Toon posts:

9800 XT 256 probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds vrijdag een 9800 XT in mijn systeem hangen. (Intel p4 2.66, 1024 mb DDR PC 2700 geheugen). Samen met windows XP en Catalyst driver 3.8.

Nu wilde ik Need for speed Underground gaan spelen en ik had alles op high gezet, en zag op sommige stukken dat de framerate terug liep. Toen ik mijn settings ook nog eens op 4x FSAA en 16x Anisithrophic filtering zette en Need for speed opzette was het niet om aan te zien hoe slecht de framerate was in het spel.
Ik heb daarna die driver 3.9 geinstalleerd en daar zag ik ook geen verbeteringen in.

Er belde een vriend van me om te zeggen dat het op zijn ATI Radeon 9800 Pro 128 alles vlekkeloos liep ook met 4x aa en 16x Aniso filtering. Hij draaide met de 3.6 driver. Ik heb die driver geprobeerd te installeren maar lijkt alsof de Catalyst drivers problemen hebben om oudere versies te installeren dan de bestaande Driver die dan aanwezig is :( .

Kunnen jullie mij misschien nog helpen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2003 11:27 ]

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-08 18:49
ik dacht al meerdere problemen met need for speed underground gelezen te hebben.
zoek eens in de search en probeer eens een oudere driver
maar ik zou vooral even de search proberen.

[ Voor 1% gewijzigd door Deadsy op 03-12-2003 11:29 . Reden: gramatica ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik ga eens searchen. Bedankt iig

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2003 11:28 ]

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-08 17:09

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb hetzelfde met mijn 9800 pro. Echter, als ik Motion blur (toch lelijk) en light trails uitzet loopt het prima. Behalve op zommige gedeeltes van bepaalde tracks gaat íe in slow-motion (dus niet hakkelig). Ik begrijp dit ook niet. Heb je zo'n superkaart en dan dit...:(

Mijn muziekcollectie op Discogs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een ander probleem, ik kan geenn oudere drivers installerten omdat die dan zegt dat INF geen video driver kan vinden ofzo:S. Dus dan zou ik eerst heel Win XP eraf moeten gooien om dan die driver te installeren. Ik kan namelijk als ik die driver deinstalleer en mijn computer opstart ziet Win Xp na 10 sec dat het een radeon 9800XT is en installeret weer die drivers:S:S

Verwijderd

dat je geen oudere drivers kan installeren ligt is logisch aangezien pas vanaf catalyst 3.8 de 9800 xt op de markt was en dus vanaf dan wordt ondersteund

Verwijderd

Topicstarter
Dus in feite volgens jouw moet ik maar w88 en hopen dat het opgelost is in Catalyst Driver 4.0 Omdatin 3.9 heb je precies hetzelfde namelijk:S

Verwijderd

misschien is dat wel de enige mogelijkheid ja, sowieso vind ik 16x anisotropische filtering en 4x anti aliasing erg veel, zelfs voor een 9800 xt, maargoed als je vriend het op een 9800 pro ook lukt dan zal het wel kunnen. Dus ja ik denk dat het wachten wordt op een patch voor nfsu zelf of een nieuwe driver...

edit: ik zou zeggen probeer ook ff motionblur uit te zetten zoals Nyarlathotep
al meldde

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2003 11:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok, hopen dan maar, bedankt bij deze

Maar nog 1 ding. De Radeon 9800 XT is eigenlijk een océd 9800 Pro in principe moet hij dan ook ondersteund worden door de andere drivers of niet?

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2003 11:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Motion blur heb ik uit staan vond ik gelijk al niks aan:P

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:44
Heb je wel de oude drivers gedeinstalleerd?
Dit wil bijvoorbeeld bij de Nvidia kaarten ook problemen verhelpen.
Vraag me alleen niet hoe je ze moet verwijderen.

/edit

de 9800 pro XT is niet helemaal hetzelfde als de normale 9800pro.
De xt had naar mijn idee DDR-2 geheugen. En is wel iets anders geclockt.

/edit

[ Voor 34% gewijzigd door Arunia op 03-12-2003 11:56 ]

Verwijderd

sjah in principe zijn de clocks alleen wat hoger ja, hoewel ik niet weet of er misschien ook kleine verbeteringen aan de core zijn gedaan. Misschien een expert op dit gebied (ben ik niet) die je dit kan vertellen. Wie weet is het mogelijk oudere drivers te modden zodat ze je nieuwere kaart wel herkennen, ik weet dat het andersom wel mogelijk is aangezien ik zelf mijn mobility radeon 7500 op catalyst 3.8 drivers heb lopen :), die zijn gemod met patje's mod tool want normaal wordt de mobility 7500 niet ondersteund door de catalyst serie...

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
Even wat misverstanden uit de wereld helpen (*ik mis de Grote Radeon Topics waarin dit duidelijk werd uitgelegd*). De XT is geen overklokte Pro.

De core-nummers zijn anders (R360 -> XT, R350 -> Pro). Als het een overgeklokte Pro was geweest dan was het core nummer hetzelfde geweest. Dat de corenummers anders zijn, is omdat er ook technisch wat dingen verandert zijn. In het geval van de XT is dat dus de thermische sensor in de chip, betere layout van het PCB en enkele optimalisaties van de core zelf om op hogere kloksnelheden te kunnen draaien.

Om die redenen wordt de XT dus ook pas officieel vanaf Cat 3.8 ondersteunt. En de XT gebruikt DDR1. Alleen de 9800Pro 256MB gebruikt DDR2.

Dan ontopic over de game NFS en AA. Dit geeft op zowel nVidia als ATi kaarten problemen. Zie bijvoorbeeld dit topic op nVnews: http://www.nvnews.net/vbu...readid=21309&pagenumber=2

Zoals het er naar uit ziet is er geen verschil in beeldkwaliteit met AA en zonder AA op 1024x768. Alleen krijgt de XT een gigantische performancehit (dus zonder IQ verbetering), terwijl de FX5950 geen performancehit heeft (ook zonder IQ verbetering). Zet de resolutie eens hoger en de kans is groot dat AA dan opeens wel werkt. Kan het misschien zijn dat die vriend van je op een andere resolutie draait dan 1024x768?

Waarschijnlijk is het dus een bug in de game.

[ Voor 3% gewijzigd door CJ op 03-12-2003 12:36 ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-08 17:09

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb trouwens ook het idee dat NFS:U oorspronkelijk voor de console is gemaakt (zie je aan de low-res blokkerige filmpjes en menu's). Hierdoor zou de performance ook minder kunnen zijn, zelfs op high-end systemen. Je leest wel vaker dat zogenaamde "port's" op de pc een stuk trager zijn dan hun console-broertjes...

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:44
@CJ

je hebt gelijk, ik dacht dat de XT de voormalige Radeon 9800 Pro 256 MB DDR2 was. Aangezien deze uit de schappen verdwenen was. Maar volgens de ATI site bestaat deze nog steeds. Mijn verontschuldigingen voor deze fout.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de uitleg over de Radeon 9800 Pro en XT. Over die vriend waar het spel goed loopt. Hij heeft het spel op 1600*1200 gespeeld en 1280*1024 met fsAA 4x en anisothrophic filtering op 16* en volgens hem liep die perfect. Wel natuurlijk met de Catalyst 3.6 driver.

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
De Catalyst versie moet, voor het al dan niet werken van FSAA in NFS, niet echt uit maken.

NFS heeft puur het probleem dat FSAA niet werkt op 1024x768. Dit gebeurt zowel op ATi als op nVidia kaarten. Op alle andere resoluties (1280x1024 en 1600x1200) zou het wel moeten werken, dus zelfs op je 9800XT met Catalyst 3.8, 3.9 (of de beta Catalyst 3.10 (COD Hotfix)).

Mocht je alsnog problemen blijven houden op de resoluties waar FSAA wel zou moeten werken (dus 1280x1024 en 1600x1200), dan raad ik je aan om even rond te kijken op de forums van Rage3D, aangezien je niet de enige bent met het probleem, en om ook even het bug-reportformulier op de site van ATi in te vullen.

[ Voor 5% gewijzigd door CJ op 03-12-2003 20:26 ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• Pellaagarion
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-12-2025

Pellaagarion

Jeroen D

ik heb ook sinds gisteren een 9800 XT 265 ddr en ik heb ook deze zelfde problemen. maar ik heb er nog een leuk probleem bij. vaak als ik een race begin blijft het beeld hangen. het geluid en het spel gaat gewoon door maar beeld hangt gewoon en ik kan dan wel gewoon terug naar windows gaan maar in NFS blijft het hangen 8)7. heeft iemand dit ook of weet iemand de oplossing hier voor.

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
Pellaagarion schreef op 04 december 2003 @ 09:18:
ik heb ook sinds gisteren een 9800 XT 265 ddr en ik heb ook deze zelfde problemen. maar ik heb er nog een leuk probleem bij. vaak als ik een race begin blijft het beeld hangen. het geluid en het spel gaat gewoon door maar beeld hangt gewoon en ik kan dan wel gewoon terug naar windows gaan maar in NFS blijft het hangen 8)7. heeft iemand dit ook of weet iemand de oplossing hier voor.
En op welke resolutie speel je het spel?

Verwijderd

ik heb een 9700 pro alles open en aan 1280x1024 met 16x aniso en 4x fsaa, soms heb ik een kleine stottering in het spel ( heel soms )

een vriend van me heeft een 9800 pro 128 mb en speelt ook met hetzelfde alleen dan helemaal vloeiend.

een xt zou beter moeten presteren ( dat doet ie ook doh ) dus jij zou het ook moeten kunnen.

het beste is, als je een nieuwe kaart heb gekocht heel je OS van je hdd gooien en een keer opnieuw instaleren want.... meestal staat een oudere versie driver er op omdat je een andere kaart hebt gekocht en krijg je deze ( meestal ) nooit helemaal van je hdd af.

ik raad aan om je os er opnieuw op te zetten en als je daar geen zin in heb kijken of je veel spyware hebt ( addware )

ik had het zelfde probleem met dit laatste, kon amper 800x600 draaien zonder fsaa en aniso filteringen, nadat ik dit had nagekeken ( op advies van een vriend ) kwam ik er achter dat ik op 1024x768 alles vloeiend kan draaien met fsaa en aniso op max
als ik hem 1280x1024 zet heb ik soms kleine stotteringen

let wel op : mijn kaartje is overklokt loopt op bijna 400x360

Verwijderd

Pellaagarion schreef op 04 december 2003 @ 09:18:
je beelt stotterd, het geluid stotterd maar gaat door en het spel start vanzelf opnieuw op, zet je settings eens lager op 800x600 zonder aniso filteringen nog fsaa

alles in het menu krijgt een boost als het goed is ( net of je een speed up hebt )

als dit niet het geval is een patch proberen bijv of het spel opnieuw instaleren :D

good luck

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 20:04
motion blur en light trails uitzetten - scheelt een hele hoop

Verwijderd

Nyarlathotep schreef op 03 december 2003 @ 12:45:
(zie je aan de low-res blokkerige filmpjes en menu's).
komt dit niet omdat het divx is en van een desdanig baggere kwali dat je daardoor die blokjes ziet ? ik heb het in medal of honor en in call of duty ook :S

Verwijderd

Ik speelde de demo van underground super goed op 3.6 en 3.7 drivers. Dan wou ik de 3.9 gebruiken. En... :? Dat spel begon te flippen, ineens ging ie zeeeern snel, dan slow-motion, dan weer snel,....

weird

• Pellaagarion
  • Laatst online: 03-12-2025

Pellaagarion

Jeroen D

Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 17:20:
[...]

je beelt stotterd, het geluid stotterd maar gaat door en het spel start vanzelf opnieuw op, zet je settings eens lager op 800x600 zonder aniso filteringen nog fsaa

alles in het menu krijgt een boost als het goed is ( net of je een speed up hebt )

als dit niet het geval is een patch proberen bijv of het spel opnieuw instaleren :D

good luck
das het probleem juist alleen het beeld blijf gewoon op een stand hangen
maar het geluid enzo gaat gewoon door :?

Verwijderd

Hier nog zo'n iemand met dezelfde problemen. Cat 3.9 erop staan en een 9800pro en heb soms ook last van schokkerig lopen. Maakt eigenlijk niet uit waar ik AA en AF op zet, hij blijft het doen. Zelfs de zwaardere opties in het spel uitzetten helpt weinig. Wachten op 3.10 dus maar en hopen dat het opgelost is.

Verwijderd

Hahaha
Allemaal lui met een dikke vette monster 3dkaart hebben problemen
Kom ik aan met mijn beschijden GeForce 4 MX 480 en het spel draait gewoon super. hehehe

Verwijderd

Hier ook een Radeon 9800XT (asus)

Helemaal geen problemen met NFSU.
Speel op 1280x1024 met alles high, geen motion blur(want das echt bagger, had hem eerst wel aan, dacht dat ik spontane ghosting op mijn scherm had :+)

Verwijderd

had wel problemen met mijn radeon 9800 pro nu een hercules 9800XT gehaald en alles draait perfect :*)

k zal niet weten waar het aan ligt performance tussen een 9800 pro en 9800XT is theoretisch bijna te verwaarlozen maar bij mij ist een uitzondering (de performance van mijn pro was niet naar behoren) de XT werkt nu opeens SUPER!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 16:33

star-saber

Ryzen

hmmm ik lees hier ergens dat iemand hem op 1600x1200 heb gedraait
dat lijkt mij heel erg sterk
aangezien spel tot 1280x1024 ondersteund

• jeroenvanthoog
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 12:09
Ik heb zelf een 9800 XT, en idd, in NFS U stottert het heel soms even, in bepaalde bocten heb ik idd, dat ie heel even schokt, zou niet mogen met een 9800 XT een een PIV @3.5 maar jah, ik durf niet direct een punt aan te wijzen, draai nu op een brakke software install, en moet nog even blijven kloten tot de kerst, dan weer tijd om te tweaken.

Maar idd, heel soms stottert de kaart even, heb catalyst 3.9 en nu haal ik in 3dmark maar 4500 punten dus redelijk brak, maar nooit vastlopers ofzo, verder met alles aan en 4x AA ect op 1280 x1024 vloeiend op heel vreemd schokken na in bepaalde bochten, en niet op elke baan, dus ik denk dat het gewoon een fout in het spel is, en niet aan de hardware ligt.

Verwijderd

het ligt idd aan de catalyst 3.9 drivers, ik heb nu de ( beta ) 3.10 en die draaien alles weer vlot met mijn 9700 protje :D

Verwijderd

Ik lees her en der dat je maar beter de 3.7 drivers kunt gebruiken omdat de 3.8 en 3.9 problemen geven met diverse games (NFSU maar ook bijvoorbeeld CoD). Klopt dat nou wel of niet...? Ik kriijg deze week een Dell met een Radeon 9800 Pro kaart en zou nou wel eens graag willen weten of ik nou moet downgraden van 3.9 naar 3.7 of niet... Ik heb geen zin in een nieuw systeem dat de nieuwste games niet kan spelen...

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
star-saber schreef op 04 december 2003 @ 22:50:
hmmm ik lees hier ergens dat iemand hem op 1600x1200 heb gedraait
dat lijkt mij heel erg sterk
aangezien spel tot 1280x1024 ondersteund
Er zijn zelfs mensen die 'm op 2400x600 draaien... let wel, op een Parhelia met surround gaming. Het is blijkbaar een kwestie van het hacken van speed.exe en er wat dingen in aan passen. Zo schijnt het dus ook mogelijk te zijn om het op 1600x1200 te zetten.

Zie voor screens hier: http://forums.matroxusers...3&perpage=15&pagenumber=1

EA schijnt de laatste tijd wel meer dingen te cappen op 1280x1024, maar soms flikken ze vuile truukjes. Zo schijnt Tiger Woods 2004 wel op 1600x1200 te werken op nVidia kaarten, maar niet op ATi kaarten. Volgens EA is dit een hardware fout. Gebruik je echter 3D Analyze en laat je het spel 'denken' dat je ATi Radeon een nVidia GeForceFX is, dan werkt 1600x1200 opeens wel...

• rvdvalk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-08 05:54
Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 11:25:
Ik heb sinds vrijdag een 9800 XT in mijn systeem hangen. (Intel p4 2.66, 1024 mb DDR PC 2700 geheugen). Samen met windows XP en Catalyst driver 3.8.

Nu wilde ik Need for speed Underground gaan spelen en ik had alles op high gezet, en zag op sommige stukken dat de framerate terug liep. Toen ik mijn settings ook nog eens op 4x FSAA en 16x Anisithrophic filtering zette en Need for speed opzette was het niet om aan te zien hoe slecht de framerate was in het spel.
Ik heb daarna die driver 3.9 geinstalleerd en daar zag ik ook geen verbeteringen in.
Kunnen jullie mij misschien nog helpen.
Ik heb het zelfde probleem, 'k heb net een Club3D Radeon 9800 XT 256Mb DDR2 (nette kaart dacht ik zo) En draai verder op een Asus A7V600 mobo met een AthlonXP 3200+ @2400 en 1024 Mb Pc3200 geheugen.

't werkt netjes zolang ik maar niet alle opties aanzet en al helemaal niet op 1024*768 wil spelen iets dat met mijn oude GF4 Ti4600 met 128Mb perfect wil.

• rvdvalk
CJ schreef op 03 december 2003 @ 20:26:
De Catalyst versie moet, voor het al dan niet werken van FSAA in NFS, niet echt uit maken.

NFS heeft puur het probleem dat FSAA niet werkt op 1024x768. Dit gebeurt zowel op ATi als op nVidia kaarten. Op alle andere resoluties (1280x1024 en 1600x1200) zou het wel moeten werken, dus zelfs op je 9800XT met Catalyst 3.8, 3.9 (of de beta Catalyst 3.10 (COD Hotfix)).

Mocht je alsnog problemen blijven houden op de resoluties waar FSAA wel zou moeten werken (dus 1280x1024 en 1600x1200), dan raad ik je aan om even rond te kijken op de forums van Rage3D, aangezien je niet de enige bent met het probleem, en om ook even het bug-reportformulier op de site van ATi in te vullen.
Lekker kut dus als je een op een TFT scherm werkt met een native resolutie van 1024*768. (zoals ik)

• Shockers
  • Laatst online: 23:16
Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 22:24:
Hahaha
Allemaal lui met een dikke vette monster 3dkaart hebben problemen
Kom ik aan met mijn beschijden GeForce 4 MX 480 en het spel draait gewoon super. hehehe
Ik heb een ATI Radeon 9800 Pro en alles draait vet soepel op 1600x1200 met alles high, geen drops nix..

Ik heb het spel bij kennis gespeelt op een Geforce 4 MX en dat zag er gewoon niet uit! en kon al helemaal niet op 1600x1200 spelen.. 800x600 was meest speelbare zelfs de speciale effecten kon de kaart niet aan...

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07-2025
[quote]Shockers schreef op 15 januari 2004 @ 08:50:
[...]

Nog even over die geforce 4 mx dat zijn bagger kaarten die draait echt die NFU niet soepeltjes.

Als hij dat wel doet is dat in iedergeval in een verrotte resolutie en slecht beeld.

Ik heb laast namelijk die NFU zien draaien op een geforce fx 5200 128 mb. Dan zou deze kaart hem zeker nog beter moeten trekken dan die van jou ( nou niet dus).

Ik heb zelf een ati 9800se niet gemod maar draai wel alles soepel.
Op een resolutie van 1024x768 (32) alles op hoog mij NFU geen probleem.
Moet alleen geen aa/fa aan zetten dan krijg ik wel problemen.

Trouwens ik heb de ati en nvidia teksten even doorgenomen van hun drivers wat ze telkens verbeterd hebben en conclusie aa/fa is een groot probleem.
Alle nieuwe drivers komt dit probleem wel bij 1 of 2 spellen voor wat in de volgende weer opgelost is. Installeer je de drivers en werken oude spellen niet meer goed zoals quake III arena mod urban terror.
In de lucht zie je gewoon een enorme kubus slaat echt alles. (hiermee bedoel strepen die top een kubus lijken).

Gewoon wachten op nieuwe drivers, je kan er zelf niet echt veel aan doen maar zoveel mogelijk prutsen dat hij vloeiend loopt.

• rvdvalk
[quote]Gatygun schreef op 15 januari 2004 @ 08:59:
Shockers schreef op 15 januari 2004 @ 08:50:
[...]

Nog even over die geforce 4 mx dat zijn bagger kaarten die draait echt die NFU niet soepeltjes.

Als hij dat wel doet is dat in iedergeval in een verrotte resolutie en slecht beeld.

Ik heb laast namelijk die NFU zien draaien op een geforce fx 5200 128 mb. Dan zou deze kaart hem zeker nog beter moeten trekken dan die van jou ( nou niet dus).

Ik heb zelf een ati 9800se niet gemod maar draai wel alles soepel.
Op een resolutie van 1024x768 (32) alles op hoog mij NFU geen probleem.
Moet alleen geen aa/fa aan zetten dan krijg ik wel problemen.

Trouwens ik heb de ati en nvidia teksten even doorgenomen van hun drivers wat ze telkens verbeterd hebben en conclusie aa/fa is een groot probleem.
Alle nieuwe drivers komt dit probleem wel bij 1 of 2 spellen voor wat in de volgende weer opgelost is. Installeer je de drivers en werken oude spellen niet meer goed zoals quake III arena mod urban terror.
In de lucht zie je gewoon een enorme kubus slaat echt alles. (hiermee bedoel strepen die top een kubus lijken).

Gewoon wachten op nieuwe drivers, je kan er zelf niet echt veel aan doen maar zoveel mogelijk prutsen dat hij vloeiend loopt.
Whooooooo,

Een GF 4 is 100% beter dan een FX 5200.
Een FX5200 is echt de meest bagger kaart die er is.
Mijn GF4 Ti4600 128Mb is defect, toen heb ik een tijdje met een 128mb FX5200 gedraait op AGP8x (ok maakt niet altijd veel uit maar toch) echt kloten om NFSU te spelen terwij het met mijn GF4 echt super draaide op 1024*768 (native op TFT)

Dus dat die GF4 MX440 het goed doet is niet onmogelijk hoor!?

'k heb nu wel problemen met mijn Radeon 9800XT 256Mb op native 1024*768 in NFSU, iemand al contact opgenomen met EA?
Pagina: 1