R9700 Vgpu instabiliteit

Pagina: 1
Acties:

• PowerPee
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06-2025
Ik heb al een jaar een Radeon Connect3D Radeon(Hynix 3.6) 9500@9700Pro speeds draaien zonder problemen. Nu ben ik van lucht naar waterkoeling overgestapt om een hogere overclock te kunnen bereiken, maar loop tegen een probleem aan; de GPU/Mem willen zich niet hoger overclocken :(

Maargoed, daar weet de tweaker wel wat op; dus ik ben de kaart gaan voltmodden :Y)
Op alle aangegeven plaatsen een fan connector gesoldeerd zodat de weerstandswaarde gemakkelijk aan te passen is. De voltage regulatoren en de RAM voorzien van heatsinks. :9 !Clocken maar!

Standaard:
Vgpu(core)= 1,5v
Vddq(I/O)= 1,8v
Vddr(RAM)= 2,87v
Vref= 1,4v

Mods
Vgpu=1,78v; 5K6 weerstand uit oude audio componenten. Dit resulteerde in geen verdere overclock; het systeem bleef freezen. Ik kon de core niet eens op 320Mhz stabiel krijgen. :( Hiermee ben ik dus geen stap opgeschoten. |:(
Toen ben ik eens gaan meten aan het Vgpu signaal; deze fluctueerde tussen de 1,78 en 1,48v !!!
- Hebben jullie dit ook meegemaakt?
- Zou het aan het type weerstand kunnen liggen dat ik gebruik?
- Heeft iemand een idee waardoor dit anders zou kunnen komen?

Vddr= 3,25v; maximale overclock is niet gestegen. Dit ondanks de RAM-heatsinks... :'(

Vddq= 3,2v; lost artifact problemen op bij hoge clock snelheden, maar draagt verder niks bij.

Vref= 1,52v; dit moet ongeveer de helft aan Vddr zijn om stabiliteit van de RAM te garanderen.

.....Nou heb ik de kaart in 2 verschillende systemen getest: het eerste; zie sig ;), de 2e: KT7A, Athlon XP 1600+, Aopen 300W voeding.(een wonder dat het draaide)
Op beide systemen waren de resultaten gelijk=>daaruit concludeer ik dat het dus geen voedingsprobleem is. De voltages zijn bij de voeding goed(gemeten met Multimeter).

Nou die-hard-OC'rs ; waar denken jullie dat het probleem ligt?

MOD bronnen:
http://www.extremeoverclo.../guides/R9700_Vmod_1.html
http://www.xbitlabs.com/a...9700pro-overclocking.html

[ Voor 5% gewijzigd door PowerPee op 03-12-2003 20:40 . Reden: Bronnen toevoegen ]

Verwijderd

Een 20 slagen pot gebruiken en dan nog es meten..

• PowerPee
Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 20:40:
Een 20 slagen pot gebruiken en dan nog es meten..
Hehem, maar een vaste weerstand zou toch minimaal even veel vermogen als een potmeter moeten doorlaten?

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:45

_Ernst_

Mark It Zero!

Je zegt zelf dat je een weerstand uit oude audio onderdelen hebt gehaald. Ik zou gewoon ff een nieuw weerstandje halen om dan zeker te weten dat je de goede waarde hebt en niet eentje die een beetje brak is en teveel afwijkt.

Last.fm

• PowerPee
_Ernst_ schreef op 03 december 2003 @ 20:49:
Je zegt zelf dat je een weerstand uit oude audio onderdelen hebt gehaald. Ik zou gewoon ff een nieuw weerstandje halen om dan zeker te weten dat je de goede waarde hebt en niet eentje die een beetje brak is en teveel afwijkt.
Da's waar. Een vraag; moet ik rekening houden met een bepaald minimum wattage? Tolerantie zou wel laag moeten zijn. :)

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

PowerPee schreef op 03 december 2003 @ 20:52:
[...]

Da's waar. Een vraag; moet ik rekening houden met een bepaald minimum wattage? Tolerantie zou wel laag moeten zijn. :)
Wattage is hier niet egt van belang, gewoon een normaal 1/4 watt type nemen. Ik zou er wel eentje met een lage tolerantie doen, omdat de spanning hier vrij noukeurig geregeld moet worden, een 1% type bijvoorbeeld

Last.fm

• PowerPee
Ik ga het proberen ;)

*houd jullie op de hoogte.

P, out.

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Toch misschien je voeding die het niet helemaal trekt?!

Ik heb overigens (nieuw gekochte) 2k7 weerstandjes gebruikt bij mn R9700.. dat is dan 3.3v voor zowel geheugen als mem.. verder nix gemod.. (alleen koeling)

Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0SADVAgEUI6ymvRVK0bic*glGKbE7KWlURF9FjX5SszxYp!QNsfuwbJZaSGYbKlXwSNo3TUFwj8*2qhNEEkaRZ7YjWGHrgmDGSRjhPfxM1VU3AAAArXJaAg/9700%20mod%206.JPG?dc=4675449464361517981

Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0QgDXAooSukezGL2OngHjgaiAkfwqj0BHqadHsl33kz*2gUmb4rf7NbMIcrJg48!EzYHjOagC7pGOuwmm0dX*ts8YBr9DsWItzcjLIQPfjBE/DSC00757.JPG?dc=4675449464364974634

Heb ze overigens nooit gemeten.. of het stabiele voltages zijn.. hij is stabiel op 430/370 en daar ben ik allang blij mee ;)

• PowerPee
Hi,

Een update(zoals beloofd);

Ik ben langs de electroboer geweest en heb langwerpige weerstanden gehaald(ik geloof dat ze ook een naam hebben.. :) ) van 10K, 50K, 400mA. Deze kan ik een x aantal slagen draaien om de weerstandswaarde in te stellen.

Resultaat:
- 10K Weerstand op originele positie gemonteerd met waarde 5Kohms.
=> mijn Vgpu staat idle op 1,635v en zakt naar 15,05v during load. :(

Heeft er iemand nog suggesties? :)

Niemand anders heeft hetzelfde probleem eens gehad??

PS; RaceEend; gave mod! die cooler is :*)

[ Voor 5% gewijzigd door PowerPee op 05-12-2003 17:02 ]

Verwijderd

Hoi Powerpee, wat haal je standaard voor snelheden met die kaart?

Ik heb dezelfde kaart en die loopt met de hercules 9700 bios erg fijn; 365/338 met de standaard koeling minus de spacerring, geen voltmods, maar extra fan die ik over de kaart heen liet blazen. Gpu kan wel hoger maar dan krijg ik snel artifacts door de warmte.
Zonder de extra fan draai ik al tijden op 350/330.

Aan alle Connect3D 9500@9700 gebruikers: welke bios gebruiken jullie en wat voor snelheden halen jullie daarmee?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 22:35 ]

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

PowerPee schreef op 05 december 2003 @ 17:01:
Hi,

Een update(zoals beloofd);

...
Als onder load de spanning toch inzakt denk ik dat het toch dat je voeding het niet trekt. Wat voor voeding heb je eigenlijk?
En ie weerstand die je bedoeld is een multiturn potmeter :)

Last.fm

Verwijderd

Race Eend schreef op 03 december 2003 @ 23:32:
dat is dan 3.3v voor zowel geheugen als mem..
:?

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 09:55
wij gebruikten altijd voor de core van die kaarten gewoon een 10kpotmeter en dan had je een max van 2v en een min van 1.65 , dus ruimte zat om te spelen ;)

• PowerPee
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 22:29:
Hoi Powerpee, wat haal je standaard voor snelheden met die kaart?

Ik heb dezelfde kaart en die loopt met de hercules 9700 bios erg fijn; 365/338 met de standaard koeling minus de spacerring, geen voltmods, maar extra fan die ik over de kaart heen liet blazen. Gpu kan wel hoger maar dan krijg ik snel artifacts door de warmte.
Zonder de extra fan draai ik al tijden op 350/330.

Aan alle Connect3D 9500@9700 gebruikers: welke bios gebruiken jullie en wat voor snelheden halen jullie daarmee?
Hi!

Ik heb hiervoor standaard op ongeveer dezelfde snelheid gedraaid als jij; 350/330. Inderdaad met een Hercules Pro bios. :Y)
Tijdens mijn problemen ben ik inderdaad met verschillende biossen gaan spelen om te kijken of het misschien met wat soepelere timings op te lossen was->nog geen resultaat. :(

Iets wat mij opviel bij het testen van de biossen is dat er duidelijke performance verschillen optraden en dat de maximale overclock waardes afhankelijk zijn van de bios die je gebruikt. Natuurlijk moet je jezelf dan weer de vraag stellen;"strakkere timings, of een hogere clock?"
->nou daar was ik dus mee bezig, totdat ik tegen deze |:( aan liep.

[ Voor 2% gewijzigd door PowerPee op 06-12-2003 09:21 . Reden: typo ]

• PowerPee
_Ernst_ schreef op 05 december 2003 @ 22:40:
[...]

Als onder load de spanning toch inzakt denk ik dat het toch dat je voeding het niet trekt. Wat voor voeding heb je eigenlijk?
En ie weerstand die je bedoeld is een multiturn potmeter :)
Mijn sig zegt: Antec TrueBlue 480W...dus zou voldoende moeten zijn... ;)

Ik heb tijdens het testen natuurlijk de voltage waardes van de 12 en 5 volt lijnen met een multimeter bij gehouden->geen grote variaties te bekennen(maar dat is te verwachten met deze voeding)..

Uit een ander forum heb ik begrepen dat iemand z'n kaart verder kon OC'n door de 5V lijn te verhogen....daarom ben ik daar natuurlijk naar gaan kijken.

Alle weerstanden zijn nu van die instelbare potmeters geworden, van die blauwe doosjes met drie pootjes :P

Ik ben toch erg benieuwd naar de voltages(Vgpu) die andere (hard modders) berijken tijdens load! Iemand?

Verwijderd

voltage op mn 8500 zakt ook tijdens load, volgens mij hoort dat gewoon zo :?

zakt je vgpu evenveel zonder mods ?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2003 09:56 ]

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-01 16:07
idd, bij een cpu zakken de voltages ook onder 100% load !

• PowerPee
Killerhond schreef op 06 december 2003 @ 10:10:
idd, bij een cpu zakken de voltages ook onder 100% load !
Dat klopt, maar het zou ook niet gezond zijn als je CPU van standaard 1,65->naar 1,5V zakt, toch?

Deze fluctuaties zijn gewoon te groot naar mijn mening.

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 23:01

JWR

PowerPee schreef op 06 december 2003 @ 12:12:
[...]

Dat klopt, maar het zou ook niet gezond zijn als je CPU van standaard 1,65->naar 1,5V zakt, toch?

Deze fluctuaties zijn gewoon te groot naar mijn mening.
Ja dat wordt moeilijk OC'en.

Hij moet wel een stabiel (minimaal) voltage hebben.

Voor de rest weer helemaal Pee he! :)
OC'en to the max!

Trouwens hoe bevalt je Waterkoeling?

En waar blijven de beloofde pics? :9

Trouwens binnenkort weer LANnen he!

• PowerPee
JWR schreef op 07 december 2003 @ 10:48:
[...]

Ja dat wordt moeilijk OC'en.

Hij moet wel een stabiel (minimaal) voltage hebben.

Voor de rest weer helemaal Pee he! :)
OC'en to the max!

Trouwens hoe bevalt je Waterkoeling?

En waar blijven de beloofde pics? :9

Trouwens binnenkort weer LANnen he!
[offtopic]Ja, OC'n tot de MAX. Die plaatjes heb ik nu wel voor je...dus zou ik ze kunnen sturen. Ik ben echter ook van plan ze op een website te plaatsen...maar dat duurt nog ff. Ja, lijkt me goed als je er bij de LAN weer bij kunt zijn.[\offtopic]

Zou iemand met een goede OC mij kunnen vertellen of hun Vgpu tijdens load ook zo ver zakt?

• PowerPee
Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 09:53:
voltage op mn 8500 zakt ook tijdens load, volgens mij hoort dat gewoon zo :?

zakt je vgpu evenveel zonder mods ?
Nee, zonder mods zakt ie een stuk minder...daar gaat het eigenlijk precies om. Het lijkt erop alsof de mod dus knap zinloos is als de minimale voltages gelijk blijven! :/

• PowerPee
*bump* :)

• PowerPee
IK heb de datasheet van de GPU voltage controller gevonden:

http://www.semtech.com/pdf/sc1175.pdf

Ik heb wel wat in elektronica gehad, en kan ook wel solderen, maar het beredeneren van zo'n electrische schakeling vind ik nog wel bar moeilijk...
Zou iemand mij ajb uit kunnen leggen wat ik hieraan zou kunnen uitlezen met een gewone multimeter? :/

• PowerPee
Asjeblieft zou iemand de moeite willen nemen om een nuttige suggestie te doen? :X

Oh, ik heb trouwens geprobeerd om de grnd aansluiting te verbeteren van de voltage-IC. Dit had geen resultaat. :(

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:40
wilde gok maar:
koel je spanningsregulators/mosfets op je videokaart, als je dat nog niet gedaan hebt.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

PASware schreef op 11 december 2003 @ 22:36:
wilde gok maar:
koel je spanningsregulators/mosfets op je videokaart, als je dat nog niet gedaan hebt.
Precies, en hang er dan ook ff een fan boven, want anders kunnen ze hun warmte nog niet goed kwijt.

• PowerPee
Ok, ik ga aan de slag met fans; heb nog wel wat 12CM's liggen :P

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:40
alleen aan een koeler heb je niet veel, eerst een heatsink op die mosfets

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• PowerPee
PASware schreef op 12 december 2003 @ 15:55:
alleen aan een koeler heb je niet veel, eerst een heatsink op die mosfets
Ja, de kaart is al zwaar gemod. Dus de mosfets(iig de chippies onder de rode plaat) zijn met koperen heatsinks gekoeld :Y)

Ik had gehoopt dat dat voldoende zou zijn.

Nou de eerste resultaten zijn binnnen(12CM fan op 7v) op onderkant kaart gericht.
- Core op 317Mhz; stabiel. Daarboven geeft ie weer crashes en krijg ik verkleurde blok lijnen over mijn scherm :(
- Geheugen draait nu standaard: 270Mhz.

graag zou ik nog wat ervaringen van andere modders willen hebben hierover

;)

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik wil deze week mijn vaste weerstand van 2k7 ohm vervangen door een pot + weerstand (om niet te laag te komen). Dan zal ik ook wel wat metingen doen.
Dit is dan op een Rev3 Club3D 9700pro BBA

• PowerPee
VinnieWeiss schreef op 15 december 2003 @ 16:00:
Ik wil deze week mijn vaste weerstand van 2k7 ohm vervangen door een pot + weerstand (om niet te laag te komen). Dan zal ik ook wel wat metingen doen.
Dit is dan op een Rev3 Club3D 9700pro BBA
Nice :-)

Ik heb overigens met die 12CM niet echt veel betere resultaten gehaald...ja 't sux :(

Mijn vermoeden is dat de kaart gewoon ergens brak is geraakt gedurende de laatste mod :(

• PowerPee
bump. :)

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb geen last van instabiliteit. Net lekker gemod en 2V op de core oa. >:)

• PowerPee
VinnieWeiss schreef op 18 december 2003 @ 22:46:
Ik heb geen last van instabiliteit. Net lekker gemod en 2V op de core oa. >:)
Fijn...maar wat doen je voltages onder load?

P.
Pagina: 1