Toon posts:

S-Video TV's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 3 vragen over S-Video:

Zijn er nederlandse sites zoals http://www.kieskeurig.nl, http://www.elcheapo.nl, http://www.kelkoo.nl, http://www.vergelijk.nl waar je TV's kan vergelijken met S-Video IN aansluiting?

En:

Heb jij een TV met S-Video aangesloten op de S-Video OUT van je computer en scheelt het veel met de normale (tulpstekker) video-out?

En voor als je een TV met S-Video hebt:

Is het het echt waard om een TV met S-Video te kopen? Ik hoor vaak dat de kwaliteit bij DVD's dan NOG beter is dan via SCART?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-03 09:55
SCART kan zowel RGB/Component-video (beste) als S-Video (minder goed) als Composite (slechtst) aan.
Veel DVD spelers hebben RGB mogelijkheid (of via scart of via tulpstekkers) en veel TV's kunnen RGB via SCART aan of hebben in n enkel geval RGB via tulpstekkers.

[ Voor 5% gewijzigd door FatalError op 03-12-2003 18:36 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
FatalError schreef op 03 december 2003 @ 18:35:
SCART kan zowel RGB/Component-video (beste) als S-Video (minder goed) als Composite (slechtst) aan.
Veel DVD spelers hebben RGB mogelijkheid (of via scart of via tulpstekkers) en veel TV's kunnen RGB via SCART aan of hebben in n enkel geval RGB via tulpstekkers.
Dus S-Video is minder goed dan RGB als je het via scart gebruikt, maar beter als je het als directe ingang hebt als ik het goed begrijp?

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

yep maar niet elke TV heeft RGB via scart. Wel in de wat duurdere prijsklasse...

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 18:44:
[...]

Dus S-Video is minder goed dan RGB als je het via scart gebruikt, maar beter als je het als directe ingang hebt als ik het goed begrijp?
Nee, RGB is (volgens mij) altijd beter dan s-video. Het maakt niet uit of je het via een aparte plug of over de SCART kabel aansluit.

Verwijderd

Topicstarter
under-world schreef op 03 december 2003 @ 18:44:
yep maar niet elke TV heeft RGB via scart. Wel in de wat duurdere prijsklasse...
Zijn er dan nog meer mogelijkheden wat SCART betreft? Ik dacht dat alle scart aansluitingen hetzelfde waren :?

Verwijderd

Topicstarter
j-w schreef op 03 december 2003 @ 18:51:
[...]

Nee, RGB is (volgens mij) altijd beter dan s-video. Het maakt niet uit of je het via een aparte plug of over de SCART kabel aansluit.
Maar ik heb gehoord dat S-Video alleen op duurdere TV's zit? Wat maakt het dan zo bijzonder?

• under-world

under-world

ooh-la dots

Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 18:55: Zijn er dan nog meer mogelijkheden wat SCART betreft? Ik dacht dat alle scart aansluitingen hetzelfde waren :?
Maar ik heb gehoord dat S-Video alleen op duurdere TV's zit? Wat maakt het dan zo bijzonder
SCART is universeel maar elk pinnetje heeft een andere functie/signaal. Niet elk apparaat gebruikt de volledig functionaliteit van SCART. Bij een composiet signaal over scart gaat het hele videosignaal door 1 pinnetje en bij RGB door 3 pinnen. (Vandaar dat je ook SCARTkabels met ontbrekende pinnen hebt ;)

S-Video (Of Y/C) is weer een andere manier van videosignaal versturen dan RGB of composiet. De Chrominantie (Y) wordt namelijk apart meegestuurd. Hierdoor is het beeld vaak scherper dan bij composiet en ook betere kleuren. Het kan niet aan een RGB signaal tippen maar S-video geeft opzich al een prima plaatje, zeker tov composiet...

Verwijderd

Topicstarter
under-world schreef op 03 december 2003 @ 19:06:
[...]

SCART is universeel maar elk pinnetje heeft een andere functie/signaal. Niet elk apparaat gebruikt de volledig functionaliteit van SCART. Bij een composiet signaal over scart gaat het hele videosignaal door 1 pinnetje en bij RGB door 3 pinnen. (Vandaar dat je ook SCARTkabels met ontbrekende pinnen hebt ;)

S-Video (Of Y/C) is weer een andere manier van videosignaal versturen dan RGB of composiet. De Chrominantie (Y) wordt namelijk apart meegestuurd. Hierdoor is het beeld vaak scherper dan bij composiet en ook betere kleuren. Het kan niet aan een RGB signaal tippen maar S-video geeft opzich al een prima plaatje, zeker tov composiet...
Ow en ik maar denken dat S-Video het scherpste was van allemaal :P Bedankt voor de uitleg :) Maar wanneer loont het dan om voor een S-Video ingang te kiezen?

• j-w
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 19:08:
[...]

Ow en ik maar denken dat S-Video het scherpste was van allemaal :P Bedankt voor de uitleg :) Maar wanneer loont het dan om voor een S-Video ingang te kiezen?
nou, als je videokaart geen RGB uitgang heeft, maar wel een S-video uitgang!

• nOLoGIc
  • Laatst online: 03-02 05:33
Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 18:55:
[...]
Zijn er dan nog meer mogelijkheden wat SCART betreft? Ik dacht dat alle scart aansluitingen hetzelfde waren :?
Scart heeft een hele lading pinnen. Daar kunnen dus allerlei signalen doorheen: RGB, s-video, composite, audio, besturing. Het is aan de fabrikant van de apparatuur aan weerszijden om te bepalen welke signalen hij wel of niet gebruikt. Op veel TV's zitten meerdere scarts die verschillende signalen verwerken, bv. RGB+composite op 1, s-video+composite op 2, composite only op 3.

Ik heb zelf m'n DVD via RGB over scart (1), een VCR via composite (s-video ziet er niet uit) over scart (2) en m'n HTPC via s-video over een losse kabel naar de "camcorder" aansluiting aan de voorkant van m'n Sony breedbeeld (audio optisch naar receiver).
Ik zie bij m'n DVD weinig verschil tusen composite en RGB, alleen zijn de kleuren wat natuurlijker bij de laatste. PC-beeld is wel duidelijk beter via s-video dan met composite (via speciaal tuplkabel). Scherper en minder storingsgevoelig. Tis wel zo dat composite via een verloopje uit de s-video aansluiting van m'n gf2mx komt.

Verwijderd

Topicstarter
Owke nog ff een laatste vraagje, op mijn digitale camcorder zit een S-Video uitgang, geeft dat een beter beeld als ik via s-video --> scart aan de TV aansluit? En geeft dat dezelfde kwaliteit als dat ik een TV koop met S-Video en direct daarop aansluit?

• under-world

under-world

ooh-la dots

Als jij een speciale SCART-kabel koopt met een Y/C aansluiting (consumentennaam S-Video) en jouw huidige TV ondersteunt in zijn SCART aansluiting het Y/C-signaal (check even de handleiding to be sure, meestal wel) dan heeft het aansluiten via Y/C camera > Y/C op een ander toestel geen voordelen.

• j-w
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 19:46:
Owke nog ff een laatste vraagje, op mijn digitale camcorder zit een S-Video uitgang, geeft dat een beter beeld als ik via s-video --> scart aan de TV aansluit? En geeft dat dezelfde kwaliteit als dat ik een TV koop met S-Video en direct daarop aansluit?
maakt geen fuck uit.

PS: niet elke TV met SCART ondersteunt ook S-video. Maw als een TV een scart aansluiting heeft wilt dat nog niet zeggen dat je ook s-video via die SCART ingang kunt aansluiten.

[ Voor 13% gewijzigd door j-w op 03-12-2003 20:19 ]

Pagina: 1