[WinXP] Idle een te hoog processorgebruik

Pagina: 1
Acties:

• RMYuma
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 05:28

RMYuma

The disguise is complete!

Topicstarter
Probleem sinds gisteren:
AMD 2000+ processor, Windows XP Pro (zie sig voor rest van de specs).
Na opstarten en aanloggen in Windows is het processorgebruik tussen 0% en 3%.
Nadat ik dan uiteindelijk een handeling uitvoer (IE openen, OE openen, explorer openen, programma starten) en ik sluit dit weer af, dan blijft het processorgebruik (in "idle" toestand dus) rond de 33% hangen.

Dit was twee dagen terug nog niet zo.

Oorzaak:
Onbekend.
Ik heb afgelopen week niets nieuws geïnstalleerd; geen patches, security updates, of wat dan ook. Ook geen nieuwe programma's, demo's of games.
Daarnaast heb ik ook geen instellingen binnen Windows veranderd.

Wat heb ik al gedaan?
Ik zie in de task manager, dat de processen SVCHOST LOCAL SERVICE en SVCHOST SYSTEM samen continue rond de 30% processortijd opslurpen.

Ik weet dat deze processen als het ware de "RPC"-services zijn van XP, en dat ze gewoon bij het besturingssysteem horen, en door andere processen opgeroepen kunnen worden.

Ik heb een virusscan gedraaid met de laatste definities (Norton Antivirus 2003).
:- Geen virussen gevonden.
Ik heb AdAware met de laatste reference files gedraaid.
:- Slechts wat cookies, maar niet meer dan de usual zooi
Ik heb middels msconfig de startup list bekeken.
:- Daar staan geen zaken in, die ik er niet in thuis verwacht.
Ik heb in de "run"-key gekeken middels regedit, en in de startup folder in het start menu.
:- Wederom niets gevonden.
Ik heb vervolgens Windows XP van SP1 voorzien.
:- De situatie blijft.
Ik heb gezocht op de Microsoft site, technet, support, google, GoT
:- Niets soortgelijks gevonden.

Ik heb geen flauw idee wat het kan zijn, maar zodra ik een van beide processen kill, dan verdwijnen er ook functies in de GUI. De task bar krijgt dan een simpel kleurtje, enzo. ;)

Wie helpt mij het monster te vinden, die mijn CPU-cycles aan het stelen is? >:)

[ Voor 3% gewijzigd door RMYuma op 03-12-2003 00:58 ]

| Specs Aurora24 | My music |

• ^Stalkie^
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 18:51
Ik heb dit ook een keer gehad met WinXP.
De svchost is niet de RPC van XP, maar gewoon het host programma waar alle services op draaien.

Er is ergens iets vernaggelt in je windows. Ik ben er ook niet achter gekomen wat het was. Een bekende veroorzaker is McAfee 4.5.1 zonder SP1, maar aangezien je Norton hebt kan dit niet.

Bij mij was het opnieuw installen en ik was er vanaf!

• RMYuma
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 05:28

RMYuma

The disguise is complete!

Topicstarter
Inmiddels heb ik de oorzaak gevonden. Ik heb een Gigabyte moederbord, en draai hiervoor een tooltje (Gigabyte Management Tool), die o.a. input levert aan een snap-in voor de MMC. Vandaar dat ik het ook niet als verdacht proces zag! >:)

Dit tooltje was blijkbaar corrupt geraakt, want na een herinstall van dit tooltje is mijn processorverbruik weer normaal.

Dank voor de moeite in ieder geval! :)

@stalkie_ (post hierboven):
Ik dacht dat de svchost de taak van WinNT RPC en LPC (remote en local procedure call) voor zijn rekening nam. Daarnaast stuurt het inderdaad nog andere services aan.

@nelis1984 (post hieronder):
Ik heb er standaard 4 draaien, waarvan eentje dus onder LOCAL SERVICE, eentje onder NETWORK SERVICE en twee onder SYSTEM.

[ Voor 66% gewijzigd door RMYuma op 03-12-2003 21:44 . Reden: reply op post hierboven en -onder... ]

| Specs Aurora24 | My music |

Verwijderd

is het trouwens normaal dat er 6 of 7 keer svchost draait?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 15:28:
is het trouwens normaal dat er 6 of 7 keer svchost draait?
Yup, 1 grote,en een paar kleinere is het bij mij