De moderators doen goed werk. Ik zie een rustige en vriendelijke aanpak bij nieuwe users. Ook ik ben er van overtuigd dat een user best wil leren, als je hem die mogelijkheid maar geeft. Deze mogelijkheid wordt ruimschoots geboden in
Windows Operated Systems. En ik denk dat dat ook de juiste plaats is hiervoor. Juist wat momania zegt, veel nieuwe users komen volgens mij in WOS terecht.
Wat betreft de FAQ's e.d. je kunt wel hopen dat een user er in kijkt, maar een gedeelte van de users zal dat toch nooit doen. Daarom is er ook continue moderatie nodig. Eigenlijk wil je op elk moment van de dag wel een moderator beschikbaar hebben. Ik denk dat dat best goed gaat hier.
• Wat vindt je van de WOS Policy?
Daar is niet zoveel over te zeggen. Er zijn een paar dingen anders dan bij de normale gang van zaken op GoT. Bijv. policy mbt beta OS'en, trolls als M$ etc. Echter vind ik dat meer logisch nadenken en common sense, maar net als de hele FAQ wil een groep mensen dat toch op papier hebben. En daar is opzich ook niets mis mee.
Ik weet niet of het door onduidelijkheid in de WOS Policy komt, maar ik zie IMHO nog te vaak dat users hun IE, OE of Office vraag in WOS komen stellen. "Ja het is toch van Microsoft?" of "Het draait toch onder Windows?" zijn dan vaak genoemde opmerkingen wanneer je zegt dat dit in SA moet, ipv WOS.
Ik weet niet of het beter kan dan het nu al is, maar misschien is dit nog een verbeterpuntje. Aan de andere kant, hetzelfde als met de WOS FAQ, de policy zal ook niet door iedereen gelezen worden.
• Hoe ervaar je de vragen die in dit forum voorbij komen?
Redelijk divers. Van simpele FAQ vragen tot ingewikkeldere problemen. Essentieel is daarbij de inzet die de user zelf toont aan zijn mede forumleden, imho. Ik kan best begrijpen dat een user, wanneer hij een virus heeft, niet direct kan onderzoeken via welke hosts dat bijv via email is binnengekomen, maar ik verwacht op z'n minst een virusscanner en een naam van het ding. Dat soort dingen zijn vrij basaal en ik denk dat je dit soort dingen best mag eisen op een forum als Gathering of Tweakers. Dat een user, die een probleem heeft met het register of de permissies op NTFS, niet gelijk auditing of naar tools als regmon/filemon grijpt, dat begrijp ik. Maar een beschrijving over zijn situatie moet er toch wel zijn. Dat soort basale dingen mis ik nog te vaak.
Ik heb echter geen zicht op de 'verbetering' in de zin van 'hoe leert een nieuwe gebruiker', wat is de aanpassing van zijn gedrag n.a.v. een slotje. Leert hij van de tips die in zijn sluitbericht staan. Dit soort dingen kunnen beter door de moderators ingeschat worden, daar ga ik als user ook niet over. Maar ik denk dat dit wel een goed beeld zou geven hoe jullie moderatie aanslaat. Want sturing, daar modereren jullie op. Werkt dit ook zoals jullie willen?
• Wat zou je graag veranderd zien in WOS ?
Ik zou graag zien dat er een grotere vaste kern WOS'ers komt posten. Dat is al sinds mijn modperiode een streven geweest. En ik vind dat dit nog te klein is.
De recente gigantische uitbreiding qua HOWTO's is een goede impuls voor het creeren van deze kleine WOS community.
Maar ik denk dat deze HOWTO's niet genoeg naar voren komen. Ze staan daar wel mooi in zo'n sticky topic bovenaan dit forum, maar echt opvallend is dat IMHO niet. En ook een beetje onduidelijk, rangschik het op onderwerp (dus niet een lange lijst). Maar denk er eens over na om een HOWTO bijvoorbeeld een week als sticky topic bovenaan dit forum te zetten, zodat het users opvalt dat er een nieuwe howto is. Zet naast de howto's de datum van aanmaken neer, zodat users snel kunnen zien of er een nieuwe howto is.
Blazer schreef op 03 december 2003 @ 21:27:
Waar ik me wel aan erger zijn, zoals mutsje al aangeeft, mensen die Windows Server 2003 als desktop systeem gebruiken en dan een topic openen, omdat ze het vreemd vinden dat niet alle knoppen op hun Multimedia Deluxe keyboard werken. Wat mij betreft mogen dat soort topics op slot, maar aan de andere kan je ze ook gewoon links laten liggen.

Ik erger me daar ook aan. Maar je moet je afvragen, zoals je terecht al enigszins opmerkt, of een slotje dan wel juist is. Is jouw persoonlijke frustratie, of je frustratie als mod zijnde, genoeg om een slotje te 'gerechtvaardigen'. Ik denk van niet. Als iemand daarover een vraag heeft, moet hij die gewoon kunnen stellen. Echter zal ik wel afraden om 2003 op de desktop te draaien, maar dat is gewoon een advies cq mening, en daar kun je het mee eens zijn of niet.
Wat ik vroeger gemerkt heb, is dat dit een continue wisselwerking is, paar maanden druk, paar maanden rustig. Dan zie je ineens tig topics over RPC (waarvoor hulde voor de inzet om deze troep op te ruimen, petje af), dan deel je 2 maanden geen OW uit.
Ik wil geen hoop doen wegvagen, maar hou altijd in het achterhoofd dat door omstandigheden e.e.a. altijd om kan slaan, zeker als je het verleden bekijkt. In het verleden behaalde resultaten zijn geen garanties voor de toekomst, en dat werkt 2 kanten op: 1) ga er niet zomaar vanuit dat het de komende tijd rustig blijft en 2) zeker weten dat het over 2 maanden weer druk wordt doe ik ook niet. het is altijd koffiedik kijken wat dat betreft.
Ieder z'n eigen niveau. maar wat is niveau. Hier is lang en breed over gediscussieerd, en ik wil het eigenlijk niet laten eindigen met een dooddoener, maar gewoon mijn eigen verhaal vertellen.
Toen ik begon als moderator van dit forum, wist ik lang nog niet zoveel. In die periode, maar zeker ook daarvoor, leerde ik steeds meer en steeds meer. Er komt een punt waarop je een forum ontgroeid. Het soort vragen blijft precies hetzelfde, maar voor jou zijn ze allemaal appeltje eitje. Ik loop daar nu zo'n beetje tegenaan. Je ziet me dus lang niet meer zoveel reageren als vroeger. Af en toe nog een reactie in een hopelijk niet-zo-standaard topic
Je moet je een beetje afvragen of jij wel tot de doelgroep van WOS behoort, of je misschien beter in PNS terecht kan. Zo groei je door, zegmaar.
En ik denk dat een klein gedeelte van de vragen toch wel interessant is voor de wat gevorderde gebruiker. Bijvoorbeeld de wat geavanceerdere topics over 2003 server (niet op de desktop

), of debugging waarom een programma niet werkt.
Over het punt 'Koffie inspired mod' kan ik kort zijn: niet doen. Dan jaag je users, NIEUWE users, alleen maar tegen je in het harnas. Dat wil je niet, dan raak je users kwijt. En ik denk ook vaste users.