Toon posts:

Dualboot problemen laden systeem 2e schijf.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is waarschijnlijk de 3e keer dat ik dit vraag, maar ik blijf met dit probleem zitten en krijg het met de beste wil van de wereld niet opgelost.

Het probleem waar ik mee zit is het volgende namelijk dat ik een dualboot heb van linux en windows, waarvan windows op een tweede hardeschijf staat geïnstalleerd.
De eerste hardeschijf waar linux opstaat is 60GB groot en windows staat op een 30GB schijfje.

Als bootloader gebruik ik grub en deze heb ik geprobeerd zo te configureren dat ik een keuze heb om of windows of linux optestarten, maar dat lukt dus niet en ik ben verplicht iedere keer in de bios te duiken om de eerste schijf op ‘none’ te zetten wanneer ik windows wil booten.

Ik ben al geruime tijd bezig om dit probleem op te lossen in grub en heb de volgende zaken al geprobeerd:
De hide functie dus binnen grub de 1e schijf hidden maken, maar dat resulteert in een foutmelding dat “hide(hd0)” geen bekend commando is. De configuratie ziet er dan zo uit:(natuurlijk staat netjes overal de titel boven, maar dat heb ik in deze voorbeelden weggelaten)

code:
1
2
3
4
unhide (hd1)
hide (hd0)
rootnoverify (hd1,0)
chainloader +1 (hd1,0)

met of zonder makeactive geeft geen verschil en ook (hd1,0) veranderen in (hd0,0) maakt niet uit.

De andere manier die ik heb geprobeerd is de ‘map’ functie hiermee kun je binnen grub softwarematig twee schijven van plaats laten verwisselen. En dat ziet er dus zo uit:
code:
1
2
3
map (hd0) (hd1)
rootnoverify (hd1,0)
chainloader +1 (hd1,0)

Ook hier geld weer makeactive wel of niet erbij geeft geen resultaat en ook (hd1,0) veranderen in (hd0,0) maakt niet uit.

Ik krijg als ik windows boot of een foutmelding in de trant die ik eerder heb gegeven of ik krijg een mooi zwart scherm met daarin mijn configuratie om windows op te starten en verder niets meer (10 minuten naar zo’n scherm kijken is voldoende tijd om windows in te laden lijkt mij)

De distro die ik gebruik is gentoo en de windowsversie is winXP pro.
Windows is ook direct op de tweedeschijf geinstalleerd maw schijf een was niet actief tentijde van die installatie de bootsector van xp staat dus ook op de tweedeschijf.

Nu zullen er mensen aankomen met kreten zoals dan gebruik je toch een andere bootloader bv lilo? Echter is dat geen optie mede doordat mijn instelling is dat als je een probleem heb moet je hem proberen te fixen en niet zomaar naar de makkelijkste
weg zoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2003 11:03 ]

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
We mogen dus wel een oplossing verzinnen, maar het mag niet te makkelijk worden? :? Moeilijke oplossingen kan je veel beter zelf verzinnen volgens mij!

Waarom je Linux schijf trouwens verborgen maken? (ik gebruik Lilo, dus helaas kan ik je alleen simpele ideeen geven, en daar zit je niet op te wachten blijkbaar)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Topicstarter
ajvdvegt schreef op 03 december 2003 @ 09:36:
We mogen dus wel een oplossing verzinnen, maar het mag niet te makkelijk worden? :? Moeilijke oplossingen kan je veel beter zelf verzinnen volgens mij!

Waarom je Linux schijf trouwens verborgen maken? (ik gebruik Lilo, dus helaas kan ik je alleen simpele ideeen geven, en daar zit je niet op te wachten blijkbaar)
De reden is dat er vaak te snel naar dat soort opties word verwezen, als er echt geen andere manier is dan moet het maar, echter weet ik bijna zeker dat het in lilo ook niet zo simpel word.
Windows is namelijk direct op de tweedeschijf geinstaleerd schijf één was toen niet actief en schijf twee was toen de enige hdd.
Dat is ook de reden van het mappen en verborgen maken, omdat er van XPniets in de bootsector staat van de eerste schijf, maar dus van de tweede en voor zover ik weet is het 'niet' zonder meer mogelijk om een os als windows te booten van een tweede fisieke schijf.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2003 11:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mja blijkbaar ben ik idd opzoek naar een te moeilijke oplossing (intussen al een paar maanden). Jammer dat niemand me hierin kan/wil helpen, waarschijnlijk mede doordat ik niet graag wil overstappen op een andere bootloader en het lieft een oplossing zie (verwijzing naar) voor het probleem.
Of gewoon omdat niemand grub gebruikt en tegen dit probleem is opgelopen in het verleden.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:19

deadinspace

The what goes where now?

Waarom dat geklooi met hide/unhide? Kan Windows er niet tegen dat hij op de tweede HD staat en niet op de eerste ofzo?

Zo ja, dan is het misschien een idee om de HDs fysiek van volgorde te verwisselen?

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:59
Is het niet zo dat in de boot.ini van je windows iets staat als:

code:
1
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Dan zou het namelijk zo zijn dat windows dus gewoon naar de verkeerde schijf kijkt en het helemaal niet aan grub ligt, grub geeft gewoon een verwijzing naar (hd1,0) en dat zou gewoon moeten werken, denk dat je probleem in de boot.ini van windows zit :?

Gewoon spullen

Pagina: 1