Raar probleem met apache/(no)xmms/esd

Pagina: 1
Acties:

• Hark
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07-2025
Ik ben bezig met het maken van een 'jukebox'. Dwz een Linux servertje met een geluidskaart, boxen en een zooi mp3tjes/Oggjes. Ik wil het geheel via een webinterface aansturen. Ik heb het op een computer met Red Hat 9 werkend gekregen. Ik roep noxmms aan vanuit php met het commando 'sudo noxmms -p nummer.mp3'. Noxmms is xmms waar alle grafische code uit is gehaald, gebaseerd op xmms 1.2.7. Met Red Hat 9 werkt dit dus perfect, zowel met de OSS als de ESD plugin van noxmms. Maar nu heb ik het op een andere computer geinstalleerd, met Fedora Core 1. Nu werkt het ook, maar alleen met de OSS plugin. Met de ESD plugin hoor ik niets. Dit is nog tot daar aan toe, maar het rare is dat als ik als een gebruiker inlog en ik tik het commando 'sudo noxmms -p nummer.mp3' in, dan doet ie het perfect, met ESD! Waarom kan/mag apache ESD niet gebruiken en een gewone user wel? Volgens mij staan alle rechten precies hetzelfde als op het andere systeem. En de user die dat commando wel kan uitvoeren staat niet in een speciale groep of zo.

Ik hoop dat iemand weet wat er aan de hand is, want ik zit nu echt vast.

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-02 19:56

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Zet de user apache eens in de group 'audio'. Waarschijnlijk is dat het probleem :)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Hark
WHiZZi schreef op 03 december 2003 @ 17:07:
Zet de user apache eens in de group 'audio'. Waarschijnlijk is dat het probleem :)
Nee dat is het niet.... Ik heb niet eens een groep audio. Bovendien moet apache het niet uitvoeren als apache, maar als root (vandaar sudo voor het commando). Die user waar ik het over had mag ook niet bij de geluidskaart, maar met sudo kan dat wel. (die user staat dus in de sudoers file, net als apache. ze mogen allebei het commando 'noxmms' gebruiken als root).

• Hark
OK ik heb het nu helemaal anders gedaan. Ik heb Apache nu eigenaar gemaakt van /dev/dsp en ik heb 'sudo' voor alle commandos verwijderd. Werkt perfect, maar nu heb ik het probleem dat ik nergens kan aangeven dat xmms libesdout moet gebruiken ipv libOSS, want apache heeft geen home direcotry, dus ook geen map .xmms waar het xmms configbestand in staat. Ehm....help?

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kunt de user apache toch gewoon een homedir geven (man usermod)?

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Verwijderd

ik zie hier 2 oplossingen.
1 gebruik gewoon mpg123 en dan kan je met de parameter --audiodevice opgeven welke driver je wilt gebruiken.

of open even je /etc/passwd en geef apache een home directory.

• Hark
Ah ok, ik heb nu usermod gebruikt en /etc/passwd is inderdaad veranderd. Apache heeft nu dus een homedir. Maar ik heb nu weer precies hetzelfde probleem als eerst, met OSS werkt het, met esd niet. Als gewone user werkt het dus wel allebei. Hoe kan dit nou toch?

mpg123 is niet echt een optie omdat die geen Vorbis files snapt.

[ Voor 1% gewijzigd door Hark op 04-12-2003 15:31 . Reden: typo ]

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hark schreef op 04 december 2003 @ 15:31:
mpg123 is niet echt een optie omdat die geen Vorbis files snapt.
ogg123? Met eens scriptje ervoor dat mpg123 danwel ogg123 aanroept op basis van de extensie of de uitvoer van 'file'.

Volgens mij kun je ook mplayer gebruiken, speelt ook mp3 en ogg.

Waarom moet het per se via Esound gespeeld worden?

[ Voor 6% gewijzigd door _Squatt_ op 04-12-2003 15:46 ]

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• Hark
Ja ok, met mpeg123 en ogg123 zou het kunnen, maar het handige van xmms is dat je bestanden in een playlist kan opslaan. Dat is wel essentieel, want met php wil je in 1 klap een zooitje nummers in de playlist zetten.

Esound wil ik gebruiken omdat nummers (mits als Ogg Vorbis gecodeerd, mp3 slaat de lengte van nummers niet exact op) dan mooi in elkaar overlopen. Met OSS hoor je tussen elk nummer een tik.
Pagina: 1