Toon posts:

[Gentoo] Geen beeld op TV-out bij starten van XFree86

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zie [rml]tjetta in "[ Gentoo] Virtual height 0"[/rml]

Bij het installeren van mijn gentoo-bak ben ik nu zover gekomen dat ik 'startX' kon intypen. Vol verwachting wachtte ik op een grafisch scherm, toen opeens de volgende error opdook:
Virtual height (0) is too small for the hardware (min 1)
Op GoT heb ik 1 topic hierover gevonden, dat niet veel uitkomst bood. Op diverse andere sites heb ik er ook het e.e.a. over gelezen, maar er kwam geen concrete oplossing naar boven.

Het gaat om een Via EPIA bord met een Trident graphics chip. Ik heb bij de configuratie van XFree86 'auto' gekozen bij videokaart, omdat ik geen typenummer heb van de chip.

Heeft iemand hier een oplossing voor? Alvast bedankt :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2003 20:58 ]

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-02 13:18
Je kan in je /etc/X11/XF86Config sowieso "trident" invullen als grafische driver. Deze is voor nagenoeg alle Trident chips geschikt.

De driver optie staat in Section "Device".

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:01

voodooless

Sound is no voodoo!

kijk eens hier: http://www.viaarena.com/ staan drivers voor linux, speciaal voor de Epia, en ook de forums zijn erg handig

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 03 december 2003 @ 14:15:
kijk eens hier: http://www.viaarena.com/ staan drivers voor linux, speciaal voor de Epia, en ook de forums zijn erg handig
Ik heb nu epiafb gedownload. Vervolgens heb ik 'make' gedaan, waarbij hij aangeeft dat epiafb.o up-to-date is. Als ik daarna 'insmod epiafb.o <parameters>' doe, geeft hij:
epiafb.o: unresolved symbol fbgen_switch
epiafb.o: unresolved symbol fbgen_get_var
epiafb.o: unresolved symbol fbgen_get_cmap
epiafb.o: unresolved symbol fbgen_set_disp
epiafb.o: unresolved symbol fbgen_pan_display
epiafb.o: unresolved symbol fbgen_get_fix
epiafb.o: unresolved symbol fbgen_update_var
epiafb.o: unresolved symbol fbgen_blank
epiafb.o: unresolved symbol fbgen_set_cmap
epiafb.o: unresolved symbol fbgen_set_var
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kon maar één topic vinden mbt epiafb, daar werd ik dus ook niet veel wijzer van.

[edit]
Bij het uitvoeren van 'insmod fbgen', wat ik voor 'insmod epiafb.o' doe, geeft hij de error: 'insmod: fbgen: no module by that name found'

[edit]
Ik ben er nu dus achter dat het om Frame Buffer Generic Functions gaat, maar daar is ook alles mee gezegd tot nu toe :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2003 19:34 ]

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-02 13:18
Wat probeer je te bereiken eigenlijk? :)

De framebuffer is een mooi concept, maar niet wat je zoekt vermoed ik. Als je een X sessie wil starten heb je gewoon grafische drivers voor XFree86 nodig. In jou geval waarschijnlijk "trident".

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de trident drivers ingevoerd en daarbij ook de 'Trident CyberBlade' gekozen, die op het EPIA moederbord zit. Als ik nu startX doe, springt mijn TV-out uit. Ik kan niet kijken of hij het wel via de CRT uitgang doet, omdat ik geen extra monitor heb!! :( Kan iemand me zeggen hoe ik in XFree86 tv-out automatisch kan enablen?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Readme.txt lezen die bij de driver op http://www.viaarena.com/ staat...

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 03 december 2003 @ 19:56:
Readme.txt lezen die bij de driver op http://www.viaarena.com/ staat...
Daar staat niets over geschreven. Maar deze drivers staan er volgens mij los van, dit probleem heb ik al eerder gehad, voordat ik met epiafb aan de slag ging. Ik weet niet wat er toen was, maar realiseerde me nu dat de TV-out wel eens uitgeschakeld zou kunnen zijn.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

In de Readme.txt staat wel degelijk iets over TV-out config in XF86Config. Epiafb heb je niet nodig, alleen de X-driver van de site.

Verwijderd

Topicstarter
*SCHOP* :)
Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 19:44:
Ik heb nu de trident drivers ingevoerd en daarbij ook de 'Trident CyberBlade' gekozen, die op het EPIA moederbord zit. Als ik nu startX doe, springt mijn TV-out uit. Ik kan niet kijken of hij het wel via de CRT uitgang doet, omdat ik geen extra monitor heb!! :( Kan iemand me zeggen hoe ik in XFree86 tv-out automatisch kan enablen?
Pagina: 1