanaf de IDE de IO.SYS, BOOT.INI en nog wat van die bestanden te kopieren naar de root van de SCSI disc maar dit haalde niets uit.

@ gladiool:
Ik kan dus die IDE eruit mikken, en CDROM als bootdevice opgeven. XP cd erin en dan vanaf CD "recoveren" :? Geeeeeeen ervaring mee. Welke data kan ik daarmee kwijt raken? Of repareert 'ie alleen de MBR op de SCSI?

Ben zeer benieuwd, tot nu toe bedankt voor de hulp!

--
edit
--

OK, heb 2 opties geprobeerd:

1
Automated System Recovery (F2 voor win setup)
Dat ging niet door, want ik moest floppys gaan inserten die ik niet eens had.

2
Recovery nogwat
Daarin kwam ik gewoon in een DOS prompt waarbij ik me afvroeg wat ik er in vredesnaam mee moest.

Dus, rest mij 2 vragen:
*) Toch doorgaan met "Recoveren"? Zo ja, hoe?
*) Als ik de SCSI eruit trek, en met fdisk de IDE schijf /mbr doe, hoe groot is dan de kans dat ik nog van SCSI kan booten?

[ Voor 15% gewijzigd door Willem op 03-12-2003 23:16 ]

• maratropa
  • Niet online
aaaaight ik begrijp je angst, maar ik geloof dat ie dus alleen je mbr-boot whatever fixed, zodat alles weer klopt en je van die schijf boot. (als je dus alleen die scsi schijf er in hebt zitten. Want daar is die XP CD ook voor, recovery en fixen, niet alleen install. Dus ik zeg, start op met de xp cd en alleen de scsi schijf met de windows die je wilt, en ga naar de recovery console. Ik heb het heel lang geleden gedaan dus ik weet het niet zo goed meer, maar er is een commando die je in de recovery console kan intikken, fixmbr of fixboot ofzo, waardoor die die boel fixt, zonder data verlies. (als het goed is natuurlijk :) ) Maar sorry dat ik zo vaag ben, tis lang geleden..

ik heb wel dit gevonden met wat info:

http://www.wown.com/j_helmig/wxprcons.htm

specs

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:59

momania

iPhone 30! Bam!

Check deze ook even: Problemen met booten, hoe kan je ze oplossen.

Let niet op de titel, maar daar staan de dingen die je in de recovery console nodig hebt beschreven: fixmbr, fixboot en bootcfg.

En idd van cd booten en alleen de SCSI schijven er in laten.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Willem
Mja, fixmbr, fixboot en fdisk /mbr haalden (uiteindelijk) niets uit.
Dit is geschreven vanuit een nieuwe XP install :/

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

fixmbr == fdisk /mbr :)

Deze commando's herstellen enkel de partitietabel en doen niks met de opstartbestanden. Wanneer je door een user danwel softwarefout een partitie "kwijt" bent geraakt (wanneer de MBR dus is verneukt en dus is voorzien van een verkeerd partitietabel), dan kun je deze herstellen met fdisk /mbr :)

Wat betreft jouw probleem: een computer boot van de allereerste geactiveerde primaire partitie die de BIOS in de bootvolgorde tegenkomt. Wellicht was de Windows partitie op de SCSI schijf niet primair en/of geactiveerd, waardoor de BIOS deze schijf overslaat in de bootprocedure :) Je kunt met FDISK en PartitionMagic zien welke partitie primair en/of actief is, ook kun je daarmee partities activeren danwel de-activeren.

• Willem
:D

Had ik dat geweten had ik partition magic wel even geinstalleerd....
Mja, helaas pindakaas. Goede les voor de volgende keer, bedankt in ieder geval :)
Pagina: 1