DVI storing bij 1600x1200

Pagina: 1
Acties:

• Vincent Meijer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-08 19:07

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Ik heb op de HCC beurs afgelopen weekend een Sapphire Radeon 9600XT 256MB kaart aangeschaft om mijn 20" Iiyama LCD scherm aan te sturen. Ik heb deze kaart gekozen omdat de DVI uitgang volgens deze review erg goed is van de 9600 Pro en XT. Hiervoor had ik een GF4 Ti4400. De DVI uitgang van deze kaart was echt verschrikkelijk slecht. Bij een eerste oogoplsag ziet alles er prima uit op je desktop, totdat je een film gaat kijken bij 1600x1200@60Hz. Dan veroorzaakt deze kaart allemaal artifacts. Ik krijg dan af en toe rare horizontale lijnen door het beeld en rare verkleuring langs randen van bewegende objecten. Je moet je dit voorstellen als veel rode, groene of gele pixels langs de lichamen van bv. personen in een film. Vrij irritant dus. Nu dacht ik dat dit wel over zou zijn met m'n nieuwe kaart. Niet dus!! Die horizontale lijnen zijn er niet meer, maar die rare verkleuringen zijn er nog steeds, weliswaar in mindere mate. Het rare is dat op een gegeven moment deze problemen weg waren en later weer terug kwamen. Nu weet ik dat er 2 opties in de ATI drivers zitten om storingen met hoge resolutie LCD schermen te verhelpen maar dit mag niet helpen. Het lijkt wel of de opties niet daadwerkelijk ook worden uitgevoerd als je ze aanvinkt. Ik heb overigens hiervoor nog 2 andere kaarten geprobeerd namelijk een Geforce FX5900 en een Radeon 9800 Pro, beide met hetzelfde probleem. Wie kan mij hiermee helpen?

Ik heb even met m'n webcam een screenshot gemaakt van X-Men 2, dan kan je beter voorstellen wat het probleem is ;) Afbeeldingslocatie: http://www.vincentmeijer.net/screenshot.JPG Bij dit screenshot is duidelijk te zien wat ik bedoel. Nu is het normaal niet zo opvallend omdat deze storingen niet continu zijn en dit dus een moment opname is, maar toch, liever had ik er dus geen last van.

[ Voor 13% gewijzigd door Vincent Meijer op 03-12-2003 03:39 . Reden: Screenshot bijgevoegd ]

Systeem specs

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je met meerdere beeldkaarten ongeveer hetzelfde probleem hebt, zou het dan niet gewoon aan je monitor kunnen liggen? Als je er de mogelijkheid toe hebt, test dit dan eens. Desnoods neem je je pc even mee naar een vriendelijke PC boer ;)

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Blorgg schreef op 03 december 2003 @ 03:01:
Als je met meerdere beeldkaarten ongeveer hetzelfde probleem hebt, zou het dan niet gewoon aan je monitor kunnen liggen? Als je er de mogelijkheid toe hebt, test dit dan eens. Desnoods neem je je pc even mee naar een vriendelijke PC boer ;)
Ik denk niet dat het aan de monitor ligt. Ik heb ook Iiyama gebeld hierover en zij zeggen dat het 99% zeker aan de videokaart moet liggen. Bovendien varieert de mate van storing met de kaart die ik gebruik. Als ik ook het scherm via de analoge vga aansluiting aansluit dan is het probleem gelijk weg. Alleen is het beeld dan onscherper. Als ik DVI gebruik en de resolutie verlaag van 1600x1200 naar 1280x1024, dan is het probleem ook weg. Als ik films op m'n tweede scherm afspeel dan ziet het er ook perfect uit.

Systeem specs

Verwijderd

Je moet eens proberen om "Alternatieve DVI-werkingsmodus" UIT te vinken,en "DVI-frequentie op beeldschermen met hoge resolutie verminderen" AAN te vinken. (bij configuratiescherm\beeldscherm\instellingen\geavanceerd\opties).
Denk dat het dan wel werkt ;)
Succes.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2003 05:46 ]

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 05:44:
Je moet eens proberen om "Alternatieve DVI-werkingsmodus" UIT te vinken,en "DVI-frequentie op beeldschermen met hoge resolutie verminderen" AAN te vinken. (bij configuratiescherm\beeldscherm\instellingen\geavanceerd\opties).
Denk dat het dan wel werkt ;)
Succes.
Ik heb alle combinaties van deze 2 opties geprobeerd en dit mocht niet baten, ik heb elke keer dat ik wat veranderde geherstart. Maar wat ik toch raar blijf vinden is dat ie het eerst wel goed deed.

Systeem specs

Verwijderd

hmmm ik heb ook zoiets met ut 2003 en nog een paar spellen, extreem fel gekleurde vlakken en gespikkelde lijnen.. en dat heeft bij mij te maken met het veranderen van de contrast en brightness settings in de control panel van m'n detonators...dit probleem verdwijnt zodra ik deze settings in de drivers weer op default zet.

ligt trouwens bij mij niet aan de monitor want ik had het op m'n crt ook al.

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Ik heb eens voor de gein de drivers opnieuw geinstalleerd, en warempel, het probleem is weer weg. Hij doet het dus nu weer goed. Ik ben alleen bang dat het na een dag weer terug is.

Systeem specs

Verwijderd

meijern schreef op 03 december 2003 @ 20:41:
Ik heb eens voor de gein de drivers opnieuw geinstalleerd, en warempel, het probleem is weer weg. Hij doet het dus nu weer goed. Ik ben alleen bang dat het na een dag weer terug is.
Ja dat had ik ook, dat opnieuw installen van de drivers zette bij mij de bright gamma en contrast settings weer op default, maar als ik daar dus aan ga schuiven is het probleem weer terug,ik bleef drivers installen tot ik door kreeg dat het in mijn geval aan de eerder genoemde settings ligt,gek wor ik ervan 8)7 ik ga maar eens die omega drivers uit proberen.

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 20:55:
[...]

Ja dat had ik ook, dat opnieuw installen van de drivers zette bij mij de bright gamma en contrast settings weer op default, maar als ik daar dus aan ga schuiven is het probleem weer terug,ik bleef drivers installen tot ik door kreeg dat het in mijn geval aan de eerder genoemde settings ligt,gek wor ik ervan 8)7 ik ga maar eens die omega drivers uit proberen.
Bij mij heeft het niet te maken met de contrast, brightness of gamma settings. Het is gewoon de videokaart die de monitor verkeerd aanstuurt. Ik heb nog nooit de gamma waarde of het contrast veranderd.

Systeem specs

• argonex
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-11-2025
Ik heb er ook last van.. ik snap er ook niets van.. gisteren avond die monitor gekocht meteen goed getest en ik had dat ook.. Heb er nog helemaal geen oplossing voor ontdekt..

wat me wel opviel is dat als je bv op 1024x768 in NON full screen kijkt, dan heb je het probleem niet, en je heb het WEL als je dan weer op FULL screen kijkt.. het ligt echt wel aan de monitor en Iiyama moet dit niet ontkennen vind ik..

want deze setting is puur monitor gericht en niet videokaart.
Heb 2 pc's geprobeerd en 1 laptop. alles failed.

Marco

Pagina: 1