Toon posts:

Vanaf welke frequentie is geluid niet meer localiseerbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Vanaf welke frequentie kan het menselijk gehoor niet meer de richting van het geluid waarnemen? Ik denk dat het ergens ligt tussen de 200 a 300 Hz, maar weet't niet helemaal...
Ben van plan subwoofer te maken met een actieve subwooferfilter (komt voor de eindversterker):
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/69
Hierbij zou ik graag willen weten onder welke frequentie ik zou moeten blijven dat je de richting niet kan bepalen ...

Ik heb gezocht op google maar kan niets vinden :(

Alvast bedankt :)

Erik

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Nou ff een testje hier met een sinus leerde mij dat ik tot 60Hz (veel lager gaan die kleine prut pc-boxjes niet) nog makkelijk kan oriënteren hoor.

Verwijderd

Topicstarter
TheLemon schreef op 03 december 2003 @ 21:05:
Nou ff een testje hier met een sinus leerde mij dat ik tot 60Hz (veel lager gaan die kleine prut pc-boxjes niet) nog makkelijk kan oriënteren hoor.
Ik denk dat dat ook te maken heeft met het feit dat je weet vooraf waar je speaker staat (dat heb ik hier ervaren toch)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

je hebt altijd te maken met boventonen en daarnaast filtert een filter niet OP 100Hz, maar gaat hij vanaf 100Hz met 12 of 18db per octaaf geluid filteren, dus een halve octaaf hoger heb je nog steeds veel en goed localiseerbaar laag, alleen dan (in het slechte geval) slechts 6db zachter.
TheLemon schreef op 03 december 2003 @ 21:05:
En die zullen dan ook wel een shitload aan resontantiefrequenties produceren...

[ Voor 36% gewijzigd door JvS op 03-12-2003 21:15 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Als ik alleen het laag van 1 kant aanzet, is het best moeilijk te bepalen welke kant dat is. En bij mij is het laag 24 dB/octaaf gefilterd bij 200Hz. Het heeft er denk ik ook mee te maken dat het laag natuurlijk alle kanten door de ruimte heen kets (bij 200hz is het nog steeds omnidirectioneel), dus je hebt niet alleen met direct geluid te maken. Dat maakt het richting bepalen ook niet makkelijker.

Overigens wordt voor subs altijd 80Hz aangehouden als hoogste cross frequentie. En als je echt een sub gaat maken, zal je meestal toch niet hoger crossen dan dat.

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op 03 december 2003 @ 23:58:
Als ik alleen het laag van 1 kant aanzet, is het best moeilijk te bepalen welke kant dat is. En bij mij is het laag 24 dB/octaaf gefilterd bij 200Hz. Het heeft er denk ik ook mee te maken dat het laag natuurlijk alle kanten door de ruimte heen kets (bij 200hz is het nog steeds omnidirectioneel), dus je hebt niet alleen met direct geluid te maken. Dat maakt het richting bepalen ook niet makkelijker.

Overigens wordt voor subs altijd 80Hz aangehouden als hoogste cross frequentie. En als je echt een sub gaat maken, zal je meestal toch niet hoger crossen dan dat.
80Hz is niet veel volgens mij, maar tenslotte is het natuurlijk nog wel een basswoofer.

bedankt voor jullie goeie inbreng, ik denk dat ik genoeg weet. Hier thuis heb ik nog beetje zitten spelen met signal gen. op Kef B-139 woofers en het zal wel lukken zo :)
Pagina: 1