[SATA/RAID] computer start niet op?

Pagina: 1
Acties:

• ikke007
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10-2025
Gegeven volgende situatie:

Voor de HCC bestond mijn configuratie uit:
20 gig seagate waarop partitie c(win98) en e: stond
50 gig maxtor waarop partitie d(winxp) en f:/g: stonden
multiboot win98/winxp geen problemen.

Op de HCC heb ik een goedkoopi Raid controllertje gekocht met een Sil 3112 Chipset en 2x een 160gig maxtor 7200 8mb Sata schijf welke ik in raid 0 heb aangesloten.
verder is de 20 gig seagate eruit gegaan en de 60 gig geworden in
c(win98) 10 gig
d(winxp) 40 gig

Na aansluiten van de raid controller eerst de maxtor van 50 gig geformatteerd en beide partities opnieuw geinstalleerd.

Problemen begonnen
  • bij opnieuw opstarten windows XP werden vaak de drivers niet meer herkend en er dus een onbekend device gevonden ipv mijn raid controller.
Nieuwste drivers voor de raid controller gedownload en geinstalleerd sindsdien probleem niet meer tegen gekomen *klopt af*;) .

Vandaag kom ik thuis en zie dat mijn pc in het windows XP scherm vast zit waarop staat welke windows xp configuratie (veilige modus/laatste config/gewoon starten) je wilt kiezen omdat windows XP @ random is gereset. :S??
Na booten en proberen xp opnieuw op te starten bij loading logo van xp een reboot.. 2x geprobeerd daarna win98 geprobeerd 1x daarna nog 1x winxp geprobeerd. Probleem bleef

Win98 proberen te starten spreekt van een dynamic VxD link error en of ik setup opnieuw wil draaien?!?

(NB: Toen ik vanmorgen thuis weg ging was mijn pc in orde, toen ik vanavond thuis kwam echter stond die foutmelding op mijn scherm, in tussentijd was er niets veranderd...)

Na computer 20 minuten uit te hebben laten staan wil hij spontaan weer naar windows xp komen zonder problemen. :S
*update* terwijl ik dit topic zit af te tiepen na 10 minuten idle in winxp te draaien gaat het scherm op zwart en komt er een soort bonkend geluid uit mijn speakers. duidelijk herhalend dus vastgelopen.. :(

Ik vind het eng dat mijn pc zo *spontaan* deze enge trekjes heeft gekregen nadat ik een 2 tal Sata schijven en een Raid controller erin heb gezet.

Google'n en searchen gaven geen pasklare antwoorden of iets wat er enigszins op leek.

wat ik wel heb nagekeken:
  • ik heb de raid controller niet per ongeluk in het pci slot gestoken onder mijn agp kaart.
  • er is geen IRQ conflict met andere insteekkaarten (gigabit netwerk kaart, audigy
configuratie gehele pc:
moederboard: MSI K7t turbo2 met via kt133a chipset
proc: Amd 1900+
geheugen: 1x 512sdram
videokaart: Gforce 4 mx440 (agp)
geluid: Creative Audigy 1 (pci)
raid: merkloos Sil 3112 Chipset kaartje SATA(pci)
netwerk: merkloos gigabit ethernet kaartje (pci)

hardeschijven:
1x 50 gig maxtor (primary IDE)
2x 160 gig maxtor Sata (striped raid)

wat ik zou kunnen bedenken als oorzaak(en) voor mijn probleem is:
  • Hij wordt misschien te warm. Ik ga dit vanavond testen door mijn pc gewoon aan te laten staan met de kast open (als hij dan al weer aan wil).
  • De raid controller = kaduuk
  • Mijn configuratie heeft grondig de hekel aan mij (maar vind ik twijfelachtig)
  • Kapot/beschadigd PCI slot?
  • Rot geheugen?
Zou iemand die deze situatie herkend of ideen heeft mij kunnen helpen met de oorzaak te vinden en deze te verhelpen? Vind het erg frustrerend namelijk.

Lets remove all security labels and let the problem of stupidity solve itself

• ikke007
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10-2025
hmmm mijn processor fan wilde na enkele minuten terugvallen tot 3000 toeren en daarna zo goed als stil vallen... dus processor werd veelste warm. het lijkt dat dit mogelijk de oorzaak kan zijn.

grmbl uiteraard alle winkels dicht

maarja een 12cm fan op me processor werkt nu ook nog ff ;)

Lets remove all security labels and let the problem of stupidity solve itself

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:59
voeding te zwak?

edit:

ook ff alle replies goed doorlezen phYzar :P

[ Voor 68% gewijzigd door phYzar op 03-12-2003 20:23 ]