Product retour - minder geld terug ?? - Juridisch vraagstuk

Pagina: 1
Acties:

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-05 16:30
Hello,

Ik heb een modem router gekocht. Blijkt niet te werken en mail de winkel binnen 8 dagen na aankoop dat het niet goed werkt. Ik krijg te horen dat ik met de fabrikant contact moet opnemen voor een nieuwe firmware. Ik doe dat en krijg deze ook netjes. Ik installeer de nieuwe firmware en test de boel uit.

Het blijkt nog niet goed te werken. Nu bel ik de leverancier en vraag of ik het product kan ruilen voor een ander product. Dit kan niet, ruilen binnen 8 dagen vanuit onaangebroken verpakking. Retour kan wel maar dan ter omruiling van het product tegen hetzelfde product (RMA). Maar ik wil dit ding gewoon niet meer.

Nu kan het uiteindelijk wel maar dat kost me 15 euro (bovenop de 11 euro verzendkosten die ik al had) omdat ik na de 8 dagen ben en uberhaupt de verpakking geopend heb.

Ik voel hier enigzinds onrechtvaardigheid, binnen 8 dagen geef ik aan niet tevreden te zijn met het product maar ga mee in het zoeken naar een oplossing die er niet blijkt te zijn, ik geef aan een ander product te willen (tegen bijbetaling van de meerprijs). Maar krijg alleen maar extra kosten aan m'n broek.

Mag dit zo of ben ik als klant nog enigzinds beschermd onder de consumentenwet ??

-------

• Klaaz Vaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-01 19:17
Ik denk dat dit geplaatst is in het verkeerde forum.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

Het is niet duidelijk of het gaat om een koop op afstand of een koop in een gewone winkel.
Koop op afstand:
Je had binnen 7 dagen na aflevering moeten ontbinden. Klagen is niet voldoende, je moet echt gewoon van de koop afzien (=ontbinden) binnen 7 dagen. Door alleen te klagen over de werking van het apparaat zonder de koop te ontbinden, is die kans je neus voorbij gegaan. Dit is wellicht anders als in de informatieverstrekking bij de aankoop (via internet?) niet een bepaalde lijst met informatie is verstrekt. De termijn voor ontbinding is dan 3 maanden, lees het na in Boek 7 BW (http://www.wetten.nl bij burgerlijk wetboek -> nr 7 rond artikel 7:46 BW).

gewone koop
Er bestaat niet zoiets als een recht op ruilen. Dat zou alleen zo zijn als de winkel daar zelf een regeling voor heeft. Ruilen is in beginsel een gunst, geen recht. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als ruilen omdat het product niet goed is. Een niet goed werkend product moet hersteld danwel vervangen worden door de winkelier, kosteloos. Echter, je kan niet zomaar van de koop af. Je moet eerst de winkelier gelegenheid geven je probleem op te lossen. Pas als ze meerdere malen niet een juist product leveren kan je pas de koop ontbinden.

Beschermd ben je dus wel onder consumentenwetgeving, maar niet tegen producten die je bij nader inzien gewoon niet wil hebben (koop op afstand daargelaten).

• GormSuil
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-10-2021
Het gaat misschien wat ver maar ik stel me voor dat hierbij een geval van dwaling kunt aanvoeren zoals omschreven in boek 6 NBW. Het komt er op neer dat je het recht hebt de koop te vernietigen waarbij wederzijds weer de verplichtingen tot teruglevering van betaling en product onstaan, in het geval dat je wel helder hebt aangegeven waar je de router voor wou gebruiken en de wederpartij heeft erkend en je nochthans een zaak heeft geleverd die niet voor dat doel bruikbaar blijkt te zijn.

Pentium IV 2.8E/ ASUS P4P800 / 2x256MB PC3200 / Saphire RADEON 9800/ Maxtor 80 Gb 7200 rpm/LIAN-Li PC60 & ToPower 350W

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-05 16:30
Yep gekocht via internet. Nou stond er in de omschrijving iets over een firewall, deze zit er niet op alleen een NAT functie. Dan zou ik deze kunnen gebruiken. Eens kijken wat ze daar op zeggen.

- ik kon zo snel niet een toepasselijk topic vinden, heb antwoord gekregen dus gelukt !

-------