Toon posts:

[Wireless] Haalbaar??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een redelijke leek op het gebied van een wireless netwerkje, dus daarom zit ik nog met wat vragen...

Situatie:

Mijn kamer (huis) is niet voorzien van telefoonlijn en is ook niet van plan dat te installeren. Kortom -> geen internet (niemand echt geinteresseerd), ik ben dus de spreekwoordelijke L*L, ik zit nu namelijk zonder.

Een vriendinnetje van mij, woont ongeveer 150meter verderop aan de overkant van de straat, heeft sinds afgelopen zondag internet. Wordt gedeeld met 8 personen ongeveer, maar iets is beter dan niets...

Netwerkkabel trekken over de straat heen heeft geen zin, hier de situatie:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/tc.vanwaes/wireless.jpg

Is dit te halen uberhaupt met een wireless transfersetje, en moet de zenderscomputer dan altijd aanstaan of alleen maar de zender zelf? Merken zijn ook belangrijk heb ik gelezen, maar daar kan ik een ander topic nog wel voor doorspitten. Hoe zit het met beveiliging van die verbinding dat niet iedereen wireless internet heeft???

Verwijderd

Misschien dat je het zelfs zonder antenne kan halen, je hebt zo goed als zeker LOS afgezien van je lantaarnpaal dan :)

En anders moet je zelf even een bi-quadje of iets dergelijk produceren. Maar die 150 meter ga je _misschien_ zelfs zonder redden. Als het HR++ glas is ben je overigens flink zuur, dan moet je een antenne aan de buitenkant hangen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 15:17:
Misschien dat je het zelfs zonder antenne kan halen, je hebt zo goed als zeker LOS afgezien van je lantaarnpaal dan :)

En anders moet je zelf even een bi-quadje of iets dergelijk produceren. Maar die 150 meter ga je _misschien_ zelfs zonder redden. Als het HR++ glas is ben je overigens flink zuur, dan moet je een antenne aan de buitenkant hangen.
OK... Dat is dus goed nieuws... wat bedoel je met "LOS"??

Het is enkel glas wat dubbel gezet is :) Gewoon 2 ruitjes eigenlijk. Stelt weinig voor en ook al weet ik niet was HR++ glas is, het klinkt duur dus zal er wel niet inzitten hahaha!

Verwijderd

LOS = Line of Sight, met andere woorden, je kan elkaar zien, er zijn geen obstructies tussen de zender en ontvanger.

Met een mooie directionele antenne uit je raam haal misschien ook nog wel een goede snelheid.

Zonder lukt het misschien om een 1 of 2 Mbit verbinding op te bouwen. Denk niet meteen dat dat veel is, de helft ben je kwijt aan overhead.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2003 15:45 ]

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Misschien nog een kleine noot. Bij WiFi is het zo dat de gebruiker met de traagste verbinding de snelheid van de andere gebruikers van het Access Point bepaalt. Als er dus eentje een flink stuk verder zit dan de rest heb je een vrij grote kans dat de rest een tragere verbinding krijgt.

/(bb|[^b]{2})/

Verwijderd

Topicstarter
JR1974 schreef op 03 december 2003 @ 15:52:
Misschien nog een kleine noot. Bij WiFi is het zo dat de gebruiker met de traagste verbinding de snelheid van de andere gebruikers van het Access Point bepaalt. Als er dus eentje een flink stuk verder zit dan de rest heb je een vrij grote kans dat de rest een tragere verbinding krijgt.
Als het goed is, (zonder inbrekers op de lijn), ben ik de enige die de verbinding gebruikt. Dus ik regel mijn eigen snelheid (met andere woorden)...

Verwijderd

Volgens mij moet dat acces-point wel op haar kamer komen te staan ipv op jouw kamer?

Verwijderd

Ik heb thuis een Wireless LAN liggen van Trust. Ik vind een afstand van 150m. wel erg veel. Als ik me niet vergis staat in de handleiding dat een afstand van maximaal 100m. haalbaar is. Bovendien is de afstand erg afhankelijk van storende factoren, zoals radio's, televisies, draadloze telefoons, computers, etc.

Maar goed, ook ik ben een newby op dit gebied!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

150 meter is inderdaad redelijk wat. Als het de enige gebruiker is kun je natuurlijk altijd een richtantenne gebruiken. Dan moet het wel te doen zijn.

/(bb|[^b]{2})/

Verwijderd

Topicstarter
JR1974 schreef op 03 december 2003 @ 16:17:
150 meter is inderdaad redelijk wat. Als het de enige gebruiker is kun je natuurlijk altijd een richtantenne gebruiken. Dan moet het wel te doen zijn.
Even voor de duidelijkheid, zo'n richtantenne is gewoon een versterkte antenne van mijn pci-kaart neem ik aan? Of moet ik een AP aanschaffen want dat is duuuuuuur....

Verwijderd

JR1974 schreef op 03 december 2003 @ 16:17:
een richtantenne?? We haalden met een omni van slechts 8dbi al een ruime kilometer :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 16:33:
[...]

Even voor de duidelijkheid, zo'n richtantenne is gewoon een versterkte antenne van mijn pci-kaart neem ik aan? Of moet ik een AP aanschaffen want dat is duuuuuuur....
een AP kost je een klein 70 euro voor een 11b. Valt best mee. de omni's kosten je als je zelf knutselt een 20 euro per stuk (Niet de 179,- die de meeste winkels rekenen :) )

edit: shit dit had de editknop moeten zijn, excuses

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2003 16:36 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Ik denk niet dat je het haalt met pcmcia kaartje / usb dingen.

Denk dat je toch toch als snel aan 2 ap`s moet denken met een Bridge configuratie. En externe antennes aan de AP`s. Je kan denken aan een Linksys WAP11 / WAP54. Omdat hier antennes opzitten.

Mij lukt het om van indoor naar indoor aan de overkant te gaan. Zonder dat de AP`s voor het raam staan. Probeer het dus met 2 losse AP`s met de bijgeleverde antennes.

Lukt dit niet dan moet je toch kijken voor antenne`s. Antenne aan de buitenkant heeft de voorkeur maar is niet altijd haalbaar.

Neem in iedergeval een AP dat 100mW is.

Waar je kan kijken is bij www.routershop.nl
of op www.wirelessnederland.nl

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 16:35:
[...]

een AP kost je een klein 70 euro voor een 11b. Valt best mee. de omni's kosten je als je zelf knutselt een 20 euro per stuk (Niet de 179,- die de meeste winkels rekenen :) )

edit: shit dit had de editknop moeten zijn, excuses
Dus... Bij mn vriendinnetje zet ik een AP van +/- 70 Euro (of een goede 2ehands) en bij mij op mijn kamer een PCI-kaartje met een antenne die ik buiten hang (geen enkel probleem, alleen hoe bouw ik de antenne :)) Dat moet voldoende zijn???

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 16:58:
[...]

Dus... Bij mn vriendinnetje zet ik een AP van +/- 70 Euro (of een goede 2ehands) en bij mij op mijn kamer een PCI-kaartje met een antenne die ik buiten hang (geen enkel probleem, alleen hoe bouw ik de antenne :)) Dat moet voldoende zijn???
http://www.dartsplayer.com/wi-fi/

voila :) kennis van me heeft deze pagina gebouwd

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2003 17:06 ]

Pagina: 1