Toon posts:

Beste P4 3GHz + koeler??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie door de bomen het bos niet meer... heb talloze reviews gelezen... en kan geen keuze maken...

Het plan is om een 3GHz P4 processor te kopen (of een snellere) en ik wil een koeler met de beste prestaties, minste geluids-productie en een redelijke prijs!!

Nu kan ik een Zalman 7000CU kopen voor 45 euro, en een Spire SP420B8 CopperStream van 17 euro. De Zalman is uiteraard beter maar dit kreng is loodzwaar met z'n 750 gram!! De spire is veel cheaper maar de koel prestaties zijn ook weer minder (scheelt 20 graden met de processor op full load)...

Wie weet dus wat de beste koeler is voor een prijs van max 40 euro??
'k kom d'r nie meer uit... :|

• Intronic
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 11:47
Thermalright SP-94 + 92MM fan, wel meer dan €40. Maar het is wel de beste koeler :)

[ Voor 47% gewijzigd door Intronic op 03-12-2003 20:08 ]

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb een aero7+ voor mijn AMD 2800+, bij mij koelt hij goed. En als je hem op 3/4de zet maakt hij ook bijna geen geluid.

Verwijderd

Topicstarter
darkdesign schreef op 03 december 2003 @ 20:07:
Ik heb een aero7+ voor mijn AMD 2800+, bij mij koelt hij goed. En als je hem op 3/4de zet maakt hij ook bijna geen geluid.
Voor een P4 ;)

Weet trouwens ook niet of een Zalman 7000CU wel past... voeding zit relatief dicht bij de plek waar de processor op het moederbord zit :/

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Waarom probeer je het eerst niet met de standaardkoeler? Die is best goed en stil hoor.
Ik heb ook een P4 3GHz en hij wordt onder full load niet veel warmer dan 45 graden.

In mijn andere bak zit zo'n Zalman waar jij het over hebt en die is maar een paar graden koeler (maar wel ook wat stiller).

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

euhm volgens mij krijg je je koeler al standaard bij je processor toch?
of zeg ik nou rare dingen???

Verwijderd

euhm volgens mij krijg je je koeler al standaard bij je processor toch?
of zeg ik nou rare dingen???
Kan je voor kiezen....

Maar ik zit zelf te zoeken naar een goede koeler, ben er al lang mee bezig, denk dat ik voor de Zalman Cu 7000 ga (niet de Alcu, koelt minder...)
Dus dat kan ik jou ook aanraden

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:54

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Intronic schreef op 03 december 2003 @ 20:06:
Thermalright SP-94 + 92MM fan, wel meer dan €40. Maar het is wel de beste koeler :)
WAAROM? Je kan wel gaan roepen dat iets het beste is, maar zonder argumenten is het maar een uitspraak en compleet overbodig :)

Ik heb zelf de zalman 7000CU. Kost wat, weegt wat, maar dan heb je ook wat ;).

Ik ben zelf iemand die een lan wel kan waarderen. Soms met een paar vrienden of naar camponze, allemaal geen probleem. Pc gaat dan plat in de auto en nog nooit problemen gehad met het gewicht :).

De koelprestaties zijn prima. Nu op het moment is mijn P4 2.8 (geen 3 Ghz maar scheelt niet veel) 28 graden. Heerlijk koel dus, zeker ook omdat ik mijn koeler slechts op iets minder dan 1000rpm heb gezet.

De weerstand die je erbij krijgt van zalman heeft een minimum van 1300rpm. Dan hoor je de fan nog net, dus heb wat zachter gemaakt. Nu hoor je de fan niet meer en 28 graden blijft prima.

Met games heb ik een temp van 35 tot 38 graden, want nog steeds prima is.

Kortom, een echte aanrader.

Verwijderd

Topicstarter
We Are Borg schreef op 03 december 2003 @ 20:24:
[...]

WAAROM? Je kan wel gaan roepen dat iets het beste is, maar zonder argumenten is het maar een uitspraak en compleet overbodig :)

Ik heb zelf de zalman 7000CU. Kost wat, weegt wat, maar dan heb je ook wat ;).

Ik ben zelf iemand die een lan wel kan waarderen. Soms met een paar vrienden of naar camponze, allemaal geen probleem. Pc gaat dan plat in de auto en nog nooit problemen gehad met het gewicht :).

De koelprestaties zijn prima. Nu op het moment is mijn P4 2.8 (geen 3 Ghz maar scheelt niet veel) 28 graden. Heerlijk koel dus, zeker ook omdat ik mijn koeler slechts op iets minder dan 1000rpm heb gezet.

De weerstand die je erbij krijgt van zalman heeft een minimum van 1300rpm. Dan hoor je de fan nog net, dus heb wat zachter gemaakt. Nu hoor je de fan niet meer en 28 graden blijft prima.

Met games heb ik een temp van 35 tot 38 graden, want nog steeds prima is.

Kortom, een echte aanrader.
Kijk iemand die er ook een heeft!! Altijd handig!! :)

Zou je eens naar de foto's willen kijken om te kijken of het zaakje gaat passen??

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/quility/Nieuw/IMAG0008.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/quility/Nieuw/IMAG0009.jpg

Viel me net trouwens op dat er in dat oranje ding dat zit om de plaats waar de processor moet komen geen schroefgaatjes zitten?? Dat hoort wel toch??

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2003 20:48 ]

• We Are Borg

We Are Borg

Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 20:45:
[...]

Kijk iemand die er ook een heeft!! Altijd handig!! :)

Zou je eens naar de foto's willen kijken om te kijken of het zaakje gaat passen??

[afbeelding]

[afbeelding]

Viel me net trouwens op dat er in dat oranje ding dat zit om de plaats waar de processor moet komen geen schroefgaatjes zitten?? Dat hoort wel toch??
Niet nodig. Je krijgt er 2 plastic "beugels" bij waaraan je de proc vast schroeft :).

Ik denk wel dat het zal passen, maar het is natuurlijk makkelijker als je zelf beoordeeld. Kortom, stand by, even foto maken :)

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
edit:
jullie hebben het over heel iets anders dan ik :o

[ Voor 79% gewijzigd door MrDirect op 03-12-2003 21:37 ]

• We Are Borg

We Are Borg

Hier twee plaatjes. Zelf beoordelen is toch altijd beter. Klik voor een wat groter formaat ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.planet.nl/~terps407/PC030026klein.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.planet.nl/~terps407/PC030027klein.JPG

Temperatuur at this moment:

Afbeeldingslocatie: http://www.planet.nl/~terps407/tempsnu.JPG
Note: Temps kloppen (bios is hetzelfde) maar de kast staat nu open en dus scheelt het wat. Normaal met kast dicht 28 graden.

Je krijgt er dus beugeltjes bij waaraan je de proc vastschroeft :). Beoordeel zelf of het past. Ik denk het wel.

[ Voor 31% gewijzigd door We Are Borg op 03-12-2003 21:22 ]

• La_Pazz
  • Laatst online: 07-02 13:17
Ik heb sinds kort een boxed P4 3GHz aangeschaft (dus met standaard koeler, die is vrij groot en heeft met een grote waaier (ca.5 cm.))
Die heb ik op een Asus P4P800 deluxe bord geprikt.
Op standaard snelheid is het hoorbaar, maar zodra je op het mobo de Fan Control aanzet zakt het toerental 1800 toeren/m en cpu temp (idle) 27°C. Dan hoor je hem amper.

Misschien is het wat om dat te proberen? Je kan altijd nog een Zalman erop prikken.

Verwijderd

Topicstarter
Denk niet dat dit gaat passen of wel?? Jij hebt nog ruimte over tussen je moederbord en voeding, ik niet echt... :/

Hmmm :(

Iemand nog suggesties voor een andere koeler??

Verwijderd

Topicstarter
La_Pazz schreef op 03 december 2003 @ 21:18:
Ik heb sinds kort een boxed P4 3GHz aangeschaft (dus met standaard koeler, die is vrij groot en heeft met een grote waaier (ca.5 cm.))
Die heb ik op een Asus P4P800 deluxe bord geprikt.
Op standaard snelheid is het hoorbaar, maar zodra je op het mobo de Fan Control aanzet zakt het toerental 1800 toeren/m en cpu temp (idle) 27°C. Dan hoor je hem amper.

Misschien is het wat om dat te proberen? Je kan altijd nog een Zalman erop prikken.
27 idle is leuk, maar wat doet ie onder een half uur full-load dan?? :)

'k bedoel dat ik geen ei wil kunne bakken als ik flink aan het gamen ben :)

• La_Pazz
Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 21:23:
[...]

27 idle is leuk, maar wat doet ie onder een half uur full-load dan?? :)

'k bedoel dat ik geen ei wil kunne bakken als ik flink aan het gamen ben :)
Hoogste wat ik tot heden heb gezien is ca 38°C (stressed).
Dan draait de waaier wel wat harder.

• We Are Borg

We Are Borg

Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 21:20:
Denk niet dat dit gaat passen of wel?? Jij hebt nog ruimte over tussen je moederbord en voeding, ik niet echt... :/
Ik heb wel iets meer ruimte, maar zoals je ziet steekt de voeding maar een heel klein beetje boven mijn moederbord uit. Maak ook een picture op hetzelfde formaat en vergelijk. Ik denk dat het wel past :)

La_Pazz: 1800rpm hoor je zeker! Laat staan tijdens gamen dan nog harder. No thanks

[ Voor 10% gewijzigd door We Are Borg op 03-12-2003 21:26 ]

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-01 16:07
1. pak een meetlint ofzo
2. meet de afstand vanaf het midden van de proc naar de onder waar de voeding zit
3. neem de diameter van de zalman koeler
4. deel dit getal door 2
5. is dit getal groter dan dan de afstand van proc naar voeding? Zo ja, past de koeler, zo nee, past ie niet.

Lijkt me simpel zat, had je zelf ook wel op kunnen komen ;)
Verder succes!

• La_Pazz
We Are Borg schreef op 03 december 2003 @ 21:25:
La_Pazz: 1800rpm hoor je zeker! Laat staan tijdens gamen dan nog harder. No thanks
Ja tuurlijk, Full speed draait ie 4500 toeren, en daarmee vergeleken vind ik hem een stuk stiller. En vergeleken met een Zalman verliest ie natuurlijk. (Maar het scheelt voorlopig wel €45).
Maar tijdens gamen komt ie heus niet boven het 5.1 intens battlesound met tig watt uit. Dan winnen de speakers :)

• We Are Borg

We Are Borg

La_Pazz schreef op 03 december 2003 @ 21:33:
[...]

Ja tuurlijk, Full speed draait ie 4500 toeren, en daarmee vergeleken vind ik hem een stuk stiller. En vergeleken met een Zalman verliest ie natuurlijk. (Maar het scheelt voorlopig wel €45).
Maar tijdens gamen komt ie heus niet boven het 5.1 intens battlesound met tig watt uit. Dan winnen de speakers :)
K, helemaal mee eens. Dacht dat je bedoelde dat je @ 1800rpm niks meer hoort, maar je bedoelde stiller dan 4500rpm. Niet goed begrepen :P.

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-02 19:37
We Are Borg schreef op 03 december 2003 @ 21:13:
Hier twee plaatjes. Zelf beoordelen is toch altijd beter. Klik voor een wat groter formaat ;)

[afbeelding]
[afbeelding]

Temperatuur at this moment:

[afbeelding]
Note: Temps kloppen (bios is hetzelfde) maar de kast staat nu open en dus scheelt het wat. Normaal met kast dicht 28 graden.

Je krijgt er dus beugeltjes bij waaraan je de proc vastschroeft :). Beoordeel zelf of het past. Ik denk het wel.
toch apart dat de cpu temp lager is dan je casetemp (ga ervan uit dat die 23 van je mobo dat aangeeft..)

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:44
dacht dat de aero 7 ook voor pentium was?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:06
ermm je cpu 16c We Are Borg ? Vrij chilly in je kamer dan..

Ik heb de koeler zelf ook, met oc en alle fans op silent (enermax, hoor je niet, mijn WD is mijn enige herriebron.) draai ik atm

(CPU) 2-Intel® Pentium® 4 CPU 2.40GHz, 2820MHz, 512KB (0% Load) @ 37°C (Fan @ 1371 RPM) / Case @ 26°C

lijkt me netjes... Gewoon vet goeie koeler.. ik denk dattie niet veel onderdoet voor de ~30 euro duurdere thermaltakes met dure fans..

my2cents

• We Are Borg

We Are Borg

StanTheMan schreef op 03 december 2003 @ 21:39:
[...]

toch apart dat de cpu temp lager is dan je casetemp (ga ervan uit dat die 23 van je mobo dat aangeeft..)
Gek genoeg is mijn moederbord ALTIJD warmer dan mijn cpu temp. Bij mijn vriend is het weer precies andersom (naar mijn mening ook logischer).

Catch22: Ik heb altijd raam open, winter of niet :) Dus daardoor komt dat en heb ik ook de normale temperatuur overdag met kast dicht erbij gezet :)

[ Voor 18% gewijzigd door We Are Borg op 03-12-2003 21:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bigbot schreef op 03 december 2003 @ 21:40:
Volgens mij is ie er alleen voor AMD :)
Ok, now for some testing. This is the part that I like. We put Aero 7+ on my AMD 2100+ CPU and put it up against the Thermaltake Volcano 7+, Coolermaster HHC-001, and a standard heat sink fan.
Afbeeldingslocatie: http://www.3dxtreme.org/CoolerMaster%20Aero7+/capture4.jpg
Bron

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2003 21:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
D'r is trouwens een Aero 4 voor de P4!!

Alleen maakt ie met highspeed nogal wat herrie :/ Noise Level: 23.6~37.5 dBA

Linkje

Alleen staat dat ie op low speed 53 graden heeft en op high speed 47.. dat is maar 6 graden, een hele pleur herrie en 1600 Rpm meer :?

Het spire koelertje wordt hier overigens ook gereviewd en komt zeeeeer positief uit de bus!!

Linkje

Denk toch dat ik em maar neem voor die 17 euro! Ben je in principe nooit aan verkocht :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2003 22:02 ]

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 09:55
deze gaat ook erg goed zoals op de review te zien

http://www.xpcgear.com/li...w-377-mcx478v-03-256k.wmv

;)

• darkdesign
  • Niet online
Quility heeft net een plaatje gepost:

Afbeeldingslocatie: http://www.3dxtreme.org/CoolerMaster%20Aero7+/capture4.jpg

Maar mijn 2800+ word stressed 50 grade op 3/4de stand, heb ik mijn Aero 7+ verkeert erop zitten ofzo? Of is het normaal datie 50 tot 52 grade stressed word op 3/4 stand, zoja, dan zou ik gaan voor de zalman 7000CU.

• Gipsy King
het kan ook zijn de je tempsensor een beetje slecht is dat gebeurt nogal gauw met mobo's als ie echt 50c is word je errow best warm hoor :P als je hem goed hebt bevestigd , voel maar eens :)

Verwijderd

Zalman CNPS7000Cu zag ik laatst nog in de C'T? volgens mij staan in een test van 28? koelers. Hij kwam als best presterende uit de test.

• darkdesign
  • Niet online
Gipsy King schreef op 04 december 2003 @ 19:52:
het kan ook zijn de je tempsensor een beetje slecht is dat gebeurt nogal gauw met mobo's als ie echt 50c is word je errow best warm hoor :P als je hem goed hebt bevestigd , voel maar eens :)
De heatsink is gewoon warm maar niet heet. Maar toen ik de koeler maar net werd de cpu rond de 50 grade stressed, maar nu draai ik prime, en nu word hij 55 tot 56 stressed. De koeler zit er wel strak op. Wat kan ik doen datie minder warm word? andere koelpasta?

• Gipsy King
artic silver 5 zou je kunnen proberen idd . wie weet helpt het , is het dan nog niet goed dan is je tempsensor niet goed, aangezien je koelblok wel warm word dus----> de hitte goed geleid :)

• darkdesign
  • Niet online
Okay, ik zal is wat van die AC 5 gaan halen, en dan nog iets, de zijkant van de voeding is echt heel heet, kan dat kwaat? Het is een 350 Watt voeding die al in mijn H600B kastje zat.

• sailor_ej
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 12:03
Bigbot schreef op 03 december 2003 @ 21:40:
Ik heb op de HCC dagen een Aero 4 gekocht voor mijn P4 2.8
Ik werd gek van de herrie van de standaard koeler en de prestaties
van dat ding.
Ik heb hem ingesteld op ong 2500 rpm en het geluid (ruis/suisen) is gehalveerd

ik ben er erg tevreden mee.. voor 25 euro

de temp. omgeving 23 gr

lo@d standaard koeler Aero 4
idle 42 gr 37 gr
Full 71 gr 55 gr

nog wat testen
1800 rpm (minimale)
Full lo@d aero 4 63 gr