Toon posts:

Passieve Subwoover aansluiten (via stereo)

Pagina: 1
Acties:
  • 377 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer een passieve subwoofer aan de praat te krijgen. Nu weet ik ondertussen dat dit niet zondermeer gaat lukken door hem aan te sluiten op mijn Pioneer VSX-D510, deze heeft namelijk alleen een subwoofer pre-out cinch aansluiting.
Ik nog een Sony stereo toren, nu dacht ik dat ik hem misschien via dit apparaat aan kan sluiten. Deze heeft 2 cinch ingangen (wit/rood) voor audio/video/md.

(nu komt de vraag)
Kan ik de Subwoofer pre-out van de Pioneer verbinden met 1 van de ingangen (audio/video/md) op de stereotoren waarop ik vervolgens de subwoofer aansluit op de rechter of linker front speaker aansluiting?

(hoop dat iemand het nog snapt)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2003 00:23 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
kan je hem niet gewoon op de speaker uitgang van je pioneer hangen en dan je gewone speakers weer op de subwoofer? dat is bij een passieve sub toch officieel de bedoeling? (behalve bij sommige subs die weer parallel met de speakers aangesloten moet worden geloof ik, dit schijnt rel aan te raden, maar kan ook niet altijd want je stereo kan dan natuurlijk vervallen)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Nee, wat de ts in gedachte heeft is veel beter. Dat kan idd wat je wil. Als je het gaat proberen, kijk niet gek op als je de volumeknop van dat minisetje tot over de helft moet zetten, dat is normaal.

Verwijderd

Sluit je passieve woofer aan op je linker of rechterspeakeruitgang op je versterker.
In de menu van de versterker kan je hoogstwaarschijnlijk een keuze maken over de "size" van de frontspeakers t.w. large of normal.
In ieder geval...kies dan voor large, want dan stuurt hij de lage tonen ook naar de speakers.
Je stereo kan je dan aansluiten op je versterker.

Als ik het goed heb, dan is de pre-out van de versterker voor de woofer mono, dus geen stereo. En het is onversterkt, dus het moet op een versterker, in dit geval een actieve subwoofer. Daarom zal het geluid vrij zacht zijn op je stereo volgend JAG.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2003 01:46 ]

• Jag

Jag

Nee nee, de reden dat je de volumeknop zo hoog moet zetten op die stereotoren, is omdat er uit de sub uitgang op de receiver gewoon een heel laag signaal komt. Dat komt omdat dat signaal al door de volumeregeling is geweest, en dus het dus een stuk zwakker is gemaakt (er is iets van 40 dB vanaf gehaald ofzo).

Verwijderd

Topicstarter
Maakt het nog uit welke ingang ik pak van mijn stereo? Er is namelijk een rode en een witte cinch ingang. Ik hoef er maar 1 aan te sluiten? Ik heb het geprobeerd maar met vol volume op de stereo kan ik nog niet echt een bas horen ofzo.

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 16:25

megaleo

Special member

Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 10:37:
Maakt het nog uit welke ingang ik pak van mijn stereo? Er is namelijk een rode en een witte cinch ingang. Ik hoef er maar 1 aan te sluiten? Ik heb het geprobeerd maar met vol volume op de stereo kan ik nog niet echt een bas horen ofzo.
Je kunt het best de witte ingang pakken. Wordt eigenlijk altijd gedaan voor een monotone toon.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 01:38:
Sluit je passieve woofer aan op je linker of rechterspeakeruitgang op je versterker.
In de menu van de versterker kan je hoogstwaarschijnlijk een keuze maken over de "size" van de frontspeakers t.w. large of normal.
In ieder geval...kies dan voor large, want dan stuurt hij de lage tonen ook naar de speakers.
Je stereo kan je dan aansluiten op je versterker.
Waarom moet ik de frontspeakers op large zetten dan? Ik bedoel de bas gaat niet over de frontspeakers maar over de subwoofer toch?

• Jag

Jag

Nee, je moet je front speakers niet op large zetten (tenzij ze dat wel zijn natuurlijk). Dat was alleen maar in het geval dat je de subwoofer bij het linker of rechter kanaal van je HT receiver zou knopen.

Wat je het beste kan doen, is ff zo'n calibratie test doen op je receiver, dat kunnen ze allemaal. Dan kan je het volume instellen van alle kanalen, ook de sub.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

voodooless

Sound is no voodoo!

Yep, werkt perfect. Heb ik ook een tijd gehad. Mijn oude passive sub op mijn oude versterker aangesloten en die weer op de sub-out van de nieuwe receiver. Fronts op small, en knallen maar. Nu heb ik "large" fronts en de sub verdwenen. De nieuwe fronts hebben een veel betere en lagere bass :P . Maargoed. Opzich werkt het perfect. Ik had idd ook het probleem dat ik maar een kanaal kon gebruiken (een enkel plugje ;) ). Met een splitter zou je dat eventueel kunnen oplossen. Is ook veiliger voor je versterker lijkt me, omdat je nu beide kanalen ook daadwerkelijk hun vermogen kwijt kunnen. Ik heb dat niet gedaan omdat het toch mijn oude versterker was, en deze toch beschermd is tegen overbelasting.

Ik moest ook idd het volume ongeveer tot over helft opendraaien om er geluid uit te krijgen, maar dat komt doordat het subvollume met het volume van de rest meegaat. Niet erg verder.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Jag

Jag

Nee, dat is helemaal niet erg, dat hoort zo dat die volumeknop zo ver open moet staan. Als je snapt hoe het signaal elektrisch bewerkt wordt, dan snap je ook meteen waarom dat zo is.

Wat betreft dat het onveilig is als je maar 1 kanaal van de versterker gebruikt, dat wordt wel vaker gezegd, maar dat vind de versterker helemaal niet erg. Je kan prima maar 1 kanaal gebruiken, ligt ie echt niet wakker van :).

Splitter heb je niks aan ook, want je kan ook echt maar 1 kanaal van de versterker gebruiken. Je moet zeker niet beide versterker kanalen op 1 sub aansluiten, dan sluit je namelijk de versterkerkanalen op elkaar aan. Dat vind de versterker namelijk wel vervelend.
Pagina: 1