[Linux] Linux install op Silicon Image SATA controller

Pagina: 1
Acties:

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Zoals de topic titel aangeeft wil ik Linux, de Debian versie, op een computer met een Silicon Image Serial ATA 3112A controller installeren.

Het probleem is dat Linux, de CD opstart, normale floppy opstart en de floppy met extra IDE programma's de controller standaard niet herkend. De floppy's gebruiken kernel 2.4.20

Ik heb op internet wel enkele precompiled modules gevonden, die ik dan kan laden onder de installatie. Deze zijn echter alleen gecompileerd voor kernel 2.4.22 of hoger. Als ik deze toch gebruik op de floppy's, krijg ik na het scherm waarin ik de module selecteerde een melding met iets van "invalid configuration" ofzo.

Dus ik denk dat ik kernel 2.4.22 toch nodig heb... kan ik dit op de een of andere manier op die floppy's stampen, zodat ik debian kan installeren? En later, bij de eerste reboot onder de installatie moet die wel kunnen booten, en Debian heeft standaard geloof ik een 2.4.18 kernel...

Heeft iemand ideeen hoe ik dit kan aanpakken? Ik ben een linux newbie, ik heb wel wat kernels gecompileerd voor op m'n server waardoor ik de meeste basis commando's en dir's wel ken.

Ik kan in een noodgeval Linux op deze bak zetten door de HD aan een IDE aansluiting te hangen. Maar ik krijg binnenkort wel SATA disks, en dan moet ik ook nog een Linux installatie kunnen doen...

De website met de kernel modules:
http://www.infowares.com/linux/

Site fabrikant::
klik
Daar staat hij onder Serian ATA - controllers - SiL3112/3112A
Daar is een download met wat voorgecompileerd spul te vinden, het is niet open-source namelijk. Er staat in die download een directory united_driver, ik neem aan dat dat voor alle linuxen moet werken. Je kunt daarmee een floppy beschrijven vanuit windows,maar heel leuk, de bestanden staan niet in een dir /boot volgens de debian installer, dus kan die geen modules vinden. Verder weet ik dan nog neit hoe het probleem wordt opgelost na de installatie, want dan wil die straks niet doorstarten vanaf de HD.

Ik hoop dat er mensen wat ervaringen met deze controller hebben, ze zitten standaard op veel nForce bordjes, zoals mijn Abit NF7-S 2.0
Alvast bedankt!

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:51
In de documentatie op debian.org staat beschreven hoe je de kernel van een bootflop kunt vervangen. Ik heb het laatst ook nodig gehad (bf2.4 kende de LSI MegaRAID nog niet).

Ik zal eens kijken waar dat precies was :)
http://www.debian.org/rel...l#s-rescue-replace-kernel

[ Voor 23% gewijzigd door Paul op 03-12-2003 16:29 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• pierre-oord
mmm, dat ik dat niet gevonden heb :? bedankt iig :)

Ziet er interessant uit, wel lastig, en het lijkt er vooral op dat ik al Linux moet hebben geinstalleerd. Kun je linux floppy's op de een of andere manier bekijken onder windows? Maar zelfs als dat kan kan ik toch geen kernel compileren onder windows, of zijn daar wel tools voor?

Ik zie dat ik hier m'n kernel als .bin moet hebben; eens een artikel zoeken hoe ik dat doe, tot nu toe maakte ik een debian install bestand.

Verder hoop ik dat floppy's genoeg ruimte hebben.
Maar het vervelendste is dat ik op de een of andere manier een Linux bak zal moeten hebben waarop ik de kernel kan compileren :( en m'n server staat op een nogal onbereikbare plaats weggestopt @ zolder... (ik heb geen digicam,maar het is daar _vol_ )

Nog windows-oplossingen?

[ Voor 3% gewijzigd door pierre-oord op 03-12-2003 16:54 ]

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-02 10:33

MrScratch

I am rubber, you are glue

pierre-oord schreef op 03 december 2003 @ 16:04:
Zoals de topic titel aangeeft wil ik Linux, de Debian versie, op een computer met een Silicon Image Serial ATA 3112A controller installeren.

Ik hoop dat er mensen wat ervaringen met deze controller hebben, ze zitten standaard op veel nForce bordjes, zoals mijn Abit NF7-S 2.0
Alvast bedankt!
Volgens mij zit deze ook op een Asus A7N8X-Deluxe. Die heb ik en ik heb bij zowel de knoppix-cd als de Gentoo LiveCD gezien dat deze SATA-controller gewoon wordt herkend.

Is dat misschien een idee? Als je knoppix boot, dan heb je in ieder geval een werkend linux systeem. Dan kan je misschien kernels compileren om debian boot-flopje te maken?

Look behind you! A three headed monkey!

• pierre-oord
MrScratch schreef op 03 december 2003 @ 17:01:
[...]

Volgens mij zit deze ook op een Asus A7N8X-Deluxe. Die heb ik en ik heb bij zowel de knoppix-cd als de Gentoo LiveCD gezien dat deze SATA-controller gewoon wordt herkend.

Is dat misschien een idee? Als je knoppix boot, dan heb je in ieder geval een werkend linux systeem. Dan kan je misschien kernels compileren om debian boot-flopje te maken?
ja, ik had weleens iets gelezen over dat knoppix ja.

Ik ben nog niet zo heel erg thuis in Linux, en ben bang dat je met knoppix niet even met apt-get install * die paar libaries ofzo ophaalt op je kernel te kunnen compileren. Of wel? Knoppix was toch op debian gebaseerd of niet?

Anders hang ik m'n HD wel aan de IDE,en ga ik dan maar kerneltje maken... een kale installatie zal wel snel gaan op m'n bak. En idd, die asus heeft ook zo'n controller geloof ik ja.

Het zal wel aardig stoeien worden met die floppy's, maar ik ga misschien straks even wat proberen; ik moet nog een paar gedichten maken :P

Verwijderd

Knoppix heeft een hd-install functie, en aangezien knoppix gebaseerd is op debian heb je dan gewoon een debian distributie op je harddisk staan :)

Knoppix zal hem idd wel herkennen, heeft ondersteuning voor veel hw

• pierre-oord
mmm, misschien dat ik dan knoppix erop gooi om zo die floppy's te maken. Even download adresje zoeken.

*GROM* kreeg net weer eens een blauw scherm, veel last van laatste tijd, soms na booten, soms pas na uren spellen doen enzo, heel vaag. Nodig weer reinstall doen; ik hoop dat linux niet van die vage foutmeldingen heeft.

edit:
mmz

Ik zit nu in knoppix KDE (lettertypen zijn wel lelijk vind ik vergeleken met windows, alles lijkt kleiner hier op website's enzo, maar wel 100% ingesteld in mozilla). Nu kan ik alleen geen "make menuconfig" doen om een kernel te compileren :S dat is wel erg minder. M'n pc is wel vlot dus doe ik het dan straks wel met de hand met make install.

Of kan ik wel pakketten apt-getten? Knoppix cd is namelijk read-only (duh) ;(

[ Voor 42% gewijzigd door pierre-oord op 04-12-2003 10:24 ]

• pierre-oord
Mmmm, het lukt niet echt :(

Als ik in knoppix kernel wil compileren doe ik dat zo:
- kernel uitpakken
- make xconfig
- make bzImage

Er komt alleen geen image op m'n flop...
En ik heb geprobeerd de kernel te patchen met de site waarop patches staan die ik in het begin gaf, maar dat werkt ook al niet, alleen foutmeldingen die vragen of ik een bestandsnaam wil opgeven. Ik denk, nou, dan als modules, maar als er geen bin file op m'n flop komt enzo...

Paul Nieuwkamp, wil je misschien een korte toelichting geven hoe dat kernel maken op floppy ongeveer in z'n werk gaat? Zou ik super vinden! :)

[ Voor 113% gewijzigd door pierre-oord op 04-12-2003 18:07 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:51
Dat image komt ook niet automatisch op je flop :)

Je zoekt een willekeurige (niet-debian, we hebben momenteel weinig aan een .deb maar willen echt een los bestandje) kernel-compileer-howto op en voert deze uit :)

Als je dat gedaan hebt dan staat er ergens in je tree (maar een goede howto weet dat zo te vertellen) je kernel-bestand, en die kopieer je, zoals mijn link zegt, naar je flop, etc etc :)

Ik heb toen zelf totaal geen modules gebruikt, allees in de kernel, want deze was puur om te kunnen installeren. De overige stappen zijn echter wel belangrijk, maar als je geen module hebt hoef je deze ook niet naar je hd te kopieren tijdens de install

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09-2025
Of, en dat is nog heel veel makkelijker, je combineert de installatie procedures van Slackware en Debian:
Zoals je weet bestaat de installatieset uit 2 floppies: 1 rescueflop en 1rootflop. Op de rescue staat de kernel, op de rootflop staat het bestandsysteem voor de installatie. Wat je doet is de ataraid.i rescuedisk van slackware 9 gebruiken, en de rootflop van debian bf24. Hij herkent dan je gewoon je controller, en de installatie verloopt vlekkeloos.
Mocht je nog extra modules nodig hebben, bijv voor je netwerkkaart, dan kan je die vinden in de directory met rootfloppen van de slackware. De modules van de debian werken uiteraard niet, omdat die voor een andere kernelversie zijn.

Na dat je het basissyteem hebt geinstalleerd compileer je gewoon op de debian manier (make-kpkg) een nieuwe kernel.

• pierre-oord
Ook een leuk idee Grimreaper.

Ik heb de HD nu ff aan de IDE aansluiting hangen. Ik ga eens wat proberen als ik deze maand ergens 2x 80gb haal voor in sata raid. Maar ik denk toch dat ik het eerst the debian way doe, kan ik gewoon de CD enzo blijven gebruiken. Maar toch leuk idee.

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ik vroeg me af of de drivers voor deze Silicon Image controller al in de 2.4 stock-kernel te vinden zijn.
Hier wordt uigelegd hoe de controller aan de praat te krijgen in gentoo:
http://forums.gentoo.org/...4&highlight=silicon+a7n8x
Schijnbaar kun je alleen de ac-sources gebruiken met deze controller :/

Schijnbaar schrijft alan cox patches hiervoor. Maar worden/zijn deze opgenomen in de officiele source?

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• pierre-oord
irondog schreef op 16 december 2003 @ 11:12:
Ik vroeg me af of de drivers voor deze Silicon Image controller al in de 2.4 stock-kernel te vinden zijn.
Hier wordt uigelegd hoe de controller aan de praat te krijgen in gentoo:
http://forums.gentoo.org/...4&highlight=silicon+a7n8x
Schijnbaar kun je alleen de ac-sources gebruiken met deze controller :/

Schijnbaar schrijft alan cox patches hiervoor. Maar worden/zijn deze opgenomen in de officiele source?
Bij het opnieuw compileren van de kernel kun je idd stock drivers selecteren. Op een pagina met die modded (als die niet in dit topic staat post ik de link wel als ik thuis ben) drivers staat dat die beter werken als die in de kernel, zorgen voor minder probs. Alleen kunnen die geen raid 0, 1 of 01 aan, een van die (ik geloof mirroring dat het prob was, staat er bij, daar wordt nog aan gewerkt. Die in de kernel ondersteunen dat wel).

wat zijn ac-sources? Andere controller?

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

pierre-oord schreef op 16 december 2003 @ 12:11:
[...]

Bij het opnieuw compileren van de kernel kun je idd stock drivers selecteren. Op een pagina met die modded (als die niet in dit topic staat post ik de link wel als ik thuis ben) drivers staat dat die beter werken als die in de kernel, zorgen voor minder probs. Alleen kunnen die geen raid 0, 1 of 01 aan, een van die (ik geloof mirroring dat het prob was, staat er bij, daar wordt nog aan gewerkt. Die in de kernel ondersteunen dat wel).

wat zijn ac-sources? Andere controller?
De -ac sources is de kernel-versie van Alan Cox. Er werken meerdere developers aan de kernel, deze voeren elk hun eigen wijzigingen door, die later wellicht naar de "gewone" tree gekopieerd worden.

De -ac tak (en je hebt ook nog de -mm tak van Andrew Morton) is grotendeels gebaseerd op de gewone kernel, maar dan met wat wijzigingen in sommige dingen waar deze developer blijkbaar waarde aan hecht, of nu mee bezig is.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Pagina: 1