[Mandrake 9.2] Geen grafische desktop

Pagina: 1
Acties:

• Themis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-02-2021
Ik heb net Mandrake 9.2 geinstalleerd om eens te kijken of Linux misschien wat voor mij is. Heb verder heel weining kennis van linux.
Installatie gaat prima, opstarten gaat ook goed, maar ik kom niet in een grafische gebruikersinterface terecht, terwijl ik dat wel heb ingesteld bij de installatie.

Ik heb dit topic gelezen en daar had iemand volgens mij hetzelfde probleem:

Mandrake 9.2 installatie Geen grafische interface.

Daar staat echter geen oplossing.

Als ik startx opgeef krijg ik een grote foutmelding, er staat o.a.:

- (WW) RADEON: No matching Device section for instance (Bus ID PCI:3:0:1) found
- (EE) No devices detected
- fatal server error
enz.

Ik denk dat het misschien aan de drivers voor mijn videokaart ligt, ik heb een Radeon 9600 non pro.
De laatste drivers heb ik gedownload, maar krijg ik niet geinstalleerd omdat ik een foutmelding krijg over dependencies volgens mij.

Kan iemand me verder helpen, want ben toch nog steeds benieuwd naar Mandrake.

• WoKo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-02 14:04
probeer eens als root: xf86cfg

kijk of je dan wel een x-window krijgt

Verwijderd

er is wel een handig mandrake tooltje voor;
XFdrake
moet je als root inloggen en dan met de 2 hoofdletters XFdrake intypen en dan enter drukken.

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02 17:51
zou persoonlijk, ook als noob (aangezien je een tweaker bent) gewoon gaan voor slackware.. werd na het proberen van mandrake helemal gek van alle vreemd geconfigureerde files en links e.d....

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• Themis
WoKo schreef op 03 december 2003 @ 17:53:
probeer eens als root: xf86cfg

kijk of je dan wel een x-window krijgt
Dit lukt inderdaad wel. Maar ik heb geen idee wat ik daar moet doen...
Ik zie hier wel dat hij denkt dat mijn videokaart in een pci slot zit, maar ik heb 'm in de AGP zitten. Moet ik dat hier veranderen? en zo ja, hoe?
Mijn muis doet het trouwens ook niet in deze interface. Tijdens de installatie van Mandrake deed ie het wel.

• Themis
Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 18:11:
er is wel een handig mandrake tooltje voor;
XFdrake
moet je als root inloggen en dan met de 2 hoofdletters XFdrake intypen en dan enter drukken.
Had ik zelf ook al geprobeerd, maar dan krijg ik dus deze foutmelding

Verwijderd

Het maakt niet uit dat je kaart in een AGP slot zit. Je gebruikt dezelfde layout.

Wat je kunt proberen is de XF86Config-4 aan te passen. Onder de sectie 'devices' staat een regel BusID. Verander wat er staat naar ' BusID "PCI:1:0:0" '

Config bestandjes aanpassen in vpn doe je door aan te loggen als root en dan in te typen 'vi /etc/X11/XF86Config-4'

Korte handleiding vi. i = wijzigen
esc = stoppen
:x = opslaan (vergeet dubbele punt niet)

En blijf Mandrake gebruiken. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2003 21:17 ]

Verwijderd

Gebruik geen mandrake, of geen linux.
maar als het zonodig moet:

XFdrake
dan post de XF86Config-4 en /var/log/XFree86*.log op de forum (gelieve met link)

plf.zarb.org!!!!!
--
Mark Baas <m.baas@zarb.org> (Ja ik ben PLF packager)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Maurice schreef op 03 december 2003 @ 18:14:
zou persoonlijk, ook als noob (aangezien je een tweaker bent) gewoon gaan voor slackware.. werd na het proberen van mandrake helemal gek van alle vreemd geconfigureerde files en links e.d....
Nee, slackware is lekker makkelijk om te installeren vergeleken met Mandrake wou je zeggen :/

Het gebruiken van XFDrake en daarna de logfile van XF86 posten, zoals tigermb voorstelt, is een beter idee.
Pagina: 1