Vreemd probleem: Crashende schijven.

Pagina: 1
Acties:

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Een kennis van me heeft thuis 4 PC's staan. 1 in zijn kantoor, elk kind heeft een eigen PC, en ze hebben nog een oude bak in de logeerkamer staan.

Ongeveer anderhalve week geleden begonnen de problemen. De PC die in het kantoor staat heeft een gecrashde harddisk. Vier dagen later wil plotseling de computer van de oudste zoon niet meer opstarten: Harddisk dood.

Ik ben toen langs gegaan om eens te kijken en constateerde inderdaad grote problemen: De ene schijf starte dus inderdaad niet eens meer op (Cannot read from device bij aanzetten machine), en de andere startte Windows 2000, en halverwege tijdens het booten begint de hardeschijf de bekende tsjirpende crashgeluidjes te maken, waarna na een minuut of 10 wachten vanzelf een keer een blauw scherm optreed omdat bepaalde systeembestanden vernietigs werden.

Ik bood aan om beide schijven mee te nemen en met wat programmaatjes te scannen of ik nog wat data kon redden. Dat kon ik (tot op zekere hoogte), maar terwijl de eerste schijf in de "red-pc" lag als tweede schijf, belde hij op zijn derde pc (die van de dochter) opeens gecrashed was terwijl ze er mee werkten.

In eerste instantie gaf ik de wet van Murphy de schuld: Hij had gewoon pech dat 2 schijven gecrashed waren, maar een DERDE keer binnen 1 week vindt ik erg toevallig en erg storend.

De vierde PC werkt nog trouwens. Alle 4 PC's zijn DELL Pc's van verschillende jaartallen:

Kantoorpc: 2001, Windows 2000, Inocculan antivirus (van werk)
Dochter: 2002, Windows XP Home, McAfee
Zoon: 2002, Windows XP Home, McAfee
Oude: 199?, Windows 98 SE, McAfee oude versie maar wel updated met nieuwe DAT.

De zoon en dochter hebben de PC's vorig jaar voor kerstmis gehad.

Nu zit ik dus met een heel raar probleem! Want hoe kom ik in HEMELSNAAM aan drie gecrashde schijven uit 3 machines, op compleet verschillende dagen???

Ik had al gedacht aan stroomproblemen. Mischien zijn er wat stroomstoringen geweest met pieken en dalen die de hardeschijf toch iets teveel van het goede werden..... Maar over het algemeen betekend dat toch dat de schijf gewoon echt dood valt, en zelfs niet meer opspinned. De schijven draaien nog gewoon in dit geval, en ik kan dus met e.e.a. aan software wel e.e.a. redden aan data, dus dat is op zich dus niet het probleem.

Maar kan iemand verklaren waarom 3 computers allemaal dezelfde verschijnselen vertonen?

- Stroomfluctuaties die opeens opkomen?
- Is zijn wireless network gehacked in is iemand bewust bezig?
- Een virus dat nog niet is bekend is? (Antivirus programmatuur update automatisch)

Is er iemand die na het lezen van dit verhaal nog wat duidelijkheid kan verschaffen, en waarom zoiets gebeurd?

[ Voor 3% gewijzigd door maartena op 02-12-2003 23:12 ]

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-03 16:59
Een brak apparaat in huis wat af en toe aanslaat (airco, el.boiler, wasmachine, oid) en dus een spanningspiek veroorzaakt?

1. Als je het toevallig hebt: een simpele UPS ertussen, die filtert aardig,
of,
2. Simpel stekkerblok met zo'n overspanningsbeveiliging erin.

Lijkt me stug dat het idd 4x toeval is ;)

Of hangen ze allemaal op hetzelfde netwerk ofzo waardoor een of andere piek terug kan slaan op de voeding?
- Is zijn wireless network gehacked in is iemand bewust bezig?
- Een virus dat nog niet is bekend is? (Antivirus programmatuur update automatisch)
Software kan zoiezo niet, software kan geen hdd oid slopen, punt.

Enige wat zou kunnen als de schijf al enigszins brak is, dat ie door een proggie ineens moet gaan ratelen en werken en alsnog overlijd.
Maar echt hdd slopen kan een programma gewoon niet.

En zijn de hdd's echt verrot? (als in: fabrikant-testtool (DFT, Powermax, oid) gedraaid?)

[ Voor 39% gewijzigd door DJSmiley op 03-12-2003 01:51 ]

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
DJSmiley schreef op 03 december 2003 @ 01:49:
Software kan zoiezo niet, software kan geen hdd oid slopen, punt.
Toch wel. Met software is het mogelijk om de hoogte waarmee de kop boven de schijf zweeft te beïnvloeden. Het is mogelijk om een kop opzettelijk in een schijf te crashen. Alleen zijn dit geen functies die je zomaar in de documentatie vindt omdat dit eigenlijk alleen intern door de fabrikant gebruikt wordt. Er zijn makkelijker manieren om schade aan te richten (stopzetten cpu-fan, uitschakelen koel-cirquits, extreme stress veroorzaken, valse firmwares uploaden naar bios, cd-writer etc. ). Een virus dat de pc (en dus ook zichzelf) vernietigt is overigens niet erg efficient, de kans dat een virus zoiets doet is dus klein.

Ik zou het probleem zoeken in a) toeval b) een storing op het electriciteitsnet. Zorg dat geen van de PC's geaard is, (ook niet via coax-netwerk en kabelmodem). Laat voor de zekerheid het electriciteitsbedrijf eens komen meten. Het kan toeval zijn, maar die kans is klein. Het zou zonde zijn om nog een paar hdd's kwijt te raken omdat b.v. je koelkast versleten is.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-03 15:18

Kleintje81

Blaat

RolandWitvoet schreef op 03 december 2003 @ 04:23:
[...]
Toch wel. Met software is het mogelijk om de hoogte waarmee de kop boven de schijf zweeft te beïnvloeden. Het is mogelijk om een kop opzettelijk in een schijf te crashen. Alleen zijn dit geen functies die je zomaar in de documentatie vindt omdat dit eigenlijk alleen intern door de fabrikant gebruikt wordt. Er zijn makkelijker manieren om schade aan te richten (stopzetten cpu-fan, uitschakelen koel-cirquits, extreme stress veroorzaken, valse firmwares uploaden naar bios, cd-writer etc. ). Een virus dat de pc (en dus ook zichzelf) vernietigt is overigens niet erg efficient, de kans dat een virus zoiets doet is dus klein.
Hoe kan de kop nou in een schijf crashen als die druk verder vast staat en er 1 molecuul lucht tussen de kop en de platter zitten? Bij HD's die ik heb gezien heb ik geen enkel mechanisme gevonden die de arm 'in de schijf zou kunnen drukken'.

Er zijn inderdaad manieren om dmv 'programmatuur' hardware te beschadigen (in dit geval bij HD's afgebroken low level format, firmware vernagelen, etc.). In de praktijk kom ik dit NIET tegen. Oorzaken die ik zelf meestal tegen kom: warmte, laten vallen, fabrieksfout, kortsluiting, enz.

Wat voor type HD's heb je daar, misschien dat we dan wat meer weten...

Voor de rest heb ik weinig toe te voegen op de anderen, hoe gaan de gebruikers zelf met de PC om? Als die PC's elke dag een schop tegen hun systeem kast te verduren krijgen, vul maar in ... ;)

BF2 stats Systemen

• frv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07-2024

frv

Kleintje81 schreef op 04 december 2003 @ 04:23:
[...]
Er zijn inderdaad manieren om dmv 'programmatuur' hardware te beschadigen (in dit geval bij HD's afgebroken low level format, firmware vernagelen, etc.). In de praktijk kom ik dit NIET tegen. Oorzaken die ik zelf meestal tegen kom: warmte, laten vallen, fabrieksfout, kortsluiting, enz.
offtopic:
Ben je daar zeker van dat bij een low level format de HD beschadigd is ? Heb indertijd eens een low level onderbroken daar die te lang duurde en schijf opnieuw low level formatted met de "quick" optie. (enkel eerste en laaste zoveel 100MB). Werkte als nieuw.

[ Voor 3% gewijzigd door frv op 04-12-2003 09:09 . Reden: dt fout ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zorg dat geen van de PC's geaard is
Dat is zo'n beetje het slechtse advies dat ik in de afgelopen 5 jaar heb gehoord. Zorg in Godsnaam dat je pc WEL geaard is, en wel d.m.v. een geaard stopcontact. Als je je pc niet aardt heb je een goede kans dat je binnen korte tijd je power supply naar de Filistijnen helpt. Om niet te spreken over elco's die sluiting gaan maken en de kast onder 230V zetten. Ook lekker.

• RolandWitvoet
  • Niet online
Aarden van pc's is onzin. De PC heeft alleen een randaarde omdat het een metalen kast heeft en bij een kortsluiting in theorie de kast onder spanning kan komen te staan. Maar de kans dat dat in een droge ruimte gebeurt is verwaarloosbaar.
Keukenapparatuur is geaard, verder vrijwel niets. TV's niet, video's niet, audio-apparatuur niet (als je gaat aarden loop je weer allemaal kansen om brommen etc te introduceren), laptops niet, ouderwetse homecomputers niet. Al mijn audioapparatuur heeft metalen kasten, maar geen aarde (en nee, het is geen goedkoop spul). Alleen spul dat in vochtige ruimte gebruikt wordt zinvol om te aarden. Daarom kom je behalve in keukens en badkamers eigenlijk nergens geaarde stopcontacten tegen.

Aarden doe je voor de veiligheid, het heeft geen enkele invloed op de levensduur van de electronica.

koraks, ga ergens anders blaten

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
ik weet dat het volgende vreemd klinkt en vast bijgeloof is maja:

uit mijn ervaring komen crashende schijven vaker in groep voor ( heb al periodes gehad dat op de firma op 3,4 weken tijd 10 schijven crashten (allemaal bad sectors), waarna er weer een jaar niks crashte... een collega en ik zijn naar aanleiding van een paar keer zo'n periode eens gaan brainstormen: een van de dingen waar we opkwamen was dat zo'n week van crashers meestal is in seizoenen of periodes waarin er ook geklaagd wordt over statische electriciteit in kleding (dat zou te maken hebben met de kleding, maar ook in niet onbelangrijke mate van de luchtgesteldheid (zie google)) ... Misschien dat hdd door dergelijke statische electriciteit (ze wekken zelf ook behoorlijk wat statische electriciteit op) genekt worden...
of een instabiliteit in de electriciteitsvoorziening (maar dan ineens in een periode van pakweg een week ???)
of...

Uiteindelijk was onze conclusie dat het bijna zeker te maken moets hebben met de luchtgesteldheid, en dus misschien statische electriciteit....

het klinkt heel onwaarschijnlijk ik weet het, maar het popte in mijn hoofd vanaf ik gelezen had wat TS z'n probleem was....

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Aarden van pc's is onzin
In een powersupply vormt aarde de virtuele nul. Het is dus het hele refentiepunt van je voeding. Zodra een elco in je psu doorslaat is er dus een gerede kans dat je metalen kast onder 230V komt te staan. Lijkt me op zich al reden genoeg om je kastje te aarden.

Daarnaast leer te ervaring dat psu's sneller de geest geven als ze niet geaard zijn. Ik heb machines gezien die duurtesten hadden doorstaan (in geaarde toestand) en perfect werkten, maar waarvan de psu doorsloeg op het moment dat de machine werd aangesloten op een ongeaard stopcontact. Het betrof hier ook zeker geen cheap-ass psu (Fortron).

Tenslotte blijken veel connectieproblemen (verbinding verbreekt willekeurig e.d.) met modems opgelost te zijn zodra de machine wordt aangesloten op een geaard stopcontact.

Bovenstaande drie punten zijn situaties die ik in praktijk heb meegamaakt, en het betrof reproduceerbare verschijnselen.

Maar natuurlijk blaat ik alleen maar...

PS:
Al mijn audioapparatuur heeft metalen kasten, maar geen aarde
Ah, maar als expert op dit vakgebied was het je zelf natuurlijk ook al opgevallen dat in een klasse-versterker (en cd-speler enzovoorts) nooit een schakelende voeding zit, maar altijd een ouderwetse trafo + C-L-C of C-R-C filter, of desnoods een stabilisatie m.b.v. een mooie vermogenstor.

Laat mij nou maar lekker blaten waar ik wil. Zolang jij geen mod bent lijkt me dat ik dat lekker zelf mag weten, als ik denk dat ik er iemand wellicht mee kan helpen. En laten we deze discussie tussen ons tweeën nu beëindigen, want jij zal me nooit van jouw standpunt overtuigen en ik jou nooit van het mijne, en de TS is daar ook niet mee geholpen.

[ Voor 29% gewijzigd door koraks op 04-12-2003 22:50 ]

• RolandWitvoet
  • Niet online
TV's en de fatsoenlijke audio-apparaten hebben wel degelijk geschakelde voedingen en zijn nooit geaard terwijl oude PC's zonder geschakelde voeding wel aardes hebben.

Onze ervaringen staan blijkbaar ook haaks op elkaar. Ik kom het vaker tegen dat wanneer je alles loskoppelt van de aarde (ook even letten op je kabelmodem en je audio die over dezelfde versterker loopt als je tv die aan de tv-kabel hangt) dat dat problemen beter verhelpt dan gaan zitten aarden en ik ben het alvaak tegengekomen dat een koelkoest de oorzaak van (geaarde) computerstoringen is. Aarde weg, probleem weg.

Maar laten we er idd maar over op houden.

Pagina: 1