Toon posts:

ATAPI en non-ATAPI op enkele IDE?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een klein probleem: Ik heb gisteren een nieuwe cd-writer gekocht en die wilde ik samen met mijn oude dvd-rom op 1 enkel ide kabel aansluiten. De writer op master en de dvd-rom op slave.
Maar helaas, bij het booten wordt mij verteld dat een bepaald device non-ATAPI is en dat het feest niet door kan gaan. Ik neem aan dat het hier gaat om de oude dvd-rom die niet met een ATAPI interface werkt. Mijn vraag is of hier een oplossing voor is, zodat ik zowel de dvd-rom als de nieuwe writer in mijn systeem kan gebruiken. Ik heb op het andere IDE kanaal 2 harde shijven hangen. Zou ik er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om mijn master-hd te combineren met de oude dvd-rom (zonder de snelheid van de master-hd te beperken!!) en de master-cd-writer met de slave-hd?

Vriendelijke groeten,
Martijn

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer ze eens op aparte kanalen aan te sluiten :)
Wat voor een moederbord heb je eigenlijk? Gebruik je 80-polige IDE kabels?

Zie verder ook OM FAQ - Mijn CD/DVD lezer/brander werkt niet goed onder Windows

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Dat je DVD-ROM niet ATAPI is lijkt me stug.
Heb je de jumpers goed ingesteld, als ze op cableselect staan jumper ze dan eens 'echt' als master en slave.
Pak een andere IDE kabel. 80-polig is niet nodig, natuurlijk.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

limoentje schreef op 03 december 2003 @ 11:41:
80-polig is niet nodig, natuurlijk.
Als de DVD-ROM geen ATAPI apparaat was (wat mij overigens ook sterk lijkt), dan maakte die geen gebruik van DMA, wat dus de snelheid van het andere apparaat omlaag trekt in geval van ATA33 controllers icm 40-polige kabels :)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Kan aan mij liggen maar ik zie daar geen probleem, Balusc, immers het andere apparaat is max UDMA33 dus is 40polig goed genoeg :)

Volgens mij is hier gewoon iets anders aan de hand, brakke jumpering, brakke kabels, u name it. Een DVD-speler die niet ATAPI is / geen MWDMA2 of UDMA33 draait moet ik nog tegenkomen :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik praat slechts na wat de BIOS error mij vertelt en dat is dat het een non-ATAPI drive betreft en daarom niet geinitialiseerd kan worden... Uiteraard doen beide drives het WEL als ik er maar 1 tegelijk aansluit.
Ik heb net een nieuw moederbord, een Asrock K7S8XE en als het goed is gebruik ik een 80 polige kabel.
Als ik het goed berijp kan ik het probleem dus waarschijnlijk oplossen als ik op elk van mijn IDE kanalen een hard-drisk en een rom-drive aansluit. Ik vroeg me af of dit niet nadelige invloeden heeft op de prestaties van mijn HD's. In het installation manual van mijn cd-writer wordt dan ook afgeraden om het apparaat te combineren met een HD op dezelfde IDE-kabel vanwege "performance issues".
Zoals jullie merken heb ik hier weinig verstand van, wie kan me iets meer vertellen..?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als alle apparaten op DMA modus staan, dan zijn er geen performance issues :)

Maar neem de tips van Limoentje eens aan en check de jumpersettings :)
Pagina: 1