Toon posts:

Memory niet goed?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik hoop dat jullie mij uit de probs kunnen helpen.

Zal eerst met mijn specs beginnen die van belang zijn:

ASUS A7N8X De Luxe ver. 2.0 1007
AMD Athlon XP 2800+ (2.09 ghz)
NVIDEA Geforce 4 MX 440
300 W voeding
NEC 1300A
AOPEN CD-RW CRW5224
1x20 Gbyte (7200 Rpm)
1x40 Gbyte (5400 Rpm)

Nu heb ik gisteren nieuw memory gekocht, te weten Twinmos DDR PC3200 1 Gbyte Dual Channel. Bij installeren op dual channel (1ste bank & 3de bank), wil de pc gewoonweg niet goed lopen. Hij ZOU!! goed moeten lopen met onderstaande instellingen:

CPU Ext. Freq. : 166 Mhz
MP Setting: auto (=12,5 x)
Sys Perf. : Optimal
Mem Freq: by SPD (=200 Mhz)
Mem timings: optimal
Vcore: auto (= 1,650 V)
DDR Voltage: 2,6 V
AGP Voltage: 1,5 V

De PC loopt dus niet goed. Soms krijg ik melding 'Memory Test Failed', soms start ie wel tot windows XP, en klapt windows XP eruit nog voordat ik kan inloggen.
Ik heb geprobeerd 1 reepje @ 512 MB van deze twinmos set te draaien, maar ook dat vertikt hij.

Memtest laat bij BEIDE bankjes heel veel errors zien.

Bij CPU Ext. Freq. van 100 Mhz trouwens loopt wel alles goed, maar goed, dat is denk niet de bedoeling ;)

En reepje geheugen (naamloos overigens) van 512 MB van mijn broertje loopt wel goed volgens bovenstaande instellingen. Ook memtest gaat bij dit reepje uitstekend.

Mijn vraag is nu.....is mijn nieuwe geheugen niet goed? Lijkt mij onwaarschijnlijk aangezien het net uit de verpakking komt! Of zijn mijn instellingen niet goed....maw moet ik aangepaste instellingen gebruiken voor TWINMOS geheugen?

Mijn dank is groot

MVG

Maurice

• Tpn
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-12-2025

Tpn

Memtest laat bij BEIDE bankjes heel veel errors zien.
denk dat je het zelf al antwoord, volgens mij is die dan gewoon brak jah

heb het zelf ook al paar keer gehad, koop reepje, doe hem in de pc
blauwe schermen in overvloed, boot probs, ik zou hem terug brengen en een nieuwe testen

• Fulcrum2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01 02:54

Fulcrum2000

Ik wil een threadripper...

Kijk hier eerst eens...
A7N8X Deluxe met XP3200+ instabiliteitproblemen
of hier
[rml][ A7N8X-Deluxe] Memory defect?[/rml]

[ Voor 26% gewijzigd door Fulcrum2000 op 03-12-2003 11:26 ]

AMD Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E Gaming | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC (64 GB total) + Samsung 980 Pro 1TB (M.2) | Corsair Hydro H100x

• Zodiac
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-07 20:39
Als MemTest aangeeft dat het kapot is, zal dat dan ook wel zo zijn. En zo raar is het nu ook weer niet dat een reepje geheugen vers uit de fabriek kapot is. Had ik toen ik mijn PC kocht...

Gewoon je recht van garantie opeisen en inruilen voor een andere strook.

• GormSuil
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-10-2021
Memory niet goed? Nee, memory niet genoeg, zie idd bovenstaande topics. Ik moet zeggen dat mijn A7N8X mij inmiddels ook beetje de neus uit begint te komen. De memoryleveranciers zullen wel gezegend zijn met dat ASUS bord.

Pentium IV 2.8E/ ASUS P4P800 / 2x256MB PC3200 / Saphire RADEON 9800/ Maxtor 80 Gb 7200 rpm/LIAN-Li PC60 & ToPower 350W

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer eens de DDR voltage een of twee tandjes hoger te zetten en zie toe hoe jouw bak zich houdt :)

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-08 13:36
de oplossing van balusc zou inderdaad goed de oplossing kunnen zijn, mijn hyperx geheugen werkt namelijk op 2.6v ook voor geen meter, maar op 2.7v draait et perfect, dit is dus zeker een keer het proberen waard :)

Verwijderd

Topicstarter
iig alvast bedankt voor alle reacties

Ik heb het volgende geprobeerd:
---
1
---
MP: 11 gezet
CPU Ext Freq: 200 gezet
en de timings aggressive

Het POST proces doorloopt hij dan wel, alleen blijft hij hangen bij detecting S-ATA (Raid). Geen suc6 dus

---
2
---
Vddr op 2.8 V
Mem timing 11-2-2-2
Geheugen in bank 2&3

Geen effect

Verder heb ik ook nog afzonderlijk geprobeerd de Vddr op 2.7 te zetten, maar dat had ook geen effect

Wel vreemd overigens dat alles wel soepeltjes loopt @ 100 Mhz (ook geen errors in Memtest). Heeft iemand daar een verklaring voor?

Maurice

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

en de timings aggressive
:o

Waarom doe je dat? Laat ze gewoon standaard of op z'n hoogst draaien om het betrouwbaarste resultaat te bereiken. Daarna kun je de geheugentimings stap voor stap strakker zetten.

Zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter onder het 'Geheugen' gedeelte :)

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 03-12-2003 12:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC, het begint nu een beetje te werken!

Ik heb zoals jij gezegd hebt 200x11 ingesteld. De comp startte gewoon op, alleen in windows crashte hij. Dus ik heb de cpu freq steeds een tikkie lager gezet. Nu staat hij op 190x11 en windows blijft stabiel.

Alleen als ik hem nu echt verfijntjes wil laten lopen, op zijn max? Hoe kan ik dan het beste beginnen? Hebben de Mem timings er nog wat mee te maken?

Bedankt alvast,

Maurice

Verwijderd

Topicstarter
Uiteindelijk is het toch me geheugen geweest die de boosdoener was. Op verschillende frequenties ging het sys wel 'wat' beter lopen, maar klapte er uieindelijk toch altijd weer uit.

Ook op andere PC's liep het niet vlekkeloos (WinXp er telkens uitklappen etc.)

Heb nu 2 nieuwe reepjes Twinmos DDr400 512 MB elk Dual Channel gehad van de zaak waar ik het gekocht had (iComputers Maassluis), en nu loopt alles als een zonnetje!

Bedankt voor alle replies en hulp! Hoop dat anderen hun voordeel kunnen doen met mijn ervaringen! Zorg ook dat je het bij een betrouwbare zaak koopt, zoals in mijn geval (geheugen niet goed, dezelfde dag nog 2 nieuwe reepjes!)

MVG Maurice
Pagina: 1