Toon posts:

Geheugenbandbreedte Asus P4C800-E DL

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier, maar lees jullie post bijna dagelijks. Nu heb ik een brandende vraag waar ik nog niets over heb kunnen vinden.

Sinds kort heb ik een P4c800-E de luxe in huis met P4 3.0 fsb800 en 2 x 512 Mb hyper Kinkston PC3500 (ivm oc). Op de doos en beschrijving van mboard staat dat een geheugenbandbreedte van 6.4 ghz mogelijk is. In Sisoft 2004 kom ik met de benchmark niet hoger dan 4700-4800, wat ik ook probeer. Dat is dus 75% van wat mogelijk moet zijn.

Zijn jullie bekend met dit gegeven en zo ja, wat kan/moet ik hieraan doen om 100 bandbreedte snelheid te krijgen?

BD

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-08 13:36
100% bandbreedte gebruik is praktisch onmogelijk, die 6400mb/sec die je noemt is een theoretische bandbreedte, en dat haal je dus never nooit niet. met die 4700-4800 mag je tevreden zijn, ik heb ong. dezelfde score..

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gefeliciteerd met je mooie systeem, want hier is werkelijk niets mis mee.
Er zit gewoon een verschil tussen theoretisch maximale snelheid en praktijk snelheid.

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
:) Bedankt voor jullie snelle reactie en info hierover. Stelt me zeker gerust, maar ik zie het dus meer als een verkooppraatje dan realiteit, helaas.

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 13:25:
:) Bedankt voor jullie snelle reactie en info hierover. Stelt me zeker gerust, maar ik zie het dus meer als een verkooppraatje dan realiteit, helaas.
Moet je eens je geheugen zo in de banken stoppen dat je single channel krijgt. Scheelt toch echt wel ongeveer de helft B)

{signature}

Verwijderd

fsb raisen helpt, alleen ongelukkige keuze een 3.0 had je beter voor een 2.4 of 2.6 kunnen gaan.
of beschik je over extreme watercooling?

Verwijderd

Zelf heb ik op het moment een P4 op een P4PE, single-channel dus. Daarmee haal ik zonder problemen, en zonder overklok 2800 MB per seconde. Het bord trekt maximaal 3200 MB. Dat is toch 87.5 efficientie. Ik vind persoonlijk 75% een beetje laag. (Al is het wel normaal voor een standaard ingesteld systeem.) Met strakke, goede timings heb ik al meerdere borden gezien die 5200 MB halen. Dat is 82 procent, wat er al meer op lijkt.

Verwijderd

was het ook niet zo dat zonder ht de bandbreedte ook effectiever gebruikt wordt ?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 23:06
Qua efficiency kun je sowieso geen single- met dualchannel vergelijken, single zal altijd efficienter zijn. Met een dualchannel set-up neemt de rauwe bandbreedte dan wel toe maar het wordt niks sneller: 200Mhz blijft 200Mhz zodat de latencies gelijk blijven. Sterker, ze zullen zelfs iets toenemen door de overhead van de twee kanalen in de geheugencontroler.

Iig is 4700~4800 een vrij normale waarde, niks om je druk om te maken dus :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Bij de keuze voor dit mboard heb ik me laten leiden door de vele positieve recenties en mijn ervaringen met de ASUS P4T-E, waar ik jaren plezier van heb gehad. Nu, na 4 weken, ben ik toch wat teleurgesteld.

De geheugenbandbreedte is me dus tegengevallen (had ik kunnen weten, dat geef ik toe), maar ik stoor me ook aan de knullige manier waarop de BIOS werkt. En hiermee bedoel ik het handmatig moeten terugzetten van de CMOS nadat ik iets te hoog of verkeert heb ingesteld (timings, %-OC, fsb). Zo is het nagenoeg onmogelijk te proberen het maximale uit je systeem te toveren. Mijn verwachtingen waren anders. Waarom kom je niet gewoon terug in de bios om de zaak terug te zetten? Lastig dus :'( . Jullie weten vast wat ik bedoel.

Mijn systeem:
P4C800-E de luxe
P4 3.0 fsb800
2 x 512 Mb Kingston Hyper PC3500 op 2-2-3
ASUS Radeon9800ET
Ik maak nog geen gebruik van de RAID en/of S-ATA mogelijkheden.

Erg bedankt voor jullie reacties, ik weet nu dat met de hardware niets mis is.

BD ;)

• frv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07-2024

frv

Das raar. De P4P800 heeft een functie die na een verkeerd gelopen OC of zo alles terug zet. Op die manier kun je makkelijker dingen uitproberen. Kan me niet voorstellen dat Asus dat niet in de P4C800 gestopt heeft. Nuja, toch maar eerst effe googlen

Update :

Gevonden :)

Quote van de asus site : (features P4C800dlx)

-Intelligent CPU frequency tuner
-ASUS JumperFree
-CPU, Memory, and AGP voltage adjustable
-SFS (Stepless Frequency Selection) from 100MHz up to 400MHz at 1MHz increment
-Adjustable FSB/DDR ratio. Fixed AGP/PCI frequencies.
-ASUS C.P.R.(CPU Parameter Recall)

Die CPR gaat het dus over. Die zou normaal bij een verkeerde oc alles terug op de defaults moeten zetten. Dat zit er dus wel degelijk op.

http://www.asus.com.tw/su...chref/mbfeatures/cpr.aspx

[ Voor 56% gewijzigd door frv op 04-12-2003 08:55 ]

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb de P4C800-E Deluxe nu ook een paar dagen, en na een te hoge OC stonden de betreffende parameters weer default, maar kan me niet herinneren dat ik automatisch in het BIOS kwam. XP liep vast tijdens het starten, ging automatisch de reboot in en toen hield ik zelf al [DEL] ingedrukt eigenlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Na een te hoge OC of timing-instelling komt er een POST-melding op mijn scherm met daarin iets als BIOS CORRUPT en de vraag een diskette met de BIOS of de CD-rom met BIOS te gebruiken. Doe je die erin dan gaat de bios geflashed worden, moet je weer restten en kom je vanzelf weer in het scherm met de foutmelding en vraag naar diskette/cd-rom. Een lus dus.

Nu leek het met BIOS-1011 (of 1013) opgelost te zijn. Althans, dat stond in de beschrijving, want het probleem is kennelijk bekend bij ASUS. Maar nadien heb ik nog verschillende keren mijn CMOS handmatig moeten resetten.
Met de laatste bios 1014 heb ik nog geen ervaring moet ik bekennen. Ik heb gewoon de boel de boel gelaten.

Ieder advies en tip hierover is mij zeer welkom, want dit is een vervelend probleem.

Maar jullie info is zoals altijd weer geweldig nuttig. Dank allemaal hiervoor!

BD

• MrDirect
  • Laatst online: 15-08 22:39
Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 08:29:
Jullie weten vast wat ik bedoel.
Ja, dat systeem werkt voor geen meter!
CMOS clear jumper doet gewoon helemaal niks, ik moet echt de batterij eruit halen om weer in het BIOS te kunnen komen.
Ik weet wel hoe het systeem van Asus werkt, maar dat werkt niet lekker bij een Phase Change systeem zoals ik heb.
Je moet namelijk je computer uit zetten, dan weer aan zetten, dan nog een keer uit zetten en vervolgens weer aan zetten met de DEL knop ingedrukt houden. Dan is je BIOS weer terug naar default.
Met een lcuhtkoeler werkt dat prima natuurlijk, maar met m'n Prometeia drie keer opnieuw opstarten is gewoon niet te doen....

• Erwin_F
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-03-2025

Erwin_F

hoi

hoe hoog OC'en jullie dan met zon asus plank ?? ik heb een P4C800 Deluxe met een intel p4 3,0 GHz processor in de AI overclock tuner kan ik gewoon overclocken (5%/10% etc..) maar ik ben bang dat ik de boel mol

• Extra300s
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05-2024

Extra300s

Get a live!

Erwin_F schreef op 04 december 2003 @ 12:35:
hoe hoog OC'en jullie dan met zon asus plank ?? ik heb een P4C800 Deluxe met een intel p4 3,0 GHz processor in de AI overclock tuner kan ik gewoon overclocken (5%/10% etc..) maar ik ben bang dat ik de boel mol
Met hetzelfde board en CPU als jij, kom ik ZONDER voltage verhoging makkelijk op 3.5 gig. Gewoon standaard koelertje die erbij geleverd is. Alle spellen en dingen die ik doe is op 233FSB de MP is gelocked dus daar je niets mee.

geheugenvraag Hoe krijg ik het geheugen hoger dan 200 Mhz?
Als ik "auto" selecteer, is het opeens nog maar 166Mhz, en verder zie ik buiten de 200 Mhz niets staan wat het hoger klokt, normaal (ja eerst bij AMD :P ) loopt het samen met de fsb, óf appart in te stellen, maar dat kan ik nu niet :?
Sisisoft haal ik nu rond de 5500 in de geheugenbench, en dat moet toch beter kunnen?
Wie kan me helpen. :9

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

• Voutloos
  • Niet online
Extra300s schreef op 21 december 2003 @ 19:02:
[...]
Met hetzelfde board en CPU als jij, kom ik ZONDER voltage verhoging makkelijk op 3.5 gig. Gewoon standaard koelertje die erbij geleverd is. Alle spellen en dingen die ik doe is op 233FSB de MP is gelocked dus daar je niets mee.
Je kickt hier dit topic met een reactie op een offtopic post.
geheugenvraag Hoe krijg ik het geheugen hoger dan 200 Mhz?
Als ik "auto" selecteer, is het opeens nog maar 166Mhz, en verder zie ik buiten de 200 Mhz niets staan wat het hoger klokt, normaal (ja eerst bij AMD :P ) loopt het samen met de fsb, óf appart in te stellen, maar dat kan ik nu niet :?
Sisisoft haal ik nu rond de 5500 in de geheugenbench, en dat moet toch beter kunnen?
Wie kan me helpen. :9
De geheugeninstellingen zien eruit als snelheden, maar het zijn dividers. B)
Deze dividers heten zo, omdat ze bij def. speeds ervoor zorgen dat die mem.speed gehaald wordt. Dus de instelling '400' betekent eigenlijk 1:1
Overigens stel je hier dus ook een vraag in een niet relevant topic. Dit is geen "stel hier al je P4C800 vragen topic."

[ Voor 13% gewijzigd door Voutloos op 21-12-2003 19:22 ]

{signature}

• Extra300s

Extra300s

Get a live!

Voutloos schreef op 21 december 2003 @ 19:20:
[...]

Je kickt hier dit topic met een reactie op een offtopic post.

[...]

De geheugeninstellingen zien eruit als snelheden, maar het zijn dividers. B)
Deze dividers heten zo, omdat ze bij def. speeds ervoor zorgen dat die mem.speed gehaald wordt. Dus de instelling '400' betekent eigenlijk 1:1
Overigens stel je hier dus ook een vraag in een niet relevant topic. Dit is geen "stel hier al je P4C800 vragen topic."
Ik had niet direct gezien dat het al zo'n oud topic was, toen ik poste zag ik het pas, naja heeft die vorige poster TOCH nog een antwoord dacht ik. :Y)

Tjonge kijk eens "dividers" ja dat klopt, en weet je, dat wist ik zelf ook wel 8) Je naam mag dat wel Voutloos fout gespeld zijn..leuke joke, maar jou terechtwijzing slaat dan ook nergens op, want het gaat/ging over "Geheugenbandbreedte Asus P4C800-E" Mag ik hier geen vraag stellen over het geheugen in te stellen op een P4C800-E? Dat board heb ik dus ook B)

En dan nog wat, als je me nu antwoord had gegeven ipv een misplaatste (goedbedoelde ga ik van uit) opmerkingen, dan had ik het nu wel geweten :Y)

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

• Voutloos
  • Niet online
Extra300s schreef op 21 december 2003 @ 19:41:
En dan nog wat, als je me nu antwoord had gegeven ipv een misplaatste (goedbedoelde ga ik van uit) opmerkingen, dan had ik het nu wel geweten :Y)
Je vroeg naar een snellere instelling. Meestal is synchroon het snelst. En dan kies je voor de 1:1 en OC je de FSB zo ver mogelijk.
offtopic:
En het was goedbedoeld.

{signature}

• Extra300s

Extra300s

Get a live!

Voutloos schreef op 21 december 2003 @ 19:47:
[...]

Je vroeg naar een snellere instelling. Meestal is synchroon het snelst. En dan kies je voor de 1:1 en OC je de FSB zo ver mogelijk.
offtopic:
En het was goedbedoeld.
Het probleem is dat het geheugen zo beperkt instelbaar is, en ik dat niet kan vinden "1:1"
Of ik met m'n schele kop naast een instelling kijk, die dit activeert :?
Mijn FSB loopt lekker op 233Mhz dus als ik dat op mijn mem zou toepassen zou dit zeker performance betekenen, en dus hetgeen ik idd zoek. tnx!

• Voutloos
  • Niet online
Extra300s schreef op 21 december 2003 @ 20:27:
[...]

Het probleem is dat het geheugen zo beperkt instelbaar is, en ik dat niet kan vinden "1:1"
Of ik met m'n schele kop naast een instelling kijk, die dit activeert :?
Mijn FSB loopt lekker op 233Mhz dus als ik dat op mijn mem zou toepassen zou dit zeker performance betekenen, en dus hetgeen ik idd zoek. tnx!
Je zei in je 2e post al zoiets van dat ik je niet hielp. Maar ik had het al gezegd. Steel 400 in en dan gaat je mem even snel als je FSB.
offtopic:
nu stop ik met dit topic kicken. Graag gedaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Voutloos op 21-12-2003 20:38 ]

{signature}

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beetje ouwe }:O geschopt- voortaan je eigen topic starten met fatsoenlijke startpost (zie PMG Beleid) en vooral lezen wat mensen zeggen als ze antwoorden. Voutloos had datgene wat jij in je laatste post vraagt EXACT in zijn post nav jouw eerste vraag uitgelegd.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 21-12-2003 21:07 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.