Toon posts:

CPU te heet, idle 70 graden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een steeds ernstiger wordend probleem.
Mijn cpu wordt te heet en als gevolg daarvan crashed m'n systeem om de haverklap bij spellen.

Als m'n systeem idle is, dan blijft de temp hangen bij de 70 graden.
Speel ik echter een spel (Raven Shield, Battlefield) dan crashed en reboot m'n machine na 10 minuten. Wanneer ik dan in het bios m'n cpu temp ga bekijken staat ie op 80 graden. Een beetje te warm lijkt me.

Ik gisteravond maar even het moederbord eruit gehaald en de koeler van de cpu gedaan. er zat zowel op de cpu als op het koelblokje nog een dun laag koelpasta uitgesmeerd. Na het koelpasta wat fijner over de oppervlakte te hebben uitgesmeerd heb ik maar weer de koeler gemonteerd en de pc aangesloten.
Dit heeft helaas niks geholpen en de temperaturen zijn exact hetzelfde.

Ik dus maar een beetje hier op de search kijken en kom erachter dat bij sommige het helpt wanneer er helemaal geen koelpasta aanwezig is, omdat het eventueel zou kunnen zorgen voor oneffenheden.

Na wat research heb ik dus net maar het moederbord eruit gehaald en alle koelpasta verwijderd, en beide oppervlaktes (zowel cpu als koeler) grondig schoongemaakt en alles weer aangesloten. Ook dit blijkt totaal geen effect te hebben op de temperaturen.

Overigens is de airflow niet zo best in mijn kast omdat het volhangt met ide kabels en 4 hardeschijven, 2 cdroms en volgepropte pci sloten, maar wordt er opzich genoeg lucht doorheen geblazen. Mijn kast temp is dan ook ongeveer 40 graden.
Hieraan lijkt het mij dus niet te liggen.

Ik heb de pc wel ooit zelf inelkaar gezet, en daarbij koelpasta van Eynstein gebruikt. Ik weet niet of dat de boosdoener is, maar zonder koelpasta is er dus exact hetzelfde probleem.

Kan iemand mij helpen?

XP2200 (één of andere Zalmankoeler erop)
Abit KX7 333
1024 pc2700
Ati 9700 pro

Ps: Ik heb niks overgeklokt, alles is standaard en ik heb het zelfs allemaal lagergeklokt om alles nog een beetje veilig te houden. M'n XP2200 draait dan ook op 1600 mhz.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Tja.. toch zou het eerste wat ik zou doen die airflow aanpassen zijn.. een kast temp van 40 graden is wel hoog hoor!

Wat voor Zalmankoeler is het?? Zit er een fannetje op wat je harder kan laten draaien?? Is het fannetje soms kapot?? Brand je je vingers aan de CPU??

Je hebt toch trouwens niet je koelpasta hergebruikt he?? Da's nooit goed.. koelpasta droogt op een gegeven moment uit..

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
versneld de fan wel?

ik bedoel blijft hij niet op de laagste stand draaien?

en met zon temp zijn een paar case fans nooit weg.
maar dna is die temp nog steeds erg hoog

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:50

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
• De kast zit zo vol dat de lucht niet weg kan
• Zalman met koelvinnen is stof aantrekker. Kortom, veel stof ertussen
• Kan je de koeler beschrijven? Fan, kleur, etc

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan eigenlijk helemaal niks aan die airflow doen want die hele kast hangt echt helemaal vol draden en apparatuur.

Dit lijkt verdomd veel op mijn koeler! http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps5005Al.htm

Wat ik wel weet is dat het fannetje op een constante snelheid draait van ongeveer 5000 rpm.

Elke vorm van stof heb ik naar mijn weten helemaal weggeblazen.
Ik heb de cpu er tot 2x toe uitgehaald en helemaal schoongemaakt.

Op dit moment draait de cpu zonder koelpasta (ik heb ook geen koelpasta meer)

Verwijderd

Ik zou toch proberen iets aan die airflow te doen, tips hiervoor zijn: toevoegen van casefans, IDE kabels (brede grijze banden) vervangen door rounded cables, wat spelen met de opstelling van PCI kaarten en/of hd's.

Ik zou toch eens nadenken over het gebruik van koelpasta, zelf al verhelpt het het probleem niet volledig, zal het alleszins je cputemps en stabiliteit ten goede komen.

succes

• _Dune_
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Voor de air flow door de behuizing kun je de "platte" meestal grijze IDE en Floppy kabels vervangen voor rounded kabels, dat scheelt enorm. Zelf heb ik 4x een harddisk 1x een DVD-speler en 1x een CD-brander, allen aangesloten op rounded kabels, zo heb ik genoeg ruimte over voor een goede air flow. Daar bij heb ik voor onder in de behuizing een 8cm fan geplaatst en misshien een beetje overdreven, maar achter de 4 schijven, CD-rom speler en brander draaidt een 12cm enermax fan zijn rondjes (wel eens waar op het laagste toerental, de fan is dus regelbaar).

In het zijpaneel moet ook nog een 8cm fan komen om de warme lucht bij twee Athlon MP processoren en de ATI Radeon 9700 Pro af te voeren.

Ik weet nog niet wat mijn temp's zijn want het is nog work in progres, maar zoals bij jouw een case temp van 40 graden aan de hoge kant.

Mijn 2e systeem is een AMD Athlon 900 TB met temp. CPU = 40 tot 45 garden, en het moederbord net onder de 30 graden. Dit met een standaard Aopen Big tower en geen extra fan's.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-02 15:18
Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 21:53:
Ik kan eigenlijk helemaal niks aan die airflow doen want die hele kast hangt echt helemaal vol draden en apparatuur.

Dit lijkt verdomd veel op mijn koeler! http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps5005Al.htm

Wat ik wel weet is dat het fannetje op een constante snelheid draait van ongeveer 5000 rpm.

Elke vorm van stof heb ik naar mijn weten helemaal weggeblazen.
Ik heb de cpu er tot 2x toe uitgehaald en helemaal schoongemaakt.

Op dit moment draait de cpu zonder koelpasta (ik heb ook geen koelpasta meer)
mij is altijd verteld dat je ten alle tijden koelpasta moet gebruiken, dit omdat er nu kleine "gaatjes" zijn met lucht en dat is nu net een slechte warmte geleider. ik denk dan ook dat hier je probleem ligt.

om dit te testen kun je je case open maken, alsie idle is (en dus 70 graden) en dan aan de koeler voelen, verbrand je je vingers (:P) dan heft koelpast schijnbaar niet zo veel nut, is het blok koel, dan moet er toch koelpasta op of de koelr zit er niet goed ip, in dat geval meot je ff de koelr herplaatsen

offtopic:
dit was ook met de search te vinden trouwens

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Verwijderd

Heb je ook onder dat fannetje schoon gemaakt? Ik had dezelfde koeler (5100, zelfde principe) en daar zat dus onder het fannetje 3cm stof opgehoopt :X Dat koelde dus niet zo goed en hij restarte ook vaak. Nadat ik een keer het fannetje er af had gehaald en de stofzuiger recht tegen het koelblok aan had gezet, was alle stof weg en bleef hij heerlijk aan :)

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-12-2025

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Je moet idd wat aan je airflow doen... die harde schijven zorgen ook voor extra warmte.
Hang er minimaal 2x 80mm voor erbij en een 120mm bovenin (kun je ook direct in het mod-topic posten... wel mét foto's he ;)).
Als het kan (ik ken je kast verder niet) nog een 80mm achter als outlet.

Koelpasta weer aanbrengen btw (dun laagje), dit vangt de onregelmatigheden van het koelblok op en zorgt voor een betere warmte-overdracht van je cpu naar je koeler.

En rounded cables gebruiken om je airflow te (verder) verbeteren (maar dat was al aangeraden).

[edit] nog even een reactie op hierboven: TS heeft de koeler eraf gehad... lijkt mij dat ie (als er 3cm stof op had gezeten) deze niet terug gezet zou hebben zonder deze schoon te maken :P

[ Voor 25% gewijzigd door MetalRush op 03-12-2003 22:28 ]

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:38
Die temps zijn gewoonweg achterlijk hoog! 'T kan zijn dat je temperatuurdiode behoorlijk verkracht is, waardoor je mobo denkt dat'ie te warm wordt. Als je koelblok niet warm wordt, moet je je koelpasta checken, als je je vingers verbrandt aan je koelblok, is't de diode niet en ook de pasta niet, en zal je écht wat aan je airflow moeten doen (rounded cables, cable sleeving?) Maar't kan ook nog zijn dat d'r echt iets goed brak is met je cpu :|

Ticking away, the moments that make up a dull day

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

even wat nieuwe koelpasta of een nieuwe koeler kopen.

Gewoon even de kast open laten en weer testen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, and the winner is.........................LaswA!!!

Ik heb het fannetje van m'n koelblok gehaald en inderdaad......het zat helemaal vol met stof waardoor de warmte bleef hangen. Nadat ik er een stofzuiger tegenaan heb gehouden draait het nu een stuk beter.

Mijn idle temperatuur is nu 48 graden, een stuk beter dan 70!

Alleen heb ik nu een ander probleem!!
Door die oneindig spontane reboots de afgelopen dagen kom ik er dan nu achter dat m'n HD het begeven heeft. Hij heeft deze lijdensweg niet overleefd en ik zal een nieuwe HD moeten kopen.

Ik stuur dan nu ook dit bericht vanaf m'n 2e computer.
Heb de harde schijf ook in die 2e computer gestopt (als primary slave) om hem te kunnen scannen, maar de computer wil absoluut niet booten met die HD erin, en geeft aan dat er disk read errors zijn. Hij maakt ook herhalende hangende geluiden. Kortom.....dood :'(

Maar aangezien nu wel het warmte probleem is opgelost omtrent m'n cpu, ben ik alsnog blij. Nu kan ik weer m'n kast dichtgooien zonder een ventilator erop te richten, en dat bespaart behalve koude voeten ook een hoop lawaai ;)

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de inzet _/-\o_

R.I.P ---- IBM Deskstar ----

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 00:41:
Ok, and the winner is.........................LaswA!!!

Ik heb het fannetje van m'n koelblok gehaald en inderdaad......het zat helemaal vol met stof waardoor de warmte bleef hangen. Nadat ik er een stofzuiger tegenaan heb gehouden draait het nu een stuk beter.

Mijn idle temperatuur is nu 48 graden, een stuk beter dan 70!

Alleen heb ik nu een ander probleem!!
Door die oneindig spontane reboots de afgelopen dagen kom ik er dan nu achter dat m'n HD het begeven heeft. Hij heeft deze lijdensweg niet overleefd en ik zal een nieuwe HD moeten kopen.

Ik stuur dan nu ook dit bericht vanaf m'n 2e computer.
Heb de harde schijf ook in die 2e computer gestopt (als primary slave) om hem te kunnen scannen, maar de computer wil absoluut niet booten met die HD erin, en geeft aan dat er disk read errors zijn. Hij maakt ook herhalende hangende geluiden. Kortom.....dood :'(

Maar aangezien nu wel het warmte probleem is opgelost omtrent m'n cpu, ben ik alsnog blij. Nu kan ik weer m'n kast dichtgooien zonder een ventilator erop te richten, en dat bespaart behalve koude voeten ook een hoop lawaai ;)

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de inzet _/-\o_

R.I.P ---- IBM Deskstar ----
Helaas is waarschijnlijk je IBM deskstar dood, maar wees niet getreurt HET IS BEKEND dat deskstars redelijk zwak zijn en een hogere uitval hebben.

Maar als je efkes de moeite wilt nemen over te stappen of roundcables.... en een grotere kast als echt nodig, dan zullen toekomstige problemen voorkomen kunnen worden.

Mmm, en ja.. die 5100 van zalman kan last krijgen vast stof, ik heb zelf de 7000, een model waar ik meer vertrouwen in heb.

Vergeet ook niet koelmiddel te regelen voor je processor, 48 graden is acceptabel maar met een dun laagje koelspul gaat het net iets beter en ga je waarschijnlijk onder de 30 :-)

There is no place like ::1

Verwijderd

swampy schreef op 04 december 2003 @ 00:46:
[...]

Helaas is waarschijnlijk je IBM deskstar dood, maar wees niet getreurt HET IS BEKEND dat deskstars redelijk zwak zijn en een hogere uitval hebben.

Maar als je efkes de moeite wilt nemen over te stappen of roundcables.... en een grotere kast als echt nodig, dan zullen toekomstige problemen voorkomen kunnen worden.

Mmm, en ja.. die 5100 van zalman kan last krijgen vast stof, ik heb zelf de 7000, een model waar ik meer vertrouwen in heb.

Vergeet ook niet koelmiddel te regelen voor je processor, 48 graden is acceptabel maar met een dun laagje koelspul gaat het net iets beter en ga je waarschijnlijk onder de 30 :-)
Onder de 30, yeah right! 8)7
Misschien dat jouw diode zoiets aangeeft, maar dan is die rot, misschien dat 30 graden te halen is met en dikke vette delta op een zo´n thermaltake blok (slk-900 of zoiets), maar niet met dat zalman-spul.

PS heb zelf een Zalman 6000-Cu, 4x 120mm Casefans etc etc en mijn xp1900 blijft (niet-oced) op zo´n 35 graden als alles maximaal staat: lees: dikke herrie)

• Haeg
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 12:58:
[...]

Misschien dat jouw diode zoiets aangeeft, maar dan is die rot, misschien dat 30 graden te halen is met en dikke vette delta op een zo´n thermaltake blok (slk-900 of zoiets), maar niet met dat zalman-spul.

PS heb zelf een Zalman 6000-Cu, 4x 120mm Casefans etc etc en mijn xp1900 blijft (niet-oced) op zo´n 35 graden als alles maximaal staat: lees: dikke herrie)
Ik denk dat het zowieso knap is om cpu temp onder de dertig graden te krijgen
met een case temp van 40 graden :?

• Infinchible
  • Laatst online: 13-02 21:16

Infinchible

Woef!

Haeg schreef op 04 december 2003 @ 18:28:
[...]

Ik denk dat het zowieso knap is om cpu temp onder de dertig graden te krijgen
met een case temp van 40 graden :?
Als die cpu geen 70 graden meer word zal het in de kast ook wel een stuk beter temperatuurtje worden dan 40 lijkt mij zo.

p.s. Mijn moederbord is trouwens 21 graden, en processor 29 graden idle,
2500 oc'ed tot 3200+... dus onder de 30 kan wel, aircooled :P

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:38
Finch85 schreef op 05 december 2003 @ 17:49:
[...]

Als die cpu geen 70 graden meer word zal het in de kast ook wel een stuk beter temperatuurtje worden dan 40 lijkt mij zo.
Dat begrijp ik niet helemaal, de cpu zal toch nog steeds evenveel energie verbruiken, alleen kan de cpu de geproduceerde warmte beter afgeven aan de omgeving dus koelblok + kast.

Dus waarom zal dan de temperatuur in de kast lager worden?

• swampy
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

[...]

Ik heb een Zalman 7000, en mijn CPU is heerlijk gekoelt tot..efkes kijken.. 32 graden. Okay het is maar een P4 2,0Ghz maar altijd onder full load ( koetje ge-installeerd )

Misschien je koeler vervangen door een Zalman 7000 :-), heerlijke koeler.. wel wat "groot"

[ Voor 7% gewijzigd door swampy op 05-12-2003 18:09 ]

There is no place like ::1

Verwijderd

Beetje schandalig dat je bij warmteproblemen op de cpu eerst je mobo er 2X uithaalt om uiteindelijk te horen dat het gewoon stof in de cooler is ...beetje jammer...

mijn P4 2.4 draait idle ook op 26 graadjes:) en dan draait m'n standardcooler ong. 2100 toeren..
no problemo
kastindeling/airflow is echt belangrijk

R.I.P deskstar (misschien low level format proberen?)

• Infinchible
  • Laatst online: 13-02 21:16

Infinchible

Woef!

kwiebus schreef op 05 december 2003 @ 17:58:
[...]

Dat begrijp ik niet helemaal, de cpu zal toch nog steeds evenveel energie verbruiken, alleen kan de cpu de geproduceerde warmte beter afgeven aan de omgeving dus koelblok + kast.

Dus waarom zal dan de temperatuur in de kast lager worden?
Uhm... jah sorry, zat aan mijn kastje te denken met casefan. Mja, sorry!

Ik heb trouwens dit coolertje --> http://overclockersclub.com/images/aero7plus/whatyouget.jpg

Werkt perfect, is dus coolermaster Aero 7.

• Bliep
  • Laatst online: 10-01 16:07
probeer omtrend je hoge case temp een 5400 RPM hd te kopen met 8 mb cache !! ;) de leven langer !

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

[...]

Van 48 naar onder de 30 door koelpasta lijkt mij ook wat overdreven, maar onder de 30 kan zeker wel

Ik heb een AMD XP 2600+ met een Zalman 7000A-C, 4 * 8CM casefan (2 voor CPU) op 5 volt en 1 * 12 CM fan op 7 volt, en dan is mijn CPU idle op 27/28 graden, stressed is het dan rond de 30.
Nu overgeklokt ( > 300 mhz) , CPU fan op 5 volt, 12CM uit wordt hij idle 38 graden en stressed 48.
Maar dan heb ik ook een muisstille PC op de HD`s na :S

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Verwijderd

Finch85 schreef op 05 december 2003 @ 17:49:
[...]

p.s. Mijn moederbord is trouwens 21 graden, en processor 29 graden idle,
2500 oc'ed tot 3200+... dus onder de 30 kan wel, aircooled :P
Zijn jou sensoren wel betrouwbaar? 21graden vor je mobo, hoe is je omgevings warmte daar dan? En 29 graden voor een oc temp is erg laag hoor ;) Niet echt geloofwaardig (of heb je de vcore ofzo niet verhoogt).
Ik weet wel dat de p4's lekker cool blijven. p42,4 @3ghz werd met kast open maar 30graden!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
XLerator schreef op 07 december 2003 @ 12:02:
[...]

Van 48 naar onder de 30 door koelpasta lijkt mij ook wat overdreven, maar onder de 30 kan zeker wel

Ik heb een AMD XP 2600+ met een Zalman 7000A-C, 4 * 8CM casefan (2 voor CPU) op 5 volt en 1 * 12 CM fan op 7 volt, en dan is mijn CPU idle op 27/28 graden, stressed is het dan rond de 30.
Nu overgeklokt ( > 300 mhz) , CPU fan op 5 volt, 12CM uit wordt hij idle 38 graden en stressed 48.
Maar dan heb ik ook een muisstille PC op de HD`s na :S
Waarmee gemete? Probe of speedfan? Van het mobo af gemete klopt dat wel, maar in de core dus echt niet, da kan gewoon niet.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Het koelblok van mijn CPU koeler voelt lauw aan.
Zowel in het Bios, als PC probe als MBM5 geven deze temps aan.
Met welk programma kan ik het nogmeer meten dan?

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Verwijderd

Al die progjes, lezen het toch allemaal uit de bios uit? Misschien heb je zelf een temperatuur meter thuis liggen ;)
BTW: wat is het merk van je mobo?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2003 12:17 ]

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
XLerator schreef op 07 december 2003 @ 12:11:
Okay, of je hebt gewoon relaxe temps, of je hebt een brakke sensor, maar omdat je koelblok ook lauw voelt denk ik dat je gewoon lekkere temps hebt, succes met ocen :P

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Ik heb een temp meter besteld bij de IA, dus we zullen zien :)

Ik heb een Asus A7V8x-x moederbord
Deze kan ik niet verder overklokken dan 300 mhz helaas :( Door dat stomme FSB

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:50

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Dan zou ik zeggen verkeerd op je CPU gemonteerd :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 23:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat jij nu omschrijft, dat heb ik zegmaar met mijn P3 tualatin 1200Mhz. Daar had ik blijkbaar dus niet moeilijk over hoeven doen (ik heb die omdat het zeer, zeer stil gekoeld kan worden).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Is het geen mogelijkheid om het aantal hdd's te verminderen, koop gewoon 1 200 GB schijf, OK het kost wat maar dan heb je maar 1 hitte bron ipv 4 nu. Ook die rounded ide en fdd kabels lijken me een belangrijke tip.

Ik heb zelf een athlon XP 2500 @ 3200 met case temp 20 Celcius en ik heb er 2 hdd's een cd brander en een dvd-lezer inzitten en dat met een boxed amd cooler en een simpele casefan....

Ik zou gewoon proberen om je hdd's te vervangen door 1 of 2 grote... ik neem aan dat je niet 4x 200 hebt hangen :D

• DJT
  • Laatst online: 12-02 17:13

DJT

Het lijkt me een reële mogelijkheid dat je temperatuur niet goed gemeten wordt en dat je PC automatisch op 70 graden (althans, dat DENKT hij) uitslaat. Je zou voor de grap eens een andere processor moeten proberen, of misschien is er een nieuwe bios voor je mobo waarin dat probleem verholpen is.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

koop een standaard whisperrock III van 12 euro, probleem opgelost... denk ik
kun je bijna bij elke compu boer krijge, en doet zijn werk goed.

en als de temperatuur niet goed gemeten wordt, waarom slaat hij dan de hele tijd vast? Wel is het zo dat asus moederborden een afwijking hebben, in bios is de temp 10 graden lager als met asusprobe oid.
bijv mijn systeem is idle 55C in bios 45 :P niet echt strak voor een watercooling, maja, die Vcore van 1.9V doet et em ;)

[ Voor 55% gewijzigd door AtomicShockwave op 07-12-2003 17:54 ]

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-02 23:20
Ik ben ook bezig met ocen en mijn proc word nu te warm ( 65 graden )
dus ik zal maar een nieuw koelblok moeten kopen :) dat word natuurlijk
CNPS7000A-Cu ( http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps7000a-cu.htm )
kan ik weer bezig :D

groetjes

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:38
Asus Probe leest de socket temp af, niet de core temp... In MBM moet je de 'hele hoop lettertjes en cijfertjes' - diode aflezen, da's degene die wél klopt... kan schrikbarend veel schelen :S
Ik vond het nogal vreemd steeds dat mijn bak bij 42 graden afsloeg, na het goed instellen kwam ik erachter dat het socket 42 was en de core 72, OEF!

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

Topicstarter
Om jullie even te updaten:

Het stof heb ik er dus compleet uitgezogen, en heb ook nieuwe koelpasta (artic silver 5) aangebracht.

Mijn temperatuur is nu idle 42 graden en stressed 48.
Ik heb er ook een nieuwe hd ingeplaatst (maxtor 80GB 7200 8mb cache)
Die deskstar heb ik nog geprobeerd te redden met een low format, maar ook dit mocht niet meer baten.

Ik kan nu eindelijk weer de nodige spelletjes doen zonder de kast aan één kant open te laten en er een ventilator naar binnen te laten blazen.

Ook kan ik weer verder zonder dat ie naar 10 minuten reboot ivm met de hitte.
Hoewel de airflow nog steeds waardeloos is, lijkt dit weinig impact te hebben op m'n temperaturen. De kast is zelf van binnen altijd tussen de 25 en 30 graden.

Lijkt me allemaal acceptabel en ik ga er verder ook niets meer aan doen mbt rounded cables etc.

Wel idd een beetje zuur dat ik tot 2x toe m'n moederbord en cpu eruit moest halen
om het allemaal eens goed te bekijken terwijl er gewoon een flinke lading stof onder het fannetje lag van m'n koeler.

Nogmaals mijn dank! :)
Pagina: 1