Argh, dat zijn nog eens prijzen
* dion_b heeft recentelijk een SparcStation 20 op de kop weten te tikken in ruil voor een PCI SCSI-3 adapter met kabel
Dat is ook typisch voor oude Sun en SGI dingen- het zijn echt 'wat de gek ervoor geeft' systemen, er komen bij vlagen stapels van die dingen (bijna) gratis bij mensen terecht die dan enkele weggeven (ik heb een SparcStation 2 voor 3 flessen Bordeaux van eigenaar zien veranderen

), anderen ruilen voor wat ze toevallig wel nodig hebben en kunnen gebruiken (hier het geval) en sommige gaan ze verkopen. Als je op een willekeurig moment naar bijv. Marktplaats.nl gaat (zij hebben een goed lopende Sun/SGI/Unix afdeling) zul je er altijd een paar Suns, SGIs en wat RS/6000 en/of PA-RISC (lelijke bakken trouwens...) zien staan, maar allicht kost het voor een 'speeltje' nog behoorlijk veel. Heb je daarentegen geduld en kijk je regelmatig is de kans groot dat je iets goeds voor weing kunt kopen of ruilen.
Patsmodus- mijn Sun:
2x SCSI SCA HDD (4.5GB en 1.3GB, de kleine wegens takkeherrie eruit gehaald)
128MB RAM (ondertussen dankzij leuke HCC grabbel tot 176MB uitgebreid)
en Sun keyb, mouse en volledige originele Solaris 7 serverpakket

minpunten wel:
8b TurboGX Sbus framebuffer (8b kleur zuigt...)
2x 50MHz uncached Supersparc Mbus CPU modules (moddertraag, met name door gebrek aan cache)
Daar nog zelf aan toegevoegd:
via Marktplaats 'Diversen' gevonden Toshiba slimline CDRom (met hardware hack naar Sun-compatible gemod) en een Sun/Sony GDM-20E20 monitor die ik toevallig in de kelder had liggen
Gisternacht Solaris 7 erop gezet, naar mijn slaapkamer vervoerd (waarbij huisgenoot gewekt om 6u...

) en bezig de boel te verkennen.
De installatie was overigens voorbeeldig (althans na de Sun mod van de CDRom drive, ervoor wilde hij niet booten...)- een OS uit 1998 op een systeem uit 1994 met een install prog waar MS maar met name ook een aantal Linux distro's anno 2003 flink wat van zouden kunnen leren. Bij elke optie een nOOb 'automatic' keuze, maar ook een help functie die uitlegt waar de vraag om gaat en een 'expert' manier om het zelf tot in detail te regelen.
Alles ging vrij soepel, al is 8b kleur hinderlijk, het OpenWindows desktop wil niet werken (gelukkig wil CDE (Common Desktop Environmen) wel) en heb ik nog niet de netwerk instellingen kunnen vinden om de gateway en DNS goed in te stellen, maar dat laatste gaat morgen zodra ik tijd heb opgelost worden.
Hoewel ik zeker geen Linux guru ben, ben ik er wel redelijk mee bekend, en valt op hoeveel dingen net iets anders zijn in Solaris- sommige foutmeldingen zijn zowaar sarcastisch (eigenlijk geweldig

), de --help of -? switches werken niet, manual pages zijn anders, maar het is zeker niet minder. Vooral de interactieve PROM (BIOS) is geniaal, en hoe soepel het allemaal loopt op twee 50MHz CPUs is opmerkelijk (al is dat vermoedelijk grotendeels te danken aan de obscene hoeveelheid geheugen die er ondertussen in hangt).
Enig probleem is nu het vinden van hardware upgrades. Ik wil met name af van die TGX framebuffer, ofwel door een 24b/32b Sbus FB, danwel door een VSIMM te vinden waarmee ik de onboard FB kan gebruiken, en ik wil snellere, maar vooral ook gecachete CPU modules. Zie die maar eens te vinden...
Tenzij je voor USD 250/stuk 85MHz/1MB Supersparc II Mbus modules wilt kopen danwel voor USD 275/stuk 150MHz/512KB Hypersparc modules bij de goede lui van gshiis... en dan nog heb je geen 24b kleur (staat er niet tussen
)
Iig ben ik erg blij met m'n Sparcje en ben van plan'm ook nuttig te gebruiken als tik- en internetbak voor in bed. Ik zou dan ook iedereen die eens wat anders wil proberen aanranden om dat te doen, maar dan om met geduld een goede deal te vinden en bovendien absoluut de originele OSsen erop draaien. Zo'n Sparc verdient het gewoon
[
Voor 3% gewijzigd door
dion_b op 04-12-2003 05:58
]