Toon posts:

Weer een Dos printen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren, een collega van mij vroeg mij of het mogelijk was om met Windows 2000 af te drukken in Dos.
Ik heb hier een aantal topics afgestruint. Ik heb nu de verbinding met de printer wel tot stand gebracht met dit commando:

@echo off
net use lpt1: /delete
net use lpt1: \\pc_278\hpdesign20ps /persistent:no

Ik heb dit opgeslagen in een batch file, en in opstarten gezet.
Hierna in het command-prompt net use ingetikt voor de situatie van de verbinding deze is ok.
Maar als ik nu een print opdracht stuur komt er gewoonweg niet uit rollen.
Ik kan in de event logger ook zien dat ik het heb gestuurd maar de printed pages is gewoon 0.
Ik print trouwens met dit commando: copy test.txt lpt1
Hebben jullie enig idee wat ik nu nog verkeerd heb gedaan?
Alvast bedankt

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
probeer het eens vanuit het commando "edit"

voer wat tekst in en daarna op afdrukken

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

copy test.txt > lpt1:

Printernaam is wat aan de lange kant voor dos. Houdt er dus rekening mee dat dos slechts 8 tekens aankan....

[ Voor 97% gewijzigd door Nulnulnix op 03-12-2003 11:29 ]

We have just one world, but we live in different ones...

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:00
print test.txt gewoon? :?

[edit]

c:\>print /?
Prints a text file.

PRINT [/D:device] [[drive:][path]filename[...]]

/D:device Specifies a print device.

[ Voor 75% gewijzigd door Fire69 op 03-12-2003 11:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je precies met dit edit?

Ik denk dat die benamingen vanuit dos wel meevallen want het gaat allemaal via het command propt.

Het print commando heb ik al geprobeerd, maar dat werkt ook niet. Hij geeft wel de melding dat er word afgedrukt maar er komt niet uit

Alvast bedankt

Gerdie

• FiRePaTH
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-07 01:36

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

Edit.com is een klein (grafisch) dos programmatje waarmee je onderandere makkelijk kan afdrukken. Het wordt bij iedere MS-DOS versie meegeleverd (vanaf 4.0?)

Intel Core i7 SandyBridge 2600k - Asrock z68 Extreme 4 - 8GB G.Skill Ripjaws XF3 2133Mhz Cas9 - EVGA GTX750Ti FTW ACX - Eizo FORIS 23" 1080p IPS FS2332 6TByte Raid-0 Array - 1Gigabit Broadcom Netlink - Creative X-Fi Titanium - DTS ||| Xbox One - TheXS NL

Verwijderd

Topicstarter
Ja klopt ik was het even kwijt, maar dit is allemaal hetzelfde verhaal.

Verder nog iemand id'tjes?

Ik ga zelf ook nog even verder zoeken, toch bedankt heren!

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Het lijkt mij niet echt handig om een LPT1: te gebruiken.
Het is immers een fysieke poort. Gebruik op zijn minst een LPT2:

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 11:37:
Wat bedoel je precies met dit edit?

Ik denk dat die benamingen vanuit dos wel meevallen, want het gaat allemaal via het command proMpt.

Het print commando heb ik al geprobeerd, maar dat werkt ook niet. Hij geeft wel de melding dat er wordT afgedrukt maar er komt nietS uit.

Alvast bedankt

Gerdie
Voor dos wordt nog altijd geadviseerd om geen namen te gebruiker langer dan 8 tekens... Dat is niet voor niets. Maar dat moet je ook maar zelf weten!
Heb je al copy test.txt > lpt1: geprobeerd?
Binnen windows kun je bij printer eigenschappen aangeven dat je ook vanuit dos wil printen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik in ieder geval die lpt poort veranderd. Ik zal daarna dan nog even die Sharenaam aanpassen.
Maar in Windows 2000 kan je niet meer instelling of je wilt printen vanuit dos. Dit kon wel bij '98 en '95 als ik me dat goed kan herinneren.

Bedankt heren!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:46
Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 12:23:
Ik in ieder geval die lpt poort veranderd. Ik zal daarna dan nog even die Sharenaam aanpassen.
Maar in Windows 2000 kan je niet meer instelling of je wilt printen vanuit dos. Dit kon wel bij '98 en '95 als ik me dat goed kan herinneren.

Bedankt heren!
Dat instellen is alleen maar bij het connecten naar een netwerkprinter, daarmee geef je aan of 'ie wel of niet een LPT mapping moet hebben.

Probeer eens iets groters te printen, want sommige printers gooien dos-jobs die niet op een Form feed eindigen er nooit uit.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 02:49
Probeer je 'platte tekst' te sturen of komen er ook bijzondere tekens in voor? Anders zou je "copy /b" moeten gebruiken (dan stopt copy niet bij het eerste het beste niet-leesteken).

[ Voor 9% gewijzigd door martinr op 03-12-2003 12:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar waar kan ik in Windows 2000 dan aangeven of ik in dos wil printen of niet? Ik heb de software van de printer al uitgeplozen maar daar kan ik niets in vinden.
Pagina: 1