Maxtor D740X gehalveerd.

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rudolfus
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:53
Ik heb een Maxtor harddisk D740X 6L040J2. Deze is normaal 40GB. Hij is echter door Compaq gehalveerd naar 20GB. :'(
Navraag bij Maxtor leert dat oem's dat soms doen i.v.m. compatibiliteit. Hij wordt dus door meerdere pc's in het bios herkent als 20 GB, met de type aanduiding van de 40 GB versie. (20GB is 6L020J1). Ook op pc's die geen problemen hebben met 120GB schijven. Ook Maxblast en Powermax kunnen hier niets aan veranderen. Alles geprobeerd, inclusief low-level format. Ik denk dat Compaq er een andere firmware inschiet. Weet iemand hoe ik dit ongedaan kan maken?

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:50
Geef es wat meer informatie over je pc zoals:

bios geupdate?
hd geformateerd in dos?
hd al in andere pc gedaan?
jumpers staan goed?
waarden van de voeding?
kabels goed aangesloten?
welk moederbord?
etc etc

:)

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
Rudolfus schreef op 03 december 2003 @ 21:29:
Ik heb een Maxtor harddisk D740X 6L040J2. Deze is normaal 40GB. Hij is echter door Compaq gehalveerd naar 20GB. :'(
Navraag bij Maxtor leert dat oem's dat soms doen i.v.m. compatibiliteit. Hij wordt dus door meerdere pc's in het bios herkent als 20 GB, met de type aanduiding van de 40 GB versie. (20GB is 6L020J1). Ook op pc's die geen problemen hebben met 120GB schijven.
Hebben ze dat jumpertje er niet ingedaan? Alhoewel die (dacht ik) de grootte van je HD op 32 GB vastzette.

Edit: http://www.maxtor.com/en/...mper_settings/style_c.htm, die AC (Alternative Capacity) jumper bedoel ik dus.

[ Voor 11% gewijzigd door Rafe op 03-12-2003 21:37 ]

• Rudolfus
@Rafe Nee, capaciteit-beperkende jumper zit er niet op.

@ Killerhond Jumpers staan goed. Meerdere pc's met nieuwste bios. Dus meerdere kabels, meerdere voedingen. Maxtor heeft al bevestigd dat oem's schijven inderdaad "knijpen". Harddisk zelf werkt prima, echter op halve capaciteit.

[ Voor 40% gewijzigd door Rudolfus op 03-12-2003 21:52 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:38
Kijk es bij Hitachi naar de IDE Feature tool, hiermee kan je softwarematig cappen, misschien dat compaq dat geflikt heeft.

• Rudolfus
Zoiets als die Feature-tool heb ik inderdaad nodig denk ik. Die van Hitachi had ik ook al geprobeerd, maar die meldt dat hij mijn schijf niet aan kan passen. Doet het dus waarschijnlijk alleen met Hitachi-schijven. Alle vormen van low en gewoon formatteren hielpen ook niet. Bios geeft al aan 20 GB, dus moet ik het toch in de firmware zoeken denk ik.

• Rudolfus
Niemand een idee hoe/waarmee ik dit ongedaan kan maken?

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Rudolfus schreef op 05 december 2003 @ 23:16:
Niemand een idee hoe/waarmee ik dit ongedaan kan maken?
Zou ie spontaan 32GB worden als je die AC jumper plaatst? En omdat dit schijven uit de Quantum lijn zijn, misschien dat ergens een oud Quantum tooltje ook zou werken? Verder neem ik aan dat je al een low-level format met de maxtor check/format-utility geprobeerd hebt?

[ Voor 14% gewijzigd door mae-t.net op 05-12-2003 23:28 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
Ik heb vroeger wel tooltjes gezien van Seagate (Maxtor zal ze dus ongetwijfeld ook wel hebben) waarmee je de hele schijf kon instellen. Dus opgeven waar begin en eind op de schijf was, zodat je rotte plekken in het begin van de schijf "uit" kon zetten.
Fabrikanten zijn echter vaak niet al te scheutig met dat soort tooltjes, daar ze ook echt schade kunnen aanrichten, dus ik denk dat het echt lastig zoeken zal worden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Wij krijgen vaak dezelfde aantal Gb terug, ook al is het een, van oorsprong, grotere HD.
Dit gebeurd door firmware.
Op diezelfde manier gaan ze met grote schijven om, zo kunnen ze gewoon een type maken met verschillende grotes (in alle redelijkheid)
Maxtor geeft alleen geen garantie als deze schijven door firmware upgrades toch uitvallen.
Dit kunnen ze controleren door de serienummers bij te houden.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Rudolfus
Die jumper heeft inderdaad niet het gewenste effect.
Wat betreft de garantie, die is toch al niet meer van toepassing.
Als ik een tooltje had om de firmware te lezen en te "branden" kan ik op zoek naar de 40 GB versie van deze schijf. Ik ga ervanuit dat inderdaad de firmware aangepast is. Google geeft een zelfde geval aan, maar ook die persoon heeft (nog) geen remedie.

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Rudolfus schreef op 06 december 2003 @ 03:07:
Die jumper heeft inderdaad niet het gewenste effect.
Wat betreft de garantie, die is toch al niet meer van toepassing.
Als ik een tooltje had om de firmware te lezen en te "branden" kan ik op zoek naar de 40 GB versie van deze schijf. Ik ga ervanuit dat inderdaad de firmware aangepast is. Google geeft een zelfde geval aan, maar ook die persoon heeft (nog) geen remedie.
Mijn vermoeden is dat Powermax de betreffende schijf wel goed acht.
Biedt de bios van de Compaq geen verdere uitkomst?

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Rudolfus
Tatsu schreef op 06 december 2003 @ 04:35:
[...]

Mijn vermoeden is dat Powermax de betreffende schijf wel goed acht.
Biedt de bios van de Compaq geen verdere uitkomst?
6L040J2 komt uit de fabriek echt als 40 GB. Is nu 20 GB, nadat hij door Compaq onder handen is genomen. Powermax ziet hem ook alleen als 20 GB. Zoals eerder gemeld, in meerdere up to date pc's geprobeerd met Powermax, Fdisk, EFdisk.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:13
heb je deze toevallig gekregen via een garantie claim ?

Als je hem dan namelijk de firmware aanpast en hij gaat nog een keertje stuk, dan kan je geen garantie meer claimen.

• Rudolfus
Ik wil geen garantie claimen. Zie ik vrijwillig vanaf, ook omdat er toch geen garantie meer opstaat. :) Ik wil alleen de goede firmware erin zetten. Maar hoe???

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 19:32

Kleintje81

Blaat

Als iemand een flashtool (van Maxtor, Quantum (vermoed ik dat ook wel werkt, aangezien behuizing op een Fireball lijkt) of een generic die bij alles werkt) heeft om de firmware van een maxtor HD te backuppen, ben ik bereid om even op me werk te kijken voor de TS. (Heb een paar D740X schijfjes gezien van 40 en 60 GB :) )

Heb in google niets kunnen vinden over een flashtool op een franse site na, maar daar kon ik hem niet meer downloaden. :(

Ik kwam trouwens nog dit in de search tegen:
Ge-remarkte 10GB Maxtors
[rml][ HDD] Maxtor 2F020J0 (20GB) maar is toch 10GB?[/rml]

BF2 stats Systemen

• Rudolfus
Bedankt voor het meedenken.
Heb ook al heel wat afgegoogled, maar nog niets bruikbaars gevonden, behalve dat ik het echt in de firmware moet zoeken. Nu nog een tooltje daarvoor zien te vinden.

Verwijderd

Heb je hier ook niets aan? Gebruikte ik vroeger ook wel eens om mijn bios te helpen:

http://www.storagedrivers.com/drivers/65/65618.htm

EZdrive.. Of ezmax:

http://www.storagedrivers.com/drivers/65/65617.htm

Er staat bij dat ze werken met win95 en 98 maar volgens mij zetten ze een stukje op je MBR en hoeft je O.S. niets te doen verder..

Jij bent trouwens echt een vroege vogel... :O

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2003 08:15 ]

• Rudolfus
Helaas, die 2 werken alleen maar als je harddisk groter is dan je bios aankan. Mijn bios kan "alles" aan, het is juist de harddisk zelf die de beperking oplegt. De harddisk is voorzien van firmware die naar buiten toe meldt dat hij 20 GB is in plaats van de eigenlijke 40 GB. Daar kan een bios of software zoals EZ-drive, niet meer van maken. UIterst jammer van die 20 GB die niet bereikbaar zijn. Ik ga haast geloven dat er geen oplossing is, tenzij er mensen van inside Compaq of Maxtor meelezen. Alleen zal de benodigde software waarschijnlijk niet naar buiten mogen komen.

Verwijderd

Wat nou als je gewoon doet alsof je gek bent en een RMA aanmaakt bij Maxtor? Desnoods met als melding dat hij teveel lawaai maakt. Ik neem aan dat ze bij maxtor als eerste de firmware upgraden.

Ik weet dat je een RMA kan aanmaken op (te hoge) noise levels, alleen weet ik niet hoe ze daarme omgaan.

• Rudolfus
RMA gaat niet werken. Dit is een OEM-drive, dus geen garantie bij Maxtor zelf, maar bij Compaq. En Compaq zal, als er nog garantie op zat, weer een 20 GB leveren :(

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Hee dit heb ik dus ook uit mijn topic van vandaag :
Sc0rPi0N schreef op 10 december 2003 @ 09:54:
Hallo OM-ers ;)

Ik heb ter vervanging van een systeem waar een 20Gb schijf in zat een andere schijf gehad. Alles ok.

Totdat ik erachter kwam dat ik ter vervanging een Maxtor DiamondMax Plus 8 40Gb heb gekregen.

Over de sticker waar je kunt zien dat het 40Gb is hebben ze een stickertje geplakt en op de schijf zelf hebben ze een etiket geplakt met daarop 20Gb.
Als ik hem in het systeem hang dan wordt hij herkend als de Maxtor 6E040L0.
Wat er dus op duid dat het op een 40Gb exemplaar gaat en omdat het label van de schijf dat ook aangeeft.
Bios herkent hem maar als een 20Gb schijf.

Gedaan:

Bios geupgrade van systeem naar laatste versie.
OS(sen): XP Prof. SP1 en W2K SP4.
Geformateerd onder W2K en ook die ziet hem maar als 20 Gb.

Partities gecontroleerd (misschien 2 x 20) maar ook dit was niet het geval.

Is er een mogelijkheid om de andere 20 terug te toveren via een programma (van Maxtor) of is hier niets aan te doen (dan een mailtje sturen naar maxtor)

Kijk ik heb geen probleem met een 20Gb. (waar ik recht op heb), maar als ik de andere 20 Gb los kan peuteren, dat zou wel prettig zijn 8)
Het gaat hier dus om een HP systeem.
Het is dus iets wat ze bij alle schijven doen wat best triest is.
Wat maakt het nou uit dat een gebruiker een grotere harde schijf krijgt.
Het levert alleen een erg blije gebruiker bij problemen.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• Rudolfus
Dit zegt Eurotech Assistence van Maxtor hierover:

Dear Sir/Madam,

some OEMs (eg. Compaq, Dell, etc.) have the option to change the capacity of drives to suit their particular needs. If an OEM has sold you this drive as a higher capacity drive then you should take it up with them to get it replaced. If they sold it to you as a smaller drive or in replacement for a smaller drive, then it has the correct capacity and can not be exchanged.

Misschien kan het niet meer ongedaan gemaakt worden, maar dat lijkt me stug...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat lijkt me ook stug. Wellicht dat je kunt pogen om de firmware van de normale variant in de OEM variant te flashen. Echter ik zou zo gauw nog niet weten hoe je aan Maxtor-firmware-flasher kan komen, laat staan de 'juiste' firmware.

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-11 12:02
BalusC schreef op 11 december 2003 @ 07:54:
Dat lijkt me ook stug. Wellicht dat je kunt pogen om de firmware van de normale variant in de OEM variant te flashen. Echter ik zou zo gauw nog niet weten hoe je aan Maxtor-firmware-flasher kan komen, laat staan de 'juiste' firmware.
Ik draai hier op m'n werk vanaf een retail 6L040J2 (toevallig ook in een Compaq box :)). Als je een f/w flasher kan vinden die ook kan uitlezen/saven wil ik dat wel doen.

Ik meen me trouwens te herinneren dat ik ooit een f/w upgrade kon downloaden voor 1 van m'n harddisken, maar welke dat ook alweer was :? Het kan een Maxtor geweest zijn, maar ook WD of IBM.

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

via google ... :
I just had the same problem, suddenly a DiamondMax Plus 8 turn to be 40GB; although the label said 20GB. And windows2000 or data recovery tools could not access to the hdd;

This is what I did to solve the problem:

1. Put the dip switch in Master (never use CS switch!)
2. Connect the HDD to secondary master
(You will see the HDD type is 6E020L0)
3. Fix the MBR (using the old FDISK/MBR) or other tools.
4. After that you can run data recoveryh tools such us EasyRecovery (recommended) or GetDataBack.
5. (this is what i love very much), throw away the hdd as far as you can.. hahaha....
:/
You don't really need those bloody firmware. I did not found it anywhere, either.

Hope this will help

~dayat
Van de site : http://www.driverforum.com/harddrive5/10205.html

Oh dit nou op een grap berust ?
Anders erg flauwe grap.

[ Voor 5% gewijzigd door Frostbite op 11-12-2003 12:43 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-11 12:02
Dat was em niet :) Ik wist niet eens dat de 60GXP (waarvan ik er nog 2 in mirror heb draaien) hetzelfde probleem hebben als de 75GXP, laat staan dat daar een f/w update voor is.

• Rudolfus
Sc0rPi0N schreef op 11 december 2003 @ 12:40:
via google ... :

[...]

Van de site : http://www.driverforum.com/harddrive5/10205.html

Oh dit nou op een grap berust ?
Anders erg flauwe grap.
Deze hd was niet meer bereikbaar voor Windows of diverse tools. Was dus een heel ander probleem, of iemand die firmware probeerde te veranderen, maar waarbij dat fout afliep. Met name dat hahaha aan het eind geeft me niet veel vertrouwen in dit bericht. (ik zat trouwens ook in dat draadje). Wel bedankt voor het (mee)zoeken.

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 14:55
nOLoGIc schreef op 11 december 2003 @ 18:06:
[...]

Dat was em niet :) Ik wist niet eens dat de 60GXP (waarvan ik er nog 2 in mirror heb draaien) hetzelfde probleem hebben als de 75GXP, laat staan dat daar een f/w update voor is.
offtopic:
Heb zelf ook 2 x 80GB (GXP120) al voor bijna 3 jaar in raid 0 draaien...

Heb de firmware's ook nog steeds niet geupdate... ben ik te lui voor, moet ik ze eerst van de raid controller afhalen etc etc....

Laat maar draaien, heb nog nooit ook maar 1 probleem met die hd's gehad.

Wat die gehalveerde capaciteit van die maxtors aangaat...
Idd HEEEEEL erg goed zoeken naar een flasher. Het beste eentje die ook firmware's uit kan lezen...

Wat overigens ook een hint kan zijn zijn de cdrom flashers van liteon bv (mtkflash)
Ik heb eens gelezen dat iemand per ongelijk zijn hd ipv zijn brander geflashed had.
Die was dus naderhand dood. (chinees in bios) Heb geen idee of je misschien ook daarmee je hd kunt uitlezen en en dan weer succesvol kunt terug flashen.
Is misschien wel een poging waard.

Anders kun je nog altijd voor een andere printplaat kijken, er zijn genoeg dode maxtor 40 gb van dit type in omloop. Eens eff op de verschillende ruilbeurzen kijken.

• Rudolfus
KBDE schreef op 11 december 2003 @ 20:01:
[...]

Wat die gehalveerde capaciteit van die maxtors aangaat...
Idd HEEEEEL erg goed zoeken naar een flasher. Het beste eentje die ook firmware's uit kan lezen...

Wat overigens ook een hint kan zijn zijn de cdrom flashers van liteon bv (mtkflash)
Ik heb eens gelezen dat iemand per ongelijk zijn hd ipv zijn brander geflashed had.
Die was dus naderhand dood. (chinees in bios) Heb geen idee of je misschien ook daarmee je hd kunt uitlezen en en dan weer succesvol kunt terug flashen.

Anders kun je nog altijd voor een andere printplaat kijken, er zijn genoeg dode maxtor 40 gb van dit type in omloop. Eens eff op de verschillende ruilbeurzen kijken.
Het moet er zelfs een zijn die de firmware uit kan lezen, anders heb ik niets om erin te flashen.
Printplaat is ook geen slecht idee. Had ik nog niet aan gedacht. Als het inderdaad door de firmware komt, zal dat zeker helpen.

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 14:55
Rudolfus schreef op 11 december 2003 @ 20:11:
[...]

Het moet er zelfs een zijn die de firmware uit kan lezen, anders heb ik niets om erin te flashen.
Printplaat is ook geen slecht idee. Had ik nog niet aan gedacht. Als het inderdaad door de firmware komt, zal dat zeker helpen.
Dat utility waar ik het over had kan dus firmwares dumpen... is alleen de vraag of deze ook bruikbare dumps in combinatie met je hd fabriceerd....
Kans is klein ben ik bang.

Maar wie niet waagd, blijft maagd :+

• Rudolfus
KBDE schreef op 11 december 2003 @ 21:35:
[...]

Dat utility waar ik het over had kan dus firmwares dumpen... is alleen de vraag of deze ook bruikbare dumps in combinatie met je hd fabriceerd....
Kans is klein ben ik bang.

Maar wie niet waagd, blijft maagd :+
Ga ik als ik thuis ben proberen. Wie weet....

• Kleintje81

Kleintje81

Blaat

KBDE schreef op 11 december 2003 @ 20:01:
[...]
Ik dacht dat deze eigenlijk alleen voor ATAPI te gebruiken was.

In ieder geval een poging om een firmware van mijn 30 GB Maxtor 5400 RPM te dumpen (als probeersel), liet het programma steken (gebruikte MTKFLASH 1 R /M /B back.BIN). Cursor bleef oneindig staan.
Versie 1.62 heb ik geprobeerd op een ASUS P2L97-S bord (primary master staat de HD). Ik ga later eens verder stoeien met andere versies en andere opstellingen.

BF2 stats Systemen

Verwijderd

Misschien heb je wat aan deze links :

http://www.ontrack.com/diskmanager/

of

http://www.plasma-online....l/harddisk/hd_maxtor.html

Succes met je probleem :)

• Kleintje81

Kleintje81

Blaat

Verwijderd schreef op 12 december 2003 @ 02:23:
Misschien heb je wat aan deze links :
...
Het probleem wat de TS heeft, heeft helemaal NIETS te maken met de limiet van de BIOS of wat dan ook. Het probleem zit hem vermoedelijk in de firmware, aangezien deze op 20 GB gelimiteerd is. (de BIOS limiet ligt overigens ook op 32 GB, een boot manager oid gebruiken zou geen moer uitmaken, hij blijft een '20 GB' schijf hebben).

De 2e link ben ik in google ook tegen gekomen, maar bied niets bevredigends voor de TS, de site bevat alleen wat type nummers en welke type HD's erbij horen.

Kortom we hebben een: firmware flash/backup utility voor deze Maxtor D740X nodig + een firmware voor een echte 40 GB versie (kunnen we wel fixen als we maar die flash tool hebben)!

Lees volgende keer AUB het topic door, danku! :)

[ Voor 8% gewijzigd door Kleintje81 op 12-12-2003 03:12 ]

BF2 stats Systemen

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

is dit wat : http://h18007.www1.hp.com...pro/us/download/7129.html

Firmware Update for Maxtor IDE Hard Drives

Is en update voor een ouder Compaq systeem

zie : http://h18007.www1.hp.com...kpro/us/locate/4_470.html

Ik heb nu maxblast 3 binnen gehaald is er hier nog iets mee te doen (heb hem nog niet gestart).

[ Voor 16% gewijzigd door Frostbite op 12-12-2003 12:02 ]

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
Sc0rPi0N schreef op 12 december 2003 @ 11:42:
is dit wat : http://h18007.www1.hp.com...pro/us/download/7129.html

Firmware Update for Maxtor IDE Hard Drives

Is en update voor een ouder Compaq systeem

zie : http://h18007.www1.hp.com...kpro/us/locate/4_470.html
Ik denk niet dat je iets aan die firmware zelf zult hebben, hooguit aan het flashtooltje om te kijken hoe je kunt schrijven in de firmware.
Deze firmware updater is namelijk voor meerdere schijven geschikt, oftewel de gegevens over de grootte van de schijf staan niet in het stuk data wat overschreven wordt door deze upgrade.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Tranquility
  • Laatst online: 14:43
Ik heb hier ook een door Compaq gelimiteerde schijf liggen van Maxtor, model DiamondMax Plus 8 type 6E040L0 die origineel dus 40Gb is maar kleiner gemaakt is naar 20Gb.

Ik zou die firmware met bijbehorend flashtooltje ook wel graag willen hebben. Hopelijk is er iemand bij Compaq/HP of Maxtor die bereid is dit tooltje in de openbaarheid te brengen. Zoiets zou toch al lang op het Internet moeten circuleren, maar blijkbaar is het een goed afgeschermd geheim.. :(

Hetzelfde heb ik overigens ook gezien met Western Digital schijven die origineel 20Gb en 40Gb waren en "kleiner gemaakt" naar 10Gb resp. 20Gb, ook door vriend Compraq..

[ Voor 17% gewijzigd door Tranquility op 30-04-2004 21:08 ]

Pagina: 1