[VB6] Cellen samenvoegen in DataGrid

Pagina: 1
Acties:

• Fles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04-2023
Is het mogelijk om cellen samen te voegen met een DataGrid in Visual Basic. Als de waardes die boven elkaar staan gelijk zijn wil ik deze samen voegen tot 1.

Cellen splitsen is ook goed, maar dit lijkt me wat lastiger.

Met andere grids (die je moet kopen) had je de mogelijkheid om de waardes te controleren voor ze in het grid werden gezet met een event, kan dat met dit grid ook?
Dan zou ik, als het niet mogelijk is om te samenvoegen, deze cel leeg kunnen maken.

Cheers!

[ Voor 8% gewijzigd door Fles op 03-12-2003 14:51 ]

• Fles
Als iemand weet dat dit niet kan, mag hij het ook zeggen :)
En als iemand een grid te downloaden weet waarmee dit kan hoor ik het ook graag.

• Feyd-Rautha
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08-2025
Ik denk niet dat dit mogelijk is met een DataGrid. Maar een goed alternatief voor een DataGrid is namelijk de FlexGrid

Hoe je deze control kunt gebruiken, vind je hier:
hoe de flexgrid gebruiken?

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

• Fles
Hmm, ik gebruik nu het MSHFlexGrid, maar ik geloof niet dat dit mogelijk is met dit grid. Hij geeft iig geen event af waarmee ik de waarde van het bovenliggende veld kan controleren.

Ik lees in de tutorial wel dat het mogelijk is, maar volgens mij kan dit alleen als je het grid NIET in run-time linkt :(

Opzich is het wel PERFECT afbeelding

Nog andere grids? :)

[ Voor 44% gewijzigd door Fles op 04-12-2003 15:17 ]

• Feyd-Rautha
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08-2025
Ik denk dat de MSHFlexgrid automatisch samenvoegd als hij bijvoorbeeld 2 naast elkaar liggende cellen met dezelfde waarde tegenkomt. Er zijn ook properties waarmee je dit kan instellen....

Maar bij mijn weten is de (MSH)FlexGrid (MSHFlexgrid is wel beter dan de FlexGrid) de enigste standaardcontrol in VB6 die kan samenvoegen

PS: Google heeft ook heel veel grids ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Feyd-Rautha op 04-12-2003 15:21 ]

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

• Fles
Gewoon een hierarchische recordset maken, werkt perfect...

• Fles
...

[ Voor 104% gewijzigd door Fles op 05-12-2003 16:31 ]

• Fles
Maar even een vraagje hier achteraan, anders moet ik een nieuw topic openen:

Hoe kan ik een kolom onzichtbaar maken met het MSHFlexGrid. Na veel gepiel heb ik de volgende oplossing:

code:
1
2
FlexGrid.Colposition(1) = FlexGrid.Cols - 1
FlexGrid.Cols = FlexGrid.Cols - 1

Wat ik dus doe is de kolom achteraan zetten en dan het aantal kolommen verlagen met 1 zodat de achterste verdwijnt.

ECHTER!: dit werk alleen met de eerste band! Ik werk met een hierarchische recordset met twee bands. Uit de tweede band wil ik ook een kolom verwijderen, maar ik krijg dit niet voor elkaar. Hoe pak ik dit aan?

Voor een hierarchische recordset moet ik een veld aanroepen alleen om de link te leggen tussen de twee selecties. Het veld dat hier voor nodig is uit de laatste selectie (tweede band) wil ik onzichtbaar maken. Of kan ik dit ook met de recordset oplossen dat ik dit veld niet in de selectie hoef op te nemen?

Maar eigenlijk ben ik opzoek naar een andere manier om kolommen onzichtbaar te maken, want ik moet de cellen in de kolom nog wel kunnen uitlezen en dat kan met de bovenstaande manier niet.

Kortom het grid ziet er leuk uit, maar is "a pain in the ass" om mee te werken :s

Tot nu toe is de beste optie de breedte op 0 zetten van de kolom, nadeel is dan dat je kolom breedte instellen niet meer aan kunt zetten EN je kunt de breedte van de tweede band niet instellen!.

Hoe maak ik een kolom onzichtbaar, ook voor de tweede band?

Haha oeps, verkeerde edit... (quote) 8)7

edit:
Begrijpelijkere zin

[ Voor 11% gewijzigd door Fles op 05-12-2003 16:35 ]

Pagina: 1